{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.922 visninger | Oprettet:

Anmeldelse: VA Haydn Grand {{forumTopicSubject}}

På opfordring fra Holger W.


Vienna Accoustics Haydn Grand

Lyder lige så flot som den ser ud. Mange er af den mening at denne højtaler er, eller ihvertfald høre til blandt de bedst stander højtalere i verden. Andre mener dog at den bære en direkte fejl... Mit indtryk er dog at dette er en rigtig rigtig fin lille højtaler (med understreg under fin). Man bliver overrasket over hvor godt enhederne er matched og spiller sammen, der er ingen steder, hvor man kan sætte en finger på, at der er diskantet hysterisk eller der buldre bassen.
Med hensyn til bas, så kan den forholdsvis lille højtaler sagtens spille kælder dybt, men forvent ikke at blive blæst omkuld, og det eneste jeg personligt kunne ønske mere, er at den var lidt mere intens i de nedre regioner. Men størrelsen taget i betragtning, så kan man umuligt forvente at den skulle gøre det bedre, faktisk er jeg positivt overrasket over dens bas.

Personligt er jeg nok mest til strenge instrumenter, og der er da nok også her de gør sig bedst, og klaver og guitar strenge ringer helt op i ørene, men uden at blive trals og ubehageligt, men det kan virkelig gi stå pels! Jeg har prøvet at upsample alm. CD til 172kHz. Som lige giver det sidste, og der kan diskanten sagtens følge med, selvom CD mediet ikke indeholder toner over 22.05khz. så kan man godt høre at der kommer en anelse mere top på, som kilder lidt i øregangene. Lydbilledet kan være bredt og veldifineret, men det kræver omhyggelig opstilling af dem, for de kan lyde direkte rædselsfuldt og indelukket, hvis de bare står lidt forkert... (Derfor nok også de store ord om ”fejlkonstruktioner” osv.) Men når man har fundet en passende opstilling, hvor afstand til bagvæggen og intensiteten på bassen er balanceret, så har man også et lydbillede som kan eftergøre et surround setup i dybden og en sammenhængene bredde. Manualen beskriver også fint og forståeligt hvordan man opnår en rigtig vinkling, for at få det sammenhængene lydbillede.

Jeg har endnu ikke oplevet at de har klippet eller enhederne er gået i bund, på trods af at de da har spillet lidt op engang imellem... Og de kan spille pænt højt, men somsagt, så forvent heller ikke at blive blæst omkuld! Med hensyn til forstærker, så kræver de en del power. Såvidt jeg husker har de en følsomhed helt nede omkring 88dB. Hvilket i praksis betyder at de skal have noget power at leve af! Uden tvivl så vil det ikke være en ulempe med 200w. Eller mere afsat i de 4ohms impedans.
Kabinettet er utrolig flot lavet, og der er absolut ingen fejl i fineren, og de er matched efter alle møbekunstens regler. Det er umuligt at se tilskæringerne rund i de buede hjørner, og enhederne sidder perfekt i deres nedsænkninger, virkelig et håndværk som ikke alle og enhver kan lave! Enhedernes metal dele er coated med en mørke-grålig ru overflade, og det giver indtryk af en massiv og solid opbygning. Bas/mellemtonen er lavet af helt gennemsigtigt X3P materiale, som er noget 3 komponent polypropylene noget... Men det ser helt kanon ud, og med det indadvendt ophæng er det en lidt specielt udseende enhed, men det gør bestemt ikke noget, for det er perfekt udført, og der er ingen limrester er skævheder nogen steder. Ulempen ved den gennemsigtige enhed er at man kan se det rå HDF plade inde i kabinettet. Det kunne godt lige have fået en omgang mørk maling, men det er petitesser.
Terminalerne er custom made alu skruer i en god kvalitet, og med det gummi belagte aluminiums delefiler cover, kommer bagsiden til at ligne en million. smiley
På VAs hjemmeside kan man få forklaring på stort set alle de ting som de har valgt at gøre med denne højtaler, og alle dens specielle opbygninger er beskrevet derinde, så det er ikke bare designmedsige og tilfældigheder, der har dikteret opbygningen af denne højtaler. VA er rimelig stolt af basrefleks systemet, og det er da også lidt synd at det er skjult inde i højtaleren.


Man har virkelig fornemmelsen at stå med en højtaler som er noget helt specielt, og både ser og spille rigtig godt. Om det så er verdens bedste eller en fejl konstruktion det er jo op til den enkelte lytter, men til prisen mener jeg ihvertfald at man får forærret det halve, for den burde koste det dobbelte...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anmeldelse: VA Haydn Grand
Kommentér på:
Anmeldelse: VA Haydn Grand

Annonce