{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.276 visninger | Oprettet:

Jacob S
Jacob S
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7

Synes mine Dali 850 mangler mere kontant bas {{forumTopicSubject}}

Hej Folkens,

Jeg købte, i starten af året, et sæt Dali 850 i fin stand. Disse trækkes af min Onkyo TX-NR626, som er en OK kraftig surround-receiver.

Og for hulen hvor spiller det godt - masser af dybde, og desuden kan jeg nærmest skrue så højt op som jeg lyster, uden der er den mindste forvrængning.

MEN - når jeg sætter et stykke musik på, som har en kort og slagkraftig bas, såsom Volbeat eller lignende, så synes jeg at jeg mangler noget power. Jeg ved ikke hvordan jeg præcist skal formulere det - jeg mangler det hårde basslag. Dybde er der masser af, men jeg savner at mærke stortrommens slag.

Højttalerne står ikke optimalt. De står i et hjørne, ret tæt på væggene, men jeg har forsøgt at sætte dem længere ud, dog uden effekt. Jeg har også forsøgt at stoppe et viskestykke i basrefleksen, i håb om at det hjalp, men heller ingenting.

Nogle råd fra jer?¨

På forhånd tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Ophængning af 3 billeder og et spejl 1.500 kr.
  • Samling av sofa 500 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Afmontering af gammel vaskemaskine + montering af ny (væg-gennemføring) 1.000 kr.
  • Udskifte kuglehane 843 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Synes mine Dali 850 mangler mere kontant bas
  • #1   15. aug 2014 Jeg har en dali swa 12 subwoofer hvis det var noget ?

Det burde løse dit problem smiley
    MVh Michael

• Jacob S
    Jacob S Tilmeldt:
    jan 2014

#2   15. aug 2014 Hehe, det var ikke det mest konstruktive svar smiley

Med 2 x 8" basser i hver højttaler, burde de altså kunne give noget slagbas..

• Lasse B
    Lasse B Tilmeldt:
    apr 2014

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 209
    #3   15. aug 2014 Aller først, så er din udgangs-delen i din reciever ikke voldsomt kraftig. 1% forvrængning ved 1Khz, 160W, éen kanal i brug, vidner om at den er lidt spinkel på det område. Så det kan være en del af problemet..

Derudover så er placering ifht. til hjørner og bagvægge enormt vigtigt når man snakker bas gengivelse. Eksperimenter med at trække dem længere ud fra væggen og find den position der lyder bedst. Og så tjek lige at fasen er korrekt smiley

• Jacob S
    Jacob S Tilmeldt:
    jan 2014

#4   15. aug 2014 Jeg er 100% sikker på at fasen er korrekt smiley

Jeg har tidligere lånt en stor NAD-forstærker for at se om det lød bedre - der var ikke nogen mærkbar forskel på det aktuelle problem.

Hvordan bør højttalerne placeres i forhold til hjørnet?

Tak for svar smiley

• Lasse B
    Lasse B Tilmeldt:
    apr 2014

#5   15. aug 2014 Studiet hvori din musik er mixet, kunne typisk se sådan ud:
    http://www.homestudiodawg.com/wp-content/uploads/2011/05/Monitor-Placement.gif

Så ideelt bør du have det samme setup, dog med højttalerne helt eller næsten lige, med en lille smule toe-in. Mht. placering ifht. hjørner og vægge så er det svært at sige og det bedste resultat fås ved at prøve sig frem.

• #6   16. aug 2014 det hjælper da ikke noget at sætte en anden NAD forstærker på, det bliver det ikke bedre af...

på med noget ordentligt grej, så kan de være det hjælper

jeg havde da ikke noget problem med dem da jeg prøvede min pass på dem

• Jacob S
    Jacob S Tilmeldt:
    jan 2014

#7   18. aug 2014 Ok, Ronnie, vil du lige definere ordentligt grej?

• Jacob S
    Jacob S Tilmeldt:
    jan 2014

#8   18. aug 2014 Lasse B, faktisk er det præcis sådan de står p.t.

Og jeg har nu bemærket, at mit lytteområde ikke lyder optimalt, men når jeg går tættere på højttalerne (nærmest står foran dem), så lyder det lige pludselig som det skal....så, hvordan får jeg skubbet lytteområdet? smiley

• Lasse B
    Lasse B Tilmeldt:
    apr 2014

#9   18. aug 2014 Sidder du ned i dit lytteområde, men rejser dig op når du går tættere på? Så sidder du nok for lavt i dit lytteområde..

Har du kørt Audyssey MultEQ med mikrofonen i dit sweetspot?

• Jacob S
    Jacob S Tilmeldt:
    jan 2014

#10   18. aug 2014 Lasse --> Ja, jeg har kørt MultiEQ flere gange smiley

På mit sweetspot ændrer bassen sig ikke rigtigt om jeg står op eller sidder ned. Jeg skal næsten ind imellem højttalerne før det lyder som jeg gerne vil have.

Jeg har forsøg at skrue lidt op for bass-volumen, men det giver næsten ingen effekt. Så jo, det må jo være placering af højttalerne - jeg må lige lege lidt mere med det når jeg kommer hjem.

• #11   18. aug 2014 Nogle rum er bare svære og lave bas i. Jeg har 4stk 10" basser i mine fronter og 3stk 12" sub's. Det kan da også lave ok bas, men har hørt langt mindre anlæg i andre rum som har meget mere "slagkraftig" bas, især når sofa/lytteposition er tæt på bagvæg.

• Just
    Just Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 327
    #12   18. aug 2014 Lad vær med at lytte til de simple forklaringer, det er sjældent at det er så simpelt, som det lyder til.

Rum akustik, placering og forstærker er de 3 åbenlyse. Når du nu har tjekket fase.
    Start med at rykke lidt rundt med højtalerne. Frem og tilbage, det kan godt tage lidt tid. Men kan ende med at blive det hele værd.

Virker det ikke, hvordan er dit rum så? Er det træ gulv og flade væge og hvordan står dine møbler i forhold til højtalerne.

Til slut og det simple. Din forstærker. Den er IKKE kraftig nok til at trække et sæt 850 ordentligt. Dernæst kommer at jeg aldrig i mit liv kunne finde på at sætte Onkyo og Dali sammen. Helt generelt bryder jeg mig ikke om sammensætningen. Når du starter med at skrive den er kraftig, for bagefter at skrive en stor nad. Må jeg tvivle på dig, da først nævnte bevidner at du ikke ved helt så meget om emnet, som du gerne vil give udtryk for.

Har du mulighed for at låne noget bedre? Jeg har fine erfaringer med harman kardons 990 på 850. Men det er jo også et helt andet prisleje.

• #13   19. aug 2014 Lyt til Peter, han vil gerne være lidt klogere end alle os andre. Kan især godt lide hans idé om at alle Onkyo'er lyder ens. Er dog fuldstændig enig med ham angående at din NR 626 er for lille.

• Jacob S
    Jacob S Tilmeldt:
    jan 2014

#14   19. aug 2014 Tak for alle jeres svar - jeg har fundet løsningen...lidt pinligt, men jeg vil nu alligevel indrømme det. Jeg lånte et sæt dyre kabler af selvsamme kammerat jeg tidligere lånte en forstærker af (Peter, det var en NAD C375, så den var kraftig nok), og nu spiller det sgu fantastisk. Masser af dybde, endnu mere klar diskant, og slagbassen er lige skabet!!

Jeg vidste godt at det var vigtigt med gode kabler, men det er alligevel lidt af en åbenbaring at opleve det smiley

Så, jeg vil stille mig uenig i at min Onkyo ikke kan trække mine højttalere, for nu lyder det himmelsk smiley

• Lasse B
    Lasse B Tilmeldt:
    apr 2014

#15   19. aug 2014 Det lader til at være et fantastisk kabel du har fundet så... Hvilket brugte du før?

• Jacob S
    Jacob S Tilmeldt:
    jan 2014

#16   19. aug 2014 Lasse - ja, jeg tør jo næsten ikke indrømme det, men jeg brugte bare det almindelige, tynde kobberkabel som følger med når man køber auto-højttalere smiley

Det jeg bruger nu, er temmelig tykt, brunt, og der står Van Den Hul på det. Det skulle koste mellem 150 og 250 kr/m siger han...så nu skal jeg vist ud at investere smiley

• Lasse B
    Lasse B Tilmeldt:
    apr 2014

#17   19. aug 2014 Det lyder mærkeligt at et kabel alene skulle gøre så stor en forskel, men fedt da smiley

Kommentér på:
Synes mine Dali 850 mangler mere kontant bas

Annonce