{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.580 visninger | Oprettet:

Casper I
Casper I
Tilmeldt:
5. okt 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19

Dali concept 10. {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Ville høre om der er nogen der har nogle forslag til hvad jeg kan gøre.

Har købt et sæt Dali concept 10. som bliver trukket af en Nad T762. Lyden kommer fra min computer gennem crative lydkort.
Har lige monteret Dali Cone spikes. Billige højtalerkabler fra elgiganden smiley
Rummet de står i er ca 20m2

Syntes bare der mangler noget smiley dybten i bassen. diskanten er svag.
det virker generelt som om de slet ikke yder det de kan :(.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dali concept 10.
  • #1   4. jun 2014 Hvor tykt er det kabel du bruger til højttalere?

  • Casper I
    Casper I Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19
  • Casper I
    Casper I Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19
    #4   4. jun 2014 er meget ude efter Bassen. men også diskanten skal være god smiley

    profilbillede
  • Casper I
    Casper I Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19
    #5   4. jun 2014 Det her er opsætningen fra min computer.
    Lydkort
    https://www.mln.com.au/img/uploads/images/products/Creative-Sound-Blaster-X-Fi-Surround-5_1-Pro-1.jpg
    Kabler
    (link fjernet)


  • Hansen
    Hansen Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Svar: 9
    #6   4. jun 2014 Giv dem mere luft. De skal have noget plads omkring sig, lige nu står de klemt.
    Kablerne og lydkortet er ikke det som får højtalerne til at spille fesent.


  • Rasmus L
    Rasmus L Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 21
    #8   4. jun 2014 kører selv en pc igennem mit anlæg og afspiller musik på den måde, syntes selv det lød tamt og hult til at starte med indtil jeg fandt ud af at jeg kunne sætte lyd kvaliteten op på min pc. hjalp sindsygt meget. bare være forsigtig med det.

  • Casper I
    Casper I Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19
    #9   4. jun 2014 Må du meget gerne. Så vil jeg li ta et kik på det.

  • #10   4. jun 2014 Mine concept 10'er spillede også af lort til at starte med, det hjalp med en effektforstærker. Mange siger de er lette at drive, men når man tænker på det er 4x10 tommer basser der skal trækkes, kan man godt forstå det. Akustikken betyder en hel del, i min sidste lejlighed var der rigtig højt til loftet, hvilket havde meget at sige. Men det er nok ikke tilfældet ved dig.

    Angående det med diskanten. Så er det en meget skinger diskant, ved dog selvfølgelig ikke hvordan det lyder hos dig, men jeg har i hvert fald opfattelsen af at concept serien er meget skinger.


  • Casper I
    Casper I Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19
    #11   4. jun 2014 Vil da helt sikkert overvejede at anskaffe mig en forstærker så. Nogle gode ideer?
    Og.mange tak for svarene alle samme.


  • Casper I
    Casper I Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19
    #13   4. jun 2014 Helst ikk mere en 2000. Men er da villig til at betale prisen for kvalitets lyd.?

  • #14   4. jun 2014 Sådan som du beskriver problemet, vil en separat effektforstærker næppe løse problemet, din NAD er i øvrigt rigelig kraftig til dine højttalere, medmindre du spiller tordenende højt.
    Hvilke højttalere havde du før, og havde du samme forstærker ?



  • Casper I
    Casper I Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19
    #16   4. jun 2014 Rene. Ja der er styr på indstillingerne. Så burde ikk være det.

    Havde et sæt concept 8. Til samme forstærker


  • #17   4. jun 2014 Kan være de ikke spiller i fase med din subwoofer, og så forsvinder alt bassen næsten. Har du prøvet og vende fasen på sub'en med switchen bagpå?

    Men jeg vil også sige de skal have mere effekt. Min erfaring med NAD er at de er meget "svampet" i bassen. I det hele taget er det også de færreste receivere der kan drive Concept 10 ordentligt.


  • Casper I
    Casper I Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19
    #18   4. jun 2014 Sub'en spiller ikk når jeg køre stereo på forstærkeren?


  • #19   4. jun 2014 Ok, så er det ikke det som driller smiley

  • #20   4. jun 2014 Lyder det lige så ringe når du afspiller en CD fra din playstation?

  • Casper I
    Casper I Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19
    #21   4. jun 2014 Hmm. Har jeg ikk prøvet. Den er sat til forstærkerne med optisk kabel. Må jeg li afprøve. Noget bestemt jeg skal høre efter?

  • #22   4. jun 2014 Bare om det lyder bedre generelt?

  • Casper I
    Casper I Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19
    #23   4. jun 2014 Okay. Hva gør jeg så li hvis det er blevet bedre?

  • #24   4. jun 2014 Får tilsluttet din PC digitalt hvis den ikke allerede er det?
    Brug nogle ordentlige musikfiler, alt under 320kbs MP3 vil altid lyde af pis.
    Og sikre dig der ikke aktiveret noget form for EQ i pc'en. Og som Rasmus skrev tidligere, skal du tjekke op på om dit lydkort er sat til højeste lydkvalitet.


  • Just
    Just Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 327
    #25   5. jun 2014 Det kan ikke siges nok gange. Så jeg gentager lige de andre!

    Start med det helt basale. De skal have luft omkring sig, forsøg at flytte lidt rundt på både de concept 10 og subwooferen. For det andet er concept 10 en meget tung højtaler at drive. Den surround reciver yder meget langt fra nok til et sæt højtalere som disse.

    Diskanten er der ikke meget at gøre ved. Concept serien benytter sig af en yderst mærkelig samensætning mellem komponenter og diskant. Skal dette forbedres skal diskanten skiftes ud med en bedre og diverse komponenter skal helt udskiftes inde i højtaleren.

    En lille afhjælp på diskanten ville være en anden reciever. Nad gør intet godt for concept serien - Det samme må siges om både Denon og Onkyo.

    Jeg syntes der er en lille forbedring ved harman kardon. Men jeg har kun lyttet på en 990. Hvilket jo er stereo. Så jeg kan have lidt svært, ved at guide den helt rigtige vej hvad dette angår.

    Det nemmeste ville være at sælge dem igen og købe et sæt evidence, hvis der absolut skal stå Dali smiley


  • #26   5. jun 2014 Hvis de får mere luft omkring sig, vil de også producere mindre dyb bas. Og det er vist ikke lige den vej tråd starter ønsker og komme. Men det kan ikke skade og prøve det af.

  • #27   5. jun 2014 Som højttalerne står på billedet, næsten helt op mod bagvæggen - den ene endda klemt inde i et hjørne, vil det formodentlig resultere i en mudret upræcis bas. Prøv, som flere har nævnt, at flytte lidt rundt på højttalerene - 40-60 cm fra bagvæggen burde give en mere præcis/fast bas.

    Dem der skriver at Concept 10 er en meget tung højttaler at drive, har vist aldrig mødt en højttaler, der vitterlig er tung at drive.

    Concept 10 har en følsomhed på 91 db, ved dette niveau har din NAD forstærker et gigantisk kraft overskud - en faktor på over 120* (højere når vi ser på hvad forstærkeren kan levere kortvarigt).
    I en lejlighed på ca 20m2 er 91 db meget højt, det vil være svært at føre en normal samtale ved dette niveau.
    * så længe du ikke har skruet op for bassen.

    Jeg ved self ikke hvor højt du spiller, men du har jo haft Concept 8 på samme forstærker og har denne kombination fungeret fint for dig, bør dette ikke ændre sig fordi du har Concept 10.

    Meld tilbage når du har prøvet de forslag, der er givet i tråden.



  • Casper I
    Casper I Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19
    #29   5. jun 2014 99% sikker

  • Casper I
    Casper I Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19
    #30   5. jun 2014 Har prøvet at give dem lidt luft. Men kunne ikk afspille en cd fra min ps4. Som også køre lyden ud i front og center. Men tror det er blevet lidt bedre. Men tror det fordi centren nu køre. Lidt af vokalen

  • #31   6. jun 2014 Hvordan lyder det hvis du køre dem uden om video delen i din Nad


  • #32   6. jun 2014 jeg havde samme problem med mine og jeg syntes til gengæld mine havde for meget diskant men jeg har fået en effekt forstærker på og det er noget helt andet nu, og med hensyn til luft omkring dem har det noget at sige i en hvis grad men lyder ikke som det er det der er det store problem for dig, selv om de ikke kræver så meget for at drive dem skal de sku have noget strøm..

  • Casper I
    Casper I Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19
    #33   6. jun 2014 Har fået lidt luft omkring dem nu. og lyder faktisk okay :). forsøger pt lidt med indstillingerne på forstærkerne. smiley

  • Casper I
    Casper I Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19
    #34   6. jun 2014 ville sådan noget som den her kunne gøre en forskel. ?
    http://www.hifiklubben.dk/Products/nad-c326bee-forstarker-27642/


  • Casper I
    Casper I Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19
    #35   6. jun 2014 Har også lagt mærke til. at når der ikke er lyd i højtalerene (mellem sange) så summer de ? hvad kan årsagen til det være ?

  • #36   6. jun 2014 Prøver lige igen.
    har du prøvet at køre lyden direkte igennem din nad


  • Casper I
    Casper I Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19
    #37   6. jun 2014 hva mener du ? er ikk helt med. tror ikk jeg har mulighed for det ?

  • #38   6. jun 2014 Er der ikke en knap der hedder direkt eller pure direkt

  • Casper I
    Casper I Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19
    #39   6. jun 2014 tror jeg ikk. smiley

  • #41   6. jun 2014 Du skriver at din center kører lidt af vokalen, når du skal lytte til dine Concept 10 for at finde fejlen, er det vigtig at du kører stereo, så det kun er fronthøjttalerne der spiller.
    Hvordan lyder det, når du aktivere tone defeat ?

    Den summen du hører, er det en konstant 50 hz brummen ?


  • #43   6. jun 2014 Prøv at bruge en en flise under højtalerne og f.eks de argon fødder de sælger i klubben. evt prøv at skifte med argon fødder under dalierne uden flise,fødderne under filsen og spikes på dalierme.

    Dali har normalt ikke for lidt diskant faktisk har de for meget ved høj lydstyrke (concept 1) ved ikke hvordan lyden er når der er 4x10" basser

    F.eks sådan en forstærker til concept 10'erne http://www.dba.dk/effektforstaerker-nad-c-272/id-1006947695/

    Som det nævnes det er ikke optimalt concept 10 står op af væggen og hvor du sidder har også noget at sige for bassen, når jeg står 1-1.5 meter fra min subwoofer er der ikke noget bas når jeg sidder ved mit skrivebord er der mere bas


  • #44   15. jan 2023 Hej
    Fik du løst problemet.


  • #46   15. jan 2023 Ja
    Men folk kunne godt være bedre til at give en status på om de har løst problemet.


Kommentér på:
Dali concept 10.

Annonce