2.597 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Tilslutning af højtalere Tilslutning af højtalere

Hej hifigalleri.

Jeg skal til at ha lidt musikanlæg i stuen igen..
har 2 B&W DM603 s3, kan jeg med fordel fjerne bøjlerne ved tilslutningerne, og så trække 2 kabler til hver højtalere, og tilslutte til både a og b kanal på forstærker eller vil der ikke være den store forskel. ?
Forstærker er en ældre Yamaha med 75w pr kanal.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjernelse af buskbom 5.000 kr.
  • Setting up curtains 650 kr.
  • Skrue ting op 500 kr.
  • Elektriker til vurdering af nykøb 1.500 kr.
  • Reparation af hul i gipsvæg 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilslutning af højtalere
  • #1   4. apr 2021 https://www.hifiklubben.dk/inspiration/stereohifi/hojtaleren-3-kabler-stik-og-tilslutning/
    jeg vil bare trække 2 kabler og i de Forstærker og ikke and mvh per

• #2   5. apr 2021 skal det være billigt så er en 2,5mm2 kabel fra Harald nyborg udmærket,
    Alternativ ville jeg bruge VDH https://tapeconnection.dk/shop/73-hoejttalerkabel-metervis/6871-van-den-hul-the-clearwater/
    Og hvis du ellers vil køre dobbelt så ville jeg også vælge VDH clearwater.
    Brug kortest mulig kabel.

• #3   5. apr 2021 Men vil i så smide begge de 2 kabler i speaker A eller HF i kanal A og LF i kanal B?

• #4   5. apr 2021 Om du vælger at Bi-wire (en kabel til Diskant & en til bas/mellemtone) eller du monter begge og bruger bøjlerne vil jeg tro kommer ud på et, tror ikke du ville kunne høre forskel.
    Men prøv dig frem og lyt efter.

• #5   5. apr 2021 Men snakker ikke bi-wire, altså til samme kanal. Vil bruge en kanal til diskant og en anden til bas/mellemtone. Så der kun er 1 kabel til hver kanal

• #6   5. apr 2021 okay altså Bi-amp. Jeg ville gå efter VDH kablet og bruge et til diskant og en til bas/mellemtone. Er det 2 ens forstærker du vil bruge ?

• #7   5. apr 2021 Der er til 2 sæt front højtalere på min forstærker så vi bruge det ene sæt til diskant og det andet sæt til bas/mellemtone

• Jørgen M
    Jørgen M Tilmeldt:
    apr 2014

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 60
    #8   8. apr 2021 A- og B-udgangene på en gammel forstærker har næppe noget at gøre med bi-amplification. Der er præcis det samme du får fra A og B, det giver dig blot muligheden for at kunne skifte imellem to sæt højtalere – altså blot nogle fysiske kontakter.
    Så lad blot bøjlerne blive og spar på ledningen. Køb noget ledning (f.eks. https://www.harald-nyborg.dk/produkt/hojttalerkabel-2x2-5mm2-25m). Sørg for rimeligt korte kabler og tilslut dem A-udgangen – så bliver det ikke bedre.

• #9   8. apr 2021 Men hvis der er 65w på kanal a og 65w på kanal b vil det vel gi en forskel da jeg så har 65w kun til Diskant og 65w kun til mellemtone/bas?

• Jørgen M
    Jørgen M Tilmeldt:
    apr 2014

#10   8. apr 2021 Det er de samme effekttrin, som leverer til hhv. A og B, så det er ikke 4x65W men 2x65W.

Jeg har prøvet at illustrere den del af en typisk "gammel" effektforstærker, som der er tale om. Der er to effekttrin, et til hhv. venstre og højre. Kontakterne illustrerer den omskifter, som du sandsynligvis har på forstærkerens frontpanel, og som kan koble A eller B eller begge til forstærkeren. Du vinder altså ikke nogen effekt eller kvalitet ved at lede signalet igennem begge kontakter – det er det samme signal der udsendes, og du kan lige så godt vente med at dele det i bøjlen i højtalerne.
    Hvad er det for en forstærker du har?

profilbillede
  • #11   8. apr 2021 En ældre Yamaha RX-V440-RDS overvejer en større en dag der bare er 2 kanals med mere effekt.

• #12   8. apr 2021 Go skitse du har lavet, tak for det. Forstår hva du mener nu. smiley

• #13   8. apr 2021 Hvis du vil køre bi-wire så kan du med fordel bruge både udgang A og B udgangene Da der er større kontakt flade ved at benytte dem alle.
    Men om du ville kunne høre forskel er nok tvivlsomt, men det skader jo heller ikke at prøve det.

• Jørgen M
    Jørgen M Tilmeldt:
    apr 2014

#14   8. apr 2021 Nå, jeg kan se at din RX-V440-RDS ikke er en simpel gammel stereoforstærker, men faktisk en surround receiver. Jeg har kigget lidt i manualen, men det ser desværre ikke ud til at den kan køre bi-amplification, ellers kunne du godt have vundet lidt med dit eksperiment.

Kommentér på:
Tilslutning af højtalere

Annonce