{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.118 visninger | Oprettet:

Smæld i højtaler, når køleskab/fryser starter. {{forumTopicSubject}}

Hej Hifi galleri

Jeg har et ældre Logitech Z-5500 sat til mit tv som virker upåklageligt.

Dog efter min lejlighed er blevet renoveret er jeg så heldig/uheldig, at alle stikkontakter omkring tv'et enten deler gruppe med køleskabet eller fryseren.
Hvilket resultere i at hver gang kompressoren går i gang, giver det et smæld i højtalerne.

Der er intet når jeg tænder eller slukker anlægget, kun når kompressoren går i gang til enten frys eller køl.
Hvad kan man sætte foran forstærkerne for at fjerne disse smæld?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.
  • Opsætning af malertape 800 kr.
  • Tv Kommode, en tæppe og en mikrobølgeovn 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Smæld i højtaler, når køleskab/fryser starter.
  • #1   9. okt 2020 Det nemmeste er nok at kontakte en elektrikere og få stikkontakten til anlægget eller den køleskabet er sat til flyttet over på en anden fase, hvis du ved hvem der har ordnet lejligheden så kunne det jo være at de vil ordne det UB

• #3   11. okt 2020 Søren
    Jeg har tjekket da jeg selv er elektriker og det er desværre ikke muligt, da ledningerne ligger i rør og derved kan jeg ikke fjerne fryseren fra den ene gruppe eller køleskabet fra den anden.

Noname
    Har du et link til et netstøjsfilter?
    Da jeg kan finde en masse forskellige ting og ikke er sikker på hvad der er rigtigt og forkert.

• #5   11. okt 2020 Det er køleskabs kompressorens startkredsløb som giver de knald i højtaleren så tænker du måske skulle få tjekket det kresløb for det er jo bedre at løse problemet ved roden.

Som Noname skriver er det en mulighed at sætte netstøjsfilter på det apparat der støjer (køleskabet)
    alternativ du trækker et nyt kabel fra El tavlen (en af de faser der ikke forsyner køleskabet) ud til en stikkontakt som forsyner dit hifi samt de afspiller du måtte bruge som fks. Computer.
    Ved de 2 løsninger ovenfor er det ikke sikkert det vil løse problemet.

• #6   15. okt 2020 Hejsa Jeg havde selv samme problem med mine Logitech Z-5500, jeg har prøvet alt fra ferrikerner til netstøjsfilter både billige og mega dyre ( ISOTEK SIRIUS EVO3) intet hjalp.!

Det eneste som fjernede det var at flytte hele mit PC setup over på en anden stikkontakt som ikke kørte sammen med køkkenet. Det endte dom med at jeg til sidst solgte mine Z-5500 fordi der konstant var en summen i dem. De er simpelthen for dårligt bygget.

• #7   15. okt 2020 Hvem har ansvaret for køleskabet og fryseren? De lever tilsyneladende ikke op til EMC-regulativet. Om de har gjort det fra start, ved jeg intet om, men de gør det med garanti ikke nu. Så spørgsmålet er, om det en andels/ejerlejlighed, eller en lejet lejlighed. Er det sidstnævnte er det udlejers pligt at udskifte eller udbedre både køleskab og fryser, så disse lever op til EMC-regulativet.

Er det dig der er ejer af lejligheden, er problemet dit eget. Hvis fryser og køleskab stadig er indenfor garanti perioden, så er det med at få fat i forhandleren, der så skal reparere eller modificere start kredsløbene, og det er uden beregning.

Lovgivningen siger meget klart, at intet elektrisk udstyr må skabe problemer for andet elektrisk udstyr med hverken radio båret støj, eller støj der udbredes via el-nettet.

NB: EMC-regulativet gælder for hele EU, og har intet med CE godkendelsee at gøre.

Hilsen Tommy.

• #8   16. okt 2020 Tak for alle svar.

Mit bud er det er fryseren, da det er min egen og har et par år på bagen. Køleskabet er helt nyt, som det burde ikke være den.

Men så må jeg enten trække et kabel fra en anden stikkontakt eller opgradere mit sorround sound.

• #9   16. okt 2020 Pøj pøj, med "kampen" , Knine smiley

Når nu du trækker et nyt kabel til anlægget, så prøv om du kan få en "jord" med, også selv der eventuelt blot skulle være "nulling" i installationen.

Mvh. Tommy.

• #10   20. okt 2020 Der er en aktiv jord forbindelse i hele installationen, samt jeg også har lavet det på fryseren. Det tog lidt at smældet, men bare ikke nok.

Dog er der ikke jord på anlægget, da er levere med et 2-polet stik.

Går videre med det i weekend for at se om jeg kan fikse det.

• #11   22. okt 2020 Jeg har tidligere hjulpet i omgangskredsen med problemer af samme skuffe, men det er snart en del år siden. Vi brugte på mit arbejde nogle indstøbte støjdæmpnings enheder fra Siemens. De var ca på længede som en æske husholdnings tændstikker, men kun halvt så brede. Der var skrueterminaler i begge ender.

De hjalp rigtig godt, men bedst når der var aktiv jord i installationen. Ved ikke om de stadig produceres. Har du ikke en hjælpsom mester?

Hvis du søger på amazon.de på typenummer JR-L006-N, som er nogle små fikse enheder til max 6A belastning. Om de fås hjemme, ved jeg ikke. Der har jeg kun set dem i 20A udgaver.

Hos mig selv, har jeg bag panelerne, "sneget" en jordledning med flettet skærm, frem til mit anlæg i stuen, fra tavlen i køkkenet.

Kommentér på:
Smæld i højtaler, når køleskab/fryser starter.

Annonce