{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  dali 18??
  • #1   10. aug 2011 MK II har ht terminalerne siddende på bagsiden, på MK I sidder de i bunden.






  • #2   10. aug 2011 Det er rigtigt, men de første MK II havde samme Audax diskant som MK I. Da Audaxen (8 ohm) gik ud af produktion, blev den erstattet af en 6 ohms Vifa, med en 2 ohm modstand.

    MK II har også 2 reflex porte, MK I har en enkelt.



  • Parion .
    Parion . Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 3 Emner: 18 Svar: 121
    #3   10. aug 2011 MK1 har skum ophæng til basserne, MK2 har gummi. Ellers er det også rigtigt hvad de andre siger smiley

  • #4   10. aug 2011 Alle de Dali 18 jeg har set, har haft gummiophæng, incl det sæt jeg selv havde.


  • #5   10. aug 2011 tror det er et sæt MK2 jeg har set på så-

  • #6   10. aug 2011 Selvom begge modeller har bas med gummi ophæng, er det dog ikke samme basenheder.


  • #7   10. aug 2011 i må meget gerne fortælle mere om disse Mk2

    Svage og gode sider. Samt evt opgraderingsmuligheder.


  • #8   11. aug 2011 Dali 18 er en af de bedste fra Dali i mine øre.

  • #9   11. aug 2011 Hvis du har tænkt dig at købe et par, så køb nogen med original Audax diskant - i stedet for dem med Vifa erstatnings diskanter.

    Du kan kende forskel på dem, ved at Audax'en har 2 x 4 skruer på fronten, Vifa'en har 4 skruer yders og 3 inderst.

    Som Lars er inde på, så tjek spolerne (delefilter sidder inde bag nederste bas), det er mere reglen, end undtagelsen, at en eller flere spoler har sluppet, fra delefilteret - du kan nemt vinkle løs kobbertråd på plads om spolen, og så lime den fast igen.

    Er enig med Lars, det er en lidt mørk lydende højttaler, Audax diskanten er så vidt jeg husker lidt blødere i lyden end Vifa'en - jeg har lige hevet et par Dali 18 MK II frem "fra gemmerne" og spiller på dem nu : ) Det er et par med Vifa diskant (de var nemmest at få fat på)

    Super højttaler til prisen (nypris 2995,- stykket) , der som nævnt kræver en kraftig forstærker. Fremragende bas, behagelig mellemtone, kunne godt bruge en anelse mere "luft" i de øverst oktaver.







  • #10   11. aug 2011 Ja Dali 15 spiller osse eminent

  • Andy T
    Andy T Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 23
    #11   4. sep 2011 Halløj. Undskyld jeg moser ind i snakken.
    Skal hente mine Dali 18 mk2, i dag. Sælger fortæller at diskanterne er udskiftet til nogle Vifa, men hvordan kan jeg vide, hvilken diskant den er født med? Audax eller Vifa? Jeg vil jo gerne sikre mig at den nye diskant er monteret korrekt, - altså med eller uden 2ohms modstand i serie. Desuden er det rart vide, for det tilfælde at jeg vil bytte den ud med noget bedre. Sælger mener at den originale diskant er nedsænket i forpladen, men den udskiftede diskant ligger ovenpå forpladen. Måske kan jeg se det på nogle billeder af andre Dali 18 med hhv. Audax og Vifa.

    Hvilken højtaler skal jeg tage ud for at komme til filteret?

    På forhånd mange tak


  • Andy T
    Andy T Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 23
    #12   4. sep 2011 Hej Lars, Ja dem fra Glumsø :0)
    Ja, det lyder som det mest sandsynlige at det har været en Audax. Så skal der sidde en 2 ohms modstand i serie ikke?

    Jeg lavede lige en kontrol af modstanden over hele højtaleren, og målte 5,6 ohm i den ene, og 4,6 i den anden :0(. Har lige kontrolleret den med færrest ohm, og der hang spolen :0( Spolen er lidt svedet. En måling på spolen, mens den sidder i kredsløbet viser 1,4 ohm. Den anden har også sluppet og hænger, men er slet ikke svedet af. Den måler også ca. 1,4 ohm. Det må betyde at jeg skal lede videre ikke?
    Måske skal jeg gå lidt mere systematisk frem og måle det hele igennem.
    Lidt kedelig stand de er i også kosmetisk, men med lidt arbejde kan jeg måske blive glad for dem alligevel. Jeg er i hvertfald glad for dette forum :0)



  • Andy T
    Andy T Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 23
    #13   4. sep 2011 Så er spolerne på plads igen.

    Diskanterne er Vifa D26 TG-05-06. 6 ohm.

    Så skal der 2 ohm i serie ikke?


  • #14   4. sep 2011 Jo den originale Audax er jo 8 ohm.



  • Andy T
    Andy T Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 23
    #15   4. sep 2011 Tak Kent. Nu har jeg jo kun hørt dem uden den ekstra modstand i serie, så det er måske lidt tidligt at udtale sig, men de er lidt komprimerede i toppen, sammenlignet med mine Dali 400. Vil Audax TW025a0 gøre en stor forskel?

    Mand kan vil ikke bare sådan shoppe efter diskanter, er der ikke andre ting som filteret gør, som afhænger af enhedens data. Impedanskorrektion - er det sådan det hedder? Ellers behøvede delefilteret vel ikke så mange komponenter? Taler ikke af erfaring, men på baggrund af hvad jeg har hørt om højtalerbygning.

    Mvh. Andy


  • Andy T
    Andy T Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 23
    #16   4. sep 2011 Hovsa .. Mente man, ikke Mand 0:)

  • Andy T
    Andy T Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 23
    #17   4. sep 2011 Lars, Ja men jeg fik dem billigere. De er noget molestrerede, men det var nu også mest for at se om det er noget for mig - rent lydmæssigt.

  • #18   4. sep 2011 Andy, disse Audax TW025A0 diskanter, skulle være tæt på dem der oprindeligt sad i Dali 18 :

    http://www.cadaudio.dk/audaxenheder.htm



  • Andy T
    Andy T Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 23
    #19   4. sep 2011 Lars, Ja jeg har også haft et sæt tilbage i 90-91, men dengang skulle det bare spille højt. Som de er nu mangler der ikke top, men det skyldes muligvis, at diskanten ikke er korrekt monteret. Men hold da op der er god pondus i stemmer og akustiske instrumenter. De to 8" sammen med filter og det solide kabinet, giver nogle kvaliteter i den nedre mellemtone og øvre bas.

    Jeg giver dem chancen :0).


  • Andy T
    Andy T Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 23
    #20   4. sep 2011 Tak Kent :0)
    Jeg har skrevet til Cad Audio og spurgt dem de kan hjælpe mig, netop med den diskant. Skal også ha byttet de svedne spoler og nyt fronstof. Måske kunne det bedre have betalt sig at vente på et bedre eksemplar, men kunne ikke vente længere. Det er ved at være en ældre sag jo :0)

    Jeg spænder dem for en NAD C270. Er det ikke ok? Eller skal der mere til at holde fast i dem. Jeg skal ikke spille højt overhovedet.

    Takker


  • Andy T
    Andy T Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 23
    #21   5. sep 2011 Så er Audax diskanterne bestilt :0). Jeg husker Cad audio helt tilbage fra 20 år siden. Dygtig mand som gerne hjælper, uden at det skal koste en bondegård. Han tilbød endda at jeg kunne returnere dem, hvis de ikke faldt i min smag.

    Jeg har i mellemtiden sat 2 ohm i serie med Vifa diskanterne og det gjorde altså en stor forskel. Så vidt jeg husker er delefrekvensen flyttet lidt op, hvilket gør diskanten mindre markant i lydbilledet, nogle ville synes at der blev meget mindre top, men det er ligesom med bas, - den skal være der men ikke mase på og dominere. Jeg kan bedst beskrive det som at diskanten er blevet 'usynlig' og passer bedre ind med resten af lydbilledet, som flere har sagt ligger lidt i den mørke diskrete ende.

    Jeg er sgu ved at blive helt glad for disse kasser :0)

    Kender nogen til komponent værdier på filteret på Dali 18 mk2 ?
    Det vil gøre det vanvittigt meget lettere at skifte de to spoler, som er svedet. Det er sandsynlivis dem som sidder til den øverste bas, altså den uden kerne.


  • Andy T
    Andy T Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 23
    #22   6. sep 2011 Skrev en mail til Dali i formiddags og få timer senere lå der svar med diverse spørgsmål omkring komponenternes placering på filteret osv. Vi blev ikke færdige, men fortsætter nok i morgen. De giver nok ikke så gerne tegningerne fra sig, men han ville gerne sælge spolerne til mig. Det er helt fint. På spørgsmålet omkring udskiftning af diskanter svarede han at de var udgået for D26TG01, og han havde ikke kendskab til andre som vill fungere 100%.
    Egentlig er Vifa D26TG-05-06, slet ikke så ringe endda, men jeg glæder mig til at prøve med Audax.


  • Andy T
    Andy T Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 23
    #23   7. sep 2011 Så fandt vi den rigtige værdi på spolen. Det første resultat fra den meget hjælpsomme Dali supporter, lød mystisk idet spolen med den største værdi var med kerne.. Øhh. Efter lidt skriveri frem og tilbage, besluttede jeg mig for at ringe ham op. Han fandt lidt flere data frem, og vi fandt frem til at mine Dali højtalere var registreret som Dali 18 A, og ikke mk2, hos dem da filteret var delt i to, -et til hhv. Bund og top.

    Der sidder een spole i et 12db/okt filter til hver bas. Den ene er 2 mH med kerne, og den anden er 1,6 mH luftspole. Den svedne spole i mine var luftspolen.

    Han kunne tilbyde spoler med kerne, men jeg synes det skal være, så tæt på originalen som muligt. Spoler med kerne ændrer vist også data med strømmen der løber igennem, og noget tyder på at der løber en del strøm igennem den, når den får noget at bestille.

    Jeg synes jeg har hørt nogen snakke om at begge spoler havde været varme? Altså begge i samme side.

    Nye er bestilt hos CadAudio - flink mand og rimelige priser, synes jeg


  • Andy T
    Andy T Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 23
    #24   9. sep 2011 Audax TW025a0 diskanterne var desværre ingen succes. Følsomheden var overhovedet ikke i nærheden af det nødvendige. Tilbage med Vifa D26TG-05-06 med seriemodstand. Det var øv. Jeg har spurgt CadAudio om en anden mere følsom model, som ganske vist også er meget dyrer.

    Spolerne er skiftet, men kan nu ikke høre forskel :0)

    Højtalerstof skal skiftes i weekenden.


  • #25   9. sep 2011 Jeg er ked af at høre det med diskanten, men den blev på et tidspunkt markedsført som efterfølger / afløser, for den der oprindeligt sad i dali 18 - eller havde jeg bestemt ikke smidt et link til den.


    Mht delefiltret, så er det ikke den første Dali 18 MK II med Vifa diskant, der har haft det oprindelige filter fra 18 MK I, siddende i UDEN en 2 ohms modstand tilføjet vifa diskanten.





  • Andy T
    Andy T Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 23
    #26   10. sep 2011 Hej Kent, Ja netop, det ser ud til at være en mk2 med mk1 filter og oprindelig Audax.
    Dali support fortalte at filteret findes i to versioner, og det kunne ikke siges entydigt, hvornår de gik fra det ene til det andet.

    Vifa TG25-05-05, lyder bedst MED modstanden i serie med enheden, - synes jeg. Filteret deler for langt nede, og diskanten lyder anmasende. Hvis man vil have mere top, så sidder der en modstand i indgangen på filteret, som man kan kortslutte, uden at det ændrer på filterets delefrekvens. Men det gælder måske ikke alle versioner af filteret :0)

    Jeg er egentligt tilfreds med lyden, meeen jeg ville jo gerne have lidt mere luft i de øverste oktaver, så der eksperimenteres videre.

    Jeg er stadig på udkig efter et sæt Dali 18 mk2, i original stand :0)


  • Andy T
    Andy T Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 23
    #27   12. sep 2011 Hovsa større modstand = lavere delefrekvens i højpasfiltre. Jeg har kigget lidt nærmere på forskellen på DC modstand i de to enheder, altså den oprindelige Audax HD100D25HR og Vifa D26TG05-06, og den er kun 0,9 Ohm. 5,5 for Audax og 4,6 for Vifa. Det skal lige prøves i morgen.

    Overvejer at skifte diskant til noget mere eksotisk, f.eks. Vifa ring radiator model XT25TG30 eller XT25BG60, og så et nyt filter til den.

    Er der nogen der har filtertegninger til Dali 18?


  • Andy T
    Andy T Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 23
    #28   14. sep 2011 1 ohm i serie med Vifa D26TG05-05, på et filter beregnet til Audax lyder godt. Der sidder en 2 Ohms modstan i serie med indgangen til filteret. Da Vifa diskanten er en del mere følsom end den oprindelige Audax, har jeg hævet denne til 4 Ohm.

    Sammen med Bi-wiring har det givet mere luft i det øvre register. Desværre fik jeg ikke prøvelyttet før Bi-wiring, så det er ikke til at sige, hvilken af de to ændringer som har givet mest.

    Har nogen erfaringer med Bi- amping på Dali 18?
    Jeg overvejer en forstærker mere. Ville f.eks. NAD 214 til toppen give hørbar forbedring?


  • #29   14. sep 2011 Hvis valget står mellem en enkelt NAD 214, og 2 stk til bi-amping, tror jeg, forskellen vil være ret stor. NAD 214 er jo en relativ lille forstærker, og Dali 18, performer bedre med lidt muskler bag.

    Jeg har ikke selv prøvet bi-amping, da jeg brugte enten en Onkyo M-508 eller Denon POA 6600A på mine dvs rigelig med kræfter.

    Jeg har forresten haft både Dali18 og 18 MK II med Audax OG et sæt 18 MK II med Vifa ; ) - alt sammen sat i gang af, at jeg skulle bruge nogle diskanter til mine Dali 40 - købte derfor et sæt 18 MK II med Audax, og blev så imponeret af den højttaler, at jeg måtte prøve at have en af hver version. Når man tænker på nyprisen 2995,- ser på kabinettet og enhederne, og sammenligner med hvad man ellers kunne få dengang, til samme pris, kan man ikke undgå at blive lidt imponeret !
    Og til en til en typisk brugt pris mellem 1000-1500,- kan man ikke forlange bedre.

    Lydmæssigt husker jeg Audax diskanten som bedst, men kunne godt bruge lidt mere luft i toppen, men der er så ingen lyttetræthed, som der ofte er ved metal domes - som jo tit lyder fantastisk i starten, men kan ende med ømme ører.





  • Andy T
    Andy T Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 23
    #30   15. sep 2011 jeg ville bruge min NAD270 til bunden og en 218 til toppen. Uha, POA-6600 er noge monstre. Og så er de svære at få fat i. Jeg bor i lejlighed i øjeblikket, så jeg spiller aldrig rigtigt højt-højt.

    Har du en mening om POA-2200, og ville en enkelt POA 2200 gøre det bedre end mit forslag ovenfor tror du?

    Jeg er også blevet helt glad for mine Dali 18. Skal dog have et sæt mere i bedre stand.


  • #31   15. sep 2011 Enig med Lars, en POA-2200 ville jeg også vælge frem for de nævnte NAD.
    En brugt POA-2200, burde også kunne findes for max 1500,-

    Hvor er du fra ? - nu skal man jo ikke lave salg i forum, men jeg skal af med det ene af mine Dali 18 sæt.



  • Andy T
    Andy T Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 23
    #32   15. sep 2011 Tak for indspark Lars.
    Jeg bor i Birkerød, og vil da gerne høre om dine planer med at give det ene sæt Dali et nyt rart hjem :0)

    Der er et par POA-2200 til salg, meeen prisen ligger på ca. 2000.


  • Andy T
    Andy T Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 23
    #33   15. sep 2011 Og snakken om udtørrede lytter?

    Hvordan med lyden? Jeg husker kun lyden af min Denon PRA1500, var super tør og fast - og stram .. Hehe.. Nu ingen forkerte associationer vel :0)



  • #34   15. sep 2011 Ha ! Jeg er opvokset i Birkerød : )

    Synes halv ny pris, for en 25 år gammel forstærker, er lidt voldsomt.


  • Andy T
    Andy T Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 23
    #35   15. sep 2011 Hvor sjovt, med birkerød.
    Ja 1500 lyder på alle måder mere rigtigt :0)

    Skulle vi ringe sammen og snakke Dali 18?


  • #36   15. sep 2011 Har sendt PB.



  • Andy T
    Andy T Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 23
    #37   15. sep 2011 Tak Lars, Det bliver måske også noget Denon effektforstærker af een eller anden slags.

  • Finn C
    Finn C Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Svar: 4
    #38   22. sep 2011 Er i stort set samme situation som du har været, Andy

    Har et sæt lettere ramponerede Dali 18 A/Mkl, som ved køb havde én Vifa diskant, monteret med 33ohm i parallel og 2,2 ohm i serie og én Audax, som var skadet (indtil den opgav ånden var der mere niveau hér end i Vifa siden)

    Nu har jeg fået fat i 2 éns Vifa; du mener ikke, at en seriemodstand på 1 ohm ændrer delefrekvensen (at det er vigtigere DC-modstanden bevares end den nominelle impedans)?

    Blev der for meget diskant, hvis du ikke ændrede seriemodstanden i indgangen på diskantfilteret fra 2 til 4 ohm?

    /Finn



  • Andy T
    Andy T Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 23
    #39   23. sep 2011 Hej Finn,

    Tillykke med dine højtalere :0)

    Først en lille disclaimer: Jeg er ikke ekspert i delefiltre - ikke engang tæt på. Men jeg kan fortælle dig om mine erfaringer med Dali 18Mk2.

    Dine er Mk1, og derfor kunne det være interessant at finde ud af, hvordan dit filter er bestykket.

    Dali support, synes ikke han kunne se forskel på filtrene i de forskellige versioner, men han sad også med scannede håndtegnede diagrammer, hvor der var lavet alle mulige udstregninger.

    Har du mod på at aflæse kondensator og modstandsværdier på komponenter til diskanten?

    Et godt råd.

    Check at alle forbindelser fra filteret ud til enhederne er ok. Og check at de er eens på begge højtalere :0) På mit det ene eksemplar af Dali 18 var ledningen til øverste bas i den ene højtaler faldet af, og der var byttet rundt på ledningerne på øvre bas og nedre bas. Og helt ærligt, så tror jeg det var en svupser fra fabrikken :0)

    Siger du, at der var sat en 33ohms modstand parallelt og 2,2 i serie, - kun for den med Vifa? Eller gælder den 33 ohms modstand i parallel for begge?

    På mine filtre, som sandsynligvis er beregnet for Vifa diskanter, sidder der 27ohm parallelt med diskanten.

    Impedansen på selve enheden er meget afgørende, både for delefrekvensen og for den impedanskorrektion der er lavet i filteret.

    Hvis enhedens impedans falder, stiger delefrekvensen.
    Eks. Vifa enheden er 8 ohm nominelt mod Audax 6 ohm. = delefrekvensen stiger fra 3Khz til ca. 4Khz.

    Ifølge min teori kan man aldrig justere på den nominelle impedans, da den jo svinger med frekvensen. Jeg gik derfor udfra Re, som er jævnstrømsmodstanden, - og her er forskellen fra Audax HD 100 D 25 HR, som Dali startede med, = 5,5 ohm, mod Vifa D26 TG-05-06, som sad i mine = 4,6 ohm.

    Altså ca. 1 ohm forskel, som jeg satte i serie med enheden (pas på hvis du lodder på diskanten, at den ikke bliver for varm)

    Til dit sidste spørgsmål, om der var for meget diskant, er det simpelthen en smagssag. Jeg har faktisk fjernet den ekstra modstand, så der nu kun er den 2 ohms modstand, som filteret var født med.

    Hvilke Vifa diskanter sætter du i?
    Passer de i udskæringen i højtaleren?

    M.v.h. Andy


  • Finn C
    Finn C Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Svar: 4
    #40   25. sep 2011 Takker Andy og tak for responsen smiley

    Har lagt en tegning ind i galleri af diskantfilteret: http://www.hifigalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumID=2395

    -derudover er filteret delt i bassektion (hvor begge spoler har kerne..) og mid/high sektion.

    Basserne hedder "P21WP-01 8 ohm 909"

    Vil checke forbindelserne.

    De 33ohm parallellt og 2,2 i serie er monteret direkte på Vifaens terminaler; på selve filteret, som må være beregnet til Audax er der, som det ses på tegnigen, også den 27 ohms parallel.

    Audaxen i min stod der HD 100 D 25 og på et datablad jeg fandt er DC-modstand opgivet til 5,8 ohm

    Vifaerne er D26TG-47-06 (samme som i Dali 107 og 109, formentlig) - iflg tidligere ansat i Hifiklubben og bekendt af Peter Lyngdorf, deler alle D26TG (uden bagkammer) data (de nyere har dog en anden frontplade, dem jeg fik med, passer skruehuller/udskæring, der skal dog stemmes lidt ud til terminalerne)

    Prøver i første omgang med en 1 ohms i serie. Giver dig ret i at højttalerne besidder umiskendelige kvaliteter, men dog kan forbedres.

    Har du forøvrigt set denne beskrivelse af tweaks (skrevet af Claus, som fandt vifaerne til mig): http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=77258&PN=14

    - og fik du handlet med Kent :-)?

    Mvh. Finn



  • Andy T
    Andy T Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 23
    #41   25. sep 2011 Hej Finn,

    Tak for tegning af filteret til diskant. Jeg har ikke længere mulighed for at måle spoler, men ellers ser det fuldstændig ud som i de 3 Dali Mk2 jeg har fået samlet sammen - og ja de to sæt stammer fra Kent. Det ene sæt fra Kent virker uberørt, og har vifa diskanter DT26-TG-01, det andet sæt fra Kent er uden diskanter.

    Det er svært vanskeligt at blive klog på, hvordan filteret til diskanterne skal se ud, når udskæringen tilsyneladende er den samme på versionerne med Audax og Vifa. Hos Dali Support kunne han ikke se forskel de tegninger de havde. Det blev konstateret at mine var med Dali18A filter, men det var på baggrund af spolerne til basserne.

    Mystisk med Audax'erne, - atlså at det ikke er HR versionen? HR versionen skulle have kortere vikling på svingspolen og deraf en del højere følsomhed.

    Jeg har i øvrigt mistanke om at de Audaxer, jeg prøvede med var defekte. Jeg har læst om at nogle af Audax's ældre diskanter med olie bliver træge og mister følsomhed. Det var rigtigt trist at jeg ikke kunne få det til at spille.

    Ok, det var overraskende nyt for mig med historien om vifa'er :0)

    Gad vide om Claus kunne hjælpe mig til et sæt?

    Mener du at de ældre vifa'er DT26TG uden bagkammer, er med 100 mm frontplade? Hmm.. Dali 107 og 109 er også ved at være sjældne på brugtmarkedet.

    33 ohm parallelt med de 27ohm på filteret?, - så bliver modstanden jo reelt næsten halveret? Jeg forstår ikke helt, hvad den tidligere ejer har lavet.

    Umiddelbart ville jeg prøve at tilslutte dem, med 1 ohm i serie, og ellers direkte på.
    Jeg synes der var for meget top, på sættet med DT26-05-06(med bagkammer.)
    Sættet fra Kent med D26TG-01 kører direkte på filteret og lyder slet ikke tosset.

    Jeg har læst artiklen fra Claus, og synes hans projekt er spændende, selvom der er mange ting i hans ændringer på kabinettet, som jeg ikke helt forstår. Mellemtone og bas i samme kabinet?, bare for at nævne eet enkelt spørgsmål, - og jeg kunne nok blive ved :0)

    Jeg har et ekstra Dali18Mk2 kabinetter, hvis det skulle have interesse?

    Måske kunne jeg finde på at finde een, som kan hjælpe med et komplet nyt filter til en mere moderne diskant? Det kan nok blive dyrt, men 18'erens egenskaber i mellemtone og bas er jo i høj klasse i forvejen, så jeg tænker at investeringen kunne betale sig.

    Med venlig hilsen,
    Andy




  • Finn C
    Finn C Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Svar: 4
    #42   26. sep 2011 Takker, Lars smiley

    Så (hvis op stadig læser med smiley det kræver stadig lidt detektivarbejde at finde ud versionerne af Dali 18 (Dali 18/A/MKl/MKll). Mine er med MK2 kabinetter (2 porte, tilslutninger bagpå).

    Andy;

    Er basenhederne i dine Mk2 anderledes end P21WP-01 8 ohm 909 ?

    Vifaerne kan i mine ikke sidde i den "ovale" Audax udskæring uden udstemning pga terminalerne.

    Nej, ikke "HR" på Audaxen (så vidt jeg da husker, den er gået til de evige magnetmarker :-). Har også læst om de ældre Audax´ers problemer.

    Vifaernes frontplader findes i forskellige afskygninger, men kan tilsyneladende frit skiftes mellem D26 versionerne.

    De 33ohm parallelt over terminalerne hævede, så vidt jeg kunne regne ud, impedansen til en smule over 6 ohm - og så de 2,2 ohm i serie (må sige, at jeg endnu ikke har kigget på filteret i den side.

    Ser sættet fra kent med D26TG-o1 ud til at være monteret diirekte på filteret originalt?

    De beskrevne modifikationer er dels "god latin" dels præget af forfatterens bekendtskab med Steen Duelund; mellem tonekammeret går ikke helt bagud i kabinettet, kun bundpladen i kammeret (som afstivning/opdeling af øvre/nedre baskammer - og det er denne opdeling, der bliver ophævet vha. kopboret og fjernelsen af det midterstykke mellemtonekammerbundplade, der nu har 2 "riller" bagest (hvis du forstår smiley

    Mht. opgradering liger Scan-speak d2905 serien lige for; dali 40, som Dali 18 jo er en mini (½) udgave af, havde en version med SS D2905/9000, og ihvertfald SS9300 er som Vifa 6 ohm (følsomhed ligger mellem audax og Vifa). XT25 er jo også meget rost og benyttet diskant, så det burde ikke være umuligt at få strikket et filter sammen.

    Sender dig lige en Pb smiley

    Mvh. Finn


  • Andy T
    Andy T Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 23
    #43   26. sep 2011 Hej Finn,

    Jo, minsandten om ikke der, på dem jeg har fra Kent, også er filet lidt i forpladen for at Vifa D26TG-01 diskanten kan være der. Så er ingen af mine født med Vifa :0(

    D26TG-01 var sat direkte på filteret, og der er også lige rigeligt med diskant, og især S'er er lidt anmasende, men min lejlighed er i øjeblikket svagt møbleret, så jeg regnede med at det var årsagen.

    Jeg gad nok vide om min teori om justering af impedans er jf. enhedens norminelle impedans eller jævnspændingsmodstand (Re?)

    Basserne i begge mine sæt, er: P21 WP-01 8Ohm 810.

    Det er da fristende med Scan-Speak, men de er hunde dyre ikke, og hvordan med filteret? Mon vi kan få tegninger på Dali40 filter, til sammenligning, af filteret til diskanten?

    Jeg har netop også haft Vifa XT25 i tankerne, fordi jeg tror det vil være et godt udgangspunkt for at få den op på niveau med nyere speakers.

    Jeg tror lige jeg skal have en alvorlig snak med Claus :0)
    Ok, den med mellemtonekabinetet havde jeg (heller) ikke lige set :0)

    M.v.h. Andy


  • Finn C
    Finn C Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Svar: 4
    #44   28. sep 2011 Tja, filterteori kan godt være langhåret; jeg tror dilemmaet impedans/modstand opstår, hvis enhederne ikke er impedanskorrigerede. Spørgsmålet er jo så hvor langt/hvilken vej man vil gå..

    Regner med på lørdag at få filtertegninger fra en duelundkonstruktion, hvor Vifa d26 er anvendt; heri er en sugekreds til dæmpning af toppen ml. 10 og 20khz og der vil uden tvivl være impedanskorrektion nede og oppe

    - og så begynder tanken om, hvordan mellemtone og bas i Dali 18 har det akustisk og filtermæssigt, jo at melde sig smiley

    SS9300 ses af og til brugte; jeg var heldig at finde et ubrugt sæt til 1100.-+fragt.

    XT25 er noget billigere; den ses anvendt her, sammen med et udkast til filter: http://www.steenduelund.dk/download/Duelunds_hifi4all.pdf

    - teksten til diskantfilteret modstrider lidt med tegningen, men Magnus/DCA er en flink fyr, så det kan være han kan opklare.

    Ellers véd jeg vor mand i Helsingør bruger XT25 smiley

    Jeg er krøbet til korset og bedt de vise O-rakler om hjælp hér: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=91283&PN=1

    (Hvis jeg var den mistroiske type, kunne jeg godt få den tanke, at Dali/HFK har brugt seriemodstanden på Vifaen, fordi det var nemmere end at hive bas, dæmpemateriale og filtre ud for at udskifte komponenter dér...:-)

    Mvh. Finn


  • Karsten M
    Karsten M Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Svar: 94
    #45   6. maj 2013 hej, til andy og andre, audax enhederne er ikke gået ud af produktion , idet hd100d25 er erstattet af tw025a0
    denne har ikke magnetisk olie så teorien om at olien er blevet træg holder ikke her, vi har solgt ret mange diskanter til dali 18 og andre og har hørt meget god response smiley


Kommentér på:
dali 18??

Annonce