{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.968 visninger | Oprettet:

Hvilke højttelere har du haft?? {{forumTopicSubject}}

Jeg synes det kunne være lidt sjovt at oprette en tråd som indeholder lidt information om hvilke højttalere folk har haft gennem tiden. Både nye, brugte, high end osv. Jeg forlanger ikke at folk skal kunne huske alle deres højttalere gennem tiden, men bare et lille indblik kunne være sjovt.

Jeg kan jo selv starte. jeg har haft flest Jamo højttalere gennem min tid som i jo nok kan se. Dog har jeg haft flest af deres gode modeller gennem årene. Det er ikke fordi jeg er decideret Jamo fan, men jeg synes de har været gode til gennem årene at få god lyd og flot design til at gå op i en højere enhed.

Jeg har haft følgene højttalere (listet i rækkefølge)

Jamo J-152 StudioMonitor (andre basser isat, da man dengang ikke kunne skifte ophæng)

Jamo LaserPower 3000 (skrammel fandt jeg ud af)

Jamo CBR 1704 (renoverede basser, men de fyldte for meget, købte dem af den nuværene basrep.dk)

Jamo BX200A (gode højttalere, men ville prøve andet)

CerwinVega AT80 2 sæt (det ene til reservedele)

Dantax SX300 Calibration Monitor (en af Dantax absolut bedste højttalere til dato med gode enheder fra b.la. ScanSpeak, men de var for store til mit værelse. Dog har jeg haft 3 sæt af dem i forskellig stand)

Jamo SW500 system med 2 ekstra satelitter (stor lyd fra kompakt sæt som egentlig spillede udemærket)

Jamo Classic 8 (spillede godt til at starte med, men min forstærker var for lys i lyden til at det lød godt)

Jamo J-202 StudioMonitor (gode højttalere rent lydmæssigt, men plastikfronten var lavet i et materiale som blev mørt med alderen, så jeg måtte afstive dem ekstra i kabinettet. jeg monterede andre basser, da jeg ikke ville ofre nye ophæng på dem b.la. fordi kabinetterne var for misvedligeholdte. Jeg solgte dem til Daller. P herinde som stadig har dem den dag i dag)

CerwinVega S1 (En af de højttalere som absolut har overrasket mig aller mest især med hensyn til lyden. På grund af dens konstruktion med gas i kabinetterne, var de i stand til at spille bas som en højttaler med 15 tommer basser. Plus at de på lydsiden lå flere længder over hvad CV tidligere har produceret og ligeledes laver i dag)

Jamo CBR 1304 (Lyden kendte jeg fra 1704 i samme serie. Dette er lillebroderen til dem og de lyder på samme måde. Eneste forskel er et lidt mindre kabinet og en 10 tommer basenhed i stdet for en 12 tommer. Ligeldes er 1304 3-vejs, hvor 1704 er 4-vejs. ellers er der ikke det store at sige om dem ud over de spiller formidabelt godt)

Derudover har jeg mine små Jamo Power 120 som har fulgt mig i mange år som reserve højttalere når jeg f.eks. har solgt et sæt og venter på nogle andre. jeg fik på et tidspunkt et sæt Jamo Digital 200 foræret, hvor basserne var mørnet i. Dem ga jeg til min lillebror, da han havde andre enhder til dem. De spille osse godt og har osse CBR-systemet. Men de spiller ikke så godt som den første CBR-serie

Som i kan se har jeg haft mange forskellige dog mest Jamo. Jeg synes de er nogle af de bedste til at bygge højttalere som både spiller super godt og samtidig kan repræsentere noget af det bedste af dansk byggekunst indenfor højttalere. I hvert fald tilbage i 80´erne hvor eks. CBR serien blev bygget.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilke højttelere har du haft??
  • #1   4. jun 2009 jamen startede ud med et AKAI mini-anlæg som det første.. kan ikke lige huske hvad skidtet hed.. har så haft lidt forskelligt, som fx en jamo sub og sateliter.

    men af "rigtige" højtalere, har jeg haft :

    Dali 104
    Dali 909
    Cerwin Vega Al-1002

    man kan faktisk se det meste af det under min profil på siden.. cv'erne kommer ind, inden for nogle uger...



  • #2   4. jun 2009 Har ikke ligefrem haft så mange igen, at de kan fylde flere sider - men kan da prøve at nævne dem i rigtig rækkefølge.

    Minianlæg:
    Philips MC-500
    Venturer CD1311

    Logitech Z-5500

    JBL LX300
    Eltax Terminator P33
    Pioneer S-A200
    JBL Control 1 Plus (2 stk brugt som center)
    Jamo (??)
    AudioPro Subzone (subwoofer)

    Nu:
    Dali Concept 1 (bag)
    Dali Concept CT (center)
    Dali Evidence 870 (front)
    DIY subwoofer

    Og på søndag lyder det på:

    Dali Evidence 370 (Bag)
    Dali Evidence C70 (Center)


  • #3   4. jun 2009 jeg startede med noget akai stereo

    så skiftede jeg til eltax mercury surround

    nu kører jeg så stereo igen med posselt albatross som man kan læse lidt om her smiley http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59916842


  • #4   4. jun 2009 hov jeg skal da ikke glemme mine altec lansing ada 885 som er et lækkert surround sæt jeg bruger til min pc

  • #5   4. jun 2009 - Sony (crap surround sæt)
    - Blaupunkt bygget i stander kabinet... (hmmm bedre end Sony anyway)
    - Paradigm Monitor 5 Special edition mk3.
    - Paradigm CC150 (center)
    - Jamo (et eller andet surround baghøjtaler + sub)
    - Paradigm micro monitor (til pc)
    - Paradigm Monitor 9
    - B&W 601s3
    - Paradigm Reference Studio/80
    - Paradigm CC300 (center)
    - Paradigm Reference Eclipse/BP
    - Paradigm Reference LCR-450
    - Vienna Acoustics Haydn Grand
    - Hørning Agathon Signature Silver

    Og sikkert en masse jeg har glemt....


  • #7   4. jun 2009 Nu er det sådan, at jeg kan se en hel masse mærker - der næsten ikke er herinde.
    Nu hvor folk har haft dem - så skulle de jo have været her smiley


  • #8   4. jun 2009 Startede med JVC minianlæg.. JVC MX-J300 hed det med dertilhørende højttalere..

    Så arvede jeg et Pioneer minianlæg (meget bedre kvalitet (kostede 7500kr i 1993)) med dertilhørende højttalere og en Jamo SW30 subwoofer..

    Så begyndte jeg for alvor at blive bidt af hifi..
    Har haft disse højttalere: Startende med dem jeg havde først..

    Cerwin Vega 1515
    Radiotehnika S-30
    Cerwin Vega A10
    Cerwin Vega 1215MKII (har jeg stadig)
    Cerwin Vega 12TR (har jeg stadig)





  • #9   4. jun 2009 B&O (ukendt mærke, fik dem da jeg var 4 år)
    Seas (ukendt model)
    Infinity Reference (reol højtaler)
    Ældre Phillips Højtaler (fra 80'erne vil jeg tro?)
    Nogle ukendte højtalere som var brugt i musik-lokale på skolen ( 4-vejs)
    Schneider (noget smalt skrammel)
    Altec Lansing MX5021 THX certified (sindsygt godt 2.1 sæt til computeren, stadig det bedst lydende jeg har hørt til computer)
    Eltax Concept 800? (de pyramide-formede)
    Jamo Laser Power P3000 (bruger dem PT. og er rigtig glad for dem)
    Cerwin Vega VS15 (Lånte dem i en længere periode af en døveklub)
    Jamo Power 355? (en tung satan som kan spille!)
    Dali Ikon 6 (Lånte dem i længere periode, da jeg var i praktik hos DALI)
    Dali Concept 10 (Lånte dem i længere periode, da jeg var i praktik hos DALI)
    Jamo Classic 8 (en rigtig, rigtig perle fra JAMO, spiller virkelig godt i mine øre, blev trukket med forskellige forstærkere gennem levetiden, Onkyo, Denon og HK)
    Jamo Classic 10+Jamo Center 100+Jamo Surround 200+Jamo SW505e (Jamo Classic 8 er genial...Classic 10 er superb!...og sådan var rigtig fed til at give rumle effekt, fik aldrig udnyttet surround ordentligt, øv, )
    Argon 7240 (en lille højtaler som har overraskende meget lyd i sig, og spiller godt med i hele toneområdet)

    det var så min højtaler historie smiley


  • #10   4. jun 2009 hmm.

    I næsten rigtig rækkefølge:

    Denver surround sæt.
    Dali Concept set
    Dali Suite 2.5 surround set
    Dali Suite 3.5 surround set
    Kef Q7 surround set
    System Audio 1250
    Jamo D509
    Dali 909
    Jamo Concert 8 + center og rear ( med XTZ sub )
    Dali Helicon 400
    Wilson Audio Cub
    Gamut Phi7
    Canton Vento 805
    GamuT L3
    Monitor Audio GS60 + Dali Suite rear + XTZ sub og Dynaudio Sub 250 ( det der spiller pt. )

    Ovenstående er hvad der har været inde og vende de sidste 3½ år.

    //Tim


  • #11   4. jun 2009 Kan se at folk har haft rigtig meget forskelligt. Her kan man osse hvilken livsstil folk har i hjemmet osv. Både med hensyn til lyd og indretning, og det synes jeg er fedt


  • #12   5. jun 2009 Masser af bliligt lort har jeg haft,

    startede med

    Jbl tlx151
    Cervin vega at-80..
    Qln 166
    Audiovector M3
    Audiovector m3 -super
    Audiovector m3 signature
    Linn av 5140
    B&W CDM1- NT
    Dynaudio Contour 4 smiley :D:D:D


  • #13   5. jun 2009 aiwa midianlæg
    jbl tlx151
    B&W 602s2
    dali evidence 470 ahorn (savner dem)
    linn katan hvide (har den stadig, er dog pakket ned, skal bruges til baghøjttalere)
    linn majik 140 hvide, er rigtig glad for dem, men der jo kommer nok noget nyt inden længe


  • #14   5. jun 2009 martin du glemte dit kenwood

  • #15   5. jun 2009 glemte??

    var det et anlæg?? Vel det som at sige at Cervin vega er hifi? og at dali concept er gode smiley


  • #16   5. jun 2009 Nu er dette her ikke nogen diskussionstråd til at bedømme om CV er Hifi osv .

  • #17   5. jun 2009 som jeg kan huske det.

    Dantax metalpower 400
    Pioneer(små gulvhøjttaller)
    Eltax Terminator
    Dali Ikon 7
    Chario Reference 100
    DIY Vifa/Scanspeak bygget af Michael G. (mine nuværende HT´er)


  • #18   5. jun 2009 Højttaler:
    Jamo Power 280, tror jeg de hedder
    Cerwin Vega CLSC-10
    B&W DM603S2
    Dali IKON2
    System Audio 1530
    HD6-XT (DIY) bygget af Michael G.
    Dali Evidence 470
    XTZ 99.26 (nuværede)
    XTZ 99.36 (kommende)

    AMP:
    Denon AVR1705
    Denon AVR 1905
    Denon AVR2106
    Kenwood (???)
    NAD C352
    XTZ Class-A100 (nuværende)
    XTZ Class-A100Dii (kommende)



  • #19   5. jun 2009 Vil ikke til at remse alt op, men her er lidt:

    Mission
    Div JBL
    Jamo 707i
    Hjemmebyg med bla Audax og scanspeak enheder
    F3/lyd Trapez X
    Quad 63 (fuldtone elektrostat)
    BKS 107 supreme
    Audiovector 5 x
    Martin-Logan CLS (fuldtone elektrostat)
    Heco
    System Audio
    Martin-Logan Aeon i


  • #20   6. jun 2009 Allan A. Tak for info. ^^

  • mike n
    mike n Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Svar: 1
    #21   22. jul 2009 jvc kompakt anlæg med subwoofer *

    jpw mener det er ap-2 spiller rigtigt godt

    hjemme bygget stage line sub

    cerwin vega al-1000

    cerwin vega at-100

    cerwin vega at-100 andet sæt

    cerwin vega at-100 reservedele er kun 14 hee


  • #22   23. jul 2009 Hvis jeg ellers kan husk dem alle :

    Dali 18
    Dali 18 MK II
    Dali 850
    Dali Evidence 870
    Dali 40

    Jamo J-150
    Jamo Concert 11

    B&O S25
    Yamaha model ???
    B&W DM603
    Audiovector AV5

    Cerwin Vega ;

    MV-15
    CD70
    AT40
    AT100
    DC10
    DC12
    DC15
    1515
    D-15EE
    D-9E
    D-7E
    A316R
    S2
    12TR
    AL1000 MK II
    AL1002
    1215 MK II

    Jealvox Sound Monitor ..... da jeg flyttede, var de for store til min lejlighed. kabinetterne røg ud. Har gemt enhederne, får jeg plads, skal der bygges kabinetter igen ; )


  • #23   23. jul 2009 Ehm, det bliver en pinligt kort liste smiley

    B&W DM683
    System Audio Surround
    (SA1750, SA720AV, SA COMET)

    done! smiley


  • #24   23. mar 2013 Syntes det kunne være sjovt at vække tråden lidt til live igen.

    Forstærker:
    Denon pma 916R
    Jvc rx-616R
    Ld systems pa1600-x
    Harman Kardon avr 247

    Højtalere som faktisk kun er cv:

    Vs15
    12tr
    sweet dual 8
    316R
    d3-e

    og på onsdag skulle der gerne komme et sæt mere samt til 1 maj også smiley


  • #25   25. mar 2013 Beovox S45 (2-vejs, x2)
    Beovox S35
    Beovox S75 (x2)
    Beovox S60
    Beovox MS150.2
    Beovox RL6000
    Beovox Redline 45
    Beovox Type M (1963)

    Epicure 10

    Er jo slet ikke B&O-mand.


  • #26   25. mar 2013 Søren, nej det kan jeg se smiley Har faktisk lige købt mig en Beogram TX-2 i dag smiley

  • #27   25. mar 2013 puuh ved ikke om jeg husker lige få det hele med
    det første rigtige sæt højtalere jeg købte mig var et sæt jamo med 8" bass på siden.
    ellers har jeg haft
    bilka pioneer sorround
    Dali 850
    B&W(kan ikke huske model)
    Audiovector m3/m3 super/mi3/mi3 signature
    Audiovector 6x
    Audiovector c2 mk2
    SVS PB-1000
    SVS PB12 NSD
    SVS PB12 plus 2
    audiovector mi signature se(2 stk)

    receiver har jeg haft mange forskellige, husker ikke hele model nummere desvær.

    nu er det så mi3 avantgarde av3ci avantgarde og mi avantgarde og 2 kx styret af onkyo tx-nr 1010


  • Jeppe E
    Jeppe E Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Svar: 1
    #29   19. maj 2013 Startede med et Logitech computer anlæg derefter købte jeg to AKG Houston, så købte jeg to Eltax Terminator p-44 (spiller skide godt og kan spille en fest op hvis det behøves) til dem købte jeg en Argon 10" subwoofer, men syntes at den var for lille, og købte derfor en Cerwin Vega clsc-12 subwoofer og den passer perfekt til dem.

  • #30   21. maj 2021 Sjovt at se denne tråd smiley For at gøre en lang historie kort er jeg faktisk endt med et sæt i dag magen til dem jeg arvede fra min far og blev mine første højttalere nemlig Jamo J-152 Studio Monitor som jeg er helt tosset med grundet deres lukkede trykkammer kabinet med 12 tommer basenhed. Og det er en helt anden klang og byggekvalitet end de nyere Jamo D-265 osv,,, og igen grundet deres trykkammer kabinet kan de spille AFSINDIGT højt uden at tabe pusten og pt fødes de med et Yamaha MX1/CX1 200 watt forstærkersæt og det kan sku bare noget det match trods Jamo'erne er opgivet til max 100 watt sinus/langvarig belastning og 150 watt musikeffekt/spidsbelastning men de er meget konservativt opgivet og kan håndtere en DEL mere end det smiley Jeg har haft en del forskelligt siden jeg lavede denne tråd både Audiovector 6X og B&W 703 osv men jeg synes de gamle Jamo kasser her opfylder mit behov bedst og så er der noget over designet med alu-ringene rundt om enhederne (ja ÆGTE alu smiley )

    Man prøver så meget grej gennem tiden og det var ikke fordi jeg kunne huske lyden i Jamo'erne men designet holdt og så var der også nostalgi i det da jeg er vokset op med modellen, og når de så får nogle gode watt med noget strøm bagved så sker noget selvom de med en følsomhed på 1.9 watt ikke kræver en voldsom forstærker. Dette er et eksempel på at strøm betyder meget


Kommentér på:
Hvilke højttelere har du haft??

Annonce