{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.240 visninger | Oprettet:

Jacob T
Jacob T
Tilmeldt:
20. dec 2007
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 21

HDMI lyd {{forumTopicSubject}}

Hej HIFI glade mennesker smiley

Jeg har en forstærker uden HDMI indgang, og en bærbar med HDMI udgang. Det er jo fedt at få et kanon billede signal op i tv'et via hdmi. Men lyden render jo med den vej, og den skulle jo gerne ned i forstærkeren.
Findes der noget HDMI stik med separat optisk/coax udgang i, så man lige kan smide lyden den vej ned i stedet ?

Håber i er med på hvad jeg mener smiley Tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HDMI lyd
  • #1   13. jun 2008 hvilken bærbar har du, mærke og model nr ? måske den allerede har en optisk lydudgang

  • #2   13. jun 2008 Du kan ikke høste det digitale lyd sådan lige uden viddere, da det ikke er et S/PDIF format det bliver sendt i, inde i HDMI kablet.

  • #3   13. jun 2008 har du ret i.. jeg tænkte så at hans bærbar måske har et MiniToslink stik.. bliver flere bærbare jo lavet med idag

  • Jacob T
    Jacob T Tilmeldt:
    dec 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 21
    #4   13. jun 2008 den hedder HP NC8510p. det er en business maskine fra arbejdet af. og ja, det var selvfølgelig en mulighed. havde jeg ikke lige tænkt på smiley

  • #5   13. jun 2008 som jeg kan se det, så har den ikke optisk udgang.. måske micma bedre kan se det end mig =) ? der står godt nok line-out, ved ikke om det er toslink der menes ?

    (link fjernet)
    (hvis det altså er præcis denne model?)


  • #6   13. jun 2008 http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/sm/WF06b/21115-282777-282777-282777-12434732-80117284-80635398.html?jumpid=oc_R1002_DKDAC-001_HP%20Compaq%208510p%20Notebook%20PC&lang=da&cc=dk

    Det står der godtnok ikke noget om... Men stort set alle AC97 kompatible lydkort og op efter, de kan programmere hver udgang til at have den funktion man ønsker... Så en S/PDIF udgang (coaxial) burde kunne aktiveren for mindst én af udgangene, på den? Eller hvis du kan se én af minijack stikkende har et rødt lyd, så er det ensbetydende med en optisk udgang (TOSlink minijack)

    Og så er det jo bare at købe et passende adaptor kabel (mon ikke eks. av-connection har det der skal bruges)

    Eller endnu bedre. Sådan en Silverstone EB01 USB kort, hvor du benytter den indbyggede DAC, men kan trække størstedelen af signalet som "imunt" USB (maks. 5m.)
    Det er med garanti bedre end størstedelen af DACsene i div. surround receivere, og lydkort i al almindelighed.


    Er godtnok selv ved at udvikle en ny USB DAC som kilde til mine hoved tlf. forstærkere, men de er ikke nær færdig endnu... Men hvis du har lidt teknisk snilde og lidt elektronik erfaring, så har jeg et godt og gennemprøvet DIY projekt liggende på: http://www.burn-it.dk/index.php?type=post&id=1083
    Det er en USB DAC med indbygget strømforsyning, som gør den fri for pc'ens switchmode strømforsyning, og har en ganske fin DAC-del også! (bedre end det meste faktisk smiley ) Koster vel en lille tusse at bygge selv, hvis man ikke fucker det op. Men så har man også lyd i noget nær high-end kvalitet.
    Bruger dem på alle mine pc'er her hjemme, og de imponere mig gang på gang. Og jeg er helt overbevist om at pc'en er den ideelle kilde, hvis materialet er iorden (lossless ala. FLAC) og ikke mindst audio delen er iorden og frigjort fra pc'ens andre dårligdomme...
    Men det har uden tvivl protentiale til at bag-pule de aller fineste cd værker, til flere hundrede tusinde kroner, hvis man gør det rigtig.
    Også kaldet bit-perfect. smiley (prøv bare at læse om Linns medie afspiller... Det er i princippet ikke så meget anderledes.)


Kommentér på:
HDMI lyd

Annonce