{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.948 visninger | Oprettet:

Lars M
Lars M
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 23

Sten under subwoofer {{forumTopicSubject}}

Hej hifigalleri, jeg håber nogen kan hjælpe mig.
Jeg har set nogen har en sten under deres subwoofer, og har læst det skulle give en mere stram bas.

Jeg har en Haman kardon 10" sub, som står på noget gammelt gulvtæppe, tænkte om det ville hjælpe på bassen hvis jeg lagde noget under den?
For jeg kan ikke hører bassen så meget i forhold til hvis jeg har den i et værksted med beton gulv.

Tak for forhånd

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle bord 300 kr.
  • Hækklipning i parcelhushave og bortkørsel i 8270 Højbjerg 1.200 kr.
  • Hækkeklip 1.300 kr.
  • Throw trash 750 kr.
  • Handymand 790 kr.
  • Nedtagning af markise på altanen 1.100 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sten under subwoofer
  • Jonhard H
    Jonhard H Tilmeldt:
    maj 2011

Følger: 1 Svar: 6
    #1   13. aug 2013 Jeg kan ikke fortælle hvorfor eller om der er forskel, men jeg har leget lidt med fliser som underlag og syntes jeg får meget mere stram bund i både min højtalere og subwoofere, så der må være noget om snakken smiley

bare lige min erfaring smiley

• morten t
    morten t Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 851
    #2   13. aug 2013 Svært at sige, det afhænger jo ret meget af rummets indretning, inventaret osv...

En fortovsflise koster sådan ca 10 kroner i bauhaus, så hvad med at afprøve det og dan dig et indtryk af forskellen ? - Vi sidder jo hverken i din stue, spiller på dit anlæg eller er udstyret med dine øre smiley

• Lars M
    Lars M Tilmeldt:
    okt 2010

#3   13. aug 2013 okay super, skulle bare vide om det har givet en forskel ved nogen. jeg bliver nødt til at prøve det smiley

• #4   14. aug 2013 Ved ikke om det vil hjælpe på gulvtæppe...
    Men når du flytter din sin op på et dødt objekt, som f.eks en filse eller beton gulv, så vil bassen virker mere stram fordi at normal så spiller subben og sender svinginger rundt i resten af inventaret i huset, nu afskærme du subben fra at sende svinginger gennem gulvet... Derfor vil subben kun skabe svinginger gennem luften og der ved er bassen mere stram, men i mange tilfælde vil du også finde det nødvendigt at skrue mere op for subben, da rummet ikke længere spiller med smiley

Håber det er til at forstå smiley

• #5   14. aug 2013 Problemet med at din subwoofer står på et blødt underlag, er jo at kassens egenresonans kan gå i modfase med selve enheden. Og på den måde risikerer en mere blød og mudret lyd.
    Ved at lægge stenen under subben, med en fast afkobling ala. spikes eller lignende, som gør at sub kassen ikke kan bevæge sig i forhold til stenen. Så tilføres vægten af stenen jo effektivt til selve subkassen. Hvis den ellers i sig selv er stiv nok....

Det gør jo subben meget mere modstandsdygtig, overfor at gå i modfase med sig selv.

Der er selvfølgelig en del flere parameter end lige det her, men det kan absolut have en positiv indflydelse på resultatet.
    Og afkobling med en sten kan selvfølgelig også bruges under højtalerne og andre enheder. Nogle højtalere er dog nok afstemt, efter at være noget svage i opbygningen. Så man kan også få et resultat, hvor diskant enheden eksempelvis, bliver for anstrengende, hvis man med vilje har kalkuleret med dæmpning fra modfasen.

• Lars M
    Lars M Tilmeldt:
    okt 2010

#7   14. aug 2013 Sender lige 2 billeder så i kan se hvordan den står, så har i lidt at gå ud fra hvis det kan hjælpe

profilbillede
  • Lars M
    Lars M Tilmeldt:
    okt 2010

#8   14. aug 2013 Og den har små fødder på

profilbillede
  • #9   14. aug 2013 Lasse B --> En højttaler kommer ikke til at skøjte rundt, hvis man har spikes under. Vægten er meget koncentreret på de fire punkter, som næppe kommer til at rykke sig. Alt hvad micma skriver passer stort set. Jeg har så svært ved, at forstille mig at energi fra en diskant skulle være kraftig nok til, at forplante sig i et kabinet, og gøre at det ville spille i modfase. Og det med at man kobler vægten fra stenen over til højttaleren, syntes jeg heller ikke giver særlig meget mening.

Jeg har selv brugt sten med spikes som afkobling, og kender flere der også har brugt spikes med fliser, og alle har oplevet et godt resultat.

• #10   14. aug 2013 Du øger jo vægten per Cm^2 så den står bedre fast på spikes...

men jeg kan tydelig se dit problem med subben... den synker jo ned i gulvtæppe og lukker kassen af smiley

• Lars M
    Lars M Tilmeldt:
    okt 2010

#12   14. aug 2013 så i vil anbefale jeg får spikes til min sub eller?

• #13   14. aug 2013 >> Lasse B
    Hvis det er en betonflise, så har jeg svært ved at forestille mig at den skøjter nogen steder... Måske er det muligt at den vil arbejde, hvis den står på en blankpoleret granit flise?
    Men ideen er netop at den slet ikke skal kunne bevæge sig, i forhold til underlaget. Når den ikke kan det, så er det jo det samme, som at sige at stenen er en del af højtaleren.

Den bløde afkobling, den virker diametralt modsat, da dens virkemåde er at højtaleren kan bevæge sig, oven på underlaget. På den måde tillader du netop modfase.

• Lars M
    Lars M Tilmeldt:
    okt 2010

#14   14. aug 2013 så du tror en betonfliser vil kunne forbedre lyden eller vil det blive det samme?

• #15   14. aug 2013 12kr. så er det vel et forsøg værd smiley

• Lars M
    Lars M Tilmeldt:
    okt 2010

#17   14. aug 2013 Hvad så hvis jeg ligger vægt oven på og nedenunder så burde den da ikke kunne bevæge sig OVERHOVEDET!

• #18   15. aug 2013 >> Lasse
    Hvis gulvet spiller med, så er det jo i princippet også en blød afkobling. Men det vil jo aldrig være en perfekt løsning. Men jo tungere højtaleren er, jo mere energi skal der jo også til at flytte den.
    På den anden side, så kan man jo afkoble sig tyndhåret, og man vil stadig ha en akustisk påvirkning af rummets flader.

>> Lars
    Helt sikkert en mulighed, og der findes kommercielle produkter, ala. sand sække / poser, som er beregnet til at stille oven på højtaleren smiley (Det ville da være en billig måde at prøve det af på, ved at fylde en pose med sand...)

• Lars M
    Lars M Tilmeldt:
    okt 2010

#19   15. aug 2013 Tror jeg vil prøve noget i den stil så smiley
    Tak for hjælpen!

• #20   15. aug 2013 Om kabinettet vil kunne bevæge sig kommer an på mange ting, Kabinettets opbygning ( her tænker jeg på vægt, hvor meget resonans der er i den), enhedens fysiske data ( her ment som xmax, vægt af bevægelige dele).

Hvis kabinettet er stabilt bygget med diverse afstivinger osv så det både er tung men også meget resonans frit så vil den blive stående hvor den skal da det ikke er selveste kabinettet som får den til at flytte sig.

Hvis enheden er forholdsvis let og det samme gælder for kabinettet, så vil det være en ulempe hvis enheden har en stor overflade samtidig med at enhedens membran, spider, svingspole osv er tungt så vil den også flytte sig under større bevægelser da det bevægelige er tungt i forhold til resten som skal holde den stille smiley

Når der er spikes under så fordeler du al vægten på 4 små punkter der gør at den ikke vil flytte sig derfra i forhold til hvis hele bunden rører da berørings overfladen er stor i forhold til vægten så den vil have sværere ved at stå fast smiley

Ret mig gerne hvis jeg tager fejl.

• #21   15. aug 2013 Hvis man har spikes under og de står på en beton flise så kan man jo bore 4 bitte små huller hvor spidsere så lige rammer ned i. De behøver kun lige være et par mm dybe. Så skøjter den ihvertfald ingen steder da der jo også er meget vægt på.

• #22   15. aug 2013 Tja mine baghøjttalere (Dali Lektor 8) er ikke særlig tunge og har et forholdsvis stort membran areal. De står på klinker med spikes imellem, og de rykker sig ikke en millimeter under fuld belastning.

• Lars M
    Lars M Tilmeldt:
    okt 2010

#23   15. aug 2013 Det er en 10" 200 watt, og vejer omkring 20-25 kg

• #24   15. aug 2013 Så bliver den med garanti stående smiley

• Lars M
    Lars M Tilmeldt:
    okt 2010

#25   15. aug 2013 Okay, så tager jeg bare en betonfliser under smiley

• #26   15. aug 2013 >> Rene
    Det er ikke kun enhedens moving mass, du skal kigge på, men også den mængde energi der bruges til at sætte luften i bevægelse.
    Er der ikke noget med en Newton lov, omkring aktion og reaktion... Så alt den energi der afsættes i én retning, skal kunne modstås i modsat retning. Hvis kabinettet ikke er i stand til at modstå energien, så ophæver de jo delvist hinandens virkning.

Men du har helt ret, en meget stor del af den problematik, er jo netop også kabinettets styrke og stivhed.

• #27   15. aug 2013 Micma18

Med mængde af energi der bruges til at sætte gang i bevægelsen, tænker du her på de watt der skal til for at få enheden til at vandre eller? Det er nemlig rigtigt at hvis ikke kabinettet kan modstå den energi som ligger i moving mass så vil den give efter. Blot ikke altid lige let at forklare det smiley

Kan desværre ikke newtons lov ud af hovedet men kunne være man skulle få den lært smiley

• #28   16. aug 2013 Der er jo en masse energi der går tabt som varme, men selve membranen skubber jo til en mængde luft, som kabinettet også skal kunne modstå.

• #29   16. aug 2013 Ja det er der, der skal jo en del energi til for at en svingspole bliver mellem 200-250 grader varm så man kan godt tænke sig til at der går en del energi til spilde.

Jeps der er mange faktorer der spiller ind smiley

Kommentér på:
Sten under subwoofer

Annonce