Endnu et valg af receiver spørgsmål. {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Går og skal til og købe noget nyt surround snart.
Men er lidt i tvivl om valg af receivere. Har 2 i tankerne.
Pioneer Vsx 921 og en Denon Avr 1912. Hvad er bedst ved godt man får nogen flere watt pr kanal i pioneeren men syntes bare jeg har hørt flere snakke mindre godt om den ? Bla om indstilling med den medfølgende mic. Og Denonen er det bedre kvalitet og får jeg mere for pengene der?
Havde også kig på Pioneer vsx 1021 men er der den store forskel på den og den mindre model? Har ikk skide meget styr på det derfor det langenspørgsmål
Det skal trække Dali zensor 5.1 højtalere med den tilhørende sub og zensor 7 som front.
okt 2008
Følger: 7 Følgere: 6 AV-enheder: 2 Emner: 20 Svar: 1.131
jeg har selv Zensor 7 og selv med en lidt mørk Rega forstærker så bliver diskanten meget markant...
nov 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 11
nov 2011
okt 2008
og til musik klarer de sig også rigtig godt, lige indtil det begynder og være højt, så bliver diskanten meget dominerende og ikke vanvittig behagelig...
men holder man det på almindelig lytteniveau så er det fantastiske højtalere... med det sagt så kan de selvfølgelig godt spille højt uden at lyde forfærdelige...
og det er med en Rega Brio R forstærker...
okt 2008
derfor ville jeg måske kigge efter noget andet...
nov 2011
dec 2010
Følger: 1 Svar: 169
Hver opmæksom på at der kun er 0.1 pre-out på de fleste receiver i budgetklassen, du kan altså ikke tilslutte en effetktforstærker senere. Ønsker du dette er Nad eller Marantz nok en bedre (billigste) løsning.
dec 2010
Men hen helt enig i brugtmarkede er en bedre løsning.
nov 2011
nov 2011
okt 2008
Morten A:
nu har jeg ikke prøvet på så mange højtalere endnu, men vi bruger bare mine Zensor højtalere...
jeg har haft Van Den Hul Clearwater kabler sat til mine Zensor højtalere fra Rega forstærkeren... Jeg synes det spillede rigtig flot, dog lidt lyst... men jeg var også van til en meget mørk lyd i mine JWS højtalere...
min svigerfar gav mig så 1 sæt Monster kabler (tror jeg nok de hedder) som vist er ren kobber eller også en blanding med kun en smule sølv i, er ikke helt sikker... men der blev diskanten en anelse dæmpet og der var mere styr på den når der blev skruet op... dog er den stadig for lys når der bliver skruet op, men det har hjulpet en god sjat...
så Dali Zensor blandet med, hel sølv eller blanding, kabler og Denon forstærker, som er meget lys i det, så bliver det ulideligt at lytte til... det bliver ikke særlig sjovt...
og hvis du skulle tage ud og lytte til sættet, så lad vær med at gøre det i Sønderborg... du finder SLET ikke ud af hvordan højtaleren lyder der... jeg var ude med min kammerat som skulle have nogle CV højtalere (jeg prøvede at få ham væk) og der fik vi lyttet til XLS28 inden han tog dem med hjem... på en billig Cambridge stereo forstærker...
et par dage efter skulle jeg så lytte til Zensor serien, der var dog kun Zensor 5 så dem lyttede jeg til...
men lyden mindede utrolig meget om XLS28 højtalerne, bassen var omtrendt lige så kraftig og diskant og mellemtone lød meget ens...
og de 2 højtaler sæt ligger utrolig langt fra hinanden i lyden...
okt 2008
nov 2011
Snakkede med hifi klubben Aalborg for en uge siden og der blev eg forslået denom receiveren. Men han nævnte ikk noget med for lyse diskanter med den? Så er lidt forvirret lige pt.
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 11 Emner: 24 Svar: 1.573
http://www.hifigalleri.dk/for_messageDetail.aspx?msg_ID=22172
dec 2010
-Hvis jeg har forstået det ret, så ændrer et kabel altså på signalet fra forstærkeren. Det kan ændre klangbalancen, og dermed give lysere lyd eller mørkere lyd... eller er der noget ind i mellem også, og kan du forklare hvilke parametre i lyden kablet har indflydelse på?
Hvis ændringen i klangbalancen er en universel egenskab ved et givent kabel, så ville det da være rart hvis det var specificeret på kablet. Er der nogen kabler der har sådanne specifikationer, fx dB per oktav eller måske ligefrem en responskurve?
Så kan man jo købe sit kabel efter om man vil have lys eller mørk lyd i sit rum, fremfor at skulle rode med equalizeren eller bas/diskant reguleringen på sit anlæg. Måske kunne man også slippe for diverse akustik forbedringer.
En anden ting der undre mig lidt er om ikke længden af kablet har noget at sige? Hvis nu et kabel på to meter gav en lidt lys klang, ville et kabel på ti meter så ikke give 5 gange den samme effekt og dermed en meget lys klang?
Og omvendt, hvis jeg nu kunne nøjes med 10 cm kabel mellem mit monotrin og min ht, ville effekten af de 10 cm så være lige så markant som hvis kablet var tre meter?
I så fald, hvordan beregner jeg så den optimale kabel længde, hvis jeg ønsker en bestemt klangbalance i kablet?
Håber du kan hjælpe, for jeg er meget i tvivl
Undskyld for off toping.
dec 2010
Når du kikker på brugt skal du også gøre dig klart om du ønsker en receiver der kan håntere arc, 3D mm. Her er brugtmarkede nemlig ret beskedent da 1.4 er nyeste hdmi standard.
Med i dine overvejelser burde Onkyo tx-nr 809 også være med når vi taler nyt.
Ud over dem du nævner
nov 2011
Nej for vil helst den skal have airplay 3d osv
dec 2010
Dennis H. - Som du nok har fornemmet er jeg kabelskeptiker
okt 2008
forskellen på de forskellige kabler er ikke vanvittig stor, men det kan give det sidste...
dec 2010
Der er ingen tvivl om, at der kan være forskel på analoge signal- og højttalerkabler. Det er klart. Der kan være en målbar, helt objektiv forskel på modstand, kapacitans og induktans f.eks., og det kan selvfølgelig give et kabel forskellige karakteristika mht. frekvensgang.
Det jeg mener er, at det er ikke svært eller dyrt at lave et kabel, der overfører "korrekt"/lineært. Det gør helt almindeligt lakridskabel uden problemer. Herfra kan det så godt være, at man kan tune lidt med et kabel, men det får ikke nogen ekstra "bonus-info" ud af lydbilledet. Der er ikke ekstra følsomme fine detaljer, der kun kan hives frem med særligt esoteriske kabler, uanset om de koster en milliard eller ej. Der kan kun laves simple forandringer i forhold til almindelig lineær gengivelse, og det kan man lige så godt lave med en EQ, skifte højttalere, akustikregulering eller noget helt andet og meget mere jordnært.
Således mener jeg, at selvom der KAN være forskel på signal- og højttalerkabel, tror jeg 98% af de rapporterede forskelle er indbildte.
Ligeså med digitale signalkabler. Jeg kan ikke udelukke, at jitter kan spille en rolle, men jeg er helt sikker på at 98% af det er indbildning.
Netkabler vil jeg i mellemtiden blankt afvise, at der er nogen, der reelt kan høre forskel på. Det giver simpelthen ingen mening (så længe der er tale om "almindeligt fornuftige" kabler med jord og skærm, der kan overføre den mængde strøm der skal til og med et spændingstab indenfor det acceptable.
okt 2008
og så skulle man helst undgå at have led ind over lydoverførslen, som en EQ jo er...
dec 2010
Engang var jeg også kabeltroende, men med årne har jeg måtte akende at det nok mest var noget der forgik oppe i mit hoved. Hoved på sømmet var da jeg for sjov skiftede mit bertram sølvkabel ud med et billigt fra HQ til 59.95,- uden at kunne høre forskel.
Kan godt respektere i kan høre forskel, men ser gang på gang folk der fortæller hvor vigtigt og hvor meget der kan opnåes ved brug af div. kabler, her vil jeg så bare godt gøre eksembelvis trådstarter opmæksom på min holdning, da man let kan komme til at bruge en formue på kabler, uden egentlig effekt.
Til Topic - Den Denon avr - 1912 der er nævnt flere gange vil efter min mening ikke have noget problem i at håntere nævnte højttalere, og da den tilsyneladende opfylder dine krav til funktioner og tilslutninger vil jeg mene der er det mest fornuftige køb. Når pengene er der, kan du så købe en anden receiver, hvis du mener det vil være nødvendigt, men det er slet ikke sikkert du syntes det. For der findes helt sikkert også dem der synes at en Denon1312 spiller hammer godt, og den løser deres behov.
okt 2008
men kablerne igen, er er kun forskel på de forskellige typer af kabler... altså sølv, kobber, blanding og hvad der ellers er...
dec 2010
Det må være muligt at få lov at høre eller låne setuppet i Hifi-klubben, kunne så godt forestille mig at de ville anbefale en NAD 748 som alternativ, hvilket måske nok vil performe lidt bedre, men til gengæld mangle airplay.
Det er i øvrigt svært for os at bedømme hvad trådstarter kan lide af lyd, så et godt råd er at komme ud og lytte selv, og helst låne. Køb evt. receiveren gennem deres netbutik, så er man sikret ubetinget fortrydelsesret.
(link fjernet)
nov 2011
Kan lide af lyd.. Det lidt svært det 80% film og 20 musik det skal spille. Hører dog en del psy. Men det er for at få en ordenlig "biograf" lyd
feb 2010
http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/forstarker-hojttaler/forstarker-og-afspillere/VSX921K/pioneer-7-1-receiver-vsx-921-k?scid=9084
Den lammetæver altså Denons 1912 sønder og sammen, hvis du bare lige gider og bruge en eftermiddag på og få den sat rigtigt op.
Når vi kommer ned 6ohm smider den lige pludselig 25w mere pr kanal end Denon 1912 målt på samme måde, det fortæller lidt om hvor meget bedre stømforsyning Vsx-921 har.
nov 2011
nov 2011
feb 2010
http://www.pioneer.eu/eur/products/42/98/405/compare.html?__P7=54483&__P8=54466
Ja min gamle Lx-52 spillede klart bedre end de Denon og Nad jeg har hørt i samme prisklasse. Fordelen ved Pioneer er deres rumkalibrering MCACC, som er Audessey overlegen. Men som sagt kræver det at man sætter sig ind i og udnytte det. Jeg har linket til en guide længere oppe som beskriver hvordan man får cremen af cremen ud af sin Pioneer. Ellers vil jeg meget gerne være behjælpelig med alle de spørgsmål du får hen af vejen
dec 2010
nov 2011
Endnu et valg af receiver spørgsmål.