Coax eller Toslink? {{forumTopicSubject}}
Hey HG.
Jeg har erhvervet mig en ny DVD-afspiller for et par uger siden, og vil gerne have kabler som kan følge med i kvaliteten.
Jeg har nu AudioQuest (ved ikke nr eller noget) til stereo brug og jeg får et HDMI kabel i morgen.
Så nu mangler jeg et kabel, når der skal ses film.
Skal det være Toslink eller skal det være Coax?
Der skal bruges ca. ½ meter, så det skal helst ikke være på 1 meter.
Er der nogle forslag til, hvad jeg skal vælge i denne jungle?
Det skal være noget der passer kvalitetsmæssigt med DVD-en (Denon DVD-2910), og derfor noget jeg kan betale mig fra.
- Casper T.
okt 2007
Følger: 46 Følgere: 50 AV-enheder: 2 Emner: 98 Svar: 1.886
Så Coax ..
Hvilket kabel ville være passende i mit system?
okt 2007
Følger: 46 Følgere: 50 AV-enheder: 2 Emner: 98 Svar: 1.886
Er der grund til at købe nogle af de dyrere kabler, eller får man samme effekt ved kabler til en 200 kr ?
jun 2006
Følger: 22 Følgere: 20 AV-enheder: 5 Emner: 51 Svar: 2.219
Men forskellene på kablerne giver sig nok udslag i andre ting end man normaltvis tænker på. F.eks. går en del af forskellene på eks. dybden og luftigheden i lydbilledet, og ikke hvor velopløst lyden er.
Self. kan man diskutere med digitale signaler, at hvis der kommer et signal igennem, så skal der nok også komme lyd ud i den anden ende. Men det betyder bestemt ikke at DAC'en har de samme arbejdsbetingelser, og dermed samme resultat i sidste ende.
Personligt ville jeg gå efter et Coax kabel (selvom den betegnelse kan være lidt misvisende) For som Jonas skriver, så er der ubetinget 2 ekstra konverteringer ved optisk overførsel. Meen, der kan dog også være ulemper ved den elektriske overførsel, da nogle konstruktioner indeholder en overførsels kondensator eller trafo (måske begge dele) i både indgangen og udgangen. Så den med den ekstra konvertering over Coax, kan da også diskuteres, men man har da et udgangspunkt som i mange tilfælde er bedre end Toslink.
Men det kan jo igen komme meget an på kabel kvaliteten, for et godt toslink kabel er jo altså nok en del bedre end lakrids coaxet
Med hensyn til kabler, så har jeg selv bedst erfaring med Chords Signature... Men det er self. også et ret kostbart kabel, men til gengæld er der nok også en del der vil kalde dette kabel for det bedste der findes, uanset pris. Men de mindre Chord modeller er betydeligt ringere end Signature modellen, så det er ikke ubetinget anbefaling af Chord som producent, men mere Signature.
Men prøv at låne forskellige med hjem, så kan du høre forskellen på dem
jun 2006
Følger: 22 Følgere: 20 AV-enheder: 5 Emner: 51 Svar: 2.219
Der står self. "og ikke _MINDST_ hvor velopløst lyden er."
my bad!
Coax eller Toslink?