5.817 visninger
|
Oprettet:
Bananstik - godt eller dårligt ? {{forumTopicSubject}}
Hey
Jeg var inde i tapeconnection i kbh igår og købe et par Kimber 8VS kabler.. Da jeg stod og snakkede med sælgeren spurgte jeg ind til banan/spade-stik til kablerne, men fik at vide at bananstik ikke altid var en go idé.
Hva siger i til det ? Sælgeren forklare at det var bedre at sætte dem direkte til, da man blandt andet undgik flere led en højst nødvendigt..
jan 2006
Følger: 20 Følgere: 19 AV-enheder: 1 Emner: 28 Svar: 252
nov 2005
Følger: 11 Følgere: 11 AV-enheder: 6 Emner: 315 Svar: 1.929
okt 2007
Følger: 46 Følgere: 50 AV-enheder: 2 Emner: 98 Svar: 1.886
feb 2006
Følger: 14 Følgere: 11 AV-enheder: 1 Emner: 28 Svar: 816
jun 2006
Følger: 22 Følgere: 20 AV-enheder: 5 Emner: 51 Svar: 2.219
Den bedste løsning ville jo altid være at svejse ledningen på selve delefileret, men det kan jo være lidt upraktisk, og i de tilfælde hvor man gør sådan, så nøejedes man jo nok i stor stil bare med at lodde ledningerne på.
Det næst bedste er jo nok skrue terminaler, hvor du skruer ledningerne fast, for så opstår der jo i princippet en svejsning, der hvor materialerne, bliver klemt ind i hinanden.
Det har dog visse ulemper, da kobberet ret hurtigt nedbrydes af ilt og forurening.
Og så kommer man jo til stikkene. Det kommer jo nok an på den pågældende situation, om bananer eller spader er bedst, men spader kan i mange tilfælde af en bedre kontakt flade, men er mindre brugervenlige...
Men når det kommer til stik, så er det jo vigtigt at man ikke bruger en stik type som ødelægger alt det man nu opnår med det gode kabel, og der er de normale messing typer jo en fælde, for selvom de ser gyldne ud, så er ledeevnen det ikke!
Personligt har jeg ikke set mange producenter give nogle tekniske specs, udover WBT osv. Men ingen tvivl om at jo mere kobber over messing jo bedre... Forgyldningen er et onde man må leve med i mange situationer, for det beskytter kobberet, men er ellers ikke noget man bør eftertragte, og da slet ikke forgyldt messing???
Som Michael linker til, så er der en teori om at jo mindre masse stikkene har, jo mindre indflydelse har de også, og derfor kan de små rør typer også let være bedre end de normale store tunge WBT. Det ser man jo også forarbejdet ud i ekstremerne med Eichmann Bullet- og Bayonetplugs, og WBT NextGen (eller hvad de nu hedder)
Følger: 25 Følgere: 25 AV-enheder: 3 Emner: 142 Svar: 1.481
tror det vil kunen gøre noget, for det er tit små kabler..
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 4 AV-enheder: 8 Emner: 88 Svar: 847
holger w- ja har os tænkt lidt som dig.. om de nye kabler er "spilt" hvis ledningerne inden i højtaleren måske er dårlig kvalitet..
jun 2006
Følger: 22 Følgere: 20 AV-enheder: 5 Emner: 51 Svar: 2.219
Men JA, mange højtalere kan med fordel rewires med noget bedre internt!
Bananstik - godt eller dårligt ?