{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
837 visninger | Oprettet:

Højtalerkabel {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har læst lidt om brug af netværkskabel som højtalerkabel.

Så var det jeg ville høre om nogle af jer herinde har gjort sig nogle erfaringer med det ?

Jeg har noget FTP kabel til at ligge med 8 ledere i. De er par snoet dvs.. en hvid og blå. Hvert par er skærmet med folie fra de andre par. Selve kablet er yderligere skærmet med en ekstra skærm som ligger omkring de andre parskræmet ledere i kabelet.

Det ville jo være godt hvis man kunne bruge det kabel til noget fornuftigt.

Det er muligt af bi-wire mine højtalere som er monitor audio bx5.

Derfor er min plan at lave et kabel til hver terminal dvs. 4 kabler til hver hver højtaler.

Men mit spørgsmål er igen om der er nogle der erfainger med det eller der er nogle der har nogle råd og vejledning. Eller en mening om det er en dårlig eller ide jeg er kommet på smiley på forhånd tak og god søndag til jer derude smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Højtalerkabel
  • #2   5. jan 2014 Grunden til jeg gerne vil have folks mening er fordi jeg ikke rigtigt har noget at sammeligne kablerne med smiley

    Men de er nu næsten monteret smiley


  • #3   5. jan 2014 Jeg tænkte også på om at der er en bedre måde at montere dem på frem for det jeg gør. Jeg har har sådan set bare afisoleret de 4 kabler i enderne og derefter tvistet lederne sammen om monteret dem i terminalerne.


  • #4   5. jan 2014 Det havde jeg sq aldrig overvejet.
    Syntes bare ikke at der er meget kober i et CAT cabel.

    Spændene.


  • #6   6. jan 2014 Jo tak smiley men har nu monteret det sådan der er 4 kabler på hver højtaler fra forstærker. Dvs. Alle lederne pr. Kabel er monteret i samme terminal. Det giver et tværsnit på omkring 4mm^2

    Men rent lyd mæssigt spiller det ok. Før havde jeg et ældre Dali kabel på 2 ledere med 4 mm^2 monteret pr. Højtaler.

    Nu er bassen mere stram og kontrolleret end før. Med Dali kablerne var den mere brummende. Hvilket tyder på at ledeeven i Dali kablet måske har været for dårlig således at enhederne ikke har fået den tilstrækkelige mængde strøm.

    Diskanten er blevet mere dominerende i lydbilledet end før. Dog uden at diskanten forvrænger. Men den er lige dominerende nok efter min smag. Da jeg går efter en silke blød diskant.

    Stemmerne er gode rigtig gode men jeg syntes at lyd billedet bliver lidt ødelagt af den dominerende diskant. Men lyd billedet er tilgengæld rigtig detaljeret.

    Så min konklusion er at jeg skal have fundet noget andet højtalerkabel og biwire med hvor diskanten er mere tilbagestående. Men i det hele taget kan jeg godt anbefale at bruge FTP kabler til lyd jeg tror nemlig det drejer sig om smag. For i det hele taget har kablet fået meget mere ud af mit serup lyd mæssigt både i toppen og i bunden samt detalje mæssigt.


  • #7   6. jan 2014 Du kunne jo evt. Bruge det gamle kabel på diskanten

  • #8   6. jan 2014 Ja har tænkt det men det er ikke langt nok til mit nye setup

  • #9   6. jan 2014 Hvad med at forsøge at lave 2 af trådene passive? smiley
    Og så om det kan bløde diskanten lidt af?
    Chancen for at andet så også lider af det, er nu stor... Men det er da et forsøg værd? smiley


Kommentér på:
Højtalerkabel

Annonce