{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.752 visninger | Oprettet:

Stikkontakt til receiver, forstærker og CD afspiller {{forumTopicSubject}}

Der er delte meninger om, hvorvidt strømkabler har en effekt på lyden. Altså det kabel som går fra stikkontakt til eks. forstærker.
Men kan installationen fra gruppetavlen til stikkontakten så ik også have en indflydelse på lyden?
Og i såfald, hvordan skulle det så laves bedst muligt?
Har en ide om at sætte en 4 polet 16 ampere gruppeafbryder i tavlen, trække et 5G2,5mm2 kabel og lave 3 X 3 stikkontakter.

Andre der har nogen forslag?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stikkontakt til receiver, forstærker og CD afspiller
  • #1   11. sep 2013 Jeg har desværre ingen erfaring med det men vil mene at du har ret. Nu kender jeg ikke til 5g2.5mm2 kabel men nogle oxigen frie kabler ville være at fortrække ( ved ikke om der er oxigen i de normale) og havde man penge nok så kunne sølv kabler måske værre endnu bedre men som sagt så ved jeg intet om det smiley

    Jeg syntes at emnet er interessant og vil selv gerne lege med det dog vil jeg ikke udskifte indstallations kablerne i vægene smiley


  • #2   11. sep 2013 Tror vist ikke det er oxygen frit kabel det som jeg har fundet.

    Jeg har heldigvis en krybekælder hvor jeg kan trække kablet i så ingen problemer der smiley


    profilbillede
  • #3   11. sep 2013 Så er det jo let nok at trække kabler smiley

    Men nej tvivler også på at det er oxygen frit.

    Ved desværre ikke hvordan og hvorledes når det er installations kabler som skal være godkendte om hvilket udvalg man så har for ellers så er netværkskabler jo gode men dog kun som signal og højtaler kabel da de ikke er kraftige nok som lysnet kabler smiley


  • #4   11. sep 2013 He he smiley
    Ved så at der skal bruges mindst 1,5mm2 når der snakkes om den faste installation.


  • #6   11. sep 2013 Nu er jeg en hel del uenig med dig1885.

    Men jeg er stadig meget glad for dit indlæg da det ikke er alle stikkontakter man må forsikre med 16 A så du har delvis ret smiley


    profilbillede
  • #9   11. sep 2013 Jeg har godt tænkt på det med jordspyd men...
    Jeg er i besiddelse af en denon avr-3313 som har klemme på stel til jordforbindelse. Så ingen problemer der.
    Men min nad c275bee har ingen klemme på stel og intet jordben ved 230v udtaget så jeg er lidt i tvivl om det er en god ide at smide jord på stel.
    Har du nogen erfaringer med det?


  • #10   11. sep 2013 Det med de 16 A er mest for at fremtidssikre da jeg godt kunne tænke mig til hver højttaler en nad c275bee og en nad c245bee smiley
    Men det er lidt ude i fremtiden.


  • #13   11. sep 2013 Det kan godt være du har ret i at det er overkill men det gør nu ikke noget smiley
    Så er jeg da helt sikker.

    Med hensyn til jord så tror jeg bare at jeg dropper det i første omgang da jeg nok ikke helt har styr på hvad der skal til for at det bliver "primo" smiley
    Man tak for tilbage meldingen


  • #14   11. sep 2013 Det at sætte jord spyd direkte til stellet har ingen negativ indflydelse hvis jeg forstår det rigtigt med det i skriver. Ofte sidder der en stel/jord ledning inde i forstærkeren som bare er forbundet med stellet så derfra og og til jordspyddet kunne det let være en fordel at forbinde med et kabel så du fjerner ( ja nu kan jeg så ikke huske om man kalder det overflade spænding) da dette er noget som kan give støj smiley Som nævnt før så er jeg ingen ekspert smiley

  • Christian H
    Christian H Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 32
    #15   11. sep 2013 Jeg vil jo mene at grunden til at du har denne stelklemme er fordi materiellet ikke er i klasse II.

    Ydermere vil jeg mene at i og med at du har et jordspyd allerede(går jeg ud fra, da du bor i hus og snakker om en 5G2,5mm2) så har du allerede muligheden for at aflede eventuelle støjkilder til jord. Hvilket vel er din primære intention, ikke at jorden i et almindeligt hus er påtænkt til det.

    Du vil naturligvis opnå en bedre jordforbindelse hvis du banker flere jordspyd ned, men du vil ikke kunne høre den forskel - dette postulat står for egen regning. smiley

    At fremføre en 5G2,5 er i min optik spild af penge, nu er du El-installatør, så har du sikkert noget liggende i bilen og kan gøre det uden de store omkostninger.

    At opdele det på egne grupper i tavlen, er egentligt kun en fordel hvis du har problemer med at øvrigt materiel forårsager udkobling af dine sikringer, hvorpå dit anlæg ligeledes sidder monteret.

    Som der blev nævnt tidligere skal du have dig et fornuftigt stykke anlæg før 16A vil være nødvendigt.

    Men nu du har muligheden kan du da roligt opdele det på sin egen gruppe, og få afsat stik i væggen til det. smiley Når du så er igang, kan du jo ligeså godt købe dig nogle OPUS udtag for schuko stik. Så kan du købe dig nogle lækre strømkabler og smide direkte i.

    Angående din gevinst ved ovennævnte installation vil jeg mene ligger i at du får mindre støj til dit anlæg.

    At hæve kvadratet hele vejen fra din gruppetavle og ud i installationen vil give dig et mindre spændingsfald, taget din uddannelse i betragtning kender du nok alt til dette og er derfor velvidende om, at dette højst sandsynligt ikke er her skoen trykker. smiley

    Det var lige min mening om det, hertil er sikkert mange der er uenige og du vil sikkert få lige så mange meninger på dette emne, som der er folk der ejer et anlæg. smiley Men held og lykke med det.


  • #17   12. sep 2013 Til at starte med vil jeg gerne sige tak til de mange gode svar smiley

    Med hensyn til jordforbindelsen tror jeg at jeg venter da min nad effektforstærker slet ingen jordklemme har.
    God ide med schouko stikkontakter men de hjælper mig desværre ikke da der ikke er jord ben på 230v tilslitningssiden af hverken receiver eller effektforstærker.


  • #18   12. sep 2013 og hvad så når du når til gruppe tavlen ? vil du så skifte din stikledning for at få bedre hifi?
    ej hold nu... få en god afskærmning på til tilgang til dit hifirack og stop den der smiley

    ellers må du bygge dit eget generator anlæg XD


  • #19   13. sep 2013 Hehe
    Er faktisk lige før jeg bygger min egen generator smiley jeg skal nemlig have mig en 230v/230v trafo på den ene af faserne men jeg skal lige have testet trafoen før jeg bygger det ind i systemet smiley
    Men da den er galvanisk adskilt er det jo den reneste strømkilde jeg kan få smiley
    Bliver jo nød til at se om det betyder noget.


Kommentér på:
Stikkontakt til receiver, forstærker og CD afspiller

Annonce