{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.527 visninger | Oprettet:

Vimo N
Vimo N
Tilmeldt:
11. okt 2009
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 6

Max. strøm pr. stikkontakt. {{forumTopicSubject}}

Beklager den kryptiske overskrift, men der var ikke plads til en fyldestgørende forklaring.
Sagen er den, at jeg er ved at bygge et TV-møbel, og jeg vil i den forbindelse integrerer stikdåserne i møblet.
Der er total 10 apparater jeg skal have sat til de to stikdåser, og de forbindes således til et dobbelt udtag der sidder i én stikkontakt - er den formulering til at forstå? -Mit spørgsmål er; kan den ene kontakt godt "klare" at den skal levere så meget strøm?
De apparater der skal tilsluttes er: Fladskærm, PS3, Receiver, DVD, modem, router, Mediestreamer, netværksharddisk, subwoofer samt en lampe.
På forhånd tak.
Simon


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Max. strøm pr. stikkontakt.
  • #1   25. mar 2010 en stikkontakt er kontrueret så smart at den kan klare de ampere der sidder foran din lysinstallation

    fx 13A


  • Vimo N
    Vimo N Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 6
    #2   25. mar 2010 Jeg beklager, men jeg er ikke teknisk kyndig, og fysik i gymnasiet brugte jeg til at sove, så jeg forstår ikke helt dit svar smiley

  • #3   25. mar 2010 Jeps du har max 13A foran! dvs. du kan trække lige knap 3000W ud af den! men du skal jo tage forbehold for at du her mere forbrug på den gruppe, da der er tilsluttet mere i din lejl./hus

  • #4   25. mar 2010 det er korrekt jesper

    men det er også alt efter hvad stikkontakt du sætter i, for nogle er kun godkendt til 10A, men det har ingen praktisk betydning lige i det her tilfælde

    så smid du bare nogle stykker i dig rack, lav da nogle billeder, og lad os se hvad du går og bygger

    men husk lige at lav ledningerne i 1,5qmm


  • #5   25. mar 2010 Altså jeg kører 10 apparater i en stikkontakt og det fungerer fint..
    Deri er bla. 750 watt computer (i størmforsyningen på pc'en), 200 Watts forstærker, surround reciever, subwoofer (450 watt peak), radio, playstation, pc skærm osv.! smiley


  • #6   25. mar 2010 Ja der er rigtigt, men i en fast inst. er en stikk. mærket med 13A ellers er det godt nok af ældre dato!
    ved så ikke hvad det er mærket med det han fylder i skabet!


  • #7   25. mar 2010 rettelse, jeg kører faktisk 13 apparater i en stikkontakt smiley

  • #8   25. mar 2010 alså det er højst sandsynlig en 13 Ampere gruppe din stikkontakt sidder på, og ud efter det kan du lige hurtigt regn så du får 230v det ganger du med ampere det giver omkring de 2900W så du kan jo regne lidt på hvad de forskellige ting trækker.... men til dit direkte spørgsmål... ja det kan du godt, men tror ikke du skal smide en støvsuger på mens det kører smiley

  • Vimo N
    Vimo N Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 6
    #9   25. mar 2010 Undskyld mit fattige sprogvalg, men; Fuck hvor er det nice, at jeg har lært mere på denne "tråd" end hvad mit c-niveau i fysik kan dokumentere smiley
    Jeg tror jeg begynder at kigge på de forskellige tings strømforsyning, og regner lidt på det. Det reelle antal bliver i øvrigt 11, for har et Sonos system højt placeret på ønskesedlen. Mange tak for de mange brugbare svar, og den overvældende hurtige respons, det er værdsat.

    Mht. billeder af byggeriet; nu afventer jeg lige resultatet, og vurderer derfra hvorvidt det æstetiske og funktionelle er i en afstemt symbiose smiley Men tak for tilliden


  • #10   26. mar 2010 Der er ihvertfald ikke 12A foran det kan jeg sige med 100% sikkerhed.
    Andreas Lk produkter er mærket med 13A.


  • #11   26. mar 2010 Andreas:
    1. 12A er noget man ser rigtig sjældent
    2. LK produkter er mærket til 13Ampere, men alt efter hvem der har lavet installationen så er den enten 10 eller 13 ampere.


  • #12   26. mar 2010 der er ikke noget der hedder 12A, medmindre man har et manuelt indstilleligt motorværn, men det installerer man ikke i bolig

  • #13   26. mar 2010 men 13A er sgu ikke noget man ser sjællent, næsten alle nye installationer idag laves med 13A lysgrupper

  • #14   26. mar 2010 andreas, det er da rigtigt, men dem so stadig laver el installationer er fordi de ikkke rigtig vil komme ind i det næste århundrede, prisen på en 10A kontra 13A automatsikring faktisk så lille der ingenting er at spare, men det gider jeg ikke bruge mandens tråd til

    jeg kan da prøve at slå op hvad vi tager for en af hver gruppe


  • #15   26. mar 2010 Anders F

    - Jo sikringerne vil springe.
    Men af en eller anden grund, tvivler jeg på, apparaterne har godt af det.


  • #16   27. mar 2010 de tager sku ik skade.. det eneste der sker er at strømmen år...

  • Ronnie B
    Ronnie B Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 50
    #17   30. mar 2010 nu taler i alle sammen om sikringerne men hvad med kablet det har også noget af betydning
    der er en lille modstand i kablet og der er tit hvis du tænder 2-3-4 forstærkere samtidig bruger du meget starte strøm som automatsikringen ikke er så go til hvis du måske peaker 3000W i 2 sec men der imod de gamle 10a skrue sikringer godt kan holde til det

    ja der er fordelle og ulember ved begge ting men det er jo smag og behag hvad man laver ja der er nogle der har kørt deres anlæg uden og hpfi relæet så det for strøm hele tiden og ikke slukker når sikringerne går i resten af huset men har sin egen lille gruppe osv.
    folk laver mange vilde ting med deres anlæg meget er lovligt men der bliver også lavet mange dumme nødløsninger man kan blive ved med at ramse op osv anlæget skal kun kører på 1 gruppe med 2.5kvadrat med en forsikring på 16 amp så du får bedre strøm til dit anlæg altså det jeg prøver og sige er at vi er meget forskellige og der er mange der laver det forskelligt så det er op til hver mand/kvinde og lave det som man har løst til .

    håber i kunne bruge lidt af det


Kommentér på:
Max. strøm pr. stikkontakt.

Annonce