{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.266 visninger | Oprettet:

P K
P K
Tilmeldt:
27. mar 2006
Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 8

Power kabel {{forumTopicSubject}}

Hvad er fordelen ved at gå op i kvadrat?
Det meste kabel der sælges er 2,5¤, selv om der kun er 1,5¤ i vægen?
Min forstærker har forbrug på 350w.
Hvorfor gå op i kvadrat, 1,0¤ skulle vel være nok!
Håber nogen kan give svar.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Power kabel
  • #3   6. feb 2022 Strømkabler i væggen giver vist ikke rigtig noget som der allerede er nævnt.
    Men du kan jo lave en gruppe der kun er til dit hifi, men om det kan svare sig vil jeg ikke ind på da der er mange holdninger men du kan jo prøve at søge det på nettet.


  • #4   7. feb 2022 Nu behøver en strømkabel jo heller ikke koste 3000kr
    Jeg lavede selv nogle skærmede typer i 2.5mm2 for en del år tilbage og her kostede kablet vel 75-100kr pr. meter + stik
    Kørte den gang med separat sikrings gruppe (16A) via en stjernebox med 8 udtag, med det udstyr jeg havde den gang var der for mig en forskel, men har også prøvet det på mit nuværende udstyr og der syntes jeg ikke rigtig det giver noget, men hørelsen er nok heller ikke helt den samme som for 15år siden smiley


  • P K
    P K Tilmeldt:
    mar 2006

    Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 8
    #5   7. feb 2022 Tak til alle smiley
    Jeg bruger selv DIY kabler alle af 1,5¤ og mangler ikke noget i lyden.
    Jeg undrede mig over, hvorfor så mange åbenbart bruger 2,5¤ eller derover skulle gøre
    godt for smiley


  • #6   7. feb 2022 Nej det er jo det smiley måske de mener der er en lydmæssige gevinst ved det ?
    Kan forstå det ved nogle high-end effekt forstærker da nogle reelt kan trække over 20amp fra net ledningen under de sværeste forhold og så giver det god mening at man anvender 2,5mm2 kabel hvis man vil have mulighed for at den kan udnytte fuld potentiale.

    Jeg har den mening at hvis en lytter siger den ene kabel er bedre end en anden så er det jo fakta for personen, uanset hvad andre måtte mene om dette.


  • #8   7. feb 2022 Her er et eksempel på strømtræk i en ML No333 ved godt det er under helt ekstreme forhold men omvendt hvis du har en Ferrari så køre du nok også kun på den bedste benzin.
    Og ML 333 er nok ikke den forstærker der er mest krævende tænker jeg, så det giver god mening at strøm tilslutninger er efter hvad der tilsluttes, en forstærker der trækker 1000Watt (4,3amp) kan sagtens nøjes med 1-1,5mm2 og en 10amp gruppe.
    Jeg kunne sagtens høre forskel på om Ml333 var på en 10amps eller en 16amps gruppe selvfølge med 2,5mm2 kabel hele vejen fra sikringsboksen.


    profilbillede
  • #9   7. feb 2022 Helt enig, man skal tænke sig om, nogen har bare for mange penge og så køber man vel et strømkabel til 150K... Der hvor jeg vil hen er at man kan godt få noget godt til langt mindre og de strømkabler jeg selv lavede kostede med stik max 200kr. pr. stk. med stik og det hele.. det er sikkert slet ikke nødvendigt til 99% af os.. jeg kan heller ikke høre forskel på de kabler i dag til det udstyr jeg har i dag.
    Derfor plejer jeg også at skrive at kabler er det mindst vigtige i hele setuppet, dog er jeg ikke fanatisk modstander af kabler da jeg selv syntes der er forskel på visse kabler også selv om jeg ikke går op i pris på disse.
    Mine højtaler kabler koster 2 x 70 kr. pr. meter pr. højtaler og mine signalkabler koster 300kr pr. meter + stik så ikke alverden.


  • #11   7. feb 2022 er ret sikker på 2,5mm2 max må bruges til 20amp installation altså ca. 4700Watt på 1 fase
    32amp kræver 4 mm2 som minimum


  • #13   7. feb 2022 Ja jeg tog fejl 4mm2 max 25amp og der skal 6mm2 til 32amp

  • P K
    P K Tilmeldt:
    mar 2006

    Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 8
    #14   10. feb 2022 Endnu en tak for jeres indput smiley
    Så jeg er overbevist om at 1,5¤ er mere end rigeligt, til mit lille svejseapparat smiley


Kommentér på:
Power kabel

Annonce