{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.077 visninger | Oprettet:

Denon PMA S10 II Information (Tysk) {{forumTopicSubject}}

Hej dette emne er mest tiltænkt Søren men da jeg ikke kunne sende et billede på en PB blev det her smiley

Søren kan du se noget ud fra dette materiale? det var noget jeg fik med da jeg købte den

Det er vel at mærke mysteriet om hvor mange Watt den spiller ren klasse A??

Kenneth

Kommentarer på:  Denon PMA S10 II Information (Tysk)
  • Søren A
    Søren A Online Tilmeldt:
    jul 2019

Følger: 14 Følgere: 32 Emner: 16 Svar: 1.275
    #1   16. aug Hej Kenneth
    Nej det siger ikke mere end hvad man ellers kan finde rundt omkring.

• Søren A
    Søren A Online Tilmeldt:
    jul 2019

#2   16. aug Nu det er med Tysk manual så kan det godt tænkes at den er bedst til slaggermusik smiley

• #3   16. aug Ja den er god med dig Søren din hafferlaf smiley

Hafferlaf = Elefantagtigt dyr

*rotfl*

Kenneth

• #4   16. aug Forresten så er 10 strøg på pølsen bedre end 10 pølser på strøget smiley smiley

• Søren A
    Søren A Online Tilmeldt:
    jul 2019

#5   16. aug https://audio-database.com/MARANTZ/amp/pm-94limited-e.html
    Læg mærket til specifikationerne på denne

• #6   16. aug Ja ok Søren lille skat og du mener at man måske kan sammenligne med min???
    Desuden ser den fed ud kan godt lide det der trækabinet der smiley
    Hvad er prisen på den sammenlignet med min bamse?

Kenneth

• Lasse  P
    Lasse P Tilmeldt:
    aug 2021

Følger: 10 Svar: 23
    #8   16. aug Det vilde med sådan en Marantz PM 94 er at den klipper ved 210 watt i 8 ohm men er opgivet til 140 watt. Klasse a effekten er dog lettere overdrevet
    Angående Denon pma s 10 mkii så er den ikke mere klasse a end alle andre denon forstærkere.
    60 grader er alt for meget og jeg får tallet på bias engang i morgen.

• #9   16. aug Hmmm ok shit smiley

Kenneth

• #10   16. aug Men det er måske slet ikke en klasse A/B forstærker når alt kommer til alt??? Har bare fået at vide at det ER en klasse A/B forstærker og den klasse forstærkere spiller alle op til et vidst antal Watt ren klasse A

Kenneth

• Lasse  P
    Lasse P Tilmeldt:
    aug 2021

#11   16. aug Kenneth alle forstærkere er i dag klasse a/b men klasse a effekten har ikke noget at gøre med hvor meget den spiller klasse a.
    Det er fordi der skal være lidt bias for at undgå crossoverforvrængning i transistorerne.
    For at spille klasse a skal strømmen i transistorerne være større end den der går i højttaleren.
    Med det samme du drejer en lille smule op for forstærkeren på almindelige højttalere så er forstærkeren allerede hoppet hen i klasse b

• #12   16. aug Hmm ok cap eller hue jeg fatter hat i en uge (eller sådan noget) smiley

Du skriver idag er alle forstærkere klasse A/B men det er jo også en forstærker fra slut 90`erne???

Kenneth

• Lasse  P
    Lasse P Tilmeldt:
    aug 2021

#13   16. aug Det ændrer ingenting

• #14   16. aug #8

Denon PMA1560 spiller også over 200 watt i 8 ohm pr kanal

• #15   17. aug

profilbillede
  • #16   17. aug

profilbillede
  • #17   17. aug Ok er der nogle af jer der kan se ud fra dette materiale om vi kan få løst mysteriet med hvor mange Watt den spiller ren klasse A???

Desuden er min en Denon PMA S10II
    Og kan se at den er anderledes bygget indeni så jeg tror at II`eren er federe

Kenneth

• Søren A
    Søren A Online Tilmeldt:
    jul 2019

#18   17. aug Vi også lige sige der er stor forskel på indvendig opbygning på S10 kontra S10II

profilbillede
  • #19   17. aug Yes sir smiley

Kenneth

• #20   17. aug Var det denne du hentede Søren?

Kenneth

profilbillede
  • Søren A
    Søren A Online Tilmeldt:
    jul 2019

#21   17. aug Ja..

Der findes også en Mk3 udgave af PMA-S10
    https://audio-database.com/DENON-COLUMBIA/amp/pma-s10iii-e.html

profilbillede
  • #22   17. aug Yes der findes vidst også flere Mark`ere end det synes jeg at jeg så et sted

Kenneth

• Søren A
    Søren A Online Tilmeldt:
    jul 2019

#23   17. aug Tror kun der var op til DENON PMA-S10IIIL (limited)
    https://audio-database.com/DENON-COLUMBIA/amp/pma-s10iiil-e.html

• #24   17. aug Yes det sjove er at min Denon PMA S10II er faktisk 1 kg tungere end den du linkede til ligefør

• Søren A
    Søren A Online Tilmeldt:
    jul 2019

#25   17. aug Jo men størst vægt er jo ikke altid ensbetydende med bedste lyd ?

• #26   17. aug Næ det har du ret i Søren synes bare at det var lidt pudsigt smiley

Kenneth

• Søren A
    Søren A Online Tilmeldt:
    jul 2019

#27   17. aug Lige som det heller ikke er sikkert at Mk3 / 3L lyder bedre end de forgående modeller.
    Kan læse at 3L har brugt dele fra POA-S1 og den syntes jeg at have læst ikke skulle være noget særligt.

• #28   17. aug Ja ok Søren men jeg tror jeg har været ret så heldig med købet af den forstærker altså min bamse vel at mærke men han fik så til gengæld også en masse i bytte for Denonen blandt andet en fed men lidt defekt Luxman-L100 jubilæumsudgave fra 75` og de er/var vidst i ret høj kurs så tror både ham jeg byttede med og mig selv har gjort en god handel på en måde jeg var jo så heldig at han kom med Denonen og tog det andet med sig smiley

Kenneth

• Søren A
    Søren A Online Tilmeldt:
    jul 2019

#29   17. aug Det tror jeg også du har, syntes Luxman er overvurderet, lidt som om alt der bære navnet er godt og det er langt fra tilfældet hvis du spørger mig.

• #30   17. aug Noget andet er jeg havde jo en Luxman rørforstærker engang du ved den der sorte tingest hvor man kan se rørene i venstre side og den synes jeg er MEGA flot nok den flotteste forstærker der findes efter min mening min far havde også sådan en da jeg var lille men solgte den

Kenneth

• #31   17. aug Men jeg måtte fandme også bøde for den Denon han fik MEGET med eneste minus er at Source direct knappen er defekt det sagde han ikke noget om

Kenneth

• Søren A
    Søren A Online Tilmeldt:
    jul 2019

#32   17. aug Den her ?

profilbillede
  • #33   17. aug Yes lige i øjet Søren den er SÅ fed efter min mening men nok også lidt fordi jeg kan huske fra min barndom at min far havde sådan en den er vidst lavet i flere udgaver de ser ret ens ud ved ikke lige hvilken det var jeg havde ej heller hvilken det var min far havde men fed er den elsker at man kan se rørene og de gløder smiley

• #34   17. aug Men den gode Lumxman jubilæumsudgave 75` blev repareret og solgt videre så den lever endnu og det er jeg ret glad for det ville være synd hvis sådan en nostalgisk klenodie agtig lækker forstærker bare synede hen smiley den vejede i øvrigt 19Kg

Kenneth

• Lasse  P
    Lasse P Tilmeldt:
    aug 2021

#35   17. aug Med hensyn til Denon pma s10 mkii er er bias 25 mV

• #36   17. aug Og det er meget eller hvordan?

• Lasse  P
    Lasse P Tilmeldt:
    aug 2021

#37   17. aug 25 mV over 0,22 ohm er noget der ligner 55 mA

100 watt kræver 28,28 volt rms men det er peak spændingen der skal regnes med og den er 28.28 x 1.41 = 39,8 V
    39.8 V x 0..055 A = Ca 2 watt klasse a

• #38   17. aug Det vil altså sige at min Denon reelt spiller 2 watt i ren klasse A????

• Lasse  P
    Lasse P Tilmeldt:
    aug 2021

#39   17. aug Ligesom 99,9 % af alle andre klasse A/B forstærkere

• #40   17. aug Ok fedt så er mysteriet jo opklaret det er sgu imponerende så kloge i allesammen er jeg fatter hat af de regnestykker der smiley

Kenneth

• #41   17. aug Det vil sige at når der bliver sendt 2 Watt til mine højttalere så spiller de 93,5Db ved en meter og dvs. at det høres som 90,5Db ved 2 meter var det ikke sådan???

• Lasse  P
    Lasse P Tilmeldt:
    aug 2021

#42   18. aug Nej den vil ikke spille det mindste klasse a.
    Det er en bias justering der er nødvendig for at det ikke skal lyde ad helvede til
    Jeg har haft yamaha M 45 som var en 125 watt med en kl.a omskifter så bias blev sat på til ca 5 watt i klasse a.
    Marantz har jeg også ejet som skulle kunne omskiftes til 25 watt kl a-
    Og der var absolut ingen forskel.
    Skal man have klasse a skal det være fuld klasse a..
    Men jeg ville nok lige sende din denon til doktoren før den smelter

• Søren A
    Søren A Online Tilmeldt:
    jul 2019

#43   18. aug Kunne det tænkes at tidliger ejer har justeret bias op til et faretruende punkt for at den lever lidt mere i klasse A ?
    Kenneth her forklares lidt om det.

https://hifiakademiet.dk/k---l

Mener også uanset Hifiklubbens mening at en målt temperatur på over 60grader er for højt, er også sikker på der er regler for hvor varm en forstærker må blive og hvis jeg husker rigtig ?? så er det noget med 45 grader, kan bare ikke lige huske om det er CE eller DIN norm.

Mine mono rør forstærker køre ca. 15W klasse A 8ohm 28Watt i 4 ohm.
    De er at single ended typen hvilket vil sige de kun har et rør i udgangen og er den simpleste form for forstærker. og efter min mening den bedst lydende forstærker type i det vigtigste område. Ulempen ved klasse A er høj varme og større strømforbrug da der trækkes fuld power fra stikkontakten hele tiden derfor stilles der også høje krav til strømforsyningen delen i klasse A
    Og så skal jeg lige huske at der skal være højtaler koblet til forstærkerne når jeg tænder for dem, ellers er det surt show....

• #44   18. aug Altså helt ørligt ikk? Jeg fatter brikker af det her spiller den ikke klasse A op til 2 Watt??? Det sagde Jens sguda fra Hifiklubben endda mente han den spillede klasse A op til 8-10 Watt???

Og Søren jeg ved det ikke ham jeg købte den af havde en ven som tog ud og ryddede dødsboer og det var ham altså hans ven der havde fundet den så vidt jeg husker

• Søren A
    Søren A Online Tilmeldt:
    jul 2019

#45   18. aug Jo jeg vil mene den spiller klasse A op til et givent punkt Deraf navnet Klasse AB
    De tekniske udregninger om hvor meget vil jeg holde mig fra, det rækker intelligensens ikke til smiley

• #46   18. aug Ok godt så smiley

Kenneth

• Lasse  P
    Lasse P Tilmeldt:
    aug 2021

#47   18. aug Er det fordi det er sejt at den spiller klasse a op til en eller anden effekt at du bliver ved at hænge dig i det ? Klasse a effekten er en nødvendighed på alle klasse a/b forstærkere for var bias skruen ned til nul og den kørte ren klasse b, så ville den lyde skrækkeligt og forvrænget.
    Nogle transistorer arbejder bedst med lidt højere bias og andre kan nøjes med mindre

Bias er til for at få et optimalt arbejdspunkt ikke for at den skal spille klasse a
    Dine højttalere er 4 ohm som kræver dobbelt så meget strøm som en 8 ohm og den såkaldte klasse a effekt der er i fortærkere er pist væk så snart du skruer den mindste smule på (1 W)

• #48   18. aug Nej det er sguda ikke fordi det er sejt men synes bare at det er lidt fedt hvis den spiller klasse A men du modsiger dig selv Lasse du siger først at den ikke spiller klasse A og bagefter siger du at den spiller klasse A op til 1 Watt MEN hvis den gør det så spiller mine højttalere jo faktisk også 90,5Db og det er sådan set ret højt det gør de ihvertfald på 1 meters afstand går jeg ud fra

Kenneth

• Lasse  P
    Lasse P Tilmeldt:
    aug 2021

#49   18. aug Nogle mennesker kan man bare ikke forklare noget som helst.
    Det er ikke sejt at den spiller klasse a, nej det er fedt smiley
    Hvad skal du dog gøre hvis du støder på en anden bamse der vejer 1½ kg mere og spiller 3 watt i klasse a smiley smiley

• #50   18. aug Hvorfor fan nu det Lasse? er der noget i vejen med at jeg gerne vil vide om den spiller klasse A? Det er trods alt min elskede forstærker og jeg synes det er naturligt nok at jeg gerne vil vide hvad den kan præstere

Kenneth

• Lasse  P
    Lasse P Tilmeldt:
    aug 2021

#51   18. aug Kenneth der er intet galt i at ville vide noget om en forstærker, men hele siden her er plastret til omkring den halvgamle Denon.
    Jeg har ringet til et service værksted for at få data og regner det ud for dig.
    Det er bare ikke godt nok for dig men nok mest fordi du slet ikke forstår noget at det,
    Du går op i mange helt forkerte ting som -3 eller 6 db i bassen og du vælger Oberon 9 uden a ha hørt dem fordi de har de største basenheder,
    Du blev nærmest skuffet over at dine basporte ikke være større end i en Dali højttaler med 8" basser.
    Den ene watt eller nærmere præcist 1,2 watt klasse a har du opbrugt med det samme du skruer det mindste op og derfor modsiger jeg ikke mig selv. Bias ER til ca 1,2 watt kl a men du kan intet bruge det til og det er det du hverken kan eller vil forstå

Jeg må erkende at jeg bliver nødt til at komme dig på blacklisten her på siden, for det bliver simpelthen for meget med de Oberon og Den Denon
    Jeg har det virkelig som om det vi være nemmere at lære 4 akvariefisk at spille golf

• #52   18. aug Hmmm ok jeg ved ikke hvad jeg skal sige til det du har lov til at have din mening om tingene jeg står bare lidt uforstående overfor situationen og forstår ikke hvad problemet er og nej jeg fatter brikker af det meste af det du fortæller NOGET forstår jeg dog Men jeg har sguda trods alt ret i at min forstærker sguda spiller 90,5Db ved 1 Watt og jeg vil holde på at det er ret højt så jeg kan vel bruge det til noget eller hva? Det synes jeg ihvertfald

Kenneth

• #53   18. aug Det du siger med at jeg blev skuffet over at portene i mine Oberon`ere ikke var større end i nogle med 8" basser det er lidt misforstået den/de tråde kom sig af at jeg skulle lave nogle propper til nogle Opticon 8`ere og så ville jeg bare vide noget om dimensionerne på de porte da ham jeg skulle lave dem til ikke kunne fortælle mig det grundet at han var på søen og jeg ville jo lave propperne på forhånd det var derfor jeg ringede rundt og spurgte hvor store propperne til hans Opticon 8`ere skulle være
    hvad mener du iøvrigt med at du har kommet mig på blacklisten har du blokeret mig eller hva?

Kenneth

• #54   18. aug Hej du for nogle svar her ind og ringe til hifi-klbben og vil gerne videre hvor for det .
    Jeg synes at de de skriver efter min mening er meget god svart elle en god aften mvh per

• #56   19. aug Per jeg fatter hat af hvad du skriver men grunden til jeg ringede til hifiklubben var for at dobbeltchecke og ham jeg snakkede med ringede til en tekniker mens jeg havde ham i røret og det var teknikeren der sagde som han gjorde

• Søren A
    Søren A Online Tilmeldt:
    jul 2019

#57   19. aug Kenneth du er et godtroende menneske smiley

Den tekniker som svarede har måske ikke set en S10 i flere år og han har nok ikke haft service manualen fremme for at svare på det spørgsmål, jeg tvivler i hvert fald på det.
    Hvis det Lasse P har udregnet passer (jeg har ikke indsigt i disse udregninger) så er svaret jo at under normalt drift lever den ca 2 watt i klasse A
    Nogle hifi entusiaster med fornøden indsigt i justeringer vælger at køre en lidt højre bias for bedre lyd = lidt mere klasse A som jeg har forstået det.
    Jeg ved ikke med Denon men de NAD jeg har haft mellem hænderne har det med at gå ud af justeringen over tid.
    Det er jo muligt tidliger ejer har justeret den op netop for at få den bedste lyd, problemet ved dette er så højre varme som vil betyde korter levetid for elektronikken.
    Nu ved vi jo ikke hvad din bias står på, min vil gætte på noget over da 62grader er omkring 15-20grader for meget hvis du spørger mig.

• #58   19. aug Ja ja ok håber bare jeg ikke bliver hængt/skudt ved daggry det kan godt være jeg ikke fatter noget hell i dont know

Kenneth

• Søren A
    Søren A Online Tilmeldt:
    jul 2019

#59   19. aug Fatter du ikke det jeg skrev i #57 ?

• #60   19. aug Jo Søren det gjorde jeg smiley

Kenneth

• Søren A
    Søren A Online Tilmeldt:
    jul 2019

#61   19. aug Okay, det er jo muligt jeg tager fejl (men det tror jeg nu ikke jeg gør)
    Så er det min anbefaling at sende den til service og rensning netop for at den kan holde længe endnu, i samme ombæring kunne du jo få den knap lavet som er i stykker.
    Men det er jo helt op til dig selv...

• #62   19. aug Ja ok tror bare jeg pakker mine ting og forsvinder for kan godt mærke at min røv snart bliver ristet over den sagte ild øv øv øv smiley smiley smiley

• Søren A
    Søren A Online Tilmeldt:
    jul 2019

#63   19. aug Kenneth der findes som bekendt ingen dumme spørgsmål kun dumme svar..
    Tror bare ikke vi kommer længer i udredningen af din fine Denon uden du smider den til en omgang service som jo vil dokumenter om det er os eller Hifiklubben der tager fejl.

En opfordring til forum bruger skulle være at hvis man syntes en tråd er dum eller er blevet træls af den ene eller anden grund så stop med at skrive evt. helt afmelde notifikation på tråden i stedet for at blive sure på nogen.

• #64   19. aug Ok godt så synes bare vi skulle være venner allesammen synes det er så hyggeligt at sidde her og chille på dette forum og det ville være ærgerligt hvis jeg skulle forsvinde men det er jo nok bare min barnlige naive tro at vi allesammen kunne være venner tjae men ok vi lukker den bare her så skal jeg ikke spørge mere desuden hvorfor fik jeg ingen pandekager og hvorfor er jeg mon så øm i numsen? Tøhø

Kenneth

• #65   23. aug Hey fra mig! smiley

Nå men jeg er lige blevet ringet op af hifiklubben ham jeg snakkede med havde stillet spørgsmålet inde på deres forum altså mysteriet om hvor mange Watt Denonen spiller ren klasse A og han havde fået svar af en der havde været der i mange år og havde meget erfaring og han havde sagt at den altså IKKE spiller klasse A overhovedet men A/B ØV var lige så glad men det går jo nok det hele

Kenneth

• Søren A
    Søren A Online Tilmeldt:
    jul 2019

#66   23. aug Hvorfor heder der klasse A/B ??
    Det er altså fordi den køre klasse A op til et vis punkt hvor den så skifter til Klasse B
    Så jeg er ikke enig, ud fra min vide og hvad jeg kan læse mig frem til så køre netop alle forstærker (Klasse A/B) sådan.

• #67   23. aug Ja ja ok men det er et mysterium vi aldrig får et klart svar på så jeg skal ikke genere jer mere nu tænkte bare at jeg lige ville sige hvad jeg havde fået at vide

KH Kenneth

• #68   23. aug Ydermere så anbefalede han mig en Dali gravity det skulle være ren klasse A kender den ikke og vidste ikke at Dali lavede forstærkere men jeg prøver lige at finde noget info på den Dali gravity

• Søren A
    Søren A Online Tilmeldt:
    jul 2019

#69   23. aug Dali gravity
    En ældre reference forstærker lavet i omkring 20 eksemplar den kan lever 120Watt Klasse A og vejer 100kg.
    Sidst solgt til ca. 50.000kr

• #70   23. aug Hold da kæft det var da vildt smiley smiley smiley

Kenneth

• Søren A
    Søren A Online Tilmeldt:
    jul 2019

#71   23. aug Når må lige rette mig selv lidt...kan jo ske smiley
    En Klasse A/B er normalt ikke 100% klasse A
    Her er en afhandling om emnet.
    https://www.electronics-tutorials.ws/amplifier/class-ab-amplifier.html

• #72   23. aug Jamen Søren er ikke helt med du sagde da heller ikke at en klasse A/B forstærker var 100% klasse A men at alle klasse A/B forstærkere var klasse A op til et vidst punkt????

Kenneth

• Søren A
    Søren A Online Tilmeldt:
    jul 2019

#73   23. aug Jo men Klasse A har hele (360 grader) signal cyklus hvor B kun har ½ cyklus (180 grader)
    Og A/B de 180 grader mod de 360 grader men nødvendig vis ikke helt op til 360 grader og så kan man jo ikke kalde det ren klasse A alligevel.

• Lasse  P
    Lasse P Tilmeldt:
    aug 2021

#74   24. aug Ja en Dali Gravity kunne da nok være en mulighed hvis man kan holde varmen og larmen fra blæserne ud. Og så er der så lige den ting at den trækker 1200 watt fra stikkontakten med det samme den bliver tændt.
    Personligt synes jeg den er uinteressant at lytte til, kedelig
    I 90erne den en ener og meget speciel, men det er mange andre forstærkere jeg hellere ville spille på

profilbillede
  • #75   24. aug Ok Lasse fair nok du havde ikke blokeret mig alligevel eller hva???

Kommentér på:
Denon PMA S10 II Information (Tysk)

x