{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.824 visninger | Oprettet:

effektfortærker hvad er det og hordan {{forumTopicSubject}}

ja ved godt dn giver lidt mere power til ens højtalere
men hvordan sættes sådan en til min normale forstærker
og vil det så sige at alt den power fra ens forstærker går op i effektforstærkeren og få endnu mere power eller

for et sæt b&w dm605 s2 og en NAD T752
og sys ikke rigtig de får power nok, så hvad skal jeg gøre/købe for at få lidt mere skub i dem

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Jeg vil gerne have min tørre tumbler sluttet til udluftning så dampen fra tøjet ikke opsamles i maskinen men ud af vinduet. 1.500 kr.
  • Vinduespudsning 500 kr.
  • Fjernelse af vægbeslag 500 kr.
  • Utæt rørsamling 1.000 kr.
  • Fejlkode E9 på Siemens opvaskemaskine 1.500 kr.
  • klippe hæk og nogle buske 1.150 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  effektfortærker hvad er det og hordan
  • #1   25. dec 2012 En effekt forstærker er en forstærker der virker på samme princip som en normal forstærker men de har ofte ingen volume knap eller andet dikkedare da det kun handler om effekt. Måden sådan en tilsluttes er via preout bag på din forstærker ved hjælp af rca kabler eller hvad de ellers har af tilslutnings muligheder. den forstærker ikke de watt som din nuværende forstærker har men det signal som din forstærker får og det du så bruger din nuværende forstærker til er til regulering af volume og indstilling smiley Når du skruer op og ned på den du har nu så sker det samme på effektforstærkeren.

Håber jeg kunne forklare det på en forståelig måde uden for meget forvirring smiley

• #2   25. dec 2012 okay jaen jo det gav da mening, men troede bare at den blev forstærket endnu mere hehe. men så vil det side at min forstærker faktisk bliver ubrugelig borset fra volume ?
    men nu er min nad på 5x80 eller 2x100 i 8 hm within rated distortion
    eller 2x150 wat i 8ohm IHF dynamic power (hvad betyder det)
    eller 2x200 wat i 4ohm IHF dynamic power (hvad betyder det)

ville det hjælpe med en effekt forstærker eller hvordan køre jeg dem nd i 4 ohm

• #3   25. dec 2012 Nej den bliver ikke ubrugelig og du kan stadig sætte højtalere til den men den kommer til at fungere som en forforstærker som ikke er beregnet til at trække højtalere men derimod effektforstærkere. Du har også alle dine indstillingsmuligheder på din forstærker som du ikke har på en effektblok smiley

Puha det der IHf osv aner jeg faktisk ikke hvad er.. Jeg går efter rms watt smiley alt det andet siger mig ikke så meget smiley

Jeg kender ikke dine højtalere men højtalere er opgivet til at have en vis modstand, nogle med 8 ohm og andre med 4 ohm ( de mest gængse man møder) og ud fra at vide hvor stor modstanden er i ens højtalere så kan du finde ud af hvad ens forstærker yder med dem på. Du kan ikke bare ændre modstanden. Det gør men ved hjælp af seriel og parallel forbindelser.

Når du sætte 2 højtalere til en udgang så kan du gøre det i parallel hvilket betyder at du sætter + og + sammen fra højtalerne og sætter dem i 1 +udgang fra forstærkeren og det samme med minus, derved halvere du antal ohm (modstanden) og din forstærker yder nu det som den er skrevet til i 4 ohm hvis der bliver brugt 2x8 ohms højtalere. Det er noget man kan bruge hvis man har 4 højtalere men kun 2 udgange MEN det er kun en fordel hvis du har nok af power i din forstærkere til at gøre det.

Jeg vil ikke mene at du vil få noget ud af at sætte f.eks 4 stk's 200 watt rms i 8 ohms højtalere til en forstærker som kun yder 100 watt rms i 2 kanaler ved 4 ohm, så ville jeg hellere "nøjes" med at sætte 2 af dem til og så give dem det som forstærkeren kan trække.

Ved seriel så tager du og sætter f.eks minus fra en højtalere ( f.eks 4 ohms højtalere) og sætte den til minus bag i forstærkeren og så tager du + og sætter til minus på den næste højtalere og fra den næste højtalere tager du + og sætter over i + på forstærkeren og du kører nu 8 ohm på 1 udgang med 2 stk 4ohms højtalere smiley

• #4   25. dec 2012 Den sidste del henter du heller ikke noget ud af smiley

• #5   25. dec 2012 okay jeg troede det gav lidt mere punch i højtalerene ved at gå ned i ohm...men hvad skal jeg så op på af effekt forstærker for at overgå min almindelig forstærker, så der kommer noget punch i mine højtalere helst gerne fra nad og brugt gør ikke noget

• #6   25. dec 2012 Du kan ikke gå ned i ohm med kun 2 højtalere hvis det stadig skal være stereo lyd og med 4 højtalere så har du blot 4 højtalere der deles om lidt flere watt hvilket i sidste ende svarere til at de alle sammen får mindre power end hvad 2 vil gøre som det er nu smiley

Der er mange andre herinde der er meget bedre til at give dig råd til hvilken effekt forstærkere der vil give dig mere punch i lyden men mange vil nok råde dig til at vælge et andet mærke end nad hvis det er fordi at der mangler punch i bassen eftersom nad er blødere i lyden (bassen) og har mere mudret bas smiley

• #7   25. dec 2012 hmm for har kigget på en Nad 214

• #8   25. dec 2012 Jeg er ked af at sige det men det er desværre ikke mig der kan hjælpe dig vedr vælg af forstærker.

• #9   25. dec 2012 En effektforstærs opgave er for det meste at den som Rene siger ingen knapper har på sig.

Men det den bruges til er at supplere din forrige forstærker op med så du enten kan tilføje flere højtalere, eller opnå mere effekt på de højtalere du har i forvejen.

Det man oftest gør når man køber en effektforstærker er at købe den for at opnå mere effekt til de højtalere man har. og derved køber man den så den er nogle watt større end ens oprindelige forstærker. så f.eks. hvis den forstærker man har i forvejen er på 2x100 watt køber man ofte en effektforstærker på 2x150 eller 2x200 watt så man har det mere effekt at gøre med. og så kobler man den ind over sin forhenværende forstærker via PRE OUT så det signal der kommer ind fra sin cd afspiller går direkte ind i sin tidligere forstærker som den altid har gjort men man trækker ikke højtalerne på den forstærker mere, da de er flyttet ned i sin effektforstærker, så bruger man kun sin tidligere forstærker til at styre volumen med volume knappen. Så effektforstærkeren kan man om man vil gemme væk i et skab eller hvad man nu syntes, men det er stadig den der er drivkræften for højtalerne.

Signalet fra sin tidligere forstærker som nu er blevet en "forforstærker" går ind i forforstærkeren og vidre ud i PRE OUT og ind i effektforstærkeren og ud i højtalerne.

Det kan godt komme til at give lidt mere punch i sine højtalere ved at man har de flere kræfter at arbejde med. Men hvis det er det man vil opnå er det efter min mening bedre bare at købe en subwoofer og koble ind over sin forhenværende forstærker, som gøre på nøjagtigt samme måde som effektforstærkeren altså via PRE OUT og så bare stadig trækker sine front højtalere fra sin oprindelig forstærker.

• #10   25. dec 2012 Dejligt du lige kunne hjælpe med at tilføje det som jeg ikke fik med Jacob smiley

En sub sættest kun til pre out hvis ens forstærker ikke har sub out i forvejen smiley

• #11   25. dec 2012 jamen har en modificeret aktiv sub også, men ved bare at mine højtalere kan meget mere og det er der jeg lge ville have mere punch for det er ik altid min aktiv bas er tændt

• #12   25. dec 2012 Hvorfor så ikke bare begynde at bruge sin aktive sub noget mere?

• #13   25. dec 2012 Jacob, Efter min mening så syntes jeg ikke at der er meget punch i en sub altså det er ikke en bas der som regel går i brystet men derimod går oftest bare dyb og giver en følelse af effekter og sådan smiley

Hvis han skal have noget der er aktiv så ville det være en bas og ikke en sub sådan som jeg forstår det, altså en som tager de lidt højere men stadig dybe freqencer smiley

• #14   25. dec 2012 Ja hvis han vil have bryst hugget skal han have en 12" med et aktivt filter og et EQ foran for at kan booste 93 hz som lige præcis er bryst hugget... det ville være det eneste rigtige.. for at opnå det han vil.. smiley

• #15   25. dec 2012 Det er i hvert fald hvad jeg forstår ved punch smiley Men en forstærker til ham som kan håndtere de B&W som samtidig giver det punch, hvad kunne det snart være? Jeg vil mene vi er væk fra nad for det skal være noget med et jerngreb i de basser smiley

• #16   25. dec 2012 Ja, ej der findes de lidt større NAD som c272 og 375 de burde godt kunne hente lidt af det frem..

Men noget man kunne gøre for at gøre det rigtig godt, så er vi ovre i noget Crest vil jeg mene..

• #17   25. dec 2012 Ja burde men ikke sikkert at de gør smiley Efter hvad langt de fleste herinde skriver om nad så er nad ikke valget hvis man vil have punch i bassen.

• #18   25. dec 2012 Hvilken ville i foreslå til et par cerwin vega al 1002? smiley

• #19   25. dec 2012 jeg har en logitech z5500 bas som er moddet til at bypase dens konsol så den kan bruges direkte til sub out på en alm forstærker og den kan sagtens give et tryk i mit bryst på 3 meters afstand svag volume...fremragende bas

• #20   25. dec 2012 Til et sæt AL 1002 ville jeg over i en PA forstærker og så med et eq koblet ind over...

• #21   25. dec 2012 Jeg syntes jo bedst om sådan noget som nad og denon. Men hvis du vil have en stram bas med punch i så ville crown og sådan mere være sagen men da jeg godt kan lide den lidt blødere bas så er det nad og denon jeg holder mig til og så skal jeg lige have testet harmon kardon smiley

• #22   25. dec 2012 De tager jo imod en del kan man vist godt sige smiley

• #23   25. dec 2012 Torben, hvis du har mulighed for at prøve andre lidt større forstærker altså af anden mærke end nad så ville jeg prøve det hvis jeg var dig for at se om ikke det ville hjælpe for lige sådan de forstærker som giver dig den punch som du nok søger der kender jeg desværre kun pa forstærkere smiley

Daniel, smid 2 stk Cerwin-Vega A2,6Kw2 blokke på og så skal du se løjer smiley

• #24   25. dec 2012 Nu ved jeg godt jeg får prygl for dette spørgsmål.
    Men er skytec virkelig så dårligt som folk siger? smiley

• #25   25. dec 2012 Til Rene, til hifi brug foretrækker jeg os mest den bløde og behagelige dybbas... men når det gælder disko får de 93 hz bare ikke for lidt i boost der skal bare noget mave hug på! smiley

Daniel C: Skytech ja er så ringe og endda ringere end folk siger for at sige det blødt.. det lyder virkelig "som en lastbil fyldt med levende grise der køre ind i en anden lastbil fyldt med tomme mælkejunger"... det forklare vist det hele smiley

• #26   26. dec 2012 Jeg vil osse sige en god PA forstærker, da jeg prøvede Crown på mine DIY blev jeg overrasket, dog skiftede jeg lige blæseren ud med en støjsvag.

• #27   26. dec 2012 RMS watt er dem der er mest værd, såkaldte ægte watt!
    Idag måler man vidst med en anden norm, der giver et højere tal, er ikke sikker på hvad og hvordan.
    Effekforstærkeren er en mulighed hvis man har for lidt effekt i sit eksisterende set-up, dog skal man have en effektforstærker-indgang, PRE OUT MAIN, man kan også have en effektforstærker stående ved hver højttaler, så kan man have kortere kabler op til højttaleren, bedre lyd (måske).
    Effekt blokke kan, ligesom mine Denon, have en knap, min har 2, til justering af den maximale udgangseffekt du vil sætte i dine højttalere.
    Har tilovers en effektforstærker Denon POA1500, forforstærkeren vejer 10 kg, det sparker røv, 2 x 150 watt RMS, det svarer til 1.000 watt af dem i snakker om, den vejer ca 20 kg.

• #28   26. dec 2012 Allan:

Watt har ikke en dyt med lyd at gøre.. hverken hvor højt der spilles eller andet..
    Så det der ved jeg ikke hvor du vil hen med?

Watt er kun det din forstærker trækker ud fra stikkontakten og det omsættes så til en anden måleenhed som har mere med lyd at gøre...

Hvis watt har så meget med lyd at gøre som folk siger hvor måler vi så ikke vores egen stemme når vi snakker sammen i watt?... fordi det kan man ikke.. lyd måles i decibel altså det der i sidste ende kommer ud af højtaleren..

Så watt er bare hvor meget forstærkeren trækker ud af stikkontakten for at give et lydtryk i højtaleren i sidste ende..

Som jeg plejer at stille det med watt og fis op til folk der går og tror det er det det gælder om:

Du har 2 forskellige højtalere:

1 kan tåle 100 watt

2 kan tåle 400 watt

Så kan du smadre/ dræbe højtaler 2 med en forstærker der kun trækker 120 watt ud af stikkontakten ved fuld hammer..

hvorimod du kan smide en forstærker der trækker 300 watt ud foran højtaler 1 og køre på fuld hammer uden at dræbe højtaleren..

dette kan lade sig gøre fordi at signalet fra din lydkilde er 100% ren og uden forvrængning...

og det der så kommer ud i sidste ende og lander i dine øre er Decibel... (dB)

Så drop lige alt den snak om watt tak... smiley

• #29   26. dec 2012 hmm sys bare en effektforstærker er billigere end en forstærker

• #30   26. dec 2012 Det er de ofte også, fordi der nemtop ikke er alle de ind/ udgange smiley

Kommentér på:
effektfortærker hvad er det og hordan

Annonce