{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.662 visninger | Oprettet:

martin h
martin h
Tilmeldt:
14. okt 2007
Følger: 1 Emner: 14 Svar: 60

Bassen raller/banker, defekt? {{forumTopicSubject}}

Hej fik foræret en subwoofer enhed da en kammerat fik den i bytte og ikke havde noget at bruge den til. den skulle eftersigende ikke have været brugt særlig meget og der er da heller ikke en rids på den.

Der er tale om denne enhed: (link fjernet)

Da jeg ville prøve om den fungerede satte jeg en cd i jeg har fået der kun afspiler toner mellem 20 og 200 hz og blandede frekvenser fx. 38 + 50 hz
og tændte så for forstærkeren og skruede let op (Meget lav volume) og ikke overdreven kraftig forstærker Technics su vx 700. ved selv eget lav volume hører man sådan en træls hurtig banke eller raller lyd. jeg slukkede og prøvede lidt forskelligt, tilkoble de to svingspoler? (ret mig hvis jeg tager fejl) men ligelidt hjalp det, den bankede stadig, derefter læste jeg lidt rundt og fandt ud af at det kan være den har været for varm, læste mig også frem til at en test for dette bare kan være at trykke let på selve enheden med presset jævnt fordelt og høre efter mislyde, og ganske rigtigt har den en skrabe lyd når man trykker på enheden. jeg lagde så mærke til at vis jeg trykkede let på kantophænget sammentidigt med midten af højtalleren så har den ikke skrabe lyden.

Ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre. håber der er en der er god til at diagnostisere højtallere smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bassen raller/banker, defekt?
  • #1   6. mar 2012 Det lyder som om at sving spolen et brændt sammen. Da den et blevet så varm at sving spolen har taget skade. Der er desværre ikke noget at gør, end at købe en ny enhed. Det kan ikke laves.

  • #2   6. mar 2012 Argh ærgerligt! smiley Ellers altid dejligt at få smidt enheder i nakken! :o)

    Men som Dennis siger det lyder tydeligt som en brændt eller skæv svingspole. Ikke så meget at gøre.

    @Dennis, den *kan* godt laves, men det ville være spild af penge i forhold til en ny og det kræver at man lige kan finde et reconesæt til den - knaps så sansyneligt tror jeg meeeen man kan godt smiley Jeg har da lige reconet mine to DAS 18G'ere


  • #3   6. mar 2012 William f.

    Det er muligt at den kan laves,


  • #4   6. mar 2012 William f

    Det er muligt at den kan laves, men som du selv siger så ville det være spild af penge i forhold til hvad en ny koster, så derfor anbefalder jeg aldrig at få det lavet, da det jo kan blive dyre end hvad enhedden koster eller så bliver diffencen så lav at det ville være bedre at købe en ny. Og enhedden skal jo koste en del før det kan betale sig at få den lavet.


  • #5   7. mar 2012 Helt helt enig! smiley
    Var bare i mit "aaaargh man KAN godt" - humør smiley


  • martin h
    martin h Tilmeldt:
    okt 2007

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 60
    #6   7. mar 2012 har besluttet mig for at jeg vil prøve og recentrere den nuværende "kegle" hvilken slags lim bruger man til sådan noget?

  • #7   7. mar 2012 Du kan kun rette op på den hvis du køber et recone kit til enheden. Det vil ikke kunne betale sig tror jeg, og det er vigtigt at gøre det ekstremt præcist.

    Et recone kit er en ny kegle som du siger, (membranen) som sidder på et kantophæng og med svingspolen fastgjort. Du skal altså fjerne den originale membran, det tager tid og jeg tror ikke det på nogen måde vil kunne betale sig smiley


  • #8   7. mar 2012 Er det en ensartet skratten eller ændre den sig undervejs? Den er sansyneligvis brændt og det kan man ikke rette op.

  • #9   7. mar 2012 William f.


    Kan du bestemme dig? Kan det laves eller ikke smiley syns at du modsiger dig selv nu.


  • martin h
    martin h Tilmeldt:
    okt 2007

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 60
    #10   8. mar 2012 ikke en ensrettet lyd men bare en rallende lyd oveni det den ellers skulle spille

    Den nuværende kegle er nu taget af stadig med kantophæng membran og svingspole(r). alt intakt. det eneste man kan se er at den har været en lidt varm (smag mørk plet,) der var lidt snask der nede jeg går ud fra det er afslidt og eller afbrændt lak da den har kørt lidt imod magneten
    Er ikke bange for at den bliver svær at re centrere, finder på noget smart.
    Tilbage til mit spørgsmål smiley
    hvilken slags lim bruger man til at samle den slags?


  • #11   8. mar 2012 Jeg modsiger da overhoved ikke mig selv? Fra start af skrev jeg at det godt kunne lade sig gøre da du skrev at det ikke kunne lade sig gøre og ikke kunne laves. Dertil var mit svar humoristisk ment som at "man *kan* godt" man *kan* jo alt - det kræver bare penge, tid, og netværk.

    Jeg har ikke anbefalet overhoved at gøre det selv, tværtimod. Jeg har skam samme holdning som fra start smiley

    @martin
    Har du bare skåret kantophænget og spideren af? Altså hvis enheden er brændt er enheden brændt. Du kan jo ikke bare bruge den samme spole igen hvis den er kortsluttet pga at lakken er væk! Men hvis ikke det er tilfældet så er tyktflydende gulligt kontaktlim vejen frem. Kan ikke huske det præcise navn, men det er hvad jeg bruger smiley


  • #12   8. mar 2012 det er faktisk kendt at cv brugte noget lak til deres spoler en årgang der smeltede ved for lav temperatur ....dette vil cv så ikke indrømme selvom 1000 vis radioteknikere har påpegety dette ....kig efter et reconekit men sørg for at rense lqakrester godt af inde i gabet ....hvis du derimod vil "lege " og prøve at fixe den uden nye dele skal den tages fra hinanden og gabet skal renses og er du vildt heldig har spolen ikke rykket sig under varmen og kan slibes let ved ujævnhedert i lakken .....prøv ...leg....man lærer jo ;o)

  • #13   8. mar 2012 Learning by doing er vejen frem! smiley

  • #14   8. mar 2012 william netop ...plus det til tider er sjovt ...og er den nu ikke til at redde kan du jo teste med 230 volt på hvor det bar sidder løst i gabet he he ...ps smid en bøtte gajoler på membranen først he he

Kommentér på:
Bassen raller/banker, defekt?

Annonce