{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.798 visninger | Oprettet:

Dæmpning af lyd reflektioner fra Bagvæg! {{forumTopicSubject}}

Jeg vil godt forbedre dybte perspektivet fra mine højttalere. Har derfor søgt på Internet efter en løsning.

Et rigtig godt umiddelbart bud, som jeg har set, er at opsætte et lydabsorberende materiale på vægen bag højttalerne.

Men, hvilke materialer er velegnede. Har umiddelbart selv en ide omkring nogle A-bats, og for syns skyld noget 15mm Rockfon på ydersiden.

Hvis A-bats er velegnet, hvor tykt skal laget så være?

Er der nogle der erfaring med lignende problemer, og eventuelt andre løsninger?


Kommentarer på:  Dæmpning af lyd reflektioner fra Bagvæg!
  • #1   5. nov 2019 Hej, vil anbefale Rockwool Terrænbatts som er meget hårde presset sammen end almindelige a-Bats. Skal på et tidspunkt selv i gang med nogle til en Gildesal og har tænkt mig at lave en ramme i lægter som passer til størrelsen og så monter 50 eller 70mm Terrænbatts i rammen og derefter monter stof på hele rammen.

  • #2   9. nov 2019 Jeg har brugt et forhæng det gav rigtig meget men det er på væggen bag højtalerne men er sikker på det kan bruges på de andre også

    profilbillede
  • #3   22. nov 2019 TIL Søren A.
    Tak for dit indput. - Du er inde på noget af det jeg har overvejet. Jeg kan dog ikke finde nogen dokumentation for dæmpning eller absorption, og hvis jeg sammenligner med andre Rockwool eller Ecophon produkter, så tror jeg ikke absorptionsgraden er ret stor under 250Hz. Så bliver det jo et mega tykt lag, der skal til.

    TIL Peter G.
    Tak for dit indput. - Det er primært også mellem højttalerne og vægen bag dem, at jeg vil dæmpe. (Hvilken væg betegner man egentlig som bagvæg? Den bag højttalerne, eller den bag lytteren?)


    Jeg er siden jeg skrev mit indlæg, blevet en smule klogere, da jeg har anskaffet mig en lydtryks måler. Med den har jeg konstateret, at ved en frekvens på omkring 70-80 Hz, så svinger lydtrykket i stuen med op til 12 dB, alt efter hvor jeg står eller sidder i rummet. Det vil jeg godt forsøge at dæmpe, hvis det lader sig gøre. Jeg har på fornemmelsen, at det ender ud med både dæmpning bag højttalerne og på loftet i stuen.

    Jeg har fundet frem til en tysk side, der belyser denne problematik, men jeg forstår ikke at fortolke de redskaber, som siden refererer til. Nogen her der kan?
    https://amcoustics.com/tools/amroc?l=500&w=400&h=250&re=DIN%2018041%20-%20Music


  • #4   22. nov 2019 Har dog set det er brugt flere steder med succes, men først og fremmest handler det vel om at finde den helt rigtige højtaler placering i rummet samt lytteposition og der efter dæmpning tænker jeg.
    Tænker det er vigtig at der er god afstand til bagvæg og dernæst sidevæg og her må afstanden ikke være den samme.

    I min tidliger stue (8,1x3,75m) lidt smalt... her var der 1,5m fra fronten af højtaleren til bagvægen og 75-85 cm fra center til sidevæg, lytteposition ca. 4m (ca. midt i rummet)
    Dengang havde jeg et sær B&W801S3 og der blev mål med måleudstyr og frekvensgangen var næsten ret helt uden pukler her og der.


  • #5   11. jan 2020 Hvad så, kom du vider med projekt dæmpning ? og hvad har du valgt? og resultatet ?

  • #6   11. jan 2020 Hej Søren.

    Jeg har læst en del omkring emnet, og er da også blevet noget klogere end da jeg startede. Havde absolut ikke regnet med, at projektet skulle trække i langdrag, som det nu er sket.

    Det jeg har læst er, at problemerne for alvor tager fat, når det drejer sig om frekvenser under 250 Hz, - de refleksioner er virkelig svære at få has på, og det er tilsyneladende også disse refleksioner, der skaber uro i dybte billedet, for alle øvrige frekvenserne her over.

    Jeg har anskaffet mig en CD produceret af BBC i England. Den er spækket med alverdens signaler, blandt andet hvid støj, og filtreret hvid støj, til målebrug.

    Jeg skulle gerne modtage en målemikrofon i den kommende uge, for nu vil jeg have et ordentligt "billede" af, hvordan de akustiske forhold er i stuen. Desværre kan jeg ikke lave om på min HT opstilling, der på ingen måder den optimale.

    Vil heller ikke "bare" smide en stak 1.000 kr sedler afsted efter absorptions materiale, der ikke er det mest optimale.

    Har du nogen erfaring med måle software?


  • #7   11. jan 2020 Det er efterhånden en hel del år siden jeg brugte måle software Clio men ja den brugte jeg meget men det er nok ikke noget jeg kan råde dig i da en hel del er gået i glemmebogen..

    Du har nok samme problematik omkring den optimale opstilling (som en stor del af alle os hifi tosser har) da en sådan nok vil betyde at stuen skal indrettes efter HiFi og det er jo ikke altid konen er indstillet på det..
    Jeg har nøjagtig samme problem smiley dog er konen meget forstålig, har fået lov til at have højtaler der er knap 2meter høje og 35 brede og næsten 60 i dybde så helt umulig er hun nu ikke smiley
    Jeg har en del "jern i ilden" så hifi ud over pladespiller projekt er lidt på standby, men når tiden bliver til det så skal jeg have opstillet det bedst muligt.


  • #10   11. jan 2020 #8 det kan så både være godt og skidt.

  • #12   11. jan 2020 Jeg vil helt klart selv arbejde med opstilling / rum akustik/dæmpning i stedet for elektronisk.
    Man kan hurtig komme ud i at forstærkeren i snævre områder skal lever flere gange "nominel effekt" så man kan hurtig overstyre udstyret.
    Nu skriver du det kommer an på brugen, den må du lige forklare.


  • #14   11. jan 2020 Skal ikke kloge rundt i digital rum korrektion, men vil mene at man med opstilling og dæmpning kan komme i mål i langt de fleste tilfælde, så er man også ude over at et signal skal genbehandles/korigeres, forstået sådan at jeg vil mene at den bedste lyd vil komme fra et system uden korrektion hvis det med opstilling og rumakustik er på plads.
    Kan tænkeligt være en fordel hvor opstilling og rum akustik ikke er på plads.


  • #16   11. jan 2020 altså i min gamle stue var der ingen problemer efter opstilling.
    Der var frekvensgangen næsten perfekt fra et sæt B&W 801S3.
    Men er klar over der er delte meninger om emnet.


  • #18   7. feb 2020 Hej alle der følger med i denne tråd.

    Jeg har anskaffet mig bogen "Master Handbook of Acoustics", en ordentlig moppe fra MC Graw Hill, - primært for via den, at blive klogere på de såkaldte bas fælder (Bass Traps). De kan nemlig trimmes, så men opnår den største absorption ved den frekvens hvor det største peak befinder sig.

    Det jeg egentlig lagde ud med, var et ønske om at dæmpe lyd reflektioner fra vægen bag højttalerne. Her er det specielt i frekvensområdet under 250 Hz, at der skabes skudder mudder i stereo billedet, og dypte opfattelsen. - Som det ser ud nu, ender det med stor sandsynlighed med opbygning af en perforeret panel absorbent. Det bliver sikkert noget med 100mm hulrum ind mod vægen, Der efter 100-150mm Rockwool, afdækket af en plade af krysfiner, med en perforerings grad på under 1%. Jeg påtænker at montere en gang 25 mm Rockfon på ydersiden af pladen. Dermed dæmper jeg reflektioner over 250 Hz.

    Der kommer sikkert mere til endnu, men foreløbig skal det fremstilles og monteres. Efterfølgende skal der foretages en hulens masse målinger, inder der tages flere beslutninger. Med omkring 570 siders læsning i bogen jeg omtaler, ved jeg ikke med sikkerhed, hvad fremtiden bringer for dagen af nye ideer.


Kommentér på:
Dæmpning af lyd reflektioner fra Bagvæg!

Annonce