{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.983 visninger | Oprettet:

kompensere for lille størrelse på portet kabinet? {{forumTopicSubject}}

Håber der er nogen kloge hoveder, der kan svare mig på dette spørgsmål, jeg behøver hjælp!!

jeg har disser højttalerenheder, og vil bygge et portet kabinet til at spille udendørs, dvs. at det ikke behøver at kunne spille meget dybere end 90Hz(da det alligevel ikke kan høres udendørs og bruger en masse strøm). systemet skal være mobilt og køre på 12v batteri.
grunden til at det skal være portet er at EBP-værdien(fs/qes) på enhederne er 114, hvilket jeg har læst mig til egner sig bedst til portet kabinet.

info på enherderne:
10" højttaler
30-oz magnet
4 ohm
400W peak 100W rms
40-5000Hz "frekvensområde"

T/S-parametre:
Resonant Frequency fs 49Hz
Coil Inductance Le mH 1.18
Mechanical Q Qms 4.2
Electrical Factor Qes 0.43
Total Q Qts 0.42
Comp. Equivelant Vol. Vas 256.5 liter
Voice Coil Overhang Xmax 2,9mm
Surface Area of Cone Sd 413cm2
Material Pressed steel chassi
Weight 4kg

de skal fungere som mellemtone/bass i et 2-vejssystem..
jeg har prøvet at regne lidt på det med nogle programmer som f.eks. WinISD og hjemmesiden: http://www.ajdesigner.com/fl_subwoofer/subwoofer.php
men de foreslår en kabinetstørrelse på <250liter pr. enhed, hvilket virker utroligt stort for en 10"enhed og ikke særligt praktisk at slæbe rundt på og have med i bilen...

jeg ved at:
større kasse = lavere tuning og omvendt..
større port diameter = højere tuning (mindre = lavere)
Længere port = lavere tuning (kortere = højere tuning))


Mit spørgsmål:

hvad skal man gøre for at ændre kabinetstørrelsen til mindre, når VAS-værdien er så høj?(256,5liter), hvordan skal portene være osv..? jeg vil jo ikke bare gætte!

kabinetterne skal være max 50 liter pr. højttalerenhed


Mvh. Niklas




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kompensere for lille størrelse på portet kabinet?
  • #1   15. jun 2011 jeg ville finde nogle bilbasser... de skal oftest ikke bruge de store kabinetter...

  • #2   15. jun 2011 men nu har jeg disse enheder, da jeg fik dem for en slik.. havde også valgt bilenheder, hvis ikke de havde så lav følsomhed. de her spiller 96dB/w/1m, så de kræver ikke så mange watt at få op på et acceptabelt lydniveau.. bilbasser spiller oftest kun mellem 40-1500Hz og i et 2-vejssystem skal bassen helst kunne spille lidt højere frekvenser.

  • #3   15. jun 2011 altså når jeg bruger mit program til det, så skriver den at porten skal være -4cm

    og kabinetvolumen ville blive på 292l rund regnet

    det er FS og QTS du skal dividere op i hinanden.

    men jeg ville nok som mikkel siger prøve nogle bil enheder i stedet, da de som regel ikke kræver så meget plads, men hvad er det for en enhed, for at den skal bruge næsten 300l kabinet er helt vildt, mine scanspeak 26w skal MAX have 83L


  • #4   15. jun 2011 nu har jeg siddet og leret lidt med det, 80L kabinet så får du faktisk en acceptabel afrulning og så borer du bare et hul i kabinettet med en 75mm hulsav så er porttuningen faktisk som den skal være hvis du bruger 22mm krydsfiner, bare husk lidt afstivninger i kabinettet så det ikke larmer alt for meget

  • #5   15. jun 2011 (link fjernet)

  • #6   15. jun 2011 omkring 80hz -3db er det ikke acceptabelt?

    ved godt der er nogen der ville komme og pege fingre af mig, men det er heller ikke lige MIN måde at gøre tingene på, men nu har du jo disse enheder og de SKAL bruges


  • #7   15. jun 2011 tusind tak! frekvenskurven ser fin ud i hvert fald.. må gå på kompromis med 50liter til 80liter

  • #8   15. jun 2011 tjaaa du får bare et 3db rise mellem 110-130hz ca hvis du laver det 50L i stedet for 80L

  • #9   15. jun 2011 har selv fundet beregneren nu...
    (link fjernet)

    tror bare det kommer til at lyde meget "boomy" med et peak på 120Hz, men på den anden side, det er jo udendørs, så der er ingen ide i at spille ned til 50hz..

    jeg prøver det og hvis det lyder af h... til har jeg jo fået en lærestreg af at bruge "forkerte elementer".


  • #10   15. jun 2011 det kunne u jo prøve, smæt et kabinet sammen i krydsfiner og så slæb dem med udenfor, og se hvordan det spiller

  • #11   15. jun 2011 hvad med filter, hvordan har du tænkt på det?


  • #12   16. jun 2011 tror det bliver nogle piezo-enheder som dem her:
    (link fjernet)

    har en jack210 speakerplan fra billfitzmaurice.com, det skulle fungere ret godt, glæder mig til bygge den. de anbefaler at vas-værdien ligger mellem 50-70 liter. laver bare portene et par centimeter længere. den kommer ikke til at gå heeelt så dybt, som med optimale enheder, men jeg prøver alligevel.
    jeg skal have den med på festival. den kommer til at spille med en digital tripath-forstærker der er ekstremt effektiv, som kører på 12 volt.


    her er nogle videoer af jack-designet:

    http://www.youtube.com/watch?v=dgTm-owhj-A

    http://www.youtube.com/watch?v=5GXjI-O6nWI


  • #13   16. jun 2011 jad endelig være med at lave om på porten, så ændrer du jo hel kurven

  • #14   16. jun 2011 det er jo ikke et traditionelt horn i den forstand, mere et portet kabinet med et konisk transducer-design ved membranerne. Jeg bygger den originale version og kan så derefter eksperimentere med at forlænge porten, hører hvad der lyder bedst.

Kommentér på:
kompensere for lille størrelse på portet kabinet?

Annonce