{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Handyman til små opgave 500 kr.
  • Få fjernet TV bord 250 kr.
  • Opsætning af en lampe. 1.050 kr.
  • afhentning forskelligt skrald 2.500 kr.
  • Opening a mailbox with a lost key and replacement of lock 770 kr.
  • Vaskemaskine op 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad er "output volten" på forstærker?
  • #1   29. jan 2010 1 Watt = 2.83 Volt vist.....

(gælder ihværtifald, når man snakker følsomhed på HT-enheder)

• #2   29. jan 2010 yo .
    watt bliver bestemt ud fra hvilken modstand der er, hvor mange ampere og hvor mange volt..

så derfor kan man ikke bruge hvad 1 watt er... smiley

Indenfor bilstereo, er der maks 5V og mener det kan gå ned til 0.5V... den skrue der hedder Gain...

• #3   29. jan 2010 Så lige meget hvor meget man skruer op så vil den maks give 2.83 volt? Og i bil 5v?

Det er amp'en der stiger hele tiden ikk? Altså en 100w og en 1000w siger samme volt men ampforbruget er anderledes.. Rigtigt? smiley

• #4   29. jan 2010 der er ingen forskel på volt output´et på hjemme stereo og til bilstereo, for begge dele arbejder jo sammen med lav ohms enheder.

men voltene ændre sig jo i tagt med musikken og jo højere du skruer op jo højere volt kommer der ud.

men du kan enten måle det med et voltmeter der kan måle AC, eller du kan regne dig frem til det, kvadratroden af watt * modstanden.

watt - det din forstærker er opgivet til at spille
    modstenden - modstanden i dine højttalere

• #5   29. jan 2010 Er det kvadratroden af den watt der er opgivet ved fx 8ohm eller ved 4ohm? altså den watt der er opgivet med de højttalere man har på?

• #6   29. jan 2010 ja det ska jo passe til de højttalere du bruger smiley

• #7   29. jan 2010 martin:
    jeg er ikke helt enig med din udtalelse da Watt bliver udregnet ved hjælp af Ampere og Modstanden, ikke volt...

Voltene kommer jo ikke højere op end 5V... ?

f. eks.

10.000watt RMS forstærker.
    kvadrat roden af 10.000 er 100...
    100 * 4Ohms højtalere = 400V... ??? skulle der ikke kun stå 5V der... ??

og hvis det så er 8Ohms højtalere bliver det jo bare til 800V... ??

ved godt at 10.000watt RMS ikke lige er det man har i stuen, men vi kan også prøve med 1.000watt RMS...

kvadrat roden af 1.000 er 31,65 (cirka)

31.65 * 4ohms højtalere = 126.6V
    31.65 * 8 ohms højtalere = 253.2V

så i mit hoved passer din formel IKKE...
    hvis jeg tager fejl vis dog gerne hvilken fejl...

• #8   29. jan 2010 prøv engang og søg på ohms lov på google, og kig så på udregningerne til P (watt) og voltene kan altså sagtens komme højere op end 5 volt.

og den gain du justere på bilstereo, det er indgangen du justere og ikke udgangen.

• #10   29. jan 2010 dooh, mente at du sku kigge på udregningen af U (volt)

• #11   29. jan 2010 Martin:
    ja, det er indgangs trinnet man justere...

men igen, stue anlæg kan du jo af gode grunde ikke komme højere op end 230vilt...

og i bilen kan man ikke komme højere op end 14.4V... og typisk 12V...

Ohms lov kender jeg godt og de formler der er for at regne volt ud er:

(PxR) kvadratroden af resultatet mellem de to er = U

P / I =U

I x R = U

det er de 3 formler der er... ved ikke hvor du har fået fra at man skal tage kvadrat roden af P og gange det med modstanden bagefter...

• #12   29. jan 2010 og så kan man for resten heller ikke bruge ohms lov til andet end cirka tal da modstanden i enhederne konstant er i ændring...
    en grund til at det kaldes Impedans, og ikke modstand, da modstand er fast, ikke varierende som det er i højtalere...

• #13   29. jan 2010 det siger jeg skam heller ikk, jeg siger det som du selv skriver det, eller prøvede det hvertfald.

men hvem har dog bildt dig ind at man maks ka få de spændinger på udgangen, for den person sku da prøve at tage et multimeter og måle det, og derved blive en smule klogere på emnet

• #14   29. jan 2010 ja det ved jeg ganske udemærket, men som du nok også selv ka komme frem til, så er alle udregninger teoretiske.

• #15   29. jan 2010 ja, det så rigtigt nok... inden for stereo generalt er det faktisk sjældent at teorien passer...

men hvordan kan spændingen på udgangs trinnet være højere end indgangs trinnet... ??

den må du lige forklare nærmere... smiley

• #16   29. jan 2010 et ordentligt svin af en trafo, det ses dog mest i bilstereo pga den lave spænding.

men vil du ikk være rar selv at prøve det på dit bil anlæg, sæt en tone på repeat, skrue op og mål så udgangs spændingen på din sub forstærker da den sikkert er skruet højst op

• #17   29. jan 2010 MikkL:

Grunden til der kan være højere volt på udgangs trinet end der er på indgangen er jo netop at den forstærker op, altså hvis du f.eks har en stue forstærker, så det første der sidder der er jo en kæmpe trafo, og den trafo laver jo de 220 volt om til så der f.eks kommer et 0 ud på en a lederne, altså stel, også er der en -80 volt og en +80 volt, altså når du måler mellem dit 0 og enten + eller -... hvis så man kigger længere henne i udgangstrinet, vil der sidde f.eks 2 udgangstransistore per kanal, i mellem de 2 vil 0 så ligge og + 80 på den ene transistor, og -80 på den anden transistor, når så forstærkeren ikke spiller vil der kommer ca 0 volt ud, men i det du begynder at spille vil du komme til at "flytte" på dit nulpunkt, det nulpunkt vil så kunne trækkes helt ned på -80 volt, så du i praksis har -80 volt ud af din forstærker på udgangen. og 160 volt på din ene transistor..... håber du forstår det ellers må jeg ligge et billede op...

og din teori om at der ikke kan komme mere end 230 volt ud af en stueforstærker, (ved godt det sjældent ses) men så kan det altså stadig lade sig gøre, hvis du har 230 volt og 10 amp til rådighed ind i din transformator, det jo så 2300 watt, så skal wattene på den anden side af din transformator også være 2300 watt, om der så er 23 volt og 100 amp eller 2300 volt og 1 amp er i teorien lige godt.

• #18   29. jan 2010 Anders N:
    jo, nu forstår jeg det... smiley

regnede dog kun med at en forstærker forstærkede Amperene, og ikke Volt... smiley

men så har jeg da lært noget igen i dag...

og beklager jeg tvivlede på dig Martin...

• #19   29. jan 2010 altså nu må du ikke misforstå mig, men det signal du sender ind i en forstærker er jo så vidt jeg husker maks 2 volt, og du ka jo nemt for meget meget mere ud smiley

• #20   29. jan 2010 ja lige præcis... smiley

• #21   29. jan 2010 Der kan da ikk komme 100v ud af en forstærker? Så hvis man skruer helt op og rør ledningerne dør man sku da?

Det er da bare ampen der går op er det ikk?
    Når men prøver at finde et multimeter og måle med den.. Det er lige meget hvad man afspiller ikk? bare den er skruet helt op ikk?

• #22   29. jan 2010 er næsten sikker på at jeg her i sommers var med til at stille 2 vilde forstærkere ind, dog i bil, hvor vi stillede dem ind til 120 volt på udgangen, men så der altså også tale om nogle meget store forstærker, altså snakker AC og ikke DC, hvis du køre med alm. tror jeg ikke du ka måle rigtig noget, men hvis du sender en fast sinus kurve ind i forstærkeren så ka du godt måle det,

• #23   29. jan 2010 Det er nemlig det med at måle der er problemet.. Kommer jo sikkert også an på sagen om hvor mange volt der kommer ud..

Men var der en formel der kunne bruges til at regne den ud?

• #24   30. jan 2010 ja man kan godt regne det ud med en formel, meeen det tvivler jeg på du magter, det er en noget advanceret formel, og du skal vide meget om elektronik før det kan lade sig gøre.

• #25   30. jan 2010 Sinuseffekten er den udgangseffekt som en forstærker kan afgive ved en ren 1 kHz tone i mindst 10 min med under 1 % forvrængning.

Ifølge DIN45500 skal sinuseffekten være mindst 10 W ved mono og 2 x 6 W ved stereo målt med egen strømforsyning.

Sinuseffekten kan beregnes ud af følgende :

P= Urms2/RL

Eksempel:

Den maksimale udgangseffekt for en forstærker skal bestemmes, hvilket gøres ved 1kHz. Den tilsluttede højttaler er 4 ohm.

En tonegenerator tilkobles indgange, og signalet skrues netop så højt op, at udgangsspændingen ved maks. opskruet volumenkontrol ikke bliver "klippet". Dette måles på udgangen med et oscilloskop. Den aflæste spænding er Uspid/spid og udgør her i eksemplet 40 V, som medføre en Uspids = 20 V.

Urms= Uspids/1,41 = 20/1,41 = 14,18 V

Altså så er sinus effekten P= Urms2 / RL = 14.18 i anden / 4 ohm = 50,3 Watt rms

• #26   30. jan 2010 O.O Ja okay...

Er det letteste bare at måle med et multimeter?
    Eller kan man se det på producentens hjemmeside? Det er en fusionforstærker på 300w 2 kanals jeg har.

• #27   31. jan 2010 ja hvis det bare er voltene du vil vide så bare tag dit multi meter og mål smiley

Kommentér på:
Hvad er "output volten" på forstærker?

Annonce