{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
15.770 visninger | Oprettet:

Mikkel G
Mikkel G
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 15

hvilken tykkelse kabel? {{forumTopicSubject}}

Hej Hifi galleri.

jeg får ny hjemmebio imorgen, og hertil skal jeg have nogle kabler.
Men hvor tykke skal de være?
højtalerne er på 65 watt.

- og skal de være tykkere hvis kabelt er langt, altså 10 meter til baghøjtalerne..

Vh Mikkel.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Wc afløb 500 kr.
  • Fastmontere opvaskemaskine 900 kr.
  • Opvaskemaskine lækker vand 1.378 kr.
  • Klippe hæk 1.000 kr.
  • Fjernelse af køkkenskab 1.200 kr.
  • Montage af vægophængt toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvilken tykkelse kabel?
  • #1   20. okt 2009 der er ikke rigtig nogen tommelfingerregl på det punkt.
    hvad har du af højttalere?

• #2   20. okt 2009 2.5 så du sikker fin tykkelse

• Mikkel G
    Mikkel G Tilmeldt:
    mar 2009

#3   20. okt 2009 jeg har bestilt sådan et sæt: (link fjernet)

2,5 er det ikke pænt tyk?
    en støvsuger bruger 2x0,75?

• #4   20. okt 2009 bruger selv den tykkelse .. hehe nu det jo ikke støvsuger du skal lytte til jo

• #5   20. okt 2009 2,5mm tykkelse er ikke meget smiley

• Mikkel G
    Mikkel G Tilmeldt:
    mar 2009

#6   20. okt 2009 når vi snakker 2,5mm så snakker vi vel mm2 Ikke?

• #7   20. okt 2009 jeps det er rigtig det er i mm2
    Jamen på mine cerwin vega højtalere køre jeg med 6mm2 hvilket jeg ikk sys er nok men nu må vi se. har lige sat det tilsalg.

• #8   20. okt 2009 hvad bygger i de udtalelser på at "det ikke er nok"?????

har i nogensinde mærket et højttalerkabel blive varmt på midten???? nej vel

tykkelsen har MÅSKE noget med lyden at gøre

MIKKEL, JEG synes du skal finde et kabel som LET kan skjules, for det er mest hvad det anlæg indbyder til, ville du have store kæmpe højttalerkabler liggende "for show" så havde du jo nok købt noget andet smiley

så derfor, find noget der let kan ligges inde i små spreækker eller SMÅ kanaler

• #9   20. okt 2009 jeg havde købt sådan noget til dit anlæg

http://www.av-cables.dk/lydkabler/hoejttalerkabel/hoejttalerkabel/hoejttalerkabel_2x075mm2_pris_pr_meter_1430_da.html

NO OFFENCE mikkel, men meget andet kabel til langt dyrere, vil være overkill

reelt har du med det anlæg du har købt, betalt MEST for designet, sub to fronter, center og baghøjttalere, SAMT en controlunit

reelt koster det måske 1000kr at producere, så et kabel til en 5'er meteren er rigelig fin

Men tillykke med valget af dit system, og jeg er sikker på du bliver glad for det

• #10   21. okt 2009 jeg bruger selv Supra kabler. Modellen hedder Rondo og dem er jeg super godt tilfreds med. De koster 50 kr. pr. meter

• #11   21. okt 2009 Ville personligt vælge minimum dette:

http://www.av-cables.dk/lydkabler/hoejttalerkabel/hoejttalerkabel/hoejttalerkabel_2x150mm2_pris_pr_meter_275_da.html

Det rigtig godt til prisen.........og 1.50mm2 fylder nu heller ik alverden smiley

• #12   21. okt 2009 Der er så mange andre parameter, der er LANGT mere betydende end kvadratet, så glem det i første omgang, og så køb noget ren kobber, med noget eksotisk isoleringen (ikke at forveksle med afskærmning!).

• #13   21. okt 2009 jeg er enig micma

men disse ting er sgu UMULIGE at forklare på dette forum

• #14   21. okt 2009 * MAJIK CABLE GUY *

Set med "elektriker" øjne.....så kan en given tykkelse, jo kun holde til X antal ampere, inden det bliver overbelastet smiley

Ved godt, at i praksis, med anlæg.....så er det en anden snak....

Men til den få kroners forskel, på av-cables.dk........så ville jeg da vælge 1.50mm2........istedet for 0.75mm2

Og desto tykkere.......desto mindre modstand er der vel også...?? (da "strømmen" har nemere ved at gå igennem..? )

Men 2.5mm2 til det lille anlæg.....er nok overkill smiley
    (det skader jo ik med 2.5mm2.....det bare ik nødvendigt)

• #15   21. okt 2009 så prøv du at måle hvad strømmen rent faktisk er i sådan et højttalerkabel

men jeg snakker slet ikke om den slags, for prøv nu at se mandens anlæg, det er jo ikke ligefrem "show and telle" anlæget, det skal jo gerne være diskret, da det er den mågruppe det tiltaler

• #16   21. okt 2009 Rigtig nok....

Men kunne være rart hvis trådstarter, fortalte hvor god plads, han har til at gemme kabler væk. Hvis det skal være diskret.

Evt. kan man jo også vælge et "fladt" kabel.

• #17   21. okt 2009 Jo renere kobberet er, jo bedre er ledeevnen også! Eller, hvis den er forsølvet, så er den jo langt bedre...

Men det er ikke nær så akutuelt, som de "filter effekter" kablet bidrager med. Og det kan slet ikke sammenkobles med 50hz. netstrøm, eller DC! Kablers kapacitet og induktion, danner jo altid et lavpas filter, som slet ikke behøves at være frekvens liniert. Så sådan nogle ting har jo noget at sige for, hvordan kablet lyder i sidste ende...

• Mikkel G
    Mikkel G Tilmeldt:
    mar 2009

#19   21. okt 2009 halløjsa kammerater !

* MAJIK CABLE GUY *

- tak for din fine uddybning
    Det er korrekt, at jeg mest er gået efter designet her, det skal også bare kunne bruges til en film på fjerneren ind i mellem..

jeg har rimelig plads til kabel, da jeg har en kabelbakke til at skjule de front, samt center højtaler.

bagtil, regner jeg med at hænge dem op i vores bjælker i loftet (ja, jeg ved det ikke giver den bedste lyd, men igen ser det meget smartere ud) - så der regner jeg med at køre kablet i en af rillerne i rustikloftet..

Min bror(automatik fagtekninker) har regnet ud til at 0.5 er nok, dig ville have bruge 0.75..
    vh Mikkel.

• Mikkel G
    Mikkel G Tilmeldt:
    mar 2009

#20   21. okt 2009 Kan man forresten ikke få noget 4x0,75 kabel?
    så er jeg fri for at skulle trække 2 ledningerne istedet for bare en enkel.

vh Mikkel.

• #21   23. okt 2009 Mikkel´: som før sagt af andre vil man aldrig blive enig i det her.. men kobber uden ilt jeg ville også anbefale 2.5kvadrat. når det gælder lyd. kan du ikke få kobber nok. smiley og jeg har selv et set jamo 152 (12" 200w rms) jeg havde før i tiden alm kabel som fx til lys osv.. men lyden er hørbart bedre med 2.5mm

• #22   23. okt 2009 mikkel, det burde du godt kunne, men det kan næsten være ligemeget,d a du næsten vil ramme den samma diameter

Kommentér på:
hvilken tykkelse kabel?

Annonce