{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.640 visninger | Oprettet:

Kondensator parallel i serie? {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Er det godt at parallel koble kondensatorer i serie. Jeg fik endelig min pak fra DAT, men i stedet for 2 x 5,6uF fik jeg 2 x 0,33uF og 3 x 2,7uF.

Jeg syntes ikke det lyder specielt godt..!?? Diskanten er blevet ekstremt tør og støvet. Det er en hel anderledes lyd, end når jeg har haft en enkelt kondensator af samme serie på tråden.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• lampeudtag virker ikke + lampemontering 1.000 kr.
  • Rengøring af lejlighed. Ca 150 kvm. Der skal støves af. Støvsuges. Vaskes gulv. Ryddes op. 2 toiletter og et køkken. 625 kr.
  • Bygge indendørs gibsvægge 8.000 kr.
  • Vores overdækning på terrassen er utæt... 2.000 kr.
  • Samle børneseng og børnereol 205 kr.
  • Bøgehæk,voldsomt. 2.750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kondensator parallel i serie?
  • #1   7. nov 2008 Hvad havde du før af kondensatorer

• #3   7. nov 2008 Hej igen .. Jaahh .. Jeg brugte Superior Z-Cap 3,9uF før. Men gjorde delingen lå alt for højt oppe ved ca. 4kHz. Der begynder min Jantzen JA6006 (Bas/mellem) er knæke. Så beslutede mig for at flytte ned på mellem 2 - 2,5. Derfor bestilte jeg nogle nye Z-Cap 5,6uF .. Fik så bare 2 x 0,33uF og 3 x 2,7uF. (Det svare til kondensatorer for 1600kr i stedet for 480kr hos DAT. Ja de har også høje priser!)

Men jeg har fået lidt bedre styr på det. Har ændret lidt på parallel værdierne. Det skyldets hvis en lille overlapning ved 2kHz. Det lyder meget bedre nu.

Har aldrig læst om det ville lyde bedre. Har altid læse at man skal holde serie forbindelsen så enkel som muligt. Men ja, kan godt se de ting i skriver. Jeg er også lidt forviveret over DAT har forærret mig alle dem i stedet.

• #5   7. nov 2008 du har sikkert fået dem fordi de andre ikke kunne skaffes hurtigt nok (hvorfor de ikk har gjordt det før vides jo så ikk) men man ka få både positive og negative ting ud af at parralel koble, du ka jo "farve" lyden endnu mere når nu du har flere led i filtret og det ka jo være både gøres godt og dårligt.

• #6   7. nov 2008 Micheal G .. Min spole til basen er låst på 1,5mH, jeg bruger den til at tilpasse baffel kompensation. Det er kun 2-vejs standerhøjtalere. Det kan godt tilpasses ved at sænke og øge diskanten, samt små reguleringer på de parallel-værdier. Det er rigtig jeg ikke har måleudstyr, det kan også godt være det er en fejl. Men jeg bruger kun mine øre, og så samligner jeg med andre højtalere. Jeg plejer altid at regne ud teoretisk, og ja det ænder altid med at lyde af lort. Jeg bruger kun udregninger til at danne mig overblik. Jeg bruger også kun "dårlige" komponenter i starten, til jeg har fundet de rigtig værdier. Er 100% enig med dig i at "et rigtigt udmålt filter med billige komponenter 100 gange bedre, end et filter på slum med kanon dyre komponenter." Det er også derfor jeg i 2 måneder har kørt med filter til samlagt pris af 300kr. Men nu har jeg fået det til at lyde som jeg vil. Har stadig overvejet at få dem målt.

Men at køre første ordens, kræver mere at man har måleudstyr, end 2. ordens.

• #8   7. nov 2008 Hov jeg glemt at skrive, at ved at ændre på værdierne på modstanden i serie og parallelt, så kan man ændre impedansen. Så kan man tilpasse så der bliver delt højere eller lavere.

• #9   7. nov 2008 Jeg skrev også at teoretisk udregninger lyder af lort ... Jeg bruger det kun til at danne mig et overblik.

• #10   7. nov 2008 Hahaha .. Det er ellers en sjov tråd du har linket til. Jaah .. jeg må nok også inde de skal måles igennem.

• #12   7. nov 2008 Det kan sagtens lade sig gøre at at parallel koble kondensatorer, men du danner i samme omgang et båndpas filter, og dermed endnu flere ujævnheder på frekvens kurven end der eller ville have været... Det behøved ikke være en dårlig ting, men det kan være sværere at arbejde med. Og de faktiske resultater kan ikke aflæses ud fra den påtrykte værdi! Men det kan også nogle gange være nødvendigt for at at kompensere for en for tidlig/sen afrulning...

Men hvis du søger noget med lidt varmere farvning af lyden, så prøv evt. nogle polypropylene.

• #13   7. nov 2008 polypropylene?? Det siger mig ikke rigtig mere, end et materiale man kan bruge som højtaler-membran.

• #14   7. nov 2008 Det er også en materiale der kan bruges som dielektrum i kondensatorene.
    Det er et plastik materiale, og har en varm og blød klang, som måske ville være løsningen?

Men de kendes ofte på, at de er plastik indkapslede ruller, ala: http://www.micma18.dk/temp/mundorf_so.jpg
    Der findes self. andre kondensatorer der har samme udseende, der benytter andre materialer. Men det er materialet er angivet i produkt beskrivelserne.

Kommentér på:
Kondensator parallel i serie?

Annonce