{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.470 visninger | Oprettet:

Spotify {{forumTopicSubject}}

Nu er der jo kommet et nyt år ind, og der findes netop et spændende produkt i hifi verden som stormer sig frem. Nemlig Spotify. Hvad synes om denne tjeneste? Vil den dominere market i 2012?

Har nemlig bemærket at der er en utrolig forskel på lyd kvaliteten imod cd'en, mens andre slet ikke kan høre forskel. Hvilket jo skyldes lyd anlægget, og især DAC har en indflydelse.

Personligt er jeg helt pjattet med det. Jeg lavet en test engang til et forum, med hensyn af lydkvaliteten. Har blot kopiret den smiley

Uddrag fra forum::
"""Men jeg kørte over samme afspilningsenhed, hvilket var over computeren med coaxial til en Gamut CD1 lavet om til en DAC. Testen bestod af 3 sange med forskellige genre, og for at være 100% sikker brugte jeg windows medieplayer til cd'en, da spotify bruger afspilningsmodulet fra windows medie player. Rørene var i øvrigt varmet helt op inden test smiley



Katie melua - what a wonderfull world
-spotify mere frem i stemmen, og cdén lidt mere tilbage trukket og rolig. Detajler var ens. Cdén havde en smule mere kontrol på bass. og en lidt bedre klang. Især ved klaver delen til sidst.


Andrea bocelli - Besame mucho
-CDén var mere delt i lyden, og en smule bedre bass kontrol. Stemmen og detaljerne var ens.


Runrig - Stamping on the ground edit
-Meget ens, udover cd'en havde en smule større lydbilledet og anderledes mellemtone.


Testen imponeret mig virkelig meget. Det var tit jeg blev nød til at spole tilbage flere gange det samme sted, bare for at høre forskellen. Anlægget har meget at sige på sådan en test selvfølgeligt, nogen oplever en stor forskel. Andre kan slet ikke høre forskel. Jeg kan blot sige, at mit setup virker fantastisk til spotify, og forskellen er alt for lille til at bruge over 500+ kr for at få en god samling :)"""


Alt i alt, synes I denne tjeneste vil dominere market i år 2012? Og kan lydkvaliteten hamle op imod cd'en på jeres anlæg?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spotify
  • #2   5. jan 2012 Streaming er fremtiden! snart kan vi streame lossless kvalitet fra disse tjenester.. Indtil da vil jeg sige at streaming tjenester har lige så stor indflydelse på markedet ift. cd'en.

  • morten t
    morten t Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 851
    #3   5. jan 2012 Naturligvis er streaming fremtiden.. Det være sig både for musik og film ( og tv for den sags skyld)...

    Kvalitetsmæssigt er det da også nogenlunde fornuftigt, og som "baggrundsmusik" præcis lige så fint som mp3 samlingen hos enhver, men kan da godt forstå tosserne med 100K+ cd afspillerne står lidt på bremsen.. Noget skal jo retfærdiggøre deres legetøj smiley

    Kort sagt: Til alle os ganske almindeligt dødelige herinde (dvs 99,9999999999999999999% af brugerne herinde), der er hvad streamingudbyderne leverer kvalitetsmæssigt godt nok.


  • Morten A
    Morten A Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 169
    #4   5. jan 2012 Spotify er eneste kilde til musik i mit setup, det var lidt underligt at smide min cd-samling, samlet gennem 25 år ud, men sikken en plads det har givet, og jeg har aldrig fået hørt så meget musik.

    I starten sappede jeg lidt for meget og fik ikke fordybet mig i et album som jeg kunne med en cd, men har efterhånden lært det med spotify også. fedt er det at opdage nye kunstner man aldrig havde hørt uden abonnementet.

    Glæder mig til samme mulighed opstår til film.


  • #5   5. jan 2012 Jeg kan heller ikke høre forskel på mit anlæg. Smider formentlig også snart cd samlingen op på loftet. Har 32 bit dac i min nye receiver, hvis det har noget og sige.

  • #6   5. jan 2012 Jeg bruger også spotify rigtig meget, det fungere bare som det skal smiley
    Så mangler vi bare at hulu og netflix udviger deres marked til lille Danmark smiley


  • #7   6. jan 2012 Argh istedet for at smide CD'er ud, så vil jeg sgu gerne arve dem! x)

    - Spotify er fantastisk og jeg har ventet længe på det! Dog er næsten samtlige klassiske værker (læs. Chopin, Vivaldi, Bach Mozart mf....) helt ude i hampen med lydkvalitet efter min mening.
    Så er der også det faktum at nogle store kunstnere, The Beatles - AC/DC samt Metallica ikke er at forefinde i Spotify's bibliotek.

    Spotify på iPhone er simpelthen genialt, app'en kan godt have lidt problemer med det bliver jo løbende fikset og det ville undre mig hvis der ikke snart kom en sindsygt lækker app til iPad også smiley


  • #8   6. jan 2012 Ja der mangler lige at de opgradere til flag filer så ville det være perfekt smiley

  • Morten A
    Morten A Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 169
    #9   6. jan 2012 At Beatles og AC/DC ikke er der passer mig helt fint smiley men savner en del andre bl.a. Mangler en stor del med Pink Floyd. Desværre var alle CDer kørt på forbrændingen da jeg opdagede der var enkelte huller i Spotify.

  • #10   6. jan 2012 Jeg har omk 10-15min erfaring med Spotify og det er rigeligt........

    At mange af jer ikke kan høre forskel, siger måske mere om fejlopsætninger end om der er forskel.
    Jeres setups burde sagtens kunne kunne vise forskellen i lyden, da den er så kæmpe stor og jeres setups på papieret er gode...

    Men at i smider jeres cdsamling ud, tilfordel for noget som er ringere. Der er jeg altså 100% tabt. Hvorfor forringe ens muligheder og kvaliteten, det forstår jeg ikke.

    Man køber heller ikke en sportsvogn, hvor man tuner motoren, smider spoilers på osv for efterfølgende at sætte mindre og dårligere dæk og bremser på. Det er lidt det samme i gør.
    Husk på at lyden ALDRIG bliver bedre end kilden smiley

    Men måske i har samlignet meget dårlige cd`r med spotify og der kan jeg måske godt forstå at forskellen ikke er synderlig stor..


  • #11   6. jan 2012 Jesper
    Du køre vel ikke med analog lyd fra iPad'en til anlægget? smiley

    Morten T
    Hehe, det kan næsten heller ikke betale at købe en stor cd afspiller. En DAC kan klare jobbet li så godt, og kan bruges til mange andre ting smiley

    William
    Altså på mit anlæg lyder klassisk utrolig godt på spotify. Det er en smule mere opløst på cd'en, men ikke nok til at sige wauw til smiley Høre meget London Philharmonic Orchestra hvor det er så godt optaget, at du kan høre folket i orkesten trække vejret! Og så det faktum at de har lavet uhyggelig mange musik numre smiley



    -Med hensyn af de store kunstner, så venter de vel nok bare på spotify bliver stort nok smiley Ellers er der stadig mange ældre kunster som f.eks Alice cooper, Toto og Eric Clapton derinde.


  • Morten A
    Morten A Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 169
    #13   6. jan 2012 Jeg har valgt at give afkald på en lille smule lydkvalitet, til gengæld har jeg aldrig fået hørt så meget musik som nu.

    På mit Nuforce/Senhnnheiser setup kan forskellen ind i mellem slet ikke høres.

    Og i sidste ende heller høre en masse fed musik i et telefonrør, end fedte rundt i de samme gamle CDer og fejlkøb på et high end anlæg.


  • #14   6. jan 2012 I snakker om at der ikke er detalje tab osv og det er på sin vis rigtigt nok!

    Men prøv at lytte til rummet/3D oplevelsen, det forsvinder totalt. Dynamikken er ikke tilstede og klarheden i lyden forsvinder totalt.

    Måske småting for nogle af jer, på nuværrende tidspunkt. Men prøv at vende den om............... I er til rock koncert, på scenen der står kun små bose højtalere!
    I får samme visuelle oplevelse, der er detaljer i musikken osv. Alle de ting som i siger er tilstede ved mp3 er også tilstede ved koncerten....... Meeeeeeeeeeeeeeeeeeen, hvor er dynamikken, den store koncert oplevelse. Den er sku væk.
    Det samme gælder ved jeres valg af Spotify. Glæden, den store oplevelse, den ryger stille og roligt væk og tilsidst der ender i med en boomblaster fra EL-Giganten til 500,-kr.

    En helt anden ting og så alligevel ikke. Ville i sætte en VHS film på jeres store full HD fladskærm. Nej vel!
    Det er faktisk det samme i gør ved jeres anlæg smiley


  • #16   6. jan 2012 pr: nu ved jeg ikke hvem du henvente dig til men, men jeg har ihvertfald ikke nævnt at der ikke kan høres forskel fra spotify og så til en cd, men som morten A er inde på så opgiver jeg også gerne lidt lydkvalitet og benytter spotify fuldt ud.
    jeg har ikke rigtig købt cdér da jeg er pirat hvad det angår og har altid så vidt muligt hentet mit musik i flag filer, men de sange som jeg ikke har kunnet finde i flag har jeg stadig nydt i mp3 format smiley

    nogen går jo enormt meget op i kvaliteten og sidder ligefrem med måleudstyr for at opdagde diverse forskelle, der når jeg aldrig til, hvis det ikke kan høres med det blotte høre, hvad er så pointen ?


  • Morten A
    Morten A Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 169
    #18   6. jan 2012 Min receiver opskalere fint VHS til fuld HD.

  • #19   6. jan 2012 Morten A.

    Nu må jeg sku gringe min røv i laser............ Det kan godt være at den opskalerer til 1080, men det ændre ikke på at billedekvaliteten ALDRIG bliver 1080. På samme måde som en dvd ALDRIG kan blive lige så flot som en BluRay, selvom signalet bliver opskaleret til 1080.




  • #20   6. jan 2012 haha der må jeg alligevel holde med pr smiley


  • #21   6. jan 2012 PR:

    Som jeg også har nævnt, er der et kæmpe forskel fra anlæg til anlæg. Det bedste man kan gøre, er at skaffe en CD afspiller og en DAC med samme indmad, og teste det der igennem.

    Kan blot sige at hos mit anlæg, er forskellen for lille til at pumpe ud af min pung til et kæmpe cd indkøb. Dog har jeg de bedste sange på cderne, og køre igennem foobar200, som er lidt bedre til afspilning smiley
    Men 3D og dynamikken var næsten ens på CD og spotify 320kbit VOGG. I nogle tilfælde var dynamikken bedre på spotify. Forskellen som mest bemærket var at cd'en havde en smule bedre bass og mere velopløst.


  • #22   6. jan 2012 "Men at i smider jeres cdsamling ud, tilfordel for noget som er ringere. Der er jeg altså 100% tabt. Hvorfor forringe ens muligheder og kvaliteten, det forstår jeg ikke"

    Fordi jeg ikke kan høre forskel, og fordi cd´er er pisse besværlige!


  • morten t
    morten t Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 851
    #23   6. jan 2012 hahahahha Den var alligevel en af de bedre den der... Hvis det absolut skal være - så tror jeg faktisk også godt mit tv kan opskalere alt til 1080p, men det gør dælme ik at kvaliteten følger med smiley

    En diskussion som den her vil altid ende med atbunde i den enkeltes balancegang mellem kvalitet og bekvemmelighed.. Og siden forskellen i kvaliteten stadig mindskes, vil stadig flere og flere ty til streamingtjenesterne - det er nu engang bare den vej tingene går..

    Kan sagtens forstå nogen holder fast i skiverne (har da selv en sjat som jeg beholder), men bekvemmelighed tæller bare en del for mange, og vil fremover trække endnu flere til sig.

    Og jeg vil stadig holde fast ved at det er de absolut færreste herinde der har anlæg der retfærdiggør forskellen på en flac fil og en cd smiley


  • #24   6. jan 2012 Ville aldrig nogen sinde (indtil streaming er bevist bedre kvalitet) smide min cd samling ud.

    Man kan sagtens høre forskel på en CD og Spotify. Det er ikke meget men nok til at cd stadigvæk er langt bedre. De kommer i HØJ grad an på hvilken kunstner man lytter til.

    Jeg streamer spotify fra min iphone via AirPort Express (AirPlay) til mit anlæg, godtnok er den videre overførsel derfra analog, men når jeg får skrabet nogle penge sammen til en lækker dac med optisk i indgang bliver det sgu lækkert.

    Trentemøllers "Vamp" er et godt bud på at cd'en er bedre. Bassen bliver mere levende og går dybere umiddelbart. - Om dette kan skyldes AirPortens egen DAC af diskutérbar kvalitet (?) eller at jeg ikke har udført det som blindtest ves jeg ikke. Men jeg fortrækker cd'en i det tilfælde.

    Men åh gud det er skønt at surfe alle sine yndlingalunstnere på lækre playlister på Spotify! (-;


  • #25   6. jan 2012 hvis jeg havde en kæmpe cd samling, ville jeg bestemt ikke smide den ud, men så nok sælge den evt.

    mit anlæg er langt fra high-end men et udemærket anlæg til mine øre, det er opsat med henblik på at være en hjemmebio 90% af tiden, og det gælder også mine valg af både signal og højttalerkabler, og der spiller spoify ganske fint til mit behov smiley


  • Morten A
    Morten A Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 169
    #26   6. jan 2012 Spotify begrænser kvaliteten til 128 kbit ved streaming fra mobiltelefoner, derfor bruger jeg PC. Apple skære vist også ned på bitraten når man streamer fra 3. parts programmer via Airplay på iPad.

    Til jer der benytter Iphone/Ipad prøv en PC eller Logitch løsning det kan være i så kan høre endnu mindre forskel, når i kan modtage dele af materialet i 320 kbit.

    Alternativt findes der remote-apps til spotify.
    så kan man bevarer bitraten på 320kbit, afspillet på ens HiFi, betjent via smartphone, men kræver stadig en PC.


  • Morten A
    Morten A Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 169
    #27   6. jan 2012 ..eller Mac

  • #28   6. jan 2012 Jeg bruger min Ipad, og tvivler på at bitraten kan være ret meget lavere end 320 kbps. Hvis jeg hører et nummer fra Spotify og slår direkte over på samme nummer fra en CD, kan jeg høre nada forskel.

    Hvis jeg f.eks, laver samme nummer med en 192kbps MP3 kan jeg høre en temmelig stor forskel.


  • #29   6. jan 2012 Hallo hallo det havde jeg ikke læst! smiley

    Mener de kører Ogg Vorbis formatet, men fra 160 til 320 der er sgu da forskel. Ville gerne have mig en Dac så jeg kan kører et usb kabel til anlæget. Ellers må jeg lege med AirFoil på Spotify og lave nogle lyttetest der istedet. (AirFoil er forresten super anbefalet hvis man har mulighed for AirPlay, og ikke har sine samling i iTunes)

    Tak Morten for info smiley


  • #31   6. jan 2012 Thomas A.
    Det kommer an på konverteringen.
    En fil på 1411kbps kan sagten lyde som en iPhone højtaler på overabejde hvis komprimeringen er lavet i et skodprogram og filtype. Mp3 cutter foreksempel bas og diskant i de høje/lave områder da det sjællendt høres "on the go"


  • Morten A
    Morten A Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 169
    #32   6. jan 2012 Var heller ikke sikker på det gælder Ipad, og ja ud fra din oploevelse er det nok en and så smiley

    Med hensyn til Iphone er den god nok.


  • morten t
    morten t Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 851
    #34   6. jan 2012 http://lmgtfy.com/?q=spotify

  • #35   6. jan 2012 Jeg kan sagtens forstå, man kan acceptere en lidt dårligere lydkvalitet, når man spiller musik, mens man laver andre ting, altså ikke kritisk lytning.
    Men der er sku´ lidt (meget) trist, at man i 2012, får ringere lydkvalitet, end fra en 25 år gammel, mellem klasse kassettebåndoptager.

    På billede siden, får vi snart ultra definition (4 dobbelt "fuld hd") til hjemmebrug, men til musik afspilning, er kvaliteten blevet dårligere.

    Det gælder også for indspilninger på CD og LP, hvor dynamik området, på mange indspilninger i dag, er 1/10 af hvad der generelt var standard for 20-30 år siden.





  • morten t
    morten t Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 851
    #36   6. jan 2012 Kent N: Det skyldes jo at brugersegmentet er mindst 4 * større på film end musik smiley

    Der er bare flere penge at hente for producenterne der, ergo koncentreres udviklingen her


  • #37   6. jan 2012 Helt enig med Kent. Det er virkelig en skam at mange cd'er bliver spyttet ud som masseproduktion uden at der er blevet gået i dybden for at lave en lækker skive.

    Dog er jeg stadig imponeret over lydkvaliteten og brugervenligheden af en streamingtjemeste, og jeg synes godt man kan være bekendt at lytte til musik via Spotify.


Kommentér på:
Spotify

Annonce