Forklaring af Watt på forstærker kontra højtalere ? {{forumTopicSubject}}
Hey.
Skal til at stykke lidt bilanlæg sammen og det bliver noget ala HU (selvfølgelig) 2 komponentsæt foran, mindre komponentsæt til bagsæderne (i siden) og en subwoofer af en art+forstærker.
Dog synes jeg at været faret lidt vild i verdenen af Watt ! Er helt med på hvad watt og ampere osv. er og RMS watt mm. Det er mere hvad er godt og skidt ?
F.eks har jeg en forstærker fra tidligere axton impact c600x5. Den har 4 kanaler på 40w og 1 til sub på 100w.
Synes ikke det lyder af særligt meget da langt langt de fleste komponentsæt er på 200 watt osv. og subwoofere på langt mere.
Skal man altid forsøge på at "matche" forstærker watt med højtaler watt - F.eks 40 watt kanal og så skal højtaleren helst være 40 watt eller meget tæt på ? Og hvad sker der hvis jeg køber en subwoofer der er for stor (f.eks 600 watt RMS) og så "kun" har min 100watts kanal ? Spiller den ligeså godt som en på 100 watt rms eller kan den ikke "trække den rundt" som man siger :)?
Håber det giver mening, ved ikke helt hvad jeg skal gå efter, mangler lidt teoretisk viden på området mht. hvad der passer sammen og hvad man absolut ikke skal gøre Glæder mig til at høre fra jer og lære lidt om lige præcis det her område.
nov 2006
Følgere: 25 AV-enheder: 7 Emner: 234 Svar: 5.325
det har jeg aldrig gjort, heller ikke til biler jeg har været med til at bygge til emma.
snakker vi DB konkurrencer, så er det en helt anden sag
mar 2014
Følger: 22 Følgere: 70 AV-enheder: 1 Emner: 42 Svar: 773
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 2 AV-enheder: 1 Emner: 1 Svar: 44
Forklaring af Watt på forstærker kontra højtalere ?