{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.068 visninger | Oprettet:

Program {{forumTopicSubject}}

heysa

Jeg skal bruget et højttaler program altså hvor man indtaster alle de forskellige data på basenheden så kan programmet regne kassen ud ...

Gerne et program hvor man også kan indtaste nogle af målene hvis jeg nu feks vil have højde og bredde i en størrelse og lader dybden være så kan programmet selv finde ud af hvor dyb kassen skal være bagtil osv
Og det skal ikke være et program til at bygge subwoofere med sådan et har jeg


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Program
  • #1   19. feb 2008 jamen det du siger modsiger sig selv. du vil gerne have et program der kan beregne på en basshøjttalere, men det skal ikke være til at lave subwoofere med. i min verden er en basshøjttaler og en subwoofer næsten det samme..

    hva er det så du vil have ?


  • #2   19. feb 2008 det skal kunne udregne en kasse til en hel højttaler Bas mellemtone diskant samt basrør tykkelse og dybde

  • #3   19. feb 2008
    du kan ikke beregne på en mellemtone eller diskant. da kssens akustik ikke har nogle særlig indflydelse på de 2. du skal bare sørge for at mellemtone sidder i sit eget rum, uden kontakt med rummet hvor bassen siddder i ( pga farvning ) en 6" mellemtone som sidder i en 6 L lukket kasse med 2/3 fyldt isolering er fint.

    WinISD Beta. kan beregne din basskasse med og uden porte. den fortæller dig ikke direkte hvor stor kassen skal være, det er op til dig selv, du får bare kurven af se og kan se hvordan din bass vil spille i en given kasse inden du bygger den. så du ved hva egenresonancen er og hvor stor bass pukkel du får ved en given selvvalgt frekvens.

    god fornøjelse smiley


  • #4   19. feb 2008 ooooookay det blev jeg sq også klogere af hehe sååå ved du hvad jeg tror sq jeg dropper projektet og går ud og køber mig nogle færdige højttalere istedet for
    Dette her bliver sq for indviklet
    Jeg er godt klar over at mellemtonen skal i et rum for sig selv og det kommer den også
    Min mellemtone er 6.5" stor og har også rum til den
    Men efter som at jeg vil (hehe understreges) have kassen til at være 73cm høj og 46cm bred skal jeg bare have fundet dybden på den
    Men kan jo høre at det er mega besværligt da jeg intet forstår af kurver jeg kan ikke rigtig se om det er en god kurve eller en dårlig kurve


  • #5   19. feb 2008 nåre jamen for heulede da, det er da simpel matematik. hvor stor skal kassen være litermæssigt ??

    hjælp. kurven vill jeg forslå rammer den lilla linie i kurven ( -3db ) ved ca 30 hz. og hører du techno gør det ikke noget at der er en lille pukkel opad ved omkring de 60 Hz men hvis du også kan lide hiphop og lidt andet. må den godt ligge ved 50Hz.



  • #6   19. feb 2008 kassen er på lige PT på 102.8Liter indvendige mål 35.5 x 42 x 69 cm når / hvis den bliver færdig den må gerne have en dyb buldrene lyd til når man nu ser en film eller to og jeg hører dance techno musik hehe

    Enhederne kommer alle fra Monacor og bliver
    Bas 15" enhed ikke bestemt endnu
    Mellemtone 6.5" ikke helt bestemt endnu
    Diskanter HT-30

    og hvad hjælpen angår så stod det da lidt klarer for mig nu


  • #7   19. feb 2008 men hvis det er så svært at finde ud af smiley så lav den 45 cm i dybden, og lev med den egenresonance du får. derefter kan du beregne på kurven, og finde ud af hvor store dine rør skal være. det er faktisk utroligt nemt. men gennerelt, jo større kasse jo bedre dybbass får du.

  • #8   19. feb 2008 hvor mange liter vil du anbefale til en seriøs dyb bas ? evt med en enhed dertil hvis du kan finde en god 15" til en overkommelig pris

  • #9   19. feb 2008 om du får en kasse på 105L eller 115L ( +15% litermål ) når du lydisolerer kanterne med rockuld. så får du massere af dyb bass, så er det bare op til dig at finde ud af hvor du vil have bassen skal lave "roll out" = -3db på kurven. jo højere roll out, jo mere bass kan du få på puklen, men hvis du gerne vil have en led dybbass, skal den gerne ligge omkring 35-30 Hz ved -3db på kurven. men med den bass du nu får valgt er det ikke sikker du kan få så lavt et roll out, men så kan du garenteret få en leeeed + pukkel ved 60Hz.. men beregn på de basser du har og vælge imellem, du får mere og mere check på det ved at regne lidt på de forskellige enheder.

    jeg har f.eks fundet 2 x 10" PA basshøjttalere monteret i isobarik 6. order kabinet. som kan lave den ledeste dybbass med det ledeste tryk.

    men på parpiret ser det ikke ud som om de er i stand til det da Fs er på 55Hz ( højttaleren dybeste resonance den er i stand til at spille effektivt ).. men kurven viser hvordan det vil lydde i spil med kassens egenresonance, og det gav et helt andet billed smiley

    leg med programmet og lidt forskellige enheder. så skal du bare se.


  • #10   19. feb 2008 lav kassen 45 dyb i 19mm MDF plade med afstivning. og ca 6 L til mellemtone. nu snakker jeg indenvendig volume, jeg har trukket pladen fra ved beregning. men hvis du laver kassen 45 x 45 x 73 er du på ca 115L indenvendig vol. - 10l til mellemtone + 15% vol pga lydisolering. så er du i nærheden af 130L og så skal du nok få noget der brummer vildt og voldsomt.

  • #11   19. feb 2008 okay så dvs at de nye udvendige mål er H 73 B 45 D 45
    nu er jeg ikke god til det med indvendige kasse osv men kan jeg ikke bruge et kraftigt paprør og pakke mellemtonen ind i ?
    og stadig hvad med basportene de skal jo også have en tykkelse samt en Ø diameter og længde


  • #12   19. feb 2008 jo du kan sagtens bruge et massivt paprør. da pap er meget lyddødt. men det skal være absolut tæt. eller er effekten væk, hvis jeg var dig ville jeg lave en lille kasse smurt ind i lim, som du sætter op bagved mellemtonen. og fyrrer nogle skruer gennem frontet. og så fylder en god røvfuld isolering ind i, uden at presse det ind det skal bare lægges ind, og eventuelt fastgøres med nogle søm.

    ja self skal rørene have en vis længde og diameter. men det kommer når du har fundet den bass du vil bruge. det fortæller Win ISD dig også, du kan enda selv vælge diameter og antal og længde, så fortæller den dig bare hvor godt det passer til, men gerne under 5% afvigelse. smiley er også anført !!!


  • #13   19. feb 2008 men hvis du laver en kasse med en 15" bass i skal der ihvertfalt være et stort hul på Ø=35cm. igennem det kan du sagtens få en lille kasse på 22cm x 22 cm igennem. så der er ikke noget problem at lave kasse på bagsiden af mellemtone. bare brug massere af "polyurethan lim" også kaldet opskummende lim. så bliver det helt tæt.

  • #14   19. feb 2008 yeppers jeg tror jeg omskærer projektet lidt har også fkernet min fotoalbum da den så ikke er aktuel mere ....

    Men jeg ønsker at fronten bliver 46cm bred da jeg har en org stoffront som der passer på de mål da frontpladen også skal indsænkes ca 1 cm i kassen

    Bassens mål i Ø er 36.8 cm smiley


  • #15   19. feb 2008 jamen som jeg siger fra 120 til 130L er der sgu ikke meget forskel i lydden. det er spørgsmål om 2 Hz eller ligende. så ikke tage det så tungt når man kommer op i de store liter antal. men så lav en lille kasse uden låg på 20 x 20 x 20 til at montere bag mellemtonen. den har en dirgonal på ca 30 cm. så den får du snilt igennem dit basshul.
    jeg er 100% sikker på hvis du finder en bass med en Fz på ca 35. og et spl på ca 96-98dB ved 1 watt. så får du en bragenden højttaler med massere af syg dybbass.

    spec når den får en kasse med massere af liter til at spille i. smiley


  • #16   19. feb 2008 det eneste jeg lige kan hjælpe dig med er denne.
    (link fjernet) .
    Men ja det jo til en bas kasse.
    du skal lave en skildevæg indeni så mellemtone diskant ikke er samme rum som bassen


  • #17   19. feb 2008 Jacob L nu er det så ikke en sub til bil som der skal bygges hehe

  • #18   19. feb 2008 Rasmus L jeg skal lige høre om det både er Mellemtone samt diskant der skal gemmes væk i den extra kasse som man bygger ind i kassen

  • #19   20. feb 2008 diskanten. hmm. det kommer lidt an på hvilke diskant, men der er ingen skade sket at sætte den i sin egen kasse. om den så er bare en ½l stor er lige meget. den kræver ingen kabinet som sådan. men hvis der skulle være luftpassage mellem monterings fladen og magneten. så hvis du lukker den inden også er du sikker.

  • #20   20. feb 2008 okay jamen det vil jeg da prøve og gå i krig med ellers er du velkommen til at give en hjælpende hånd smiley

  • #21   20. feb 2008 jump på vennelisten, så kan du spørge så tosset du vil. smiley


  • #22   20. feb 2008 Du er hermed added smiley

  • #23   20. feb 2008 Bas enheden er her vi skifter 15"eren ud med en 12"

    http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi10-12/vnr/102390/


Kommentér på:
Program

Annonce