{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.271 visninger | Oprettet:

Frederik D
Frederik D
Tilmeldt:
15. aug 2014
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 6

Lave eget Hign quality phono-minijack kabel {{forumTopicSubject}}

Har overvejet selv at lave et phono-minijack kabel. Er der nogen der har prøvet dette? eller har nogen kommentar til om det er en god eller dårlig idé?
Har tænkt mig at bruge almindelig OFC ledning der er et sted mellem 22 og 18 AWG (0,34 mm^2 og 0,75 mm^2). Uden nogen form for speciel afskærmning. I enderne tænker jeg at bruge en form for high end stik man selv kan lodde der er guldbelagt.

Er dette en god idé frem for at gå ud og købe et (overpriced?) fabriks-produceret kabel?
Jeg har valgt at købe et kabel mellem min forstærker og højtalere der ikke er afskærmet med alt muligt fancy - men til gengæld er 10 AWG (6mm^2) OFC da jeg efter noget tids søgen fandt en faktisk videnskabelig artikel om højtaler-kabler og fandt frem til at tykkelse (og at det var OFC) var det vigtigste (at jeg har overdrevet lidt med tykkelsen er en anden ting).

Så spørgsmålet er altså om det vil være smart at producere sit eget phono-minijack kabel uden afskærmning eller om afskærmning og andet (opreklameret pjat) også har en betydning hos disse kabler?
Jeg har nemlig ikke kunnet finde noget der var bare tæt på videnskabeligt om om afskærmning (eller andet) har en reel betydning på kabler mellem lydkilde og forstærker. Så håber virkelig at jeg kan få noget professionel hjælp her. Forklar meget gerne hvorfor dit svar er som det er smiley


Det skal siges at det skal bruges sammen med følgende:
Computer/mobil --(minijack-phono)-- NAD C352 --(6mm OFC kabel)-- B&W 685


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lave eget Hign quality phono-minijack kabel
  • #1   9. sep 2014 Afskærmning kan have meget at sige men det kan også gøres selv, har selv lavet en del kabler som er endt med noget rigtigt flot lyd, check eventuelt min annonce i marked for materialer til diy har en del kvali 99,99999 copper jeg skal af med samt noget sølv

  • Lasse B
    Lasse B Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 209
    #2   9. sep 2014 Man kan sagtens lave sine egne kabler men måske man skulle undersøge forskellen på signal- og højttalerkabel, deres opgaver dermed ideelle egenskaber smiley

  • #3   9. sep 2014 Afskærmning er ret vigtig i et analogt signalkabel!

    Jeg købte selv et phono til minijack i Hifiklubben, til at forbinde pc og forstærker, fordi det skulle prøves. Havde indtil da ikke troet det mindste på det de sagde med bedre lyd med andre kabler osv...

    Jeg fik kablet sat til... Og jeg troede jeg havde fået nogle meget bedre højttalere. Der var pludselig det "hul igennem" der skulle være, og ikke den irriterende summen der kunne høres svagt en gang imellem.


  • #4   9. sep 2014 #3 den summen kunne være spændings forskel mellem de to enheder. Dette kunne også mindskes med et tykt kabel mellem de to kasser.

  • #5   9. sep 2014 Er ret sikker på, at det skyldtes at kablet var ret tæt på strømførende kabler. Ikke desto mindre, forsvandt summen og lydbilledet var meget mere roligt.

    Jeg køber ihvertfald aldrig et analog kabel billigt igen smiley


  • Frederik D
    Frederik D Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 6
    #6   10. sep 2014 Okay er kommet frem til konklusionen at alle de specielle fix'es som firmaerne putter i faktisk er reelle nok på signalkabler. - og synes det virker lidt mærkeligt at lave sådan et selv, da man jo praktisk talt handler med de samme firmaer alligevel - så kan de da lige så godt putte stik på, som kun at sælge mig ledningen.

    Anyways - Hvad siger I til et kabel som dette?
    http://www.av-cables.dk/phono-til-minijack/high-grade-minijack-til-2xphono-kabel-5-m.html


  • #7   10. sep 2014 Virker som et fornuftigt kabel ihvertfald. Det skal nok filtrere langt det meste støj fra, og når det er Minijack, ja så skal man heller ikke bruge FOR meget på kablet - det er ikke lige den mest optimale tilslutningsmetode.

    Men jeg ville da sige go for it, findes sikkert ikke billigere og bedre smiley


Kommentér på:
Lave eget Hign quality phono-minijack kabel

Annonce