{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.106 visninger | Oprettet:

Lasse H
Lasse H
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2

Musik vogn (igen, igen, igen..) {{forumTopicSubject}}

Hej venlige sjæle.
Jeg ved godt at der er rigtig mange spørgsmål omkring set up, bygning osv. med en højttalervogn (festival vogn), og desværre er dette et mere.
Mit situation er pt. at jeg har en avisvogn som står og fylder i skuret og tænkte at den eneste værdige udnyttelse af den ville være at lave den til en festival vogn.
Da jeg ikke har ret meget styr på delefilter, subkasse og osv. og mit bugdet er maks presset, tænkte jeg at jeg ville prøve at bygge en musik vogn ud af nogle højtaler enheder som jeg har liggende. Jeg har tænkt på at lave noget alá det her ( http://scooter.webgallerier.dk/album/204/628/471/1018201-anlaeg-i-avis-vogn-) , jeg har et sæt Pioneer højttalere liggende hvorfra der er 2x 4" mellemtone og 2x diskant (vender jeg tilbage til) og så har jeg en Jamo SW10 sub, som jeg havde tænkt mig at bruge, til det har jeg en Lepai LP 838 som jeg overvejede om jeg kunne bruge?
Da den Lepai er en 2.1 får jeg problemer med mine diskanter, men her er spørgsmålet om jeg kan gøre noget smart med et delefilter eller andet?
For at opsummere indtil videre hvad jeg har af arbejde med. ser det sådan her ud:
- 2 x 4" mellemtone 100w 8 ohm
- 1x Jamo SW10 150w 8 ohm
- 2x diskant ??W ?ohm
- 1x Lepai LP 838
- 1x avisvogn
som strøm har jeg hørt noget om at man kan lodde 8 stk. aa (1.5v) batterier sammen så det giver 12v (8x1.5=12) og så derved får strøm til min Lepai?? Hvis nej, så er et bilbatteri vil den eneste mulighed?
Da jeg (heller) ikke har så meget styr på subkasse og luftrør, har jeg tænkt på om jeg "bare" kunne skære fronten af på min SW10 (naturligvis tage luftrøret(?) af) også bare lime og fuge det fast på fronten? så jeg ikke ændre på noget i subkassen, på nær fronten?

De overvejede spørgsmål lyder således:
- Fungere enhederne til min Lepai? - Hvad med diskant?
- Kan det lade sig gøre at lodde en pakke batterier sammen?
- Kan jeg "bare" skifte fronten på min SW10?

Jeg håber på at det ikke var for latterlige eller lette spørgsmål, og hvis der er interesse skal jeg nok opdatere med hvordan det går.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af opvaskemaskine 700 kr.
  • slå græsset - Akut 700 kr.
  • udskift af jord med muld i bede 3.000 kr.
  • Grillreperation 400 kr.
  • Fill gas boiler/gasfyr with water - showing low water pressure 999 kr.
  • Elektriker 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Musik vogn (igen, igen, igen..)
  • #1   19. maj 2014 ja nej jo forkert smiley

jeg ville vente med at se om diskanterne nødvendigt, da de 4" muligvis kan spille højt(som i frekvens) nok....

derudover den med AA batteriene er ikke nogen god ide, ja 8x1,5 AA batterier i serie vil give dig 12v(Spænding), men det vil kun give en capacitet(Strøm) på 2400mAh, det vil sige at din forstærker Lepai, bruger 2Ah vil sige at du i hurtigt teori kun vil have musik i lidt over en time (72minutter), og det er i hurtigt teori og hvis batterierne er 100% ladt og forstærker trækker max...
    så det er du ikke rigtigt interesseret i....
    Et bilbatteri, (typisk 45Ah) vil kunne spille op i mod 20timer... hvis batteriet er fuld ladt osv... i hurtigt teori, realiteten er nok en anden smiley
    så skal du have samme smæk som ud af et AA batteri så skal du lave 20 pakker af 8 serie koblet AA batterier også paraelle koble dem til din indgang, så har du det samme som et bilbatteri... bemærk jeg har regnet med et 45Ah som tidligere var et typisk bilbatteri størrelse, nyere bil kommer med noget større batterier idag, har set opmod 120ah batterier smiley

• Lasse H
    Lasse H Tilmeldt:
    maj 2014

#2   19. maj 2014 Det har du nok ret i, synes også at det lød for godt til at være sandt, men kunne ikke selv bekræfte eller afkræfte det omkring batteriet.
    Jeg siger mange tak! smiley

• #3   20. maj 2014 Ingen problem smiley

• #4   23. maj 2014 Jeg kunne godt tænke mig at se hvad det er du mener med: "- Kan jeg "bare" skifte fronten på min SW10?"
    For der er jeg ikke helt med...
    Desuden vil jeg også holde på at du skulle bruge et bilbatteri smiley

http://www.harald-nyborg.dk/p6613/autobatteri-60ah-venstre

Og til at drive dine højttalere ville jeg nok vælge noget lidt andet forstærker hvor du kan vælge hvor frekvensen mellem de 4" og subben den skal deles.. smiley
    MEN !
    Det kan da godt fungere så du kan finde ud af om det er noget du vil bruge lidt flere penge på smiley

• #5   23. maj 2014 Et forbrugsbatteri er at foretrække over et bilbatteri.

• Lasse H
    Lasse H Tilmeldt:
    maj 2014

#6   23. maj 2014 Daniel K, altså jeg har en SW10 som jo er en passiv sub med kune 1 luftrør(ved ikke hvad det hedder?) og ingen synlig enhed. Den virker fint, så mit spørgsmål var hvorvidt aj jeg "bare" kunne skære den sidde af med luftrøret også lave sådan et rum(evt. købe et magen til) i min vogn?
    Ved godt at det ikke er den mest optimale forstærker, men da det bare er en øver, så vil jeg ikke ofre for meget første gang. Men har en plan om hvis det her lykkedes at så at smide nogle K afsted efter noget kvalitet smiley
    Men tak for hjælpen!

• Karsten M
    Karsten M Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 1 Svar: 94
    #7   4. jun 2014 hej, den strøm og effekt en forstærker bruger hænger helt sammen med crest faktoren i musikken (dvs forholdet mellem rms og peak) hvis den f eks er 4,1 (den er ofte mere) vil den i den omtalte eksempel kunne spille 4x72 minutter, altså knap 4 timer....
    med et bilbatter vil man i samme eksempel kunne spille uafbrudt i 80 timer eller mere....

Kommentér på:
Musik vogn (igen, igen, igen..)

Annonce