3.942 visninger
|
Oprettet:
dæmpning af diskant {{forumTopicSubject}}
hey folkens!
jeg har et sæt hjemmelavet 2 vejs højttalere af vifa enheder. basenheden er 8 ohm mens diskanten er 6 ohm. Jeg formoder at de 6 ohm over diskanten gør at den lyder lidt højere end hvis den var 8 ohm. Jeg vil derfor hører hvilken modstand jeg skal bruge for at dæmpe den et par dB.
Det er en Vifa D25AG-35 diskant
På forhånd tak!
nov 2006
Følgere: 25 AV-enheder: 7 Emner: 234 Svar: 5.325
okt 2011
Følger: 1 Emner: 14 Svar: 77
basenheden er VIFA TC 18 WG 49-08 så vidt jeg husker. Er jeg rimelig sikker på.
okt 2011
nov 2006
okt 2011
nov 2006
har du nogle datablade på de enheder, diskanten har jeg fundet, men hvad med bassen?
okt 2011
jul 2012
Følger: 1 Svar: 94
okt 2011
nov 2006
hvis der skal efterdæmpes mere så har man lavet filteret forkert....
men hvis du kommer omkring århus, så kan jeg måle det hele ud for dig, så det bliver korrekt, så kan du jo selv lodde det hele sammen og så købe de komponenter du ønsker
men hvornår synes du der er for meget diskant på? lige fra starten eller når du har spillet højt lidt?
du kan evt prøve at pille filteret ud af højttaleren, og så stadig spille igennem filteret, så kan du mærke på de forskellge komponenter, INGEN må blive varme, OVERHOVEDET, for så ændres værdien i komponenten, og så ændrer lyden sig
okt 2011
bor desværre ved kbh
nov 2006
men jeg er ret sikker på dine komponenter bliver varme fordi filteret er lavet forkert
okt 2011
nov 2006
okt 2011
jul 2012
jul 2012
okt 2011
Lige et spørgmål. hvordan skal de egentlig sidde? Er jeg galt på den hvis jeg siger i serie med ledningen der går til + på diskanten?
nov 2006
men hvis det er et problem der først kommer når du har spillet højt i et stykke tid, så er jeg SIKKER på det er en komponent der bliver varm, det er da det første du skal have undersøgt.
den som så bliver varm, den skal udskiftes med en tilsvarende komponent der kan håndtere den effekt der bliver afsat i den givne komponent
jeg synes du skal prøve at gøre sådan her.
pil delefilteret ud af højttaleren, så det dog stadig er tilsluttet enhderne, (ledningerne kan gå ud igennem refleksporten) så spiller du på højttalerne som du plejer indtil du støder på problemet, så mærker du på modstande og spoler, om de bliver varme, på den måde kan du lokalisere dit problem, og de må IKKE blive varme...
derefter kan man begynde at overveje om man skal dæmpe diskanten, det kan du gøre ved at sætte en modstand i en given størrelse i serie med diskanten, om den skal sidde først eller sidst i filteret, det kommer lidt an på opbygningen af filteret, men det kræver at jeg ser filteret så kan jeg sige hvor JEG ville sætte den....
håber det var til lidt hjælp, kan godt forstå du er forvirret
jul 2012
efter databladene har basenheden 87 db i følsomhed og diskanten 90 db så 2 ohm er nok mere passende, meget lidt smart at give råd uden at have set på et datablad
nov 2006
INDEN man begynder at dæmpe en diskant, så skal man sku finde ud af om man har en konstruktionsfejl i filteret.. det er helt elementær viden, det burde du også vide karsten, du bygger jo selv højttalere ikk?????
jul 2012
jeg har set på databladene , måske du skulle gøre det samme
ved ikke hvad det er for en side du taler om men på vifas egne datablade er følsomhederne opgivet ens og diskanten er 2 db eller mere (snarere 4 db) følsom end basenheden som det også fremgår tydeligt af responsekurverne
du må da gerne kalde det en konstruktionsfejl i delefiltret at diskanten ikke er dæmpet så niveauet ikke passer til basenheden men det er da ret let at korrigere, f eks med de 2 ohm i serie som foreslået, samtidig bliver impedansen 8 ohm
ps, synes du selv "at enhederne er oplyst i 1 forskellige målemetoder på db siden" giver mening?
okt 2011
kan ik finde mine modstande lige pt men jeg vil købe lidt forskelligt og smække det i serie med diskanten og se hvad der sker
nov 2006
men prøv med et par modstande, og metoden karsten kommer med er ikke helt dum, 3 stykker i nogenlunde samme størrelse, så kan man lave nogle forskellige størrelser
jul 2012
derfor vil f eks 1500hz/12db lowpass på basenheden og 2500hz/12 db highpass på diskanten være noget bedre, om diskanten skal have samme fase som basenheden må du prøve
det kan være at 2 ohm i serie ikke er nok til at dæmpe diskanten men det er let at dæmpe den mere
nov 2006
jul 2012
det er umuligt at tage højde for kabinettets og forpladens indvirkning uden at kende noget til kabinettet, ikke?
men ud fra databladene på de to enheder er det tydeligt at basenhedens response stiger fra 1000 hz og op imod 2500 hz og det kan man forbedre på den måde jeg har angivet
samtidig er det tydeligt at diskantenheden har 3-4 db højere førsomhed og samtidig er 6 ohm, det kan man forbedre på den måde jeg har angivet
at man kan lave yderligere forbedringer er da både muligt og højst tænkeligt, men det er nok lidt svært uden at have flere data og uden at have højttalerne
dæmpning af diskant