{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.604 visninger | Oprettet:

Mads P
Mads P
Tilmeldt:
19. okt 2011
Følger: 1 Emner: 14 Svar: 77

dæmpning af diskant {{forumTopicSubject}}

hey folkens!

jeg har et sæt hjemmelavet 2 vejs højttalere af vifa enheder. basenheden er 8 ohm mens diskanten er 6 ohm. Jeg formoder at de 6 ohm over diskanten gør at den lyder lidt højere end hvis den var 8 ohm. Jeg vil derfor hører hvilken modstand jeg skal bruge for at dæmpe den et par dB.

Det er en Vifa D25AG-35 diskant

På forhånd tak! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  dæmpning af diskant
  • #1   12. jan 2013 hvad for et filter har du i højttaleren? og hvad for mellemtone har du i?

  • Mads P
    Mads P Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 77
    #2   12. jan 2013 bare et 6db butterworth, lyder super kunne dog godt bruge den lille forbedring.

    basenheden er VIFA TC 18 WG 49-08 så vidt jeg husker. Er jeg rimelig sikker på.


  • Mads P
    Mads P Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 77
    #3   12. jan 2013 hovsa. det er et 12dB butterworth og ikke 6 smiley

  • #4   13. jan 2013 hvad har du lavet filteret efter? og hvad er din delefrekvens????


  • Mads P
    Mads P Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 77
    #5   13. jan 2013 Ik mig der har lavet det da jeg er anden ejer. Men hvis du Google delefilter beregner er det nr. 1 hit. Delefrekvens ligger på 2500 så vidt jeg husker

  • #6   13. jan 2013 det kan du ikke bruge til at lave et delefilter efter.

    har du nogle datablade på de enheder, diskanten har jeg fundet, men hvad med bassen?


  • Mads P
    Mads P Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 77
    #7   14. jan 2013 nej men alt man laver behøver ik at være 1000% hifikorrekt. højttaleren lyder super, og det er egentlig kun på det seneste den er begyndt at blive lidt højere. Har læst før at en modstand af en hvis størrelse ville kunne gøre det. har ik brug for at lave et vanvittigt delefilter der har kostet det samme som højttalerne (købte dem for 500 på dba)

  • Karsten M
    Karsten M Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Svar: 94
    #8   14. jan 2013 prøv med 2 ohm i serie med diskanten smiley

  • Mads P
    Mads P Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 77
    #9   14. jan 2013 Også lidt det jeg tænkte. Hva med watt osv?

  • #10   14. jan 2013 2 ohm, det er dælme meget da........ det kan være alt imellem 0,47 og 1 ohm

    hvis der skal efterdæmpes mere så har man lavet filteret forkert....

    men hvis du kommer omkring århus, så kan jeg måle det hele ud for dig, så det bliver korrekt, så kan du jo selv lodde det hele sammen og så købe de komponenter du ønsker

    men hvornår synes du der er for meget diskant på? lige fra starten eller når du har spillet højt lidt?

    du kan evt prøve at pille filteret ud af højttaleren, og så stadig spille igennem filteret, så kan du mærke på de forskellge komponenter, INGEN må blive varme, OVERHOVEDET, for så ændres værdien i komponenten, og så ændrer lyden sig


  • Mads P
    Mads P Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 77
    #11   14. jan 2013 mest når man spiller højt. det er ik så slemt, men kun på nogen sange. Jeg vil gerne prøve med et par forskellige modstande. mellem 0,47 og 1 ohm, men hvilke slags skal det være? der findes jo en del mht. watt og metalfilm osv.

    bor desværre ved kbh


  • #12   15. jan 2013 den kvalitet du ønsker der, der er en 5watt rigeligt

    men jeg er ret sikker på dine komponenter bliver varme fordi filteret er lavet forkert


  • Mads P
    Mads P Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 77
    #13   16. jan 2013 kan lige tjekke delefiltret måske. Men det er ikke et så stort problem så tror godt det bare kan være manglen på en modstand der er problemet men jeg kan lige prøve .. ror faktisk jeg har 2 der hjemme. .47 ohm 5 watt

  • #14   16. jan 2013 kan du ikke prøve at finde et datablad op din mellemtone og så uploade et billede af dit filter

  • Mads P
    Mads P Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 77
    #15   16. jan 2013 har ik kunne finde noget på mellemtonen smiley

  • Karsten M
    Karsten M Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Svar: 94
    #16   17. jan 2013 2 ohm i serie med de 6 ohm giver ca 2 db dæmpning (lige hørbart) så om det er meget må vel komme an på en prøve, og så ser filtret også de 8 ohm det er beregnet til, der er vist ingen grund til at få filtret målt igennem for det smiley

  • Karsten M
    Karsten M Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Svar: 94
    #17   17. jan 2013 så køb 2 stk 1 ohm og 2 stk 1,5 ohm (alle 5W) , så kan du prøve med 1 ohm 1,5 ohm og 2,5 ohm i serie...

  • Mads P
    Mads P Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 77
    #18   17. jan 2013 skønt at i begge skriver noget forskelligt :d haha

    Lige et spørgmål. hvordan skal de egentlig sidde? Er jeg galt på den hvis jeg siger i serie med ledningen der går til + på diskanten?



  • #19   17. jan 2013 jamen mads, det er jo derfor hifi er så skønt, hver person har jo sin smag og måde at gøre tingene på.

    men hvis det er et problem der først kommer når du har spillet højt i et stykke tid, så er jeg SIKKER på det er en komponent der bliver varm, det er da det første du skal have undersøgt.

    den som så bliver varm, den skal udskiftes med en tilsvarende komponent der kan håndtere den effekt der bliver afsat i den givne komponent

    jeg synes du skal prøve at gøre sådan her.

    pil delefilteret ud af højttaleren, så det dog stadig er tilsluttet enhderne, (ledningerne kan gå ud igennem refleksporten) så spiller du på højttalerne som du plejer indtil du støder på problemet, så mærker du på modstande og spoler, om de bliver varme, på den måde kan du lokalisere dit problem, og de må IKKE blive varme...

    derefter kan man begynde at overveje om man skal dæmpe diskanten, det kan du gøre ved at sætte en modstand i en given størrelse i serie med diskanten, om den skal sidde først eller sidst i filteret, det kommer lidt an på opbygningen af filteret, men det kræver at jeg ser filteret så kan jeg sige hvor JEG ville sætte den....

    håber det var til lidt hjælp, kan godt forstå du er forvirret


  • Karsten M
    Karsten M Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Svar: 94
    #20   17. jan 2013 ja i serie med diskanten f eks på + ledningen, hvis du har 2 0.47 ohm 5w kan du jo prøve med dem først, hvis ikke 0.47 ohm er nok kan du jo prøve med nogle der er større i værdi.....
    efter databladene har basenheden 87 db i følsomhed og diskanten 90 db så 2 ohm er nok mere passende, meget lidt smart at give råd uden at have set på et datablad smiley


  • #21   17. jan 2013 lidt sjovt du kalder mig en tumpe, men du har tilsyneladende IKKE OPDAGET at enhederne er oplyst i 1 forskellige målemetoder på db siden, så lad være med at kaste med sten, når man selv er en kost.....

    INDEN man begynder at dæmpe en diskant, så skal man sku finde ud af om man har en konstruktionsfejl i filteret.. det er helt elementær viden, det burde du også vide karsten, du bygger jo selv højttalere ikk?????


  • Karsten M
    Karsten M Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Svar: 94
    #22   17. jan 2013 jeg har ikke kaldt dig en tumpe men nu du selv siger det....;)

    jeg har set på databladene , måske du skulle gøre det samme

    ved ikke hvad det er for en side du taler om men på vifas egne datablade er følsomhederne opgivet ens og diskanten er 2 db eller mere (snarere 4 db) følsom end basenheden som det også fremgår tydeligt af responsekurverne

    du må da gerne kalde det en konstruktionsfejl i delefiltret at diskanten ikke er dæmpet så niveauet ikke passer til basenheden men det er da ret let at korrigere, f eks med de 2 ohm i serie som foreslået, samtidig bliver impedansen 8 ohm

    ps, synes du selv "at enhederne er oplyst i 1 forskellige målemetoder på db siden" giver mening?


  • Mads P
    Mads P Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 77
    #23   17. jan 2013 ronnie du må ha misforstået mig. Det er ikke sådan at hvis jeg starter op så begynder det først efter noget tid. det er der når som helst og fra starten smiley

    kan ik finde mine modstande lige pt men jeg vil købe lidt forskelligt og smække det i serie med diskanten og se hvad der sker smiley


  • #24   17. jan 2013 det kan godt ske jeg har misforstået dig på det punkt, men derfor er det jo en god idé lige at kontrollere det med varmen, det må bare ikke blive varmt

    men prøv med et par modstande, og metoden karsten kommer med er ikke helt dum, 3 stykker i nogenlunde samme størrelse, så kan man lave nogle forskellige størrelser


  • Karsten M
    Karsten M Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Svar: 94
    #25   18. jan 2013 mads, du kan starte med at dæmpe diskanten men hvis du har mod på mere så er 2500hz/12 db filter ikke ideelt til enhederne fordi basenheden stiger en del i respons over 1000hz

    derfor vil f eks 1500hz/12db lowpass på basenheden og 2500hz/12 db highpass på diskanten være noget bedre, om diskanten skal have samme fase som basenheden må du prøve

    det kan være at 2 ohm i serie ikke er nok til at dæmpe diskanten men det er let at dæmpe den mere smiley


  • #26   18. jan 2013 karsten, og jeg formoder at du har taget med i dine beregninger kabinettets indvirkel på impedanceforløbet, samt kantdiffraktioner?

  • Karsten M
    Karsten M Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Svar: 94
    #27   18. jan 2013 mener du indvirkning?

    det er umuligt at tage højde for kabinettets og forpladens indvirkning uden at kende noget til kabinettet, ikke?

    men ud fra databladene på de to enheder er det tydeligt at basenhedens response stiger fra 1000 hz og op imod 2500 hz og det kan man forbedre på den måde jeg har angivet

    samtidig er det tydeligt at diskantenheden har 3-4 db højere førsomhed og samtidig er 6 ohm, det kan man forbedre på den måde jeg har angivet

    at man kan lave yderligere forbedringer er da både muligt og højst tænkeligt, men det er nok lidt svært uden at have flere data og uden at have højttalerne


Kommentér på:
dæmpning af diskant

Annonce