3.830 visninger
|
Oprettet:
24" hornsub {{forumTopicSubject}}
jeg har tænkt mig at lave sub til anlægget.
jeg vil bruge de samme tegninger fra cw 21" hornsub bare i nogle andre mål.
hva synes i ?
apr 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 7 Svar: 96
dec 2010
Følger: 11 Følgere: 11 AV-enheder: 1 Emner: 15 Svar: 783
sep 2007
Følger: 31 Følgere: 30 Emner: 34 Svar: 702
aug 2005
Følger: 36 Følgere: 36 AV-enheder: 1 Emner: 14 Svar: 1.172
Du kan ikke bare tage CVs 21" og skalere op så den passer og smide en hvilken som helst 24" i. Det er næsten dømt til at mislykkes.
Er det fordi du allerede har en 24" ?
apr 2010
jeg går bare hjemme og laver ingenting
jeg har tænkt mig at bruge den her enhed
http://www.thomann.de/dk/precision_devices_pd2450.htm
aug 2005
Størrelsen og konstruktionen er ikke egnet til mindre rum, men forstår udmærket ideen om at bygge noget sindsygt, bare for at gøre det .. Men er du sikker på, at du ikke hellere vil bygge noget som giver mening og som med sikkerhed sparker max muligt røv?
apr 2010
men hva vil du forslå:)
sep 2007
en db 15" reflex kasse ?
aug 2005
Hvad har du til at trække den og hvad har du af toppe? Så skal jeg prøve at komme med nogle forslag
apr 2010
toppene er fra citronic model cb215 dobbelt 15" bas
jeg har ogs nogle bunde der er fra DWaudio med 18"
aug 2005
Hvis du er på jagt efter noget som kan give dig dybbund, så havde jeg kigget nærmere på scoops .. En HOG vil være et godt bud. 2 stk af dem med PD 1850 (sådan 2 koster ca det samme som 1x 2450). Tegninger på sådan en finder du på freespeakerplans.com .. Den er meget brugt og designet er velafprøvet.
Det er til gengæld noget andet, hvis kassen skal bruges mere til "fullrange" bund?
Uanset, så får dine toppe det hårdt
sep 2007
aug 2005
Der er skam mange andre designs jeg vil anbefale før en Hog, men ikke hvis det bare handler om at lave noget sindsygt i sin klasse.
Det er bl.a. også derfor jeg vil vide om kassen skal bruges til allround bund, for så er en Hog ikke velegnet. Så kan vi begynde at se på lidt mere fornuftige designs, som stadig fylder, men giver output derefter.
apr 2010
aug 2005
http://hornplans.free.fr/cb18_cyclops.html
Den er mere til allround brug. Rigtig fed kasse!
Noget mindre end Hog og din 24" CV ting.
Havde jeg selv haft pladsen til den, så havde jeg nok selv forsøgt mig med et sæt.
Men bygger du sådan 2 med de rigtige enheder, så kan du nok godt sælge dine DW kasser
jul 2012
Følger: 1 Svar: 94
du kan købe en helt færdig 18" hornsub der kan spille ned til under 40 hz for mindre end du skal give for enheden + træ
aug 2005
Hvilket design er det du spørger til?
apr 2010
http://hornplans.free.fr/mth4654.html
den ligger godt i frekvens området:)
apr 2010
http://www.thomann.de/dk/fane_colossus_18_sb.htm
aug 2005
Dernæst er det jo heller ikke ligefrem en lille kasse og jeg bryder mig grundlæggende ikke om designet, fordi der er en stor mængde plads i kassen, som ikke bliver brugt til noget.
Hvilken musik spiller du, siden du gerne vil have en kasse som er nede omkring de 30Hz?
apr 2010
lige gammel dansk til hardstyle:)
hva med den her : http://hornplans.free.fr/cw218.html
aug 2005
Medmindre du spiller musik med rigtig dybbas, som dubstep og drum n bass, så er der ingen grund til at gå efter kasser, som rækker dybere end 40-50Hz.
jul 2012
http://www.cadaudio.dk/cad_tph118.htm
casper , hvilke subs er det du snakker om hvor kurven er for 8 kasser?
jeg tror det helt overordnede problem her er at der er mange designs til selvbyggere som er ret dårlige for at sige det pænt, heraf nogle med såkaldte målinger der ikke er målt med noget som helst men tegnet som fri fantasi....
er det det du mener med at de er mere veldokumenterede?
karsten
aug 2005
Den knap så dokumenterede er CW218.
Men kan nu regne ud at det er Karsten Madsen fra CAD som har fundet vej til HG
Der har jo tidligere været meget snak om dine horn og eftersom jeg hverken har hørt dem eller hørt om nogen der har hørt dem, er det jo svært at kommentere på.
Udfra din simuleringen vil jeg dog sige de er noget uliniære med 6dB forskel fra 60-100Hz. Nu fremgår det ikke på siden om dine data er målt er simuleret, men udfra det sidste indlæg må jeg vel kunme gå ud fra, at de er målt?
Personligt synes jeg der mangler informationer på din horn bund. Er dine cutoff frekvenser ved -3, -6, -10dB eller noget 4.? Er data opgivet som full space, half-space, quarter space?
aug 2005
apr 2010
hvis der er hvilken en skulle jeg så vælge
tph118 eller MTH4654 ?
aug 2005
Jeg ville stadig vælge den 18" cyclops, som jeg linkede til tidligere.
apr 2010
til 18" cyclops
aug 2005
jul 2012
der er flere der har dem så du har da mulighed for at høre dem, ring eller mail hvis du vil høre dem, vi har også et sæt stående som demo her....
det er en simuleret kurve på en af 2 stk stående på jorden som man vil bruge dem, så du må selv se hvad der er -3 db, -6 db osv
og det er lavet med hornresp som er et ret anerkendt og brugt simuleringsprogram som du måske ved
mikkel, at der er udsving på kurven viser bare at programmet beregner tæt på hvordan de vil måle, bashorn der er flot lineære er ikke målt men kurven er tegnet med en kuglepen, se iøvrigt kurven for mht4654 , den er vel også ret langt fra lineær....
nej der er ikke tegninger da vi har designet og sælger dem, mit første argument vat at man kan købe dem færdige for mindre end du skulle give for dit projekt....
ang mth4654 er det da lidt underligt at den med meget kortere horn går længere ned end vores og også ret dårligt design at man har en masse spildt volumen inde i kassen og kun halvdelen af fronten som munding....
selv med 4 af dem er de langt mindre følsomme end vores og giver langt mindre output end 2 af vores, hvad koster det at bygge 4 kontra at købe 2?
aug 2005
Jeg kender som sagt ingen der har hørt dine, så kan hverken sige for/imod deres præstationer.
Det er fint at det er simuleret som én af en stack på to, selvom jeg havde foretrukket den samme metode, som alle andre prof. firmaer bruger (én kasse i 2Pi/1Pi), da det er svært at forudsige hvad den ekstra kasse gør ved frekvens responsen.
Jeg kan sagtens selv gå ind og aflæse -3dB, -6dB osv. og tager man udgangspunkt i de opgivede 110dB/1W, så snakker vi -3dB ved ca. 50Hz.
I dit første indlæg skriver du: "du kan købe en helt færdig 18" hornsub der kan spille ned til under 40 hz for mindre end du skal give for enheden + træ"
Hvis det her er dit eget horn du henviser til, så vil jeg mene at "under 40Hz" er skudt lidt ved siden af, når der er 10dB+ fra middelfølsomheden og ned til det område du snakker om.
Jeg mangler også stadig information omkring, om simuleringen af din kasse er lavet som full space, half-space, quarter space? Ret vigtigt, når vi skal ned og snakke følsomhed.
Mht linearitet, så synes jeg det er meget vovet at påstå, at alle horn som i følge frekvens kurven er mere lineære end dine, er tegnet i fri hånd.
MHT4654 er da langt mere lineære ifølge simulering end dine, da den fra 50-100Hz svinger max 2dB, -men det er måske fordi den bare er tegnet i fri hånd eller hvad?
Du har da ret i, at dit horn er mere følsomt end MHT4654, men den er tydeligvis også designet mere med henblik på dybere bund. Som du ved, så kan man ikke få alt.
jul 2012
ja. og det har jeg heller aldrig sagt, det jeg siger er at flere af de designs du anbefaler og på de sider du anbefaler hverken er målt eller simuleret men kurverne er tegnet med en kuglepen som fri fantasi
at du kender til flere der har bygget nogle er vel en rimeligt tyndt grundlag for at anbefale dem i forhold til nogle du ikke kender eller hvad?
at du ikke hvad hvad 2 stk ved siden af hinanden på jorden betyder er det lidt svært for mig at gøre noget ved, du kunne læse lidt om emnet f eks
hvis man ikke skal have meget gain fra et horn kan man få dem mere lineære det har du da ret i , så må man vælge mellem meget output eller mere lineært output,
vi har valgt mere output (6 db eller mere) fordi vi synes det fungerer i den virkelige verden og fordi vi synes det er sjovere at have 2 subs and 6 subs for samme lydtryk men du har da lov at mene noget andet.....
en dag når du har hørt vores tph118 har vi lidt mere fælles grundlag at diskutere ud fra
aug 2005
Du skrev i dit forrige indlæg: "bashorn der er flot lineære er ikke målt men kurven er tegnet med en kuglepen" -det synes jeg lyder meget generelt.
Jeg har i denne tråd nævnt 2 designs. Der er ikke nogen frekvens respons kurve for HOG scoopet på den side jeg nævner. Den anden, Cyclops designet, er der en kurve på. Er det den du mener? -for det tror jeg ærlig talt at Staiper bliver ked af at høre. Han er trods alt en særdeles anerkendt gut inden for DIY PA designs.
Jeg anbefaler hellere et afprøvet design, som flere har berettiget at have haft stor succes med, fremfor noget jeg aldrig har hørt om. Det er vel meget logisk. Omvendt rakker jeg ikke ned på de kasser jeg ikke har hørt. Jeg forholder mig blot kritisk, som jeg gør med alt jeg aldrig har hørt om før.
Jeg ved skam godt hvad 2 kasser på jorden (hvor kun den éne bliver fødet) kan betyde, men det er umuligt at sige hvad det vil betyde lige i den her situation. Det kan være positivt, men så sandelig også negativt. Uanset, så afspejler det ikke virkelighedens verden, hvor man nok sjældent vil lade halvdelen af ens bundkasser stå, uden at være tilsluttet.
Jeg har fuld respekt for, at i vælger output over linearitet. Det er et kompromis, som designeren laver. Når du/i så er fuldt ud bevidste om dette kompromis, så ville jeg bare lade være med at skrive "Lineær frekvensrespons" i min spec. sheet.
jul 2012
ang cyclops kan man da diskutere om det er mere lineært, ikke som jeg ser det
at det er en del større kan vi nok ikke diskutere og at det er langt mindre følsomt kan vi nok heller ikke diskutere,det er et faktum,men hvis du har 2 af dem kan vi jo sammenligne
hvis du sammenligner vores tph118 med f eks turbosound horn af samme størrelse vil du se at de både er mere lineære, går meget længere ned og har meget større følsomhed under 100hz, det er vel egentlig ok eller hvad?
1 af 2 horn på jorden er 1/4 space, hvor har du fra at det ene horn ikke bliver fødet, har jeg skrevet det? nej , har du selv digtet det? ja
opstillingen betyder at man simulerer på den ene af 2 da hornet er ret kompakt får man en bedre størrelse munding ved 2 stk og det er også sådan man typisk vil bruge dem hvis man ikke bruger 4 i hver side
karsten madsen
ps. nu har du ikke engang hørt om vores tph118
aug 2005
Vi kan vel ikke diskutere om Cyclops er mere lineær? 50-100Hz +/- 2dB. TPH118 50-100Hz +/- 6dB. Så udover det den er større og mindre følsom, så må vi også kunne fastslå, at den er mere lineær.
Du må lige smide et link til den Turbosound bund du taler om, hvis det er noget jeg skal se. Hvis det holder stik hvad du siger, så ja, så er det egentlig helt OK. Jeg vil dog være forbeholden til jeg ser det konkrete eksempel.
Dvs. dine simuleringer er opgivet som 1/4 space? Det er jo bestemt ikke ligegyldigt for sammenligninggrundlaget, når de andre designs er 1/2 space simuleringer. Så skal vi jo enten trække 6dB fra din simulering eller ligge 6dB til de andre.
Jeg læste dit "det er en simuleret kurve på en af 2 stk stående på jorden som man vil bruge dem", som at der stod 2 horn på jorden, hvor kun den éne spillede. Men som jeg læser det, så er den opstilling du har anvendt til dine simuleringers fordel, hvorfor det igen kan være svært at sammenligne med andre kasser, som er simuleret som én kasse + 1/2 space.
PS: Jeg har fra starten af skrevet at jeg hverken havde hørt eller hørt om TPH118 inden denne tråd
jul 2012
hvilket så er noget totalt vrøvl
du kan ikke bare lægge 6 db til eller trække 6 db fra, da det er helt afgørende hvilken flare-cutoff og mundings cutoff det pågældende horn har
der står ikke noget om hvordan simuleringen på cyclops er lavet men det kan da være det er 1/2 space
jeg har lavet en ny simulering på vores horn i 1/2 space og erstattet den med den gamle på websiden, så nu kan du sammenligne 1 tph-118 horn med dem du har lyst til som er simuleret i 1/2 space.... http://www.cadaudio.dk/cad_tph118.htm
karsten
aug 2005
Når vi snakker overgang fra 1/4 space til 1/2 space vil jeg mene at vi sagtens (groft) kan bruge 6dB reglen. Det er den man teoritisk bruger, når man beregner forskellen mellem fx 1/4 og 1/2 space, men der kan selvfølgelig være små variationer i praksis.
Sandt, det fremgår ikke af linket at Cyclops er simuleret i 1/2 space, jeg ved det også kun fordi jeg har fulgt tråden på speakerplans.com
Rigtig godt at se nogen nye simuleringer! Kæmpe "+" i min verden og langt mere kundevenligt (gennemskueligt).
Nu ses det også tydeligt, at lineariteten holder sig inden for +/- 3dB.
Såfremt simuleringer holder, så virker det nu som et godt bud på en meget effektiv kasse, hvis man ikke har behov for den helt dybe LF respons.
jul 2012
som du kan se på de nye simuleringer kan man ikke bare lægge 6 db til eller trække 6 db fra, det er meget frekvensafhængigt pga forskellene i flare cut-off (hvor meget hornet stiger pr cm) og mouth cut-off, (hvor stor mundingen er i forhold til bølgelængden af den gengivne frekvens)
men hvis de fleste eller alle andre bruger 1/2 space giver det da stor mening også at simulere i 1/2 space så man kan sammenligne direkte, det er hermed gjort
de lyder ret godt og lyder som om der er meget dyb og fast bund både sammenlignet med andre horn og basrefleks-kasser, det vil du kunne høre hvis/når du hører dem
aug 2005
Vil gerne tro de lyder dybere end de simulerer. Min erfaring siger mig, at tapped horns generelt spiller dybere end hvad simuleringer forudsiger. Det samme gælder effekten før xmax er nået. Der plejer kasserne også at klare sig bedre i den virkelige verden.
jul 2012
og ja de klarer sig godt i den virkelige verden, kunne være spændende at høre hvad du mener om dem når du har hørt dem , gerne sammenlignet med andre typer
vi arbejder på at lave/medvirke til en "shootout" inden så længe.....
jul 2012
en del bedre end mange af de håbløse designs man ellers ser rundt omkring
og med god dokumentation.....
aug 2005
apr 2010
men er det her ik at overdrive en smule : http://forum.speakerplans.com/super-bass-horn-v02-by-startec-quad-acousticsf_topic20503.html
aug 2005
Hog scoops giver i hvert fald dyb bund
jul 2012
hvilken slags?
apr 2010
jul 2012
brug nogle gode enheder....
jul 2012
The red means it is exceeding xmax. Reduce the power in max spl until the problem in the middle goes away. Most of the time the max spl sim shows over excursion below cutoff so that is where I set my HPF, but the middle parts I try to eliminate. That will reduce the SPL of course. My Faital Pros in 1850s start having over excursion over 300 watts even though the speakers are rated for 1000 watts RMS.
apr 2010
men tror da stadig spille højt og lave et godt tryk:)
aug 2005
apr 2010
apr 2010
jul 2012
nej der skal ikke højttalerskum i kasserne da det ikke dæmper, men måske acoustilux eller andet dæmpemateriale...
"men tror da stadig spille højt og lave et godt tryk"
ja de er bare meget langt fra at være optimale, men hvis det ikke betyder noget...
apr 2010
jeg har tænkt mig at den enhed:)
okay
apr 2010
jul 2012
jul 2012
https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:qqQ4rnVhkaUJ:www.danleysoundlabs.com/pdf/danley_tapped.pdf+tapped+horn+explained&hl=en&gl=us&pid=bl&srcid=ADGEESgApJiZxKr3FLBPWuN_lA_J07UTNHjWISM0zc0Bpe_n3CkOxYYvBtIDM8K0wXUjs7JpzCafHLwUVtrbWYdBuLyAtgN_Y2a3uZOuaO0kIgHH2ZmS8HlaGdjZ4t-Pagvwp-GinEfR&sig=AHIEtbQIrkmH1N4xFBvKoUzoNw4uERTvXw
apr 2010
jeg sådan set færdig med den første HOG
jeg har prøvet den en 18" enhed som jeg havde liggende, den spiller rigtig godt og højt, lyden kommer ogs langt ud:)
apr 2010
apr 2010
jul 2012
ellers er b&c, 18-sound, PD, beyma osv gode bud på prof pa-enheder.....
apr 2010
aug 2005
og godt at høre, at du umiddelbart er positiv omkring output.
De rigtige enheder vil optimere outputtet. Når du når så langt, så prøv den også med en forstærker, som virkelig kan levere. Sådan en EP amp er der ikke meget juice i, når der skal leveres noget seriøs bund
apr 2010
jeg har tænkt mig at købe american audio v6001 plus:)
(link fjernet)
aug 2005
apr 2010
apr 2010
apr 2010
feb 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 12
Men du bliver ikke glad for pd.186 for de er ikke fede deri, så håber ikke du har købt dem, ellers har jeg et par stykker du kan få for en slik også. Den enhed er priømært til reflex og egner sig til kasser som 18xb og l18p300, fx g-subs.
Her er en liste over gode scoop drivers:
http://forum.speakerplans.com/topic65235_post752092.html#752092
Jeg har selv erfaring med pd.1850, royal turbomax 1500i, Void V1000.
Du kan sandsynligvis få lov at købe et sæt Void V-1000 herfra for 3000, de rykker virkelig igennem i en hog-scoop, enheden er nærmest identisk med pd.1850.
-Kom evt. forbi og tjek vores hogs på bolsjefabrikken i ragnhildgade.
feb 2010
Mdf bliver virkelig tungt at slæbe rundt og tåler ikke vand.
apr 2010
er det ik dyre at bruge birkefinér:)
jul 2012
Jo birkefiner er dyrere, men det er også både lettere og en del stærkere, al sammen afhænger jo af hvordan du skal bruge dem, til stationær brug er MDF helt ok
feb 2010
feb 2010
apr 2010
det ska ik være for dyrt:)
jul 2012
18-sound 18LW1400, 18LW2400, B&C 18TBX46, 18PZB100, Beyma 18G50 er alle listede som gode her;
http://forum.speakerplans.com/scoop-compatible-drivers_topic65235_page6.html
hvad er for dyrt?
apr 2010
feb 2010
PD.1850, Void V-1000 og rtm1500i er efter sigende totalt overlegne i den kasse, det er alle engelske enheder der netop er lavet til at være overlegne i et bashorn / scoop design. De enheder Karsten nævner er også fede, men formentlig overlegne i refleks / hybrid / tapped horn.
PD.1850 & Void V-1000 er utroligt tunge enheder med kæmpe magneter.
Du må gerne komme her og høre scoops med de forskellige enheder.
Hvis ikke jeg selv skal bruge dem kan jeg måske sælge dig et par nyreconede Void V-1000 rimelig billigt, måske for en 2500,-
Men skal lige være sikker på at jeg ikke selv bruger den, det er virkelig en FED enhed, -nok en af dem med bedst kilopris:-) haha
apr 2010
2500kr det er da ik galt:)
feb 2010
apr 2010
apr 2010
aug 2005
apr 2010
jeg er satme ogs glad for dem:)
feb 2010
apr 2010
de er på 400wrms de er ik så kraftige:)
jeg har tænkt at bruge 18sound 18lw2400:)
feb 2010
ifgl det link er 18lw2400 BLÅ -dvs "dårlig" til en scoop der kræver høj EBP
http://forum.speakerplans.com/topic65235_post752092.html#752092
-Et underligt valg, da enheden ikke er specielt designet til et horn!
Du kommer ikke til at spille så højt og hårdt med den enhed, så ved du det.
Tjek / Spørg selv mere på speakerplans forum eller prøv at simulér det i hornresp.
Kan du få dem super billigt til under 1000 pr stk eller hvorfor?
18lw2400 er ikke "dårlig", men nogle enheder er optimale i refleks, andre i tapped horns osv. 18lw2400 ville nok være ok i refleks el fx. hybridhorn som groundsound
lw2400 har kun BL på 25,6 og EBP på fs=35hz / qes=0,32 = ca. 109,4
PD.1850 har hhv. 31 og 136, Voids har hhv. 34,5 & 154,5!!!
Husk at watts i sig selv ikke siger noget om hvor højt en enhed kan spille, en enhed på 400w kan ofte spille højere end en på 800w. I et horn får enheden højere følsomhed, en enhed med høj følsomhed og gode specifikationer til et horn ender med en utroligt høj følsomhed da den bliver yderligere forstærket af hornet. -Mens en enhed med lav følsomhed der ikke er egnet i et horn vil skuffe meget.
En enhed på 1000w 99db spiller ligeså højt full power som en enhed på 2000w 96db. Hvis den 1000w enheden så er særlig egnet til et horn og den anden er særlig uegnet til et horn kan den ende med at spille dobbelt så højt.
aug 2005
Gør det og du får mest muligt ud af dine timer i værkstedet
apr 2010
her er den grøn
jeg kan ik finde viod v18-1000 nogle steder:)
apr 2010
jeg har bygget to hog scoop:)
apr 2010
feb 2010
På den liste du har postet er alle de BLÅ enheder de gode, dvs dem jeg plejer at nævne: pd1850, void v-1000, royal turbomax 1500i, rcf lf18x451 og fane 18b1500 plus en celestion jeg aldrig selv har haft i hånden.
Jeg kan ikke rigtig hjælpe dig mere hvis du bare VIL prøve noget andet.
Så skal du lære at bruge hornresp og selv simulere resultatet og derefter spørge på speakerplans hvad de mener om det. Der er ikke mange her på hifigalleri der kan give dig så kvalificerede bud, ikke mange i dk har de kasser.
Er det fordi du kan få de enheder du nævner meget billigt?
aug 2005
18sound enheden simulerer faktisk mere lineært end Void enheden. Void har et dyk på ca. 3dB omkring 50-60Hz området, som 18sound ikke har.
V18-1000 har 1mm mere xmax og større overflade, så den vil teoretisk kunne flytte mere luft.
Hvilken der så reelt yder og lyder bedst er en anden snak
apr 2010
v18-1000 er jo testet men det er LW2400 jo ik:)
feb 2010
Du kan nok få lov til at komme her og teste en dag, vi har 4 stk pd.1850 og nogle void v-1000, men ingen 18lw2400, kun 18lw1400.
apr 2010
hvor er her:)
feb 2010
24" hornsub