{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.194 visninger | Oprettet:

Hjælp til Diy højtallere {{forumTopicSubject}}


Hej allesammen

Jeg har sat mig for at bygge mig et par højtallere og har fået fat i disse enheder.

Peerless 830294 5" mellem tone/bas
Peerless 832732 6,5" bas
Peerless DX25TG 06-04 diskant

Mit problem er at jeg kun kan finde oplysninger om 6,5" og diskant.
jeg ville jo gerne bruge alle 3 slags, men passer de sammen og hvilke delefilter skal jeg vælge.

Vil gerne bruge dem til en væg højtaller og ikke en gulv model da vi ikke har meget gulv plads.

Hvis du ligger inde med nogen ideer til kabinet vil jeg også gerne høre fra dig

skal sige at jeg ikke har nogen affaring med at bygge men vil gerne
prøve.
Håber der er nogen der kan hjælpe/vil mig
På forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til Diy højtallere
  • #1   18. apr 2012 Hvis du ikke har erfaringer med selvbyg vil jeg rådde dig til at lade værd!

    Det kræver meget! hvis du vil prøve det, så start med et af de "samlesæt" man kan købe i et sattelit system eller andet.. smiley


  • #2   18. apr 2012 Hvad er det da for et skod råd...
    Bare fordi dine diy projekter gik af mås, er det da ikke en garanti for at det vil gå galt for andre. Du valgte jo med fuld overlæg at ignorere hvad folk rådede dig til smiley

    Han får sgu da ingen erfaring ved at lade være.
    Og der er så meget hjælp at hente rundt omkring.
    Personligt har jeg fået en masse gode råd fra højtalerbutikken.dk, så kan anbefale dem i hvertfald smiley

    Og god kamp med projektet. Det kunne da nok godt blive en sprød væg højtaler smiley


  • #3   18. apr 2012 Frank O: Jeg vil jo gerne prøve det men kan ski godt se at det ikke er lige til at bygge selv men mener du at det kunne blive en ordenlig sammensætning. kan nemlig ikke finde oplysninger på 830294 enheden.


  • #4   18. apr 2012 Frank, du siger med andre ord at du faktis har fået hjælp af samme mand som jeg har.. da det er ham der sidder for alle beregninger i den butik der..

  • #5   18. apr 2012 Nej Jacob jeg har IKKE fået hjælp af dem til at lave beregninger.
    Som du har fået af vide Såå mange gange, så er de kasser jeg har bygget, designet i holland.
    Hvad du har fået foreslået af ham din lære i folkeskolen aner jeg ikke noget, men de 15" kasser du byggede var i hvertfald ikke 5 potter p** værd... Og det indrømmede du selv efter kort tid smiley

    Så nej har ikke fået hjælp til at gøre noget som helst. Jeg har fået en masse gode råd omkring enheder til eksisterende højtalere.
    Og det har de gjort til UG.

    Men det er også sagen fuldkommen uvedkommende.
    Sagen er at enhver person med bare en aaanelse håndværker evner, lidt værktøj, og stor lyst til at lave noget selv, kan bygge højtalere.
    Med den store viden der er at finde hos forhandlere og på diverse hjemmesider, er det sgu ikke så skide svært!!


    Og tilbage til Gregers.
    Hvis enhederne frekvensmæssigt overlabber hinanden uden problemer, så er du det første skridt ad vejen. For så har du i hvertfald ikke nogen huller i dit lydbillede.
    Men umiddelbart vil jeg tro det både vil være nemmere, billigere og nok også et bedre resultat enten at anvende 5½ eller 6" enhederne. og ikke begge dele.

    Men vil igen anbefale at tage kontakt til en forhandler.
    Højtalerbutikken.dk forhandler Peerless, og kan sikkert godt hjælpe med lidt info.

    Går det helt i fisk, så kan du jo evt bytte dine enheder til nogen væghøjtalere.
    Men personligt syntes jeg det er super rart at have noget man selv har bygget.
    Så er det også nemmere at se lidt igennem fingrene med små fejl eller mangler smiley


  • #6   18. apr 2012 Frank O: jeg har lige talt med Højtaller.dk og er blevet ening med ham om et delfilter og andre små ting. så nu skal jeg ski igang når jeg får dele smiley

    Han rådede mig også til kun at bruge diskant og 6,5" enhederne. Da det ikke vil blive godt med den sidste enhed.

    Så må vi se hvordan det går.
    Det er jo ikke en formue jeg skal bruge på det så vi prøver ski.
    Hvis det bliver godt kan jeg jo altid prøver med nogen bedre enheder senere
    Men tak for hjælpen Frank.


  • #7   18. apr 2012 Super lækkert smiley
    Du må lige hive et par billeder op når du kommer i gang smiley

    Og nej det er jo ikke sindsygt high-end dyrt, så man kan jo lige så godt høste den erfaring det nu giver.
    Det giver jo også blod på tanden til at prøve noget mere avanceret en anden gang smiley

    God fornøjelse smiley


  • #8   18. apr 2012 Du kan se billeder i min anc. er blevet enig med mig selv om at sælge dem der bliver i overskud smiley har nemlig 4 stk 832732 og 4 stk diskant. så nu starter jeg med at lave et sæt og så bliver der nok opgaderet hvis det bliver godt.

  • Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Svar: 7
    #9   20. feb 2013 Hej Gregers! Har du stadig nogle Peerless 832732 6½"? Jeg kunne godt være interesseret i at købe, da min kat har flænset kanten på en af enhederne i mine elskede højttalere smiley

  • #10   27. mar 2013 Hey,

    Undskyld mig, men det ender i en katastrofe det projekt der.

    Du kan ikke tage nogle tilfældige enheder, et tilfældig delefilter og så klaste det i et tilfældig kabinet uden at blive straffet.

    Du skal kende Thiele/small parameterne på enheder, og beregne et kabinet til dem. Så skal du måle enhederne igennem i kabinettet og simulere et delefilter på disse målinger. Så skal du trimme det ind bagefter med ørene. Så har du en chance.

    Det andet her, er spild af tid og penge.

    Køb et gennemtestet kit istedet. Der er massere af dem på nettet.

    www.troelsgravesen.dk
    www.speakerbuilder.dk
    www.rabu-acoustics.dk
    www.frequence-shop.dk
    www.danskaudioteknik.dk

    Det er umuligt at lave et delefilter før man har samlet højttaleren. Punktum.


Kommentér på:
Hjælp til Diy højtallere

Annonce