{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.017 visninger | Oprettet:

Selvbyg til forstærker. {{forumTopicSubject}}

Jeg har en forstærker som hedder "Yamaha HTR 2071" og kunne godt tænke mig at bygge min egen subwoofer/bas til den. Jeg er helt ny til det og har aldrig prøvet det før, men har set en masse videoer og læst om det på nettet. Jeg havde tænkt mig at bygge min egen kasse til den og så videre, men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvilken bas/subwoofer man skal vælge. Er der nogle mærker der er bedre end andre og er der nogle man skal holde sig fra. Indtil videre har jeg kigget på to hjemmesider nemlig "Bekent" og "caraudio".

Link til forstærker:

Jeg kunne godt tænke mig at have noget i cirka 8" til 10" tommer. Jeg vil gerne have at man kan mærke bassen i gulvet og i brystkassen, det er nemlig det som er det fede. I må gerne smide nogle links til nogen forslag som passer til min forstærker.

Håber i kan hjælpe - Tobias


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Selvbyg til forstærker.
  • #1   14. dec 2019 Hej
    https://www.hifiklubben.dk/tilbudstorvet/404/stockitem_404_dalisube12fhgwh-20191212145249/
    Den er meget fedt og du for en god subwoofer og er på tilbud nu


  • #2   14. dec 2019 Som skrevet ville jeg gerne lave noget selvbyg.

  • #3   14. dec 2019 OK https://bekent.dk/selvbyg-hojtalere1.html
    De har alt til det


  • #4   15. dec 2019 Ja det ved jeg, men jeg er i tvivl om hvilken bas/subwoofer enhed jeg skal vælge som passer til det som jeg har beskrevet i mit opslag.

  • #5   20. dec 2019 Hej Tobias.

    Du bevæger dig ind i et område, hvor der er brugt rigtig mange penge på udstyr, som er endt med skuffelser, fordi der ikke taget hensyn til hvilket udstyr det skal spille sammen med, samt rummets størrelse og indretning, hvor musikken skal nydes.

    Er du så heldig, at du bor på en nedlagt land egendom, med langt til nærmeste nabo, samt har et værelse 40-50 kvadrat meter, - eller som mig der bor i et beton bygeri hvor man kan høre når naboen er på potten, og hvor værelserne kun er på 8-10 kvadrat meter.

    Bas kræver power, og jo dybere bas, jo mere power er der brug for, og der sættes store krav til strømforsyningen i forstærkeren, der skal forsyne din subwoofer. Ellers bliver resultatet en "gumpe" bas, som du hurtigt vil blive træt af.

    Hvor dyb en bas ser du frem til, at dit anlæg skal kunne levere? Hos bekent.dk kan du købe en Seas 8 tommer bas enhed med en egen resonans på 20 Hz. Men dermed ikke sagt, at din Subwoofer vil kunne gå ned til denne frekvens. Den samlede system resonans vil være afhængig af, hvilket kabinet du vælger at bygge. Der kan bekent.dk vejlede dig.
    https://bekent.dk/seas-h1192-08-cd22rn4x.html

    Men hvor kraftig skal din forstærker så være? Du vil gerne kunne fornemme bassen i gulvet, skriver du.
    Den her omtalte Seas enhed, kan klare en kontinuerlig belastning på 100 Watt RMS og 250 Watt i korttids belastning. Så hvilken musik spiller du? Er det primært med heftig brug af trommer, så kan dit behov for peak-power sagtens være 250-300 Watt. Er der derimod musik med heftig elektron bas, så vil jeg anbefale en forstærker der kan levere de 100 Watt kontinuerlig som minimum, gerne 150 Watt.

    Du skal også tage hensyn til den laveste frekvens, som dine øvrige højtalere kan klare. Den skal så svare til din øvre skærings frekvens i dit delefilter til subwooferen, med mindre, at du ønsker et bas løft op til eksempelvis 100 Hz eller 150 Hz.

    Held og lykke med projektet.


  • #6   20. dec 2019 Hej Tobias.

    Jeg syntes lige, at jeg vil komme med en lille anekdote!

    For en del år siden, havde jeg en lærling, der havde installeret et kraftigt anlæg i sin bil. Jeg SKULLE absolut ud og høre det. - Er det ikke en fed bas, udbrød han glad, ved præsentationen. - Min kommentar var: Hvad fanden er det for en "gumpe" bas? Din forstærker får ikke hvad den har brug for, fra dit batteri i motor rummet. Der er for stort tab i de kabler du bruger. Skal vi ikke gå ind og se hvad vi har liggende af kabel rester, foreslog jeg.
    Vi fandt noget 10 kvadrat kabel, der blev lagt helt ude fra batteriet, til forstærkeren i bagagerummet, incl. stel ledningen. - Det gav et helt andet resultat. Bassen blev fast og kontant.
    Dagen efter, var det en meget slukøret lærling, der mødte om morgenen. Han havde været en tur ude i sommernatten med sin kæreste, og medens de havde hygget sig på bagsædet, så havde musikken også fået hele armen. Resultatet var, at da han senere skulle starte bilen, var der ikke nok power på batteriet. Start hjælp måtte tilkaldes!

    Ja, bas kræver power, også i en bil!


  • #7   12. jan 2020 altså hvis du skal bygge subwoofer så vil jeg anbefale en aktiv med indbygget forstærker.
    Linker til nogle der kunne være interessante.
    http://www.troelsgravesen.dk/26W-4558T00-II.htm
    https://frequence.dk/hifi/8-byggesaet-subwoofere/
    https://bekent.dk/selvbyg-hojtalere1/hojtaler-byggesaet/subwoofer.html

    tror den der giver den bedste lyd til hi-fi brug er den troels har lavet.
    Men det bliver jo hurtig dyrt, men det er den rigtige vej frem, hvis vi snakker DIY


  • #8   2. jul 2020 Hey Tommy
    Du lyder som en der har styr på dine ting, og du må undskylde at jeg ikke har fået svaret dig tilbage. Jeg droppede egentlig ideen, da jeg synes det lød meget teknisk og besværligt. Jeg vil nu prøve igen at sætte mig ind i tingene og så måske kunne få købt en lækker bas enhed / subwoofer.

    Altså jeg har 4 højtalere enheder, hvor jeg så har købt den nævnte forstærker til dem her for 2 år siden cirka. Jeg har bare ikke nogen subwoofer til højtalerne. De bliver brugt inde på mit værelse som er ca. 10 kvadratmeter stort. Jeg har koblet det til fjernsynet så jeg kan se de forskellige tv kanaler på det, men engang imellem hører jeg også musik på det. Det bliver bla. brugt til fester engang imellem. Jeg hører for det meste pop, rap og hiphop.

    Jeg vil helst ikke ud i at skulle købe en anden forstærker end den jeg har nu, og jeg kan forstå at jeg skal have fat i en såkaldt passiv subwoofer. Som jeg skrev længere oppe vil jeg gerne have at man kan mærke bassen i brysten og at den kan skabe vibrationer fx møbler.

    Jeg håber at du ud fra disse oplysninger kan og vil hjælpe videre i mit nybegynder projekt.

    Hilsen Tobias


Kommentér på:
Selvbyg til forstærker.

Annonce