{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.190 visninger | Oprettet:

Batteri levetid {{forumTopicSubject}}

Hej eksperter !


Jeg er i gang med at lave en skoleopgave, hvor jeg laver en musikvogn..

Jeg vil gerne prøve at dokumentere hvor lang tid den kan holde strøm, med det batteri der er i den..

Det handler om dette batteri:
(link fjernet)
(Har læst mig frem til at det skulle være rigtig godt til det formål)

Og denne forstærker:
http://cgi.ebay.com/ZERO-TA2020-Class-T-Amp-Mini-Stereo-Amplifier-20WX2-S_W0QQitemZ120558853127QQihZ002QQcategoryZ3280QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem


Er der nogle der kan regne ud hvor lang tid det ca. kan spille på en opladning? Eller give en formel til hvordan man regner det ud?

Desuden - Nogen der kan give en god forklaring på, hvorfor det fritidsbatteri er bedre end et bilbatteri?


Mvh
Rasmus


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Batteri levetid
  • #1   18. maj 2010 du skal nok ikke bruge den forstærker du linker til smiley


    læs det HELT store der står med rødt..
    hehe

    det blev kastet ud i mit hoved da jeg læste det.


    men der står at den ikke må komme over 14V.. så derfor dur den ikke til bil / mc.... og du tænker.. ja mit batteri er kun 12V.. men nej smiley

    et fuldt opladet bilbatter / mc batter / scooter batteri / fritidsbatter på 12V måler 13,8 V i fuldt opladet tilstand smiley


  • #2   18. maj 2010 Jamen 13,8 er vel også under 14 ?


    Var nede i Harald Nyborg i dag for at kigge på batteriet.. De sagde man skulle bruge en omformer for at kunne sætte forstærkeren til selvom det er en 12V forstærker.. Altså en 12 til 230V omformer.. Forstår ikke lige hvorfor?


  • #3   18. maj 2010 Jeg har købt den lille der smiley

  • #4   18. maj 2010 de har ikke en skid forstand på det smiley


    den lille forstærker du har købt skal bruge 12V dc.. derfor skal du bare sætter betteriet direkte til forstærkeren.. og ikke igennem den omformer der følger med..



  • #5   18. maj 2010 Omformeren følger ikke med.. De koster flere hundrede kroner ekstra..

    Men er der ikke noget med ampere? Den ikke kan klare så mange eller? Er jeg helt wrong på den xD `?


  • #6   18. maj 2010 Har nu fået svar på mine spørgsmål.

    Takker


  • #7   18. maj 2010 jeg tror ikk den kan klare alle de ampere du har i batteriet, den vil brænde sammen...

  • #8   18. maj 2010 Det holder 28 timer.

    følg med her.. den bruger max 23 watt ved 4 ohm og har en effektivitet på 81% det vil sige vi tager de 23 og ganger med 1.19 da den har 19% spild. så tager vi de 27.37 som det nu giver og regner det om til amp ved at dividere 12 med 27.37. Det giver så 2.28 amp det dividere vi så med det antal amp timer batteriet er på det er så 65 divideret med 2.28 og det er 28 timer

    du kan roligt sætte det til batteriet men du skal nok pille den fra når du lader på batteriet


  • #9   18. maj 2010 ampere har ikke en skid at sige ! smiley

    altså... den mobil oplader du nu bruger til at lade din mobil op med.. den skriver at den levere noget der ligner 150 ma.. altså 0.15 A..

    mens installationen levere 10 eller enda 13A... smiley

    det har ikke noget at sige.. ampere er noget den kan bruge..


  • #10   18. maj 2010 Mark K det er jo godt du kan skrive en masse om noget du tydelig vis ikke ved en skid om

  • #11   18. maj 2010 jeg ved hvad jeg snakker om.. problemet er at få det skrevet ned så i og han forstår det.. smiley

    er slet ikke serlig god til at formulere mig..


  • #12   18. maj 2010 Det gør du da ikke det er da tydeligt at se

  • #13   18. maj 2010 ampere er den kraft der er i spænding, så det har da bestemt noget at sige... (siger ikke at spændingen er ligemeget)

  • #14   18. maj 2010 thomas.. det ved jeg ....

    grunden til jeg skrev at det ikke har noget at sige var at han siger at han ikke kan bruge det fordi den levere for mange ampere.. det jeg mener med at det ikke har noget at sige..

    formulerede mig åbenbart ikke godtnok.. smiley


  • #15   18. maj 2010 Jeg kan ikek læse nogen steder at han skriver at den levere for mange amp

  • #16   18. maj 2010 det er det thomas F skriver.. at den ikke kan holde da den får for mange ampere..

    så er det jeg skriver at det ikke har noget at sige da ampere er forbrug. og nogen der bruger..



  • #17   18. maj 2010 Mark K: Jeg spørger om det omkring ampere smiley

    Tommy N:
    Tak for at du viste mig det.. Burde jeg faktisk selv kunne tænke mig frem til xD


    Okay.. Jeg har flere steder du fået af vide at jeg sagtens kan sætte forstærkeren direkte til batteriet... Nogen der ved hvilket kabel jeg skal forbinde batteriet og forstærkeren med ?


    Desuden - jeg har købt en bilradio med en cd-afspiller som skal sidde i (for at spille cd'er).. Den har jo de der ISO-kabler.. Hvordan skal jeg forbinde dem til batteriet?

    På forhånd tak
    Rasmus


  • #18   18. maj 2010 Mark K:

    Okay.. Troede du mente mig ..


  • #19   18. maj 2010 Rasmus M hvorfor fanden vil du så bruge den forstærker hvis du har en autoradio? din autoradio har jo en forstærker indbygget der er bedre end den du har fundet

  • #20   18. maj 2010 Tommy:

    Bedre end den jeg har fundet?
    Den klasse T er da meget mere effektiv end en bilradio?
    Og har da læst mig frem til at de klasse T skulle være rigitg gode..



  • #21   18. maj 2010 jo jo men fidusen går ligesom lidt af det da du stadig har en autoradio med.

  • #22   18. maj 2010 Bruger den ligeså meget strøm når man ikke bruge forstærkeren i den`?

  • #23   18. maj 2010 alt efter hvordan den er opbygget vil der altid være et konstant tab i effekt delen. fordelen ved autoradioen er også at du får 4x10 watt rms hvor du i den tamp ikke for andet end 1x9 watt rms måske

  • #24   18. maj 2010 Hmm okay.. Synes du ellers den Tripath gør det meget godt.. Har også prøvet den på mine Jealvox.. Den kan sagtens komme op på et højt lydniveau..

    Det må komme an på en prøve når vi får radioen hjem.. Altså hvad der er bedst..
    Men ved du hvordan man sætter tingene til batteriet?



  • #25   18. maj 2010 Det med iso stikket kan du finde på google det er standart. du skal nok ha noget kabel på 4mm2 eller mere. Du køre fra + på batteriet over i en sikring der passer til det kabel du nu vælger og så er det bare køre en + og - rundt til de ting du skal bruge

  • #26   18. maj 2010 Der følger nok ISO-kabel med til radioen..

    Hmm.. Håber jeg kan fixe det ^^

    Men tak.


  • Ronnie B
    Ronnie B Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 50
    #27   24. maj 2010 iso kablet er ikke det svære der er en rød gulog sort ledning som er forsygning til auto radioen forbind rød og gul sammen til plus og den sorte til minus på dit batteri så er der en løs ledning som plejer og være blå det er den man tænder og slukker forstærkere "kører antenner op og ned " osv mere skal der skam ikke til

    hvorfor du skal forbinde både den røde og gule sammen er at den ene er konstant strøm så anlægget kan huske nr på skiven du hørte før du slukked radioen og radio stationer osv . og den anden bruger man i bilerne over til tændings anlæget så når du drejer nøglen tænder radioen .


  • Ronnie B
    Ronnie B Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 50
    #28   24. maj 2010 den blå ledning skal du kun bruge hvis du skal bruge den lille forstærker du har der .

  • #29   24. maj 2010 Tak for en god forklaring..

    Hvor skal den blå ledning hen hvis jeg vil bruge den anden forstærker `?


  • Ronnie B
    Ronnie B Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 50
    #30   24. maj 2010 kan ikke huske hvad den hedder på forstærkeren men den sider meget tæt op af plus og minus og sidder stort set altid i samme side som plus og minus . og det behøver ikke være et kraftigt kabel eller noget den skal jo bare give et impuls til forstærkeren den godt må tænde og slukke det er det eneste den ledning gør .


Kommentér på:
Batteri levetid

Annonce