{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.268 visninger | Oprettet:

Hvordan gør man med delefilter? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Da jeg er helt ny inden for bygselv har jeg et spørgsmål angående delefilter i første omgang.

Skal man selv lave dem, eller kan man købe nogen som er lavet, hvor kvaliteten stadig er god?

Efter hvad jeg kan se, er det en større omgang af udregninger osv, hvis man selv laver det..

håber i kan hjælpe en ny i bygselv faget smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan gør man med delefilter?
  • #1   3. sep 2009 da jeg byggede selv brugte jeg et par monarcor delefilter 3 vejs, mener de kostede 179kr pr stk, de fungerede fremragende


  • #2   3. sep 2009 Det er en meget stor opgave det med delfiter.

    Henrik under min venneliste er supersej til det, men det koster alligevel en del sådanne delfiltre. men det har stor betydning at filteret er sat rigtig sammen og et enhederne (dem i højttalerne) er målt ud så der kan laves et filter til ligenøjagtig den/de enheder.

    Men som start er monacor ok.


  • #3   3. sep 2009 som start skal du have alle data på de enheder der skla være i højttaleren, så bygger man delefiltret ud fra de parametre enhederne oplyser

    det kan både være kompliceret og rimelig let at lave, alt efter hvor godt det skal være


  • #4   5. sep 2009 Hey,

    Et filter kan ikke beregnes. Man måler konstruktionen igennem, og laver et filter ud fra disse målinger. Jeg bruger Clio til at måle frekvens og impedansgang med, og så bruger jeg LspCAD til at simulere filtre på disse målinger.

    Beregninger af filtre tager udgangspunkt i at enheden er frekvens og impedansliniær. Det er den langt fra. Derfor fungere beregende filtre aldrig, ligemeget hvor lang tid man bruger, og hvilke formler. En anden ting er at lyden starter hvor svingspolen er limet på membranen, og den er ikke ens for en diskant og basmellemtone. Så lyden fra en diskant kommer faktisk før lyden fra en mellemtone/bas da svingspolen på denne sidder langt længere inde. Og ved de frekvenser man laver filtre ved, har det rigtig meget at sige.

    Hvor i landet bor du? Vi regner med at lave en workshop midt i landet (århus/herning agtig) hvor der også kommer tidligere ingeniører fra f.eks. scanspeak m.m. hvor man lære at lave et filter fra bunden af. Vi tager måleudstyr med, og man kan hente en demo udgave af LspCAD.

    Se mere på forum.speakerbuilder.dk. Dato er ikke fastsat endnu.


  • #5   6. sep 2009 Henrik .. når i har fundet en dato og sted, kan du så ikke sende en besked til mig?

  • #6   6. sep 2009 Jeg kommer fra Nordjylland..

    Og det lyder da som en fed ide med den workshop. For det lyder godt nok til at man skal have styr på tingene


Kommentér på:
Hvordan gør man med delefilter?

Annonce