{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kraftstik
  • #1   18. feb 2008 du kan fordele det på flere grupper

  • #2   18. feb 2008 Som mark siger kan du fordele det paa flere grupper. Tre grupper vil goere det ud for en 16 amp.

    Men tror du ikke at der er et komfur stik du kan bruge. Det er jo ikke svaert at lave en omformer. (som er lovlig)

    Mvh Alexander
    Atomic lyd & lys


  • #3   18. feb 2008
    ja du skal finde 3 grupper. men det er ikke kun 16 ampere du får ud af det. du får 30 ampere ved 220v ved at køre på 3 x 220v grupper.

    men korrekt er der 16 ampere ved 380v i et almindelig 380v stik. men det er altså 3 x 16amperes grupper ved 220v.

    men sluk for alle grupper og tænd en af gangen. og find ud af hva for stikkontakter der kører på hvilke grupper. så kan du hurtigt finde ud af hva kontakt du kan trække fra. uden at overbelaste en gruppe.


  • #4   18. feb 2008 alexander, hvad er det da for noget vrøvl

    hvis han bruger 3 stikkontaker kan han MAX trække 3x13A

    hvis der overhovedet er 3 lysgrupper han kan bruge fra


  • #5   18. feb 2008 Jamen så resikere jeg da bare at tage alle sikringerne hvis noget går galt.. S:

  • #6   18. feb 2008 det skal lige siges at Der er 230 volt i stikkontakter i dag, i gamle dage var der 220 volt, ligesom der er i dag er 400 volt mellem 2 faser, i gamle dage var der 380..

  • #7   18. feb 2008 tag et komfur og så et stik på der.. god ide..

  • #8   19. feb 2008 * Majik 140 AArhus *

    Jeg er ikke 100 % sikker paa stroem. Men det er i hvert fald ikke noget vroevl jeg kommer med. Hvis du har et 16 amp. kraft stik sidder der 3 faser i den. Jeg kan ikke sige praecist hvor mange ampaere de er paa, men ca. som en normal gruppe. 10 - 13 amp.

    Goer 3 separate grupper saa ikke ud for et 16 amp stik med 3 faser?







  • #9   19. feb 2008 det gør det da ikke hvis du tager det fra de normale stikknotaker, for de må MAX forsikries med 13 A sikringer

    og det er begrundet med at det kun er 1.5qmm ledninger, og de må max belastes med 15,5 A

    er det en kraft installation, så er den lavet med 2,5qmm da de må trække maximalt 20,5A

    så JO det er noget vrøvl du siger


  • #10   19. feb 2008 Kraftstik er enten med 16 eller 32 A.
    Det er ihvertfald det vi bruger på værkstedet (:

    En almindelig stikkontakt har de 220 - 230 V og kan holde til godt 10A = 2200 - 2300 W.


  • #11   19. feb 2008 Majik

    Du koerer jo ikke stroemmen direkte ud fra hver fase de kommer jo in i et skab foerst og sikret derfra. Saa kablerne ikke overbelastes.


  • #12   19. feb 2008 casper, det kommer lidt an på noget forskelligt, for stil en lysinstallation må du selv om, om du bruger 10 eller 13 A sikringer, SÅLÆNGE du bruger 1.5qmm ledning

  • #13   19. feb 2008 alexander, prøver du at belære mig om strøm?

  • #14   19. feb 2008 Nej, men det er jo ikke rigtig at kablerne bliver overbelastet med mindre man har en Jem og Fix box foran.

  • #15   19. feb 2008 Ronnie.
    Vidste jeg så ikke. Ved jo kun, hvad vores fysik/kemi lærer fortæller (;
    Og det er, at ledningerne kun kan holde til de 10A - hvilket så må være forkert..

    Det er ikke første gang det sker.


  • #16   19. feb 2008 alexander, en sikring er en sikring

    lysinstallation er lavet med 1,5qmm = MAX 13A
    kraft intstallation er lavet med 2,5qmm = MAX 16A

    hvis du trækker en fase fra hver 3 stikkontakter fra lysnettet, hvordan vil då så få 3X16A????

    og var der ingen sikring foran, så kyunne du blive ved med at koble ting på indtil ledningerne brænder i stykker


  • #17   19. feb 2008 Majik du lytter jo tydeligvis ikke til hvad jeg siger.
    Og nej en sikring er ikke en sikring. Nogle er 10 nogle 13 og andre 16 amp. etc. Naar du koerer et 16 amp. kraft stik ind i et skab faar du 3 x 13 amp. ud. ! Det er det skabet er sikret til og det soerger for at ingen kabler efter skabet bliver overbelastet og kraft kablet er naturligvis dimensioneret til hvad det skal forsyne.

    Saa NEJ det er bestemt ikke vroevl!


  • #18   19. feb 2008 det der er jo slet ikke det samme du sagde før

    skrev du lige at når du sætter et kraftstik ind i et kraft stik, så får du 3x13 A?


  • #19   19. feb 2008 kendetegnet ved at man har et kraftstik ER at det er lavet med 3x16A sikringer, og det er IKKE det samme som 3x13A

    jeg er altså elektrikker og har været det i 10 år.....sååååeee


  • #20   19. feb 2008 Kraftstik ind i Kraft stik?

    Proever at forklare det igen: Fra dit 16 amp kraft stik paa vaeggen koerer du et dimesioneret kraft kabel ud til din tavle. Tavlen koerer saa stroemmen ud i 3 x 13 amp. som er det samme som 3 grupper paa en hovedtavle.

    Nu har jeg set stoerrelsen paa Thomas B's diskotek og derfor har jeg gaaet ud fra at han ikke bruger CEE stik paa hans aparater.
    Hvis han gjorde det ville han kunne traekke 16 amp ud fra hver fase. (og kablerne ville jo saa selvfoelgelig vaere stoerre)

    De fleste diskoteker har jo CEE stik paa minimum deres stroboskober da disse bruger meget stroem (selvom de lader)

    Saa bruger du alm. LK stik faar du samme effect ud af en 16 amp kraft som 3 LK grupper.

    Bruger du derimod CEE stik faar du 3 gange 230 v 16 amp. og derfor mere end 3 alm LK . grupper.


    Er vi enige nu?




  • #21   19. feb 2008 CITAT MAJIK:

    kendetegnet ved at man har et kraftstik ER at det er lavet med 3x16A sikringer, og det er IKKE det samme som 3x13A

    CITAT SLUT.

    Ja vi er helt enige i at et 16 amp kraft stik er sikret med 3 x 16 amp. Men tavlen der sidder efter er koert ned i 3 x 13 amp saa de kan koere alm. LK stik.




  • #22   19. feb 2008 lav en tegning, for jeg tror vi snakker forbi hinanden

  • #23   19. feb 2008 alexander, der er mange der gør det at de har et HAN CEE stik og så putter de 3 hunstik på så de har 3x16A ud til deres forstærkere fx

  • #24   19. feb 2008 BTW: Thomas

    Har i soerget for at i har en kontrakt paa jobbet hvori jeres krav til stroem staar? For saa er det jo bare synd for kunden hvis han har skrevet under paa at den maengde stroem i skal bruge ikke er tilgaenglig. Saa smider i bare det udstyr ind i kan koere. Eller for ham til at betale for leje af generator.


  • #25   19. feb 2008 De 3 hun stik de putter paa er vel CEE saa for hvis det er alm. Lk stik kan de jo ikke klare mere end 13 amp.

    Jeg har desvaerre ikke tid til at lave en tegning.
    Jeg tror vi er enige, men jeg gjorde det bare ikke klart i starten da jeg valgte at lade CEE stik udeblive af samtalen da jeg ikke gik udfra at Thomas koerte med det.

    Men min konklusion maa blive :

    Med CEE faar du mere stroem end med 3 forskellige grupper

    Med en tavle foran faar du praecist den samme maengde stroem som fra 3 grupper.







  • #26   19. feb 2008 det kan du ikke bare sige, for det afhænger af forskellige faktorer

Kommentér på:
Kraftstik

Annonce