{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.059 visninger | Oprettet:

Brokobling af forstærker, hvad sker der? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en diskution i gang med en af mine kammerater og han mener at hvis du brokobler en forstærker, så ser forstærkeren enheden (lad os sige den er på 8 ohm) som antal ohm, altså 4 ohm selvom enheden er på 8 ohm.

Jeg mener derimod at en forstærker kun kan se enheden for det som den er. Når man brokobler en forstærker så bliver begge mono sider sat i en seriel forbindelse som fordobler spændingen og på den måde vinder man de watt som man får ud af at brokoble en forstærker men det har intet at gøre med hvor mange ohm enheden er på i den forstand at forstærkeren stadig kan se den som en 8 ohms enhed og ikke ser den som 4 ohms.

Hvad forstærkeren er stabil til at trækker er ikke hvad emnet går ud på men blot det overstående.. Håber der er nogen der kan hjælpe lidt her smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hæng hylder op 930 kr.
  • Rengøring 700 kr.
  • easy bed assembly 480 kr.
  • Rengøring af 55 m2 lejlighed. 500 kr.
  • Hjælp til at flytte rullegardiner + dør 850 kr.
  • samling af højskab 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Brokobling af forstærker, hvad sker der?
  • #1   30. jan 2013 Enheden bestemmer altid Ohm, forstærkeren retter sig efter det, men pas på med hvad forstærkeren kan holde til smiley

• #2   30. jan 2013 Det er ikke fordi at vi skal bruge det til det store for jeg ved godt hvordan mine ting skal sættes til men nu havde vi diskutionen smiley

• #3   30. jan 2013 ah okay smiley men giver din teori ret, at enheden bestemmer antal Ohm som der skal arbejdes i

• #4   30. jan 2013 Jeg sidder med en ld systems pa1600-x forstærker og den skulle lave 2x900 watt rms i 2 ohm og brokoblet 1500 watt rms i 4 ohm så hvis min teori er forkert så giver det ikke mening for hvis den skulle i borkoblet stand se den som en 2 ohms enhed så ville jeg få 300 watt mere ud af ved ikke at brokoble den når den skal trække min stroker der er 2x2 ohm hvilket er serie forbundet til 4 ohm smiley

• #5   30. jan 2013 vis den kan køre 2ohm i stero må den os kunne køre 2 ohm i mono?? vis den kan det ville jeg køre 1x1 ohm på storkeren smiley

• #6   30. jan 2013 Michael, ja det plejer mange da eller plejer og plejer, nu er det så mest auto amps jeg tænker på her men denne er ikke stabil i 2 ohm brokoblet og køre den i 1 ohm vil jeg ikke for så dør den. Den er ikke stabil i 1 ohm og min stroker er hård nok ved den i forvejen smiley

• #7   30. jan 2013 sfl er den stabil i 2ohm alt efter hvordan du belaster den smiley du skulle jo heller ik køre i 1 ohm men i 1x1 ohm per spole som sfl vil gi 2ohm smiley

• #8   30. jan 2013 ud fra flere steder hvor jeg har læst på nettet så bliver en forstærker mere ustabil ved at brokoble den og hvis den ikke er oplyst til at kunne køre 2 ohm brokoblet så kan den ikke gøre det stabilt og så bliver den varmere smiley

Det sidste er jeg ikke sikker på hvordan du mener smiley

• Karsten M
    Karsten M Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 1 Svar: 94
    #9   31. jan 2013 din kammerat har mest ret, når du brokobler 2 kanaler og forbinder en 8 ohms højttaler vil hver kanal give strøm som om impedansen på hver kanal er 4 ohm så
    man kan populært sige at hver kanal "ser" en 4 ohms højttaler

ld systems ved ikke hvad de selv skriver, 2x900w i 2 ohm er det samme som 1x1800w i 4 ohm brokoblet

man vinder ikke noget effekt ved at brokoble en forstærker, hvis de 2 kanaler kan give hver 200w i 4 ohm kan de tilsammen give 400watt i 8 ohm

"vis den kan køre 2ohm i stero må den os kunne køre 2 ohm i mono??"
    totalt vrøvl!

"ud fra flere steder hvor jeg har læst på nettet så bliver en forstærker mere ustabil ved at brokoble den"

ikke hvis man gør det rigtig og ved hvad man gør

igen må jeg undre mig over at man vil give andre råd når man intet har fattet selv....

• #10   31. jan 2013 Arh på den måde. Så giver det mere mening.

"ud fra flere steder hvor jeg har læst på nettet så bliver en forstærker mere ustabil ved at brokoble den"

"ikke hvis man gør det rigtig og ved hvad man gør"

Hvordan kan du brokoble forkert hvis du sørger for at holde dig inde for dens stabile grænse hvad angår ohm medmindre du tænker på at brokoble en forstærker som ikke er bygget til det hvor den ene kanal skal laves om til en modfase for at det virker smiley

Men nej har også fundet ud af at det ikke kan betale sig smiley

• #12   3. apr 2014 Den peerless enhed måtte gerne have stået hos mig smiley

Kan se at du benytter wellerman lodde station hvis jeg ser rigtigt?

Men ja med udstyr kan man finde ens grej's reelle grænser og så er det sjovt at lege med men det at du bruger en test tone samt en kogeplade viser ikke helt hvad der sker hvis du smider en enhed til den som kan klare de watt da impedancen jo variere rigtig meget ud fra de forskellige faktore som kabinet, frekvens osv smiley

Jeg ville dog i forvejen ikke forsøge mig med at brokoble en forstærker til at trække noget under det den er beskrevet til at kunne klare for ikke at sige at jeg generelt ikke bryder mig om brokobling smiley

• #14   3. apr 2014 Det syntes jeg nok at jeg kunne spotte smiley vi bruger selv weller her på skolen.

bruger du den peerless enhed til lytning efter reparation af en forstærker? Puha skam dig smiley

Nej det kan man ikke men meget kan man dog se og det er et fantastisk stykke værktøj. Det med unoder kender jeg dog ikke til endnu.

Lige præcis. Der er fordele og ulemper ved det hele så man skal se på hvad man ønsker og hvad det skal bruges til.

nej det var en gang hvor man troede at mange watt, brokobling og alt det der var vejen frem men som man bliver ældre så bliver man klogere samt får erfaring. smiley

• #16   3. apr 2014 Hehe det har du så helt ret i.. Det kræver lidt stærkere enheder end en 3watts enhed smiley

"vi bruger dem meget", dvs du har et firma eller arbejder et sted hvor i servicere pa udstyr?

Kommentér på:
Brokobling af forstærker, hvad sker der?

Annonce