{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kompakt højtalere som baghøjtalere ?
  • #1   26. aug 2013 Vil mene at cm5 vil være oplagt , dog foretrækker jeg at bag/side højtaler hænger på væggen , og de tror jeg ikke på de er egnet til

  • #2   26. aug 2013 Jeg foretrækker gulvhøjttalere til surround, der er noget mere "SLAM" på mellemtonen/øvre bas når der f.eks. bliver smækket en dør bag dig. Men det koster jo så også derefter.

  • #3   27. aug 2013 Tak for svarene smiley

  • Jakob N
    Jakob N Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 5 Følgere: 5 Svar: 371
    #4   27. aug 2013 Hvis du har en subwoofer og får tingene indstillet ordentligt er kompakte højttalere helt fint til bag og side. Der er også en grund til at dem i biografer ikke er meget større end en ramme øl eller 2 stablet smiley

    Går de tilpas dybt, ca 80hz, kan man ikke længere retningsbestemme lyden og derfor kan subwooferen altså tage over derfra.

    Du kan hurtigt finde læsestof omkring bass management på google.


  • #5   27. aug 2013 Jeg har så også væsentligt bedre lyd end de har i biografen smiley

    Men ja det lød da også fint da jeg havde kompakt i bag, men de giver bare ikke samme skrald/dynamik i nedre mellemtone/øvre bas, dvs 80-500hz, hvilket jo er en naturlig følge af mindre kabinet, lavere følsomhed, mindre belastbarhed og lavere max SPL.
    Og det med man ikke kan retningsbestemme alt under 80hz, holder sjældent stik i folks private hjemmebiografer, da de ikke får prof kalibreret deres udstyr, og benytter sig af receiverens auto setup, som kun meget sjældent får integreret subwooferne perfekt i lydbilledet. Og er der kun én subwoofer plejer jeg ikke have problemer med og lokalisere den med ørene.


  • #6   27. aug 2013 Desuden er bass management kun for folk der ikke kan finde ud af og løse deres bas/rum resonans problemer. Det har jeg løst med parametrisk EQ. Og kan derfor have bas kommende fra samtlige højttalere uden der opstår runger/bulder bas, men i stedet bare slår direkte ind i mellemgulvet. Lover dig for du kan høre forskel fra sådan et system hvor det hele kører velkontrolleret full range, kontra et der skærer alle højttalere af ved 80hz og lader en enkelt baskasse klare det hele!

  • #8   27. aug 2013 He he ja det har vi vidst smiley Det jeg mener med full range er at de kører som large uden bass management. Heldigvis er det de færreste filmproducenter der sender 20hz signaler uden gennem surround/surround back kanalerne.

    Ved brug af parametrisk EQ kan du eliminere stående bølger næsten fuldstændigt. Resultatet er kraftig og præcis bas gengivelse.

    Audyssey XT32 vs Parametrisk EQ:
    http://www.acousticfrontiers.com/whats-new/2012/11/1/audyssey-xt32-vs-parametric-eq.html


  • #9   27. aug 2013 Kig især på de to sidste billeder/spektrogrammer. Det er dem der fortæller mest om hvordan lyden forbedres fra før parametrisk EQ til efter.

    Se her hvor lang tid rummet bruger på og "ringe" 16-20hz toner ud (ja det er en vild sub han må bruge)


    profilbillede
  • #10   27. aug 2013 Og efter parametrisk EQ:


    profilbillede
  • Jakob N
    Jakob N Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 5 Følgere: 5 Svar: 371
    #11   27. aug 2013 Ja det er jo et lidt følsomt emne, men jeg vil nu stadig mene at de penge man sparer på store gulvhøjttalere er givet meget bedre ud på en god subwoofer (eller 2).

    Jeg har selv udført rum korrektion mange mange gange og har da også undersøgt hvordan det bør gøres for at få bedste resultat da man kan få meget dårlige resultater ud af at gøre det forkert. Det fungerer rigtig fint og der er altså god sammenhæng imellem top og bund, også med center kanal og sidehøjttalere.

    Min receiver er gammel og det er softwaren naturligvis også men stadig kan jeg få gode resultater både i vores nuværende og gamle bolig.

    Desuden bør sidehøjttalere placeres så de spiller over "publikum" da det netop næsten kun er omgivelseslyde der kommer fra dem og det kan i det hele taget være svært at placere 4 eller 6 gulvhøjttalere i stuen smiley


  • #12   27. aug 2013 "Ja det er jo et lidt følsomt emne, men jeg vil nu stadig mene at de penge man sparer på store gulvhøjttalere er givet meget bedre ud på en god subwoofer (eller 2)."

    Der er jeg så fuldstændig enig hvis budgettet er begrænset. Gulvhøjttalere hele vejen rundt erstatter ikke en god subwoofer på nogen måde.


  • #13   27. aug 2013 Så et godt sæt kunne sagtens bestå af Front:CM9, bag: CM5 og tilhørende center og god sub?

  • #14   27. aug 2013 Anders
    meget afhænger af hvordan du har planer om at pladser dine cm5??


Kommentér på:
Kompakt højtalere som baghøjtalere ?

Annonce