{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.061 visninger | Oprettet:

Effektforstærker bridge {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Jeg skal hente en NAD 216 THX i morgen.
Jeg er lidt i tvivl hvorvidt jeg kan forbinde den med min marantz surround reciever. Jeg har flere pre out muligheder bagpå min recieveren. Zone 2, front, center, subwoofer, surround back... Hvilken en skal jeg benytte mig af.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Effektforstærker bridge
  • #1   7. aug 2021 front

  • #2   7. aug 2021 Kommer an på hvad du skal bruge den til

  • #3   7. aug 2021 Jeg havde tænkt mig at bruge den NAD kun til mine fronthøjttalere.

  • #4   7. aug 2021 så det front

    Skal din snurre rundt forstærker også bruges til film med et komplet 5.1 eller 7.1 surround sæt


  • #5   7. aug 2021 Lige nu lytter jeg meget i stereo, faktisk det er en 2.1 opsætning hvor jeg har min subwoofer til.
    Planen er nu når vi snart flytter i vores eget hus at jeg skal have mine baghøjttalere oppe et køre. Det bliver bare en 5.1


  • #7   8. aug 2021 Kan være den har ht passthru

  • #9   8. aug 2021 Thomas C

    Det er sådan en surroundreciever Marantz 5010


  • #11   8. aug 2021 #10

    Ved vi hvad trådopretter skal bruge naden til, bedre, mere lyd eller begge dele, den kan iøvrigt brokobles så den yder rigeligt, 400 watt i 8 ohm rms


  • #12   8. aug 2021 #11 Jo den kan brokobles men det giver bare ringer lyd.


  • #14   8. aug 2021 Igen vi ved ikke hvorfor opretter har valgt at købe en nad 216 og hvilken højttaler han har

    Måske trækker surround receiveren dem ikke så godt, sjældent surround receiver yder det i watt som de er opgivet til samt lyder godt i stereo samlignet med surround.

    Hvis højttalerne går ned til under 4 ohm kan en effektforstærker fra nad måske trække højttalerne bedre end en surround receiver


  • #16   8. aug 2021 jeg anbefaler ikke brokling, jeg nævner blot at de kan brokobles.

    Vi aner stadig ikke hvilken højttalere tråopretter har


  • #18   8. aug 2021 Nåhhh. Ok!
    Jeg havde ikke læst alle jeres tråd i god tid.
    Jeg har nu hentet min NAD og den er betalt. ??
    Synes ikke min Marantz SR 5010 gøre arbejdet som den skulle. Derfor havde jeg besluttet mig at kaste mig ud i noget effektforstærker i den håb at jeg vil få lidt mere ud af mine fronthøjttalere. Som sagt før, jeg havde stortset kun mine fronthøjttalere og min subwoofer koblet til Marantz'en. På et tidspunkt kommer der min center og baghøjttalere, men lige nu køre jeg kun i stereo. Jeg har et andet spørgsmål. Før jeg skal op og sætte min NAD til ville jeg spørge om råd. Bagpå har jeg Bridge Mode (on mono) og (off stereo) hvad skal den står på hvis jeg kun skal have mine fronthøjttalere til? Og hvad med soft clipping? Takker


  • #19   8. aug 2021 Off, softklipping off så længe du spiller inden for forstærkernes grænse

  • #20   8. aug 2021 Kan se mange spørger hvad jeg har af højttalere.
    Det er Dali Ikon MKll med Dali subwoofer E-12 F


  • #21   8. aug 2021 Og jeg må sige at der er ikke mange NAD 216 THX til salg, og den var spor ikke billigt som brugt, synes jeg.


  • #22   8. aug 2021 hvilken størrelse ?

  • #24   8. aug 2021 Dali Ikon MKll er et vidt begreb der findes 5 alm modeller+ surround og subwoofer

  • #25   8. aug 2021 Michael L

    Dali Ikon 6 MKll


  • #26   8. aug 2021 Når du alligevel ikke bruger alle kanalerne i din reciever, tror jeg du ville vinde mere ved bi-amping af dine gulvhøjtalere.

  • #29   9. aug 2021 Thomas M

    Jeg har biamp på mine dali ikon ??


  • #30   9. aug 2021 Den forstod jeg ikke helt.
    Spørger du om du kan bi-ampe, eller siger du at du allerede gør det?


  • #31   9. aug 2021 Jeg har bi-amp på mine fronthøjttalere

  • #32   9. aug 2021 Hvad med at købe en til og køre bi amping ?

    Hvis ikke det sparker røv, kan trække dine højttalere skal du have noget helt andet

    https://www.dba.dk/effektforstaerker-nad-216-thx/id-1081764415/

    https://www.dba.dk/effektforstaerker-nad-t753-2/id-1081177325/


  • #35   9. aug 2021 Hvis man ikke køre aktiv deling så frekvens området til forstærkeren tilpasses så vil jeg mene det er spild af penge at køre Bi-Amp

  • #36   9. aug 2021 Jeg er ret sikker på at du godt kan lave aktiv deling i receiveren, og det må da give flere watt at bruge 4 effekttrin til højtalerne i stedet for 2.


  • #38   9. aug 2021 Når en effekt forstærker kun skal koncentrerer sig om en mindre del at frekvensområdet vil det betyde bedre kontrol, laver forvrængninger men ikke nogen nævneværdig effekt forøgelse, der kan jo også være minus forbundet med Bi-Amp

  • #39   9. aug 2021 Jeg er stadig ret sikker på at du kan justere frekvens området for hver enkelt forstærker trin i menuen i receiveren, og selvfølgelig giver 100w + 100w ikke 200w i denne forbindelse, men jeg tror heller ikke på at det skader.

  • #40   9. aug 2021 Desuden er det ikke relevant længere når trådstarter skriver at han har prøvet det, og han stadig ikke var tilfreds med lyden.

  • #41   9. aug 2021 Det jeg mener med minus er..
    Hvis man fks. bruger 2 forskellige forstærker med hver deres "sound"
    Jeg overvejer selv at bruge en Parasound HCA-2200II på basdelen også mine rør forstærker opad de har hver deres "sound" og det kan godt lave unoder i og omkring delfrekvensen.
    Noget jeg skrev for at pointer at Bi-Amp ikke kun er godt men også kan være skidt.
    Bi-Amp hvor hver forstærker får hele frekvensområdet er efter min mening uden effekt.
    Hvor i mod Bi-Amp hvor delingen er før forstærkeren har fordele som tidliger beskrevet.
    Kan i øvrigt ikke lige se hvad det har med at kaprer en tråd at gøre, måske det faktisk er noget information tråd-starter kunne bruge.


  • #42   10. aug 2021 Altså. Mine Dali Ikon 6 spiller ganske fint.
    Det jeg savner i dem er mere styrke effekt ved lavere volumen. Uden at jeg skal skrue op kl. 12:00 eller 13:00 for at få den ønskede styrke. Jeg lytter en del kun i stereo. Jeg har også min subwoofer til og den giver mere dybde. Jeg er også meget på youtube og lytter til rigtig meget musik derovre. Jeg ved godt at youtube har et lav kvalitet på musik signal. Jeg troede at i effekt forstærker vil give mig det jeg savner. I stedet for at jeg skal investere i større højttalere. Dem jeg er på jagt efter kommer ikke så ofte til salg. Jeg synes også, uden at have så meget viden om, at 2x NAD 216 THX ville være overvurderet. Bare min mening


  • #43   10. aug 2021 Jeg er ikke med, i nogle forstærker havde man en knap med loudness funktion hvor bassen blev forstærket noget man typisk bruger ved lav volume, Det du mener ?


  • #44   11. aug 2021 Søren A

    Nej, nej.. jeg tror du misforstå mig fuldstændig
    Det kan jeg også gøre i min marantz surroundreciever
    Jeg savner bare mere waooo effekt i min gulvhøjttalere
    Synes jeg havde læst et sted, at mange gange kan det godt svare sig at får fat i en god effektforstærker


  • #45   11. aug 2021 Men hvis det er rigtig forstået at det er ved lav styrke så tror jeg ikke det giver den ønskede effekt at sætte en NAD effektrin på, men det er jo klart at bedre forstærker giver bedre lyd.
    Jeg har ikke den store erfaring med surround receiver, men dem jeg har hørt gør det ikke specielt godt i stereo.
    Du skriver i snart skal flytte i hus hvilket giver en ny akustik så tænker du bør afvente hvordan anlægget lyder der, hvis du går en del op i musik og film for den sags skyld, så ville jeg læse lidt om akustik og opstilling og så indrette lytte/film rummet efter det eller så meget du nu får lov til smiley Det er langt det vigtigste med god akustik.



  • #46   11. aug 2021 Måske menes der mere bundtræk ved lav lystryke som en diesel motor kontra en benzin motor ved lave omd (mere strømstærk forstærker)

    Nogen forstærker, højttaler kombinationer skal bare op på et vidst niveau før der sker noget


  • #47   11. aug 2021 Men højtalerne er jo let drevne så...tror faktisk noget af det TS eftersøger kan skyldes kontrolforstærkeren i surround receiveren og ikke så meget effek delen.
    Den måde vi mennesker høre på kan jo ikke lige ændres og der sker noget med hørelsens når der skrues op, også derfor loudness er opfundet, netop for at kompensere for dette.
    (ikke fordi jeg personligt er tilhænger af tonekontrol)


  • #48   11. aug 2021 Surround recievere fra marantz plejer at være mere musikalske end gennemsnittet (har selv en sr5005).
    Hvilken kilde bruger du når du hører musik fra youtube, og hvilke andre kilder har du tilsluttet?


  • #49   11. aug 2021 Jamen. Jeg tror heller ikke at jeg har fået det jeg havde regnet med at jeg skulle. Ved ikke hvad jeg havde forventet. Men nu er pengene brugt, og forstærker købt. ;)?? Det er så et andet ting jeg undrer mig vild meget over. "Soft clipping" står på off. Og når jeg lytter til musik ved rigtig lavt volumen får jeg alligevel lys indicator at blinke på den NAD?!? Hvorfor gør den det?

  • #50   11. aug 2021 Søren A

    Altså, jeg er lidt op i alderen, så jeg skruer ikke op for anlæget som et knægt fra 1G til gymnasiefest. smiley Jeg har så et andet grej hvor jeg nogen gang kan finde på at få renset membraner for støv. ?? Men det er så studie monitor og det er fint spillet til. Men det er også meget sjælden og når naboer tillader det.


  • #51   11. aug 2021 Thomas M

    Jeg har waoo box som jeg har kun digital optical kabel fra den box inde i marantz. Og det er som regel kun mest youtube. Og jeg er faktisk en del på den youtube da jeg har en del musik der. Og jeg ved godt og deres kvalitet er ikke den bedste.


  • #52   11. aug 2021 Michael L

    Seriøst? Det vil sige at jeg skal op den halve af styrken hvad marantz kan tilbyde, bare for at få flyttet lidt luft i stuen. Synes bare det er lidt øv...


  • #53   11. aug 2021 Jeg har ingen anelse om hvilket signal en waoo box sender ud, hvad med airplay bruger du det eller har du en iphone/mac du kan prøve det med?
    Evt. andre kilder du kan tilslutte, cd afspiller eller lign?


  • #54   11. aug 2021 Måske menes der mere bundtræk ved lav lystryke med marantz forstærkeren som en diesel motor kontra en benzin motor ved lave omd (mere strømstærk forstærker)

    Nogen forstærker, højttaler kombinationer skal bare op på et vidst niveau før der sker noget

    Der er bare nogen test siger at der findes højtaler og,eller forstærker kombinationer der lyder bedst når de for lidt volumen, nogen kombination er ikke så velegnet til lave lydstyrke hvor andre er

    Tænker en forstærker med bedre bundtræk, hvis ikke det er det skal du overveje bedre højttalere


  • #55   11. aug 2021 Det lyder som om du allerede har sat effektforstærkeren til, og stadig ikke får nok ud af det?
    Hvis det er tilfældet tror jeg ikke det er mangel på muskler, men måske derimod noget andet der er problemet.


  • #56   11. aug 2021 Thomas M

    Ja, jeg har sat den til. Det er bare lidt øv nu når jeg allerede har købt den, ikke.?? Men forså slet ikke det der med soft clipping? Skulle den blinke, selv ved meget lave volumen? Den er ikke konstant lys på


  • #57   11. aug 2021 #54 det er klart at hvis man har et system der er til den lyde side og så spiller lavt så kan det godt blive et tynd kop kaffe.
    Men fakta er at det menneskelige øres følsomhed er indrettet sådan også derfor de fleste anlæg lyder bedst hvis der spilles lidt højt.
    Den med at sætte en forstærker til som har langt flere muskler og stabilitet sikkert vil give bedre lyd, men tvivler på det vil hjælpe på let drevne højtaler ved lav lydstyrke.

    Kender ikke lige den NAD 216 men har selv en NAD C272 på i mit køkken og den syntes jeg hælder lidt tonalt til den lyse side og gør 216 det samme så kan det næsten have modsatte effekt.


  • #58   11. aug 2021 #56 nej den skal ikke blinke, soft clip vil jeg anbefale står på off som giver den bedste lyd.
    bridge (brokobling) den står på off (stereo) ?


  • #59   11. aug 2021 Har du brugt målemikrofonen til opsætning af receiveren?

  • #60   11. aug 2021 #57

    En god forstærker har ofte nogen evner til også at få gode højtaler til at lyde godt ved lav lydstyrke, kunne være en mere strømstærk forstærker, højere dæmpningsfaktor eller kunne det være fordi receiveren lyder alt for pænt (kedeligt) ?


  • #61   11. aug 2021 Søren A

    Jeg tror at lysdioden er måske dum, eller bare blinker uden noget grund. Kan være den er bare gået i lysshow mode! ?? Begge er slået fra. ??


  • #62   11. aug 2021 Thomas M

    Kan jeg ikke rigtig huske
    Jeg har også en Onkyo surround reciever og havde kørt audyssey på den ene af det 2, men kan ikke huske om jeg har sat mic til marantz.


  • #63   11. aug 2021 #60 kender ikke receiveren så ved det ikke, kender heller ikke højtalerne.
    Som jeg forstår så er TS tilfreds med lyden ved højre lydstyrke og syntes de er lidt for tamme ved lav lydstyrke (måske jeg har misforstået det)
    Jeg er enig i at lyden vil blive bedre med en god forstærker, men jeg tror ikke på at forandringen bliver så stor som jeg fornemmer TS ønsker ved lav styrke.
    Vi kan jo ikke se bor fra hvordan vi opfatter lyd og det ændre ingen forstærker på uanset hvor god den end måtte være, det var derfor jeg nævnte "loudness" som jo er konstrueret for at modgå dette.




    profilbillede
  • #64   11. aug 2021 Jeg ville glemme alt om det med ørets følsomhed, har aldrig oplevet et godt anlæg ikke lyder godt ved lav lydstyrke, mange biler kan også køre godt ved lav hastighed.

    Jeg vil anse et anlæg der ikke lyder så godt ved lav lydstyrke, mangler noget, som en bil med en motor der første yder godt ved mellemhøje omd og måske en undervogn der passer bedre med høj hastighed end lav (noget i den stil).



  • #65   11. aug 2021 Michael L

    Det er lige dette hvor jeg vil henne! ??
    Hvorfor skulle jeg skrue op på det halve styrke hvad min forstærker er opgivet til for at kunne høre noget ordentlig!
    Og synes ikke min hørelse fejler noget. Lad os nu sige at min marantz kan går op til 100db! Og hvis jeg skal skrue op på volumen til 50db for at få lidt liv i mine gulvhøjttalere som på ingen måde er højt musik i mine ører! Jeg synes det er lidt tam!


  • #66   11. aug 2021 Det halve af 100db er 97db, i det der skal dobbelt så mange watt til at spille 100 db når man spiller 97db

    Prøv at låne en high end forstærker, noget at det tunge grej for at høre om det gør en forskel, hvis ikke så skal du måske fokusere på højttalerne


  • #67   11. aug 2021 Michael L

    Dette var bare et eksempel
    Ved faktisk ikke hvordan den er opgivet i min marantz.
    Men det var mere for at sammenligne med noget. smiley


  • #68   12. aug 2021 Men så skal du ikke fokuser på forstærkeren men på dine højtaler det er der problemet ligger.
    Det er korrekt at der skal dobles op på watt for hver 3db forøgelse men ca. 10db før vi opfatter lyden dobbelt så højt.

    Michael L. hvorfor skulle et godt anlæg ikke lyde godt selv ved lav styrke, for det har jeg ikke udtalt mig om ikke er tilfældet, kun at fakta er at menneskers opfattelse ved lav styrke i basområdet er forringet i forhold til højere lydtryk, og det tror jeg er kernen til problemet i de stander højtaler.


  • #69   12. aug 2021 Forskellieg komponenter kan have forskellige fordele, nogen kombinationen lyder bare ikke så godt ved lav lydstyrke i forhold til høj, derfor nogen skriver at x højttaker lyder meget bedre når de for en super kraftig forstærker til at trække dem, som thomas & stereo nogen gange gør

  • #70   12. aug 2021 Søren A

    Ja, du har måske ret.
    Men, så ville jeg ikke koncertrere mig om forstærkeren og bruge lidt penge på det hvis jeg havde vidst lidt mere. I stedet for lavet jeg lidt impulsiv køb. Da jeg læste et sted her at man godt kan løfte lyden med en ekstra forstærker, ikke. Men måske ikke i min tilfælde


  • #71   12. aug 2021 Er subwooferen integreret ordenligt ?
    Har læst før at nogle havde det problem at Subben ikke tændte ved lav styrke, så du er sikker på den er på og ordenligt integreret / justeret.


  • #72   12. aug 2021 Jeg er helt enig i at en super forstærker vil løfte lyden til det ypperste dine Dali kan præster. men det er bare ikke det jeg læser du vil/mangler, men det er ved lav lydstyrke du mangler noget af det dine højtaler lever når du spiller højt.
    Og det tror jeg ikke du vil find ved at sætte en anden forstærker til hvilket du jo allerede har fundet ud af, da det ikke hjalp at sætte NAD 216 til ergo er der 2 muligheder Forkert opsætning / indstilling eller min teori om den ændrede hørelse ved lav volume.
    Og ser kun en løsning hvis opsætning / indstilling er ok og det er andre højtaler som kan det du mangler.

    Michael L. Du behøver ikke forklar mig om forstærker / højtaler jeg har været entusiast i over 40 år og har prøvet det meste også anlæg på den forkerte side af en ½ mill. så ved godt hvad gode højtaler og gode forstærker kan.
    Min forklaring om hørelsen er ikke noget jeg tror, det er fakta


  • #73   12. aug 2021 Hej Zlatko
    Jeg tror også mest på at det er kilden eller indstillingerne den er gal med, har du prøvet med andre kilder?
    Grunden til at jeg spurgte om du havde brugt målemikrofonen, er at den godt kan finde på at filtrere noget af bassen fra og sende det til subwooferen?
    Hvilken indstilling står recieveren på når du hører musik?


  • #74   12. aug 2021 Thomas M

    Ja, jeg er enig med dig og Søren A
    Jeg havde kun lavet sådan en plug 'n play og havde vidst forventet mirakler. Jeg havde ikke haft tid at undersøge mere. Jeg er vidst nødt til at komme ind i marantz indstillinger og prøve at trylle lidt der. Min marantz står i "music" da det er kun der jeg har min subwoofer on.
    Den tænder ikke hvis den står i "pure"


  • #75   12. aug 2021 Hvordan lyder højtalerne i pure, altså ikke det samlede lydbillede, men bare højtalerne?


  • #76   12. aug 2021 En anden tanke er, om du har skruet helt op for volumen på din waoo box?

  • #77   12. aug 2021 Thomas M

    Altså, man skal først og fremmest sætte sig ind i tingene og prøve at bruge lidt mere tid på noget man havde købt brugt. Og det er for at teste om alt virker som det skal.
    Jeg synes jeg har lidt udfordringer. Jeg har prøvet at lege lidt med indstillinger i min Marantz. Men jeg oplever en del skratter i begge mine højttalere. Altså, mine højttalere fejler absolut intet, det ved jeg 100%! Jeg har audioquest bi-wire kabler og det er bare i mint stand. I går skrratet kun den ene højttaler og jeg skiftet plads i NAD og prøvet at afspille noget fra youtube. Nu her har jeg spillet noget fra webradio på marantz og bluetooth fra min mobil i soundcloud, og youtube, og begge højttalere skratter og skifter mellem begge..?? Jeg er helt op at køre, ved ikke hvad jeg skal tro?


  • #78   12. aug 2021 Skratter det også hvis du kobler nad’en fra, og kun bruger Marantz’en?

  • #79   12. aug 2021 Thomas M

    Så skal jeg have mine ht. kabler ud af NAD'en og in i marantz. Men jeg havde ikke lignende problemer mens det hele kørt med marantz.


  • #80   12. aug 2021 Når jeg har flyttet kabler tilbage i min marantz så er der ikke noget at sætte finger på! Jeg tror jeg er blevet snydt!
    Og jeg havde spurgt ham flere gange om NAD'en virker som den skulle! Det er bare en ting jeg undrer mig over.
    Jeg har den runde sugerøragtig termineringer som jeg på ingen måde kan få helt op inde i NAD, men i marantz'en sidder det helt perfekt. Kunne det være noget der? Ved ikke om jeg kan ligge nogle billeder her?


  • #81   12. aug 2021 Det hedder jo hifigalleri, så mon ikke det skulle være muligt at få lagt et par billeder op!
    smiley


  • #82   12. aug 2021 Jeg tænker at det bedste er at følge lyden fra kilde til højtaler, og tjekke alle indstillinger undervejs.
    Jeg har selv haft min sr5005 sat til et par triangle gulvhøjtalere, hvor den gjorde det rigtig fint (i mine ører).
    Søren har ret i at vi hører, og oplever lyd forskelligt, men der er ingen grund til at afskrive/udskifte noget af det du har, før du er sikker på at du givet det de bedste betingelser for at yde.
    Det kan eksempelvis være indstillinger i waoo box og receiver, forbindelser, placering af højtalere.


  • #83   12. aug 2021 Thomas M

    Direkte fra mine Dali Ikon ind i NAD, og så har jeg selfølgelig phono kabler fra Marantz pre out "front" inde i NAD phono. Soft clipping switch er i off, samt stereo switch er i off. Det er da først nu hvor jeg havde brugt lidt mere tid på at teste den. Kan jeg godt først høre nu at det er helt galt. Som om den ene højttaler kobler helt fra, og det skiftes mellem den ene og den anden højttaler i total skratter! Mine gulvhøjttalere var sat til "small" med 80hz, og min subwoofer er til LFE i 120hz. Jeg har skiftet lidt rund med opsætning til "large" på mine fronthøjttalere.
    Men kan dette være skyld i at det skratter ligepludselig?


  • #84   12. aug 2021 Stereo off??

  • #85   12. aug 2021 Det er forhåbentligt bridge off!

  • #86   12. aug 2021 Det burde ikke skratte af den grund, men du skriver at dine termineringer har dårligt fat, det kan godt give skratten.
    Jeg ville stadig pille nad’en fra og få styr på resten af opsætningen før jeg prøvede at tilføje flere mulige fejlkilder, måske har du slet ikke behov for den?..,


  • #87   12. aug 2021 Det er korrekt at bridge skal stå på off (stereo)


    profilbillede
  • #88   13. aug 2021 Thomas M

    Jeg vil ikke sige at det har dårlig fat, termineringer kommer ikke helt inde som det gøre på min Marantz
    Kan godt være at kanalerne på marantz og NAD er bare anderledes bygget og derfor måske ikke har det samme størrelse. Jeg har prøvet at sætte mig lidt mere ind i tingene. Læste bla. i min marantz manual at når man har et ekstern forstærker så skal den kobles i pre out i Zone 2
    på marantz! Altså, når jeg gøre på den måde så får jeg kun min subwoofer at spille??? Jeg er ikke helt med?
    Det starte med at jeg kunne høre skratte på min venstre Ikon, og det kommer fra diskant og mellemtone. Alt det mens jeg har mine højttalere sluttet til NAD. Så skifter jeg plads i NAD og bytter om på kabler, for at finde ud af om det er mine højttalere det er galt med eller forstærker.
    Efterfølgene får jeg skratten i begge højttalere hvor der skifter mellem begge højttalere, ligesom i stereo, hvor lyden forsvinder helt. Det bliver jeg så træt af og piller mine kabler ud og ind i marantz igen. Nu har jeg det sådan at jeg har kun den ene højttaler der spiller?
    Jeg vil bare sige at alt havde spillet fint før jeg fik den idé med en effektforstærker og begyndt at eksperimentere


  • #89   13. aug 2021 Men en anden ting angående bridge
    Jeg har det lidt svært med den teori og praksis at den skal står på off? Er det ikke mening med bridge at 2 ting skal arbejde sammen? Det gøre feks. 2 wifi routere når det er i bridge mode


  • #90   13. aug 2021 #89 Når du brokobler (bridge mode) slår du de 2 kanaler (højre & Venstre) sammen til 1 kanal så det vil jo kræve 2 ens effekt forstærker.
    Desværre resulter det i dårligere lyd, så vil ikke anbefale brokobling.
    I videoen forklares lidt om det, dog kommer han ikke ind på alle problemer der er når du brokobler en stereoforstærker
    I bridge mode seer din forstærker nu impedansen som det ½ og har du en højtaler der går ned til eller under 4 ohm så betyder det at forstærkeren trækker 2ohms belastning eller for den sags skyld mindre. Det er de færreste almindelige forstærker bygget til at kunne klare.
    Dæmpningsfaktoren halveres og forvrængningerne for dobles.

    Så du kan godt se træerne ikke vokser ind i himlen smiley
    https://www.youtube.com/watch?v=oaCfezGpMl4
    Som du kan høre så er det ikke et problem når forstærkerne er bygget direkte til formålet, det er bare ikke tilfældet i 99,99% af de stereo forstærker der har muligheden for brokobling.



  • #91   13. aug 2021 Du skrev at din ny indkøbte NAD blinker i overload og det skal den ikke, har du mulighed for at teste den på en anden kontrolforstærker ? for tænker den kan være defekt.
    Jeg har ikke så meget tjek på surround receiver så der er nok andre der kan hjælpe meget bedre med opsætning og finjustering som jeg kan.
    Men du skal nok læse manualen som jeg kan se er ret omfattende at sætte sig ind i og langt værre at vejlede dig ud fra når man ikke selv er receiver bruger og ikke lige sidder ved apparatet selv.


  • #92   13. aug 2021 Søren A

    Det jeg havde undersøgt før jeg havde købt den NAD var, om min marantz havde "pre out", og det har den! Og det var sådan set et vigtig udgangspunkt. Så har jeg den mulighed at smide en effektforstærker på. Det jeg ikke havde undersøgt mere om var, at mine Ikon er i 6 ohm.
    Jeg havde ikke haft ret meget tid at sætte mig ind i tingene. Nu er da heldigvis weekend og jeg kan prøve mig lidt mere frem. Synes bare at mine Ikon og marantz spillet fint sammen. Det jeg har lige nu kun den ene højttaler spille på marantz. Og det er lidt problem. For, det havde jeg ikke set komme. Jeg må også finde ud af om den NAD er i stykker eller virker den overhovedet. Jeg har ikke mulighed at selv kontrollere og køre forskellige fejlfinding på elektronik, er bare en håndværker. ????
    Jeg har et andet surround reciever. Det er så et onkyo som er kun par år gamelt, men den har ikke noget pre out.


  • #93   13. aug 2021 Håber du får den til t virke.

  • #94   13. aug 2021 Ja, tusind tak Søren A
    Men jeg tvivler. Bare træls jeg havde nu købt en forstærker jeg ikke rigtig kan bruge til noget.
    Og jeg havde ellers glædet mig rigtig meget
    Jeg har nu kablerne tilbage i min marantz og det spiller fint igen. Men, jeg ville virkelig hvis nogen kan komme med flere input's hvorfor jeg får den skratten når jeg kobler min NAD 216 THX til Marantz?
    Kan det være mit phono kabel mellem NAD og Marantz kan være noget i vejen med? Jeg har desværre kun den ene phono kabel jeg kan lege med.
    Jeg har googlet mig lidt frem og fandt nogle tråd angående NAD 216 og 218 med noget der ligner meget det jeg oplever på min. Det er godtnok nogle gamle opslag fra et andet forum. Udgangsrelæ og udgangs transistor kan være skyld i mit problem.
    Jeg er overbevidst at det er NAD det er galt med


  • #95   13. aug 2021 Tja hvis du boede tætte på kunne jeg godt have hjulpet dig.
    Men har du mulighed for at lever den NAD tilbage ?
    kablet kan jo være defekt men det virker mærkeligt at den blinker tror den er defekt..

    Fik du lyd i begge kanaler i din Marentz igen ?


  • #96   13. aug 2021 Han kan da ikke bare aflevere naden tilbage hvis den er købt på f.eks dba

  • #97   13. aug 2021 Nej det kan du have ret i Michael men hvis sælger har solgt ham en defekt produkt så ville jeg godt nok forsøge at få vedkommende i tale.

  • #98   13. aug 2021 Købt som beset ?

  • #99   13. aug 2021 Michael både ja og nej, hvis sælger vidste den var defekt og sælger den uden at informer køber så gælder den faktisk ikke, men JA det er svært at gøre noget ved, men det betyder jo ikke man skal findes sig i det, det kan jo også være at sælger uden vider tager den retur eller giver et ordentlig afslag i prisen, det ved man jo først når man har kontaktet sælger.

  • #100   13. aug 2021 Jeg har da solgt en vaskemaskine på dba, hvor køber ringede og sagde at pumpen var stået af (den havde stået ubrugt i 6 måneder).
    Hendes far kunne selv skifte pumpen, og den kostede kun 300,-, så dem sendte jeg tilbage til hende.
    Der er ingen der ved hvad sælger vil sige, hvis man ikke spørger.

    Jeg tror ikke jeg ville købe noget af Michael L…


  • #101   13. aug 2021 Søren A

    Ja, marantz virker fint sammen med mine Ikon, og det er dejligt. Jeg er ærlig talt ret sikker på at den NAD fejler et eller andet. Jeg havde mødt sælgeren og snakket med ham når jeg skulle afhente. Ja, men er det bare ikke påstand mod påstand? Jeg spurgte ham igen der om NAD var fejlfri, og han svaret ja. Lidt øv, for han virker seriøst og en som ikke kunne finde på at tage pis på nogen. Når jeg slå op i bridge mode, så blinker lampen ikke. Havde faktisk overvejet at kontakte ham og fortælle om mine udfordringer. Og så bare høre hvad han har at sige. Den NAD lå bare klar på bord når jeg kom. Han ville skifte til noget sonosagtig noget, derfor havde han ikke brug for den mere. Men ok, vi snakker også em en forstærker som har en del år bag sig. Jeg kan også se ovenfra på forstærkeren at alt er ikke som det skulle være. Jeg har ikke meget erfaring med elektronik, men kunne godt finde på at åbne for den og kigge.


  • #102   13. aug 2021 Du kan nok ikke sådan bare lige se hvad den fejler med mindre noget er brændt af.
    Den skal nok repareres.
    Jeg ville da lige kontakt ham for at se om han vil tage den retur igen, man vej jo aldrig..
    Men tænker da det er noget han vidste så ??


  • #103   13. aug 2021 Ja, men hvis han har solgt noget som han godt ved er noget lort så det rigtig dårlig stil fra hans side af!
    Det finder jeg mig ikke i! Altså, billig var den ikke, ligemeget hvad


  • #104   15. aug 2021 Hvordan lyder dine højtalere sammen med Marantz’en efter du justerede frekvenserne.
    Har du fået den lyd ud af det du gerne ville?


  • #105   15. aug 2021 Thomas M

    Jeg har fået dem +4 db højere op i volumen.
    Sådan at det kan spille lidt højere ved lav volumen.
    Havde indstillet dem igen op i 80hz
    Min subwoofer står på LFE+Main
    Altså, synes det spiller ok, ingen skratten eller noget.
    Jeg er 100% overbevidst at NAD fejler et eller andet.
    Ved sgu' ikke hvad jeg kunne gøre forkert med tilslutning af marantz og NAD.


  • #106   15. aug 2021 Men du købte nad’en fordi du ikke var tilfreds med lyden fra receiveren og højtalerne før.
    Er det setup blevet bedre efter du har justeret på det?


  • #107   16. aug 2021 Thomas M

    Ja, jeg købte NAD i den håb at jeg kunne får mere saft og kraft ude af mine gulvhøjttalere. Tror jeg har lavet et fejl køb! Skulle forhøre mig noget mere om den NAD! Så ja, det var meget impulsiv køb. Kunne finde noget ordentlig og kun par år gammelt til 3.000,-
    Havde lige fået at vide fra en radio værksted at en funktionsafprøvning koster 750,- seriøst, er du gal mand!!?


  • #108   16. aug 2021 Tja den kostede ca. 3500kr i 1996, ved ikke hvad du har givet for den ? men en reel pris set i forhold til alder burde jo nok være noget under 1000kr men det har du jo nok ikke fået den til, da priser på gammelt Hi-Fi er vandvittig og meget overvurderet.
    Kan det betale sig at fikse den, sikkert ikke.. desværre.


  • #111   16. aug 2021 Søren A

    Der var kun en på DBA til 2.600,-
    Jeg gav for min 2.000,- du kan godt regne det ud at det slet ikke kan svare sig! Men, jeg prøver at kontakte sælgeren først. Men før jeg gøre det ville jeg prøve med et andet sæt højttalere jeg har. Det er bare nogle kompakt nogle jeg har liggende. Så må vi se


  • #112   16. aug 2021 En denon PMA1560 er der nogen kalder diskant smaderen (eller lignende) , en i mekainsk perfekt stand koster omkring 5000kr

    https://www.dba.dk/integreret-forstaerker-deno/id-1082230396/
    Den har over 2x200 watt i 8 ohm

    Denon PMA1315R er en kedeilig forstærker hvis du overvejer en http://www.worldofhifi.dk/?page=galleries&album=hi-fi_og_elektronik-96_nr-10&img=28567


  • #113   16. aug 2021 Hej Michael L,
    Syntes det er vandvittigt at en forstærker er dyre end da den blev solgt som ny for 30år siden.

    Kender du ellers noget til omkring 3000kr som er værd at anbefale


  • #116   17. aug 2021 Hvad mener du med i stedet for?
    Er det samme sælger som solgte dig nad’en eller vil du ud og købe en forstærker mere?


  • #117   17. aug 2021 #115

    Du fumler lidt i mørket uden rigtig at vide hvad du vil have, om det er bedre en det du har og måske kun vælger marantz fordi du i forvejen har marantz

    Iøvrigt alt for dyr i forhold til alderen

    Noget a al det her

    https://www.dba.dk/forstaerker-rotel-ra-01-40/id-1082063049/

    https://www.dba.dk/integreret-forstaerker-denon/id-1081988288/

    https://www.dba.dk/forstaerker-rega-io-perfe/id-1081603503/

    https://www.dba.dk/integreret-forstaerker-cyrus/id-1079597185/


  • #118   18. aug 2021 Thomas M

    Nej, nej!
    Før jeg købt den NAD havde jeg set den Marantz
    Det var kun pga. prisen på den holdte jeg mig væk.
    Og nej, jeg skal ikke have en forstærker mere.
    Hvis jeg skal have noget så bliver det et sæt andre gulvhøjttalrer. Som sagt før, jeg troede bare at et andet forstærker ville give lidt mere. Skulle jeg beholde det penge og investere i noget andet


  • #119   18. aug 2021 Jeg tror stadig ikke du får udnyttet dit nuværende setup fuldt ud med de indstillinger du bruger, og hvis du så skifter højtalerne risikerer du at de heller ikke leverer.

  • #120   18. aug 2021 Hvis dine gulvhøjtalere kun spiller fra 80hz og op fjerner du jo meget af fylden fra dem.
    Jeg ville sætte højtalerne til large igen, og så sætte receiveren i stereo (der burde sub’en stadig spille med).


  • #121   18. aug 2021 Thomas M

    Altså, jeg har virkelig brugt lidt tid på og læste på forskellige fora og diverse diskussioner angående indstillinger på gulvhøjttalere i stereo. Det er da en del der sværger på at ens gulvhøjttalere skal stå i "small" osv.
    Jeg ved jo udmærket godt at ens øre bestemmer hvad er det bedst for en lytter. Kan godt være du har ret, men du kan prøve selv at google og se at der er en del eksperter der råder at man skal have sine højttalere i "small" ligemeget hvor store det er. Angående Hz, hvad ville du sætte dem til?

    https://subwoofer101.com/setting-up-your-gear/large-vs-small-lfe-main-double-bass-etc/


  • #122   18. aug 2021 Nu kalder du dem for gulvhøjtaler, men det er jo faktisk højtaler til stander / reol.
    Jeg kender ikke dine højtaler, men en del mindre højtaler falder allerede ved 60-70hz
    Jeg vil anbefale dig at vælge den laveste deling på din sub 70Hz hvis den kan det eller 80.
    Så kan du jo forsøge om det er small eller large der lyder bedst.
    Husk at ind juster med mic i lytteposition


  • #123   18. aug 2021 Når jeg googler dali ikon 6 mkII, får jeg et par gulvhøjtalere frem!

  • #124   18. aug 2021 Det kan jeg ski da godt se.. enten blander jeg 2 tråde sammen ellers er jeg nok senilkonfus smiley

  • #126   18. aug 2021 Nu er nedestående graf godt nok fra Mk1 så ved ikke om den stemmer overens med Mk2 men er det tilfældet så kan det vel ikke gå helt galt hvis delefrekvensen kan sættes til 70Hz og så front til Large.


    profilbillede
  • #127   18. aug 2021 Mht. large eller small, så siger du jo selv at du synes du mangler noget fra højtalerne.
    Husk også at artiklen er skrevet ud fra et surround synspunkt, det er ikke altid det samme som musik.
    Da jeg boede i lejlighed brugte jeg min marantz sr5005 både til film og musik, det var også derfor jeg valgte marantzen fremfor en tilsvarende yamaha eller onkyo, jeg synes den var bedre til musik.
    Jeg satte fronthøjtalerne til large, og satte den i pure direct når jeg hørte musik, det lød bedst i mine ører.
    Hvis du gerne vil have sub’en med ind over, synes jeg du skulle prøve at sætte fronthøjtalerne i large, sub’en i lfe+main og sætte receiveren på stereo.
    Husk også at skrue op for din waoo box/youtube (hvis du kan det), og brug receiverens volumenkontrol i stedet.

    Det var det der virkede bedst for mig, men vi hører alle sammen forskelligt.

    Ps. Nu bor jeg i hus, og har et rent stereo setup til musik + 7.1 surround til film/tv i samme stue.
    Min kone er meget forstående smiley


  • #128   19. aug 2021 Thomas M

    Ville det så sige at du har en stereoforstærker som kører primært kun i stereo, og du har en surround reciever som er kun til surround? Eller hvordan skal det forståes?
    Grunden til at jeg købt en effektforstærker med kun 2 kanaler er at jeg vil få lille smulle mere ren stereo i min opsætning. For, lige nu, jeg lytter kun i 2.1
    Senere når vi flytter ind i vores ejet, så kommer der en 5.1
    Og vi får meget større stue.


  • #129   19. aug 2021 Søren A

    I min subwoofer jeg kan går ned i 20hz og helt op i 250hz på min fostærker. Ja, det er så noget helt andet hvordan det vil spille sammen. Mine fronthøjttalere kan jeg også går fra 40hz.


  • #130   19. aug 2021 Grunden til jeg anbefaler en lav delefrekvens (gerne 70hz) er fordi går du meget højre op så vil du kunne retnings bestemme lyde og du vil kunne høre det er din subwoofer der spiller og det er jo ikke meningen, det skal jo gerne lyde som en helhed.
    Kan du stille delfrekvensen laver ? fks 50Hz kunne det være det vil give en bedre integration hvis dine (gulvhøjtaler smiley ) falder af nogenlunde som i grafen oven over.
    Hvilket vil betyde du skal have dine højtaler sat til large.

    Din sub har sikkert også mulighed for diverse indstillinger. så der er nok at forsøge sig med smiley for en anden vigtig faktor er jo indstilling af fasen så det hele spiller sammen.

    Opstilling af subwooferen er jo heller ikke lige meget, en god tips er at man stiller subwooferen der hvor du sidder i lyttepositionen fks på en stol.
    Så går du rundt og høre hvor bassen lyder bedst (skal gerne være i højden hvor subben placeres "altså typisk på gulvet" )
    Der hvor lyden er bedst der stiller du så subwooferen og nu har du bedst bas i din lytteposition
    Har du trægulv kan det være en god ide at sætte subwooferen oven på en tung flise (på undersiden af flisen kan der monteres gummi ben) det samme er gældende for de andre højtaler du har


  • #131   19. aug 2021 Yes, jeg har et stereo anlæg (det som er vist i min profil her i galleriet), og så har jeg et 7.1 surround system (som jeg ikke har oprettet endnu), med en marantz sr5005 receiver og audiopro mondial højtalere.
    På den måde får jeg det bedste af begge verdener, en stereo forstærker vil altid være bedst til musik og en surround receiver bedst til film.


  • #132   19. aug 2021 man kan bare bruge en forstærker med ht passthrough så er det problem løst eller et surround anlæg til samme pris som et surround anlæg og hifi anlæg koster

  • #133   19. aug 2021 Michael L

    Ja, ok. Men jeg tvivler at den NAD jeg købt har sådan en passthrough. Så ville jeg ikke være nødt til at koble min hæjttalere direkte på den, eller hvad? For, jeg synes ikke jeg vil have noget ud af hvis jeg kun kobler phono kabler fra marantz til NAD


  • #134   19. aug 2021 tror han mener kontrolforstærkeren skal have denne funktion

  • #135   19. aug 2021 Det har receiveren da også, når du sætter fronthøjtalerne til large er det jo det samme som full range.
    Er det ikke det du mener?


  • #136   19. aug 2021 http://www.audiophile.no/en/articles-tests-reviews/item/426-amplifiers-with-processor-input

    Selvfølge bedre at have et dyrt surroundanlæg end et billig surround og hifi anlæg og så fylder det ikke så meget 2 anlæg


  • #137   19. aug 2021 Højtaler placering betyder også en hel del, og for mig passede det ikke sammen for musik og surround.
    Derfor er det den bedste løsning for mig, i stedet for at gå på kompromis med begge dele.
    Det betyder ikke at det også er det der passer bedst hos trådstarter.
    Uanset hvad ville jeg selv sikre mig at jeg får det bedste ud af det jeg har, før jeg ville overveje at skifte noget ud.
    Det er også derfor jeg foreslår at kigge på indstillingerne først.


  • #138   20. aug 2021 Nåh, jeg har rykket mig lidt frem angående den NAD!
    Min holdning lige nu er sådan, at jeg gider ikke rigtig have et klods på 15kg stående og havde betalt en del penge for, bare at den skal stå stille. En ting er at jeg havde købt noget som måske ikke virker ordentlig, men så har jeg lært noget. Jeg havde skrevet lidt med en radio entusiast som har sin egen radio (butik) værksted og spurgt hvad det kunne være galt med den. Jeg må sige at det er kæmpe forskel på nogen der bare spytter pris på en fejlsøgning og nogen ville faktisk hjælpe uden at det skal koste noget. Han mener at på den NAD jeg har, der er omskiftere bagpå der plejer at være dårlige og skal renses. Jeg kan evt. prøve at motionere dem. Hvis det ikke er dem, så det mest almindelige er at "beskyttelses-relæ skal skiftes.


Kommentér på:
Effektforstærker bridge

Annonce