{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.745 visninger | Oprettet:

4 eller 8ohm på forstærker {{forumTopicSubject}}

Jeg har en Denon PMA-1080R. Den er opgivet til 2x105w i 8 ohm og 2x180w i 4 ohm.

Derudover har jeg et sæt Cerwin-Vega E-715, som jeg har søgt mig til er på minimum 8 ohm.

Skal man have en højttaler på minimum 4 ohm for at levere 2x180w med min forstærker?

Jeg har læst mig til, at forstærkeren ikke kan brokobles, men hvis den nu havde haft den funktion, er det så sådan man kan levere 2x180w til mine 8 ohms højttaler, eller hænger det ikke sådan sammen? Altså kun i teorien hvis jeg kunne brokoble den.

mvh Kristoffer


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  4 eller 8ohm på forstærker
  • #1   14. maj 2012 Er det ikke hvor man brokobler de 4 terminaler bagpå min forstærker? Så den bruger A og B til 2 kanaler til to højttalere.

    Og hvis jeg så kunne gøre det på min, ville jeg så levere 4x105w eller 2x180?


  • #2   14. maj 2012 I 8 ohm levere den 2x105 watt og i 4 ohm levere den 2x180 watt.

    Og du må på intet tidspunkt gå under 4 ohm altså ned i 2 ohm det må du ikke!
    da du højest sandsynligt vil brænde forstærkeren af...

    man må aldrig gå længere ned i ohm end den er opgivet til...

    men brokoblig er hvor du har en forstærker til hver sin højtaler.. hvor man bruger de 2 plus terminaler på forstærkeren.. så den rundt regnet levere ca 3 gange så meget effekt..

    Men det er også en dum idé hvis den ikke er beregnet til det forstærkeren..


  • #3   14. maj 2012 Jacob KÅRL S

    Jeg snakker også kun teoretisk ang. brokobling. - og man kan vel godt køre brokobling med en forstærker til 2 højttalere, når der er 4 udgange, ikke sandt? Du skriver "en forstærker til hver sin højtaler"

    Når du siger gå ned i 2 ohm, er det så ved at spænde to højttalere på 2 ohm på? Dvs. det er højttaleren, der bestemmer hvad forstærkeren skal give i? 2, 4 eller 8.


  • #4   14. maj 2012 Ah, så min forstærker kan give 2x180w hvis jeg enten har 4 højttalere på 8 ohm på f.eks. kanal A eller hvis jeg har 2 højttalere på 4 ohm tilsluttet kanal A?

    HVIS min forstærker kunne brokoble, hvordan skulle det så gøres og hvad ville jeg opnå?


  • #5   16. maj 2012 Hvis du har En forstærker, og To højtalere, så kører du det bare normalt. En højtaler pr kanal.
    Hvis du brokobler din forstærker og så tilslutter begge højtalere, så er det stort set samme resultat.
    Forskellen vil måske være 1,5dB højere output.

    Til gengæld ofrer du dynamik og kontrol i forstærkeren.
    Brokobling er kun brugbart hvis du har En højtaler der skal have mere effekt. Du får ikke rigtigt noget ud af at have samme antal højtalere på i både stereo og mono.


  • #6   16. maj 2012 Jeppe mon ikke han mente 3,5 db.

    Kristoffer, jeg forstår slet ikke du hæfter dig så meget i, om den levere 2 x dit eller 2 x dat i henholdsvis 4 og 8 ohm. Der er ingen højttalere, der har en fast impedans. En 8 ohms højttaler kan sagtens svinge mellem 3-20 ohm i impedans, eller mere, det samme gør sig gældende for 4 ohms højttalere.

    En "8 ohms" højttaler vil, alt andet lige, være nemmere at trække for en forstærker.


  • #7   16. maj 2012 Kent N

    Det gjorde jeg blot fordi jeg ikke vidste de ting som du/i gør. Man er jo nødt til at spørge når man er i tvivl, og hvis jeg nu kunne få mere ud af min forstærker ville det være at foretrække, og når jeg ikke vidste hvad der styrer hvad en forstærker ville spille med af ohm. Så det var blot for at lære.

    Nu siger du at en 8 ohms er nemmere... Er det ikke en 4 ohms der er nemmest? Det er jo mindre modstand.. Og så har jeg læst at en højttaler opgivet til 4 eller 8 aldrig går under det, men svinger over.


  • #9   16. maj 2012 Kristoffer ; Hvis en alm hi-fi forstærker, udsættes for en højttaler hvor impedansen går for langt under ~3 ohm, vil de slå fra, eller brænde af. Ved 1 ohm, er det godnat for omkring 99% af alle forstærkere.

    Jeg kender ikke impedans kurven for CV E-715, men DC15 der er opgivet til 8 ohm, har et par dyk ned omkring 2,5 ohm.


  • #10   17. maj 2012 Tak for hjælpen alle sammen, og Daniel E, dit sidste indlæg var lige hvad jeg søgte! smiley

Kommentér på:
4 eller 8ohm på forstærker

Annonce