{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.736 visninger | Oprettet:

Pladespiller {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har netop købt pladespiller Audio Technica AT-LP5X med indbygget RIIA. Problemet er at lyden er utrolig lav når jeg spiller plader. Den er tilsluttet en streamingradio Denon DRA-100. Der er 2 analog indgange som er forbundet til pladespillerens ditto og indstillet den til Line. Det er en MM-pickup og er indstillet til det. Som effektforstærker er tilsluttet en kraftig NAD.

Nogen som kan hjælpe?

mvh. Per


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pladespiller
  • #1   15. dec 2020 Som udgangspunkt er en pladespiller lavere end eks. cd afspiller smiley

  • #2   15. dec 2020 Som Jack G er inde på så lever din pladespillers riaa kun 0,25 Volt, hvor mange CD afspiller typisk lever 1 til 2 Volt så ja der er en del forskel i styrken fra CD til LP i det her tilfælde.

  • #3   16. dec 2020 Er jeg med på, men det er bare ekstremt så meget jeg skal skrue op, det har jeg aldrig prøvet før

  • #4   16. dec 2020 Hej jeg har også det problemer med det .og hvis jeg høre cd og skrue op i volumen på min anlæg er det mellem 3 og 4 i volumen og hvis jeg brug pladespille er den på 1 i volumen .
    PS noget gange glemt jeg det og så blive lyd meget højre når jeg høre cd mvh per


  • #5   16. dec 2020 På min radio står der - 60 db når jeg spiller radio ved normal lydstyrke. Når jeg bruger pladespilleren skal den stå på omkring - 40 db for at få samme lydniveau. Jeg har for øvrigt aldrig forstået det der med, jo lavere talværdi jo højere lydstyrke.

  • #6   16. dec 2020 Det skal forstås sådan at 0db er fuld power så - 40db (1/100del af fuld power) og er altså mere power end - 60db som svare til 1/1000del af fuld power)
    men det kommer an på indgangs følsomheden på din forstærker / kontrolforstærker for at det hænger sammen, mange gange yder forstærkeren fuld power noget før 0db fordi det tilsluttede udstyr lever mere end indgangen er specificeret til, man kunne tænke sig at indgangen er specificeret til 0,5Volt men din tuner lever 1 V din Cd afspiller lever måske 2 V og din pladespiller (som ligger lidt lavt) lever 0,25 V
    volume forskellen mellem Cd og pladespiller er her i eksemplet på 9db men der er 3 db mellem tuner og cd

    Husk for hver 3db yder forstærkeren det dobbelt
    Lyd er dog lidt anderledes da 3 db ikke er dobbelt så højt lyd, for at vi høre lyden dobbelt så højt skal vi op på ca. 10db


  • #7   16. dec 2020 Jeg takker mange gange for svarene, og håber jeg kan arbejde videre med det. Hvis jeg skulle finde løsningen på problemet, skal jeg nok skrive det her. smiley

  • #8   16. dec 2020 Nogle tuner/cd afspiller har variabel output og næsten alle netværks afspiller har det
    Så kan man jo tune lydstyrken ind så de passer apparaterne imellem, hvis ikke du kan juster outputtet så er muligheden jo evt. at invester i en anden riaa som forstærker signalet mere end den der er indbygget i pladespilleren.
    Den indbyggede forstærker 36db hvilket giver de 0,25V så skal du have en anden så skal den nok op på 42db så er du på 1V hvilke vil hjælpe en del på dit problem


  • #9   16. dec 2020 Til Søren A
    Kan man godt tilslutte en anden RIAA så den ligesom ignorerer den indbyggede?
    Jeg har tænkt på det med input, jeg kan vælge mellem variabel og fixed. Men kan ikke helt finde ud af hvad jeg skal vælge.
    Men tak for svarene.


  • #10   16. dec 2020 Ja det kan du sagtens, den skal så stilles til Phono i stedet.
    https://www.hifiklubben.dk/argon-audio-phono1-riaa-forstaerker/argphono1bk/ den forstærker 40db ikke helt nok efter min mening da den gerne skulle op på 42db men stadig 4 db mere end den indbyggede, bor du tæt ved en Hifiklubben så kunne du måske låne en og høre forskellen
    Denne her kan justeres via dip switch hvor du kan vælge 40db eller 43db samt 2 andre indstillinger forbeholdt MC pickups https://www.av-connection.dk/?PGr=6715


  • #11   16. dec 2020 Hej igen Søren A
    Vil den her kunne gøre det?
    https://www.av-connection.dk/?PGr=11470

    mvh. Per


  • #12   16. dec 2020 Ja det skulle jeg mene den er angivet til 43db forstærkning, men ved intet om lydkvaliteten på nogen af dem.
    Men forstærkningen skulle gerne løfte signalet fra 0,25V til lige over 1V
    Det er dog stadig muligt CD vil være lidt højre men skulle gerne være langt bedre end før.


  • #13   16. dec 2020 OK, så ved jeg da nogenlunde hvad jeg skal kigge efter. Det med CD gør ikke noget da jeg ingen afspiller har, musikken ligger på USB smiley Men skal den så tilsluttes mellem radio og pladespiller, og hvad med den indbyggede RIIA? Bliver den sat ud af drift?


  • #14   16. dec 2020 Ja pladespilleren skal tilsluttes Riaaen og du deaktiver riaaen i din pladespiller og den nye riaa skal tilsluttes samme sted som den du bruger nu

  • #16   16. dec 2020 Den indbyggede RIIA bliver vel deaktiveret når jeg tilslutter til phone ikke? Eller er jeg galt på den.?

  • #17   16. dec 2020 Nej det er helt korrekt, der er en kontakt bag på pladespilleren line/phono ikke? den skal stå på phono så skulle det meget gerne virke.

  • #18   17. dec 2020 Men nu har forhandleren af pladespiller skrevet at det formentlig ikke vil hjælpe med en kraftigere RIIA, da forstærkeren i radioen ikke er særlig kraftig. Men den er tilsluttet en NAD effektforstærker på 2x150 w.
    Så jeg håber du har ret. smiley


  • #19   17. dec 2020 Fakta er at udgangen på den indbyggede riaa kun lever 0,25V en med 43dbs forstærkning fra en anden riaa så burde den lever lige omkring 1,2V så alt andet lige så vil det give en stor ændring hvis ellers de data passer og det må man jo gå ud fra at de gør.
    sikre dig at du har 14dages returret så kan du altid sende den retur hvis ikke du opnår den ønskede resultat.


  • #20   17. dec 2020 Søren A, jeg takker. Det lader til at du ved noget mere om det end forhandleren, men det kommer ikke bag på mig. Kan ikke se hvad radioens effektrin betyder på det her område, mener den er 2x35w, men som sagt har en tilsluttet effektforstærker på 2x150 w.
    Du skal have mange tak for hjælpen, jeg vil prøve dit forslag.
    God Jul smiley


  • #21   17. dec 2020 Hvis jeg skal spytte lidt mere i kassen, har jeg fundet denne:
    https://lydbutikken.dk/vare/pro-ject-phono-box-s2/
    Der er 4 gain indstillinger, jeg ved ikke hvorfor.


  • #22   17. dec 2020 #21 tror også den har den bedste lyd af dem der er nævnt, at der er 4 indstillinger er forde den også kan bruges til MC pickups altså både mm og mc.
    De 2 første er beregnet på MM (40&43) MC (60&63) så her er min anbefaling at bruge 43dbs indstillingen.

    Tak og God Jul til dig også.

    Bare du har 14 dages returret så kan du jo bedømme om det er forhandleren eller mig der har ret smiley


  • #23   3. jan 2021 Hej Per, fik du afprøvet en anden Riaa og hvad var resultatet ?

  • #24   3. jan 2021 Hej Søren. Både og, for de tumper sendte mig en anden model hvor jeg kunne justere den digitale gain, og det er jo ligesom ikke det jeg har brug for. De kunne sgu godt lige have spurgt først når de ikke havde den bestilte model på lager. Så den røg retur, og nu venter jeg bare på den rigtige. Men jeg skal nok give respons når jeg får den. smiley

  • #25   3. jan 2021 nej de fik den tilbage og jeg fik min penge igen

  • #26   3. jan 2021 https://www.hifiklubben.dk/stockitem_416_prjphonoboxrsbk-20200829115701/
    Den har jeg hører og de er super god ,men meget dyr


  • #27   5. jan 2021 Hej igen Søren
    Så fik jeg endelig den rigtige RIIA, og det funker. Jeg har indstillet den på 43 db, men kan jeg ikke gå op på 60 db? Resten af indstillingerne er jeg i tvivl om, er volapyk for mig. Der er et subsonisk filter, skal det være slået til eller fra? Og resten af indstillingerne ved jeg ikke noget om, måske du kan hjælpe ud fra fotoet. PS det er en MM pickup jeg bruger. De sorte felter på billedet er ON-indstilling.
    men endnu mange tak for hjælpen


    profilbillede
  • #28   5. jan 2021 Hej Per, til mm pickup vil jeg vælge 47Kohm 100pF og jeg vil ikke gå op på 60db den indstilling vil nok betyde at den overstyre signalet så vil anbefale de 43db.
    Hjalp det på output som du havde problemer med ? (for det skulle det meget gerne)
    Og den spiller nok også noget bedre end den indbyggede i pladespilleren.
    Hvis du har problemer med at din bas enheder står og svinger så kan det være en god ide at koble subsonisk filter til så prøv det og se forskellen, lydmæssig bør det ikke have noget vider at sige, da det er frekvenser under 20-30Hz der dæmpes der i blandt egen resonansen fra pickup & arm


  • #29   5. jan 2021 Som sagt så funker det nu, så endnu en gang tak smiley

  • #30   5. jan 2021 Godt det hjalp og vi er her jo for at hjælpe hinanden smiley

  • #31   14. feb 2021 Hej igen Søren
    Jeg har lige et tillægsspørgsmål, der sidder et overflødigt USB bag på pladespilleren. Kan jeg ikke bruge det til en lille fiks USB lampe? Jeg har prøvet, men intet lys, så tænker det er adapterstikket som er defekt. Jeg vil ikke købe et andet før jeg ved om det kan fungere.
    mvh. Per


  • #32   14. feb 2021 Hej Per, jeg kender ikke lige din pladespiller, men tænker du kan tilslutte din pladespiller til en PC og du på den måde kan overføre dine LP plader til PC og på den måde kan du overføre dem til en NAS eller til CDer, tror ikke USB stikken er en du kan bruge som strømstik til en lampe, kan du ikke se det i manualen ?
    Vh. Søren


  • #33   14. feb 2021 nej der står ikke noget, troede lige jeg havde fundet en fiks løsning til lys over pladespilleren, men tak.

  • #34   14. feb 2021 Var lige inde og kikke på nettet, USB er sådan at du kan tilslutte din pladespiller til din PC/MAC som jeg beskrev i #32

Kommentér på:
Pladespiller

Annonce