{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.208 visninger | Oprettet:

Nad C326BEE skratter på den ene udgang {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg har en lille Nad C326BEE der giver skrat i lyden periodisk på den ene udgang. Det er egentlig kun når der skrues lidt op, holdes den nede på et meget kedeligt niveau er der ikke rigtig noget at høre.

Højttalerne er nogle små BOWERS & WILKINS M-1 (BWM1BRBK)

Er der noget jeg selv kan gøre?

På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nad C326BEE skratter på den ene udgang
  • #1   30. maj 2020 Hvad hvis du skifter højtalerne rundt (højre til venstre og venstre til højre) følger fejlen med eller er det stadig samme udgang på forstærkeren?
    Hvis det er samme udgang så kan det være nogle kondensator der er ved at være klar til udskiftning.
    Bliver din NAD meget varm ? (over 40 grader) hvis den står tændt i en times tid uden den spiller ? Hvis ja så står bias (spændingen til udgangs transistorene) nok forkert og skal justeres.


  • Lars M
    Lars M Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Svar: 4
    #2   6. jun 2020 Nej nej, det er da hverken lytter eller bias den er gal med, det er blot potentiometeret der skal renses.

    Bias er ikke en spænding, men tomgangsstrømmen i udgangstrinnet. Og den vil ikke kunne forårsage skrat.


  • #4   6. jun 2020 Det er jo let at finde ud af om det er højtaleren / potmeter og hvis det ikke er det så er mit bud kondensator, den med bias var ment som en ide at kontroller da NAD har det med at trænge til at justeres (sådan har det været med dem jeg har haft) og mere varme = mere slid især på kondensator.

    #2 hvor ved du fra det ikke kan være kondensator ?


  • Lars M
    Lars M Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Svar: 4
    #5   6. jun 2020 #4 En kondensator der er træt vil typisk forsage en mere jævn forringelse af signalet og ikke decideret skrat. Det er jo en passiv komponent, så den kan ikke i sig selv generere periodisk skrat. Men det kunne jo være interessant, hvis trådstarter kunne poste et lydklip af denne skrat. Så kunne vi komme med nogle mere kvalificerede gæt.

  • #7   7. jun 2020 #6 Ja det er der og der er også kvalitetsforskel på kondensator og NAD er ikke kendt for deres valg af kondensator, men ja, det kan da sagtens være potmeteret den er gal med eller højtaler, og det er jo ret nemt at kontroller.

  • Lars M
    Lars M Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Svar: 4
    #8   7. jun 2020 #6 Ja klasse A forstærkere bliver varme. Er de konstrueret korrekt, er kondensatorerne placeret så de ikke opvarmes, og det hjælper på levetiden. Noget andet der er vigtigt for levetiden er, at kondensatorerne er rated til en væsentlig højere spænding end driftsspændingen. Elektrolytter er f.eks. rated til en levetid på 10000 timer... så kan man jo regne lidt på hvor mange år det bliver ved en given brug.

Kommentér på:
Nad C326BEE skratter på den ene udgang

Annonce