{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.621 visninger | Oprettet:

NAD C 275BEE {{forumTopicSubject}}

Nu skal i høre.. smiley

Jeg har en NAD 218 some generelt ikke bliver særlig varm, og da slet ikke når jeg kun spiller lav volumen, den har selvfølgelig også nogle store køler ribber så måske giver det mening?

Nu til min pointe.
Jeg har købt mig en NAD C 275BEE og den bliver hamrende varm, min forforstærker C165 som står oven på bliver så varm man ikke har lyst til at røre ved den. På grund af 275'eren. Og det er ligemeget om jeg høre lavt musik eller om der bare er tændt for forstærkeren uden lyd. (idle)

Fy hvor bliver den varm!

Jeg ved godt en forstærker bliver varm, men der må være grænser.

Det skal siges at jeg Bi-amper med 218 og 275.
275 tager toppen imens 218 tager bunden.

Er der mon noget på 275eren som er defekt?
Alene på det grundlag at den bliver så varm!
Overvejer jeg at købe endnu en 218 for at slippe for det.

Er der andre som har erfaringer med en varm 275 eller 375 for den sags skyld?

De trækker et par Cerwin Vega AL-1002


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  NAD C 275BEE
  • #1   20. mar 2020 de skal justeres ind, højest sandsynligt køre din 275 med et for højt bias og du risiker den tager skade, den må vel blive omkring de 40-44 grader når den er max.

    Din 218 kan så køre med for lavt bias, det tager den ikke skade af men du får så heller ikke den bedst mulige lyd.


  • #2   20. mar 2020 vil i øvrigt anbefale at du IKKE placer din kontrolforstærker oven på effektforstærkeren,
    Den skal have fri luft omkring sig.
    Men få kontrolleret effektforstærkeren for du bruger den mere (C275bee)
    Vil også anbefale dig at få kontrolleret 218 så du er sikker på de står korrekt.


  • #3   20. mar 2020 Ja okay vi er oppe på 64 grader det er det varmeste punkt jeg kan finde ved lav volumen, har ikke skruet højere op.
    Så ved ikke hvor varm den kan finde på at blive.

    Hvem kan se på sådan noget?

    Og hvad koster sådan noget?

    Tak ind til videre.


  • #4   21. mar 2020 Hvis fejlen kun er justering så bør det kunne klares på½-1time.
    Jeg kunne sagtens juster den ind for dig, men ville heller du fik Hifiklubbens tekniker til det, for jeg ved også hvordan det sikkert ville lyde hvis den gik i stykker i mine hænder, og der ud over i de her tider hvor vi jo helst skal holde os for os selv …..
    Men bliver den så varm så er det et spørgsmål om tid før noget tager alvorlig skade så ikke bruge den C275 igen før den er kikket efter.


  • #5   21. mar 2020 Okay, tak Søren, for dine råd.

    Jeg har et voltmeter, så måske jeg selv kunne. Ved bare ikke helt hvad jeg skal stille den på, og hvor jeg skal måle henne.

    Måske man kan finde noget i manualen.

    Tak!


  • #6   21. mar 2020 https://www.hifiengine.com/manual_library/nad/c275bee.shtml
    Side 5 beskriver det du skal bruge men hvis du aldrig har rodet med sådan noget så pas på, vil anbefale at alt på siden testes og justeres.
    Bemærk at forstærkeren ikke justeres ind når den er 60 grader.
    Jeg ville straks efter den er power on ind juster det hele og så lade den stå i 15min og holde øje med varmen / bias på begge kanaler.
    Ps. det er muligt du skal være medlem på siden for at hente service manualen.

    Efter justering skal den helst ikke blive varmer end 40-44grader som max (med fri luft hele vejen rundt)

    Har selv en C272 som jeg har justeret ind bias (6,6mv +/- 1mv) jeg har lagt min i øverste leje Ca. 7,5mv
    det er lettest at arbejde med hvis du har et stik der passer på benene, jeg selv fandt en stik fra en føler med ½ meter ledning på det gør det langt letter. og når du skruer på justeringen så er det ekstrem lidt, så du kan følge med på måleren om det er den korrekte vej du juster den (HUSK det er mv)


  • #7   21. mar 2020 Og lige en tilføjelse, der skal ikke være noget koblet til forstærkeren hverken input eller højtaler...

  • #8   21. mar 2020 Hvorfor dælen føler du behov for at køre med 2 store nad forstærkere

    En nad 218 kan trække hvad som helt og spiller dynamisk næsten 500 watt i 8 ohm og næsten 1000 watt i 2 ohm 1555 watt i 1 ohm


  • #10   21. mar 2020 Tak Søren!

    Har lidt erfaring, har været igennem lode kursus, men har aldrig rigtigt sat mig ind i hvordan tingene fungere.

    Jeg har også fået stød et par gange når jeg skulle lege med strømforsyninger.. men det lære men heldigvis hurtigt af.

    Så er mest en learning by doing type.
    Vis mig det så kan jeg gøre det type.

    Hej Thomas
    Jeg syntes nu personligt det lyder bedre med Bi-amping
    Det er derfor jeg har to. Er ikke interesseret i brokobling, det får jeg ikke bedre lyd ud af. Det kan spille højt nok som det er nu.

    Har været ud for min 218 slog fra på grund af varmen ved høj volumen i længere tid. f.eks. til fest.
    Der var endeligt det der drev mig ud i at overveje at Bi-ampe. Og så lyder det jo fantastisk, syntes jeg selv.

    Men du har ret, til normal brug kan en 218 sagtens klare ærterne selv. smiley


  • #11   22. mar 2020 Mon ikke man kan finde en video på nettet der viser hvordan man juster, det er altså ikke så svært, desuden viser service manualen fint hvordan man går frem og hvis din C275 er identisk med C272 så er det til at komme til, langt svære er det på min Parasound som skal halvejs skilles ad for at komme til justeringen.
    Men som tidliger skrevet så vil det være en hjælp hvis du kan finde en stik som passer på de ben der er til brug for målinger.


  • #12   22. mar 2020 Måske et lille krokodillenæb? smiley

    Har ellerede forsøgte mig lidt frem, lyttet og mærket på varmen. Ladet den spille en 3 timer og så mærke igen. Af flere omgange.

    Ved godt man ikke skal indstille den efter varme, men det er da en start.

    Det er allerede blevet meget bedre, og det lyder stædig godt.

    Så længe man stiller nedad, så er jeg ikke så bekymret for det går i stykker. Det er nok mest lyden det går ud over.

    Det er nemt nok at komme til Trimpot'erne på den, uden at skille den ad. smiley

    Du har været en god hjælp Søren, til at vide igen ting overhovedet, ved jeg da allerede en del nu.


  • #14   22. mar 2020 Bare af nysgerrighed hvad var bias på før du justerede?
    Det er altid godt at kontroller bias når forstærkeren er drift varm altså den temperatur den skal have naturligvis uden noget er koblet til den, som en test kunne du holde øje på bias (så tæt på 7,5mv som muligt, er min anbefaling) og så lade forstærkeren stå i en ½ time og tjekke efter og fin justere hvis det er tiltrængt.
    Har du også justeret ISC SENSITIVITY ? 0mV+/-10mV
    Glad for at kunne hjælpe.


  • #15   24. mar 2020 #14

    Blev biosen ikke justeret efter temperaturen? (#12)


  • #16   24. mar 2020 #15 der er ikke angivet en temperatur i service manualen. Her under er hvad der står.

    Men det er da klart at den ikke skal ind justeres ved 60 grader som den jo blev før, også derfor jeg anbefalede TS at juster bias med det samme før forstærkeren blev varm og så lade den stå en ½ time og så justere den igen.

    B. IDLING CURRENT
    The idling current in the output stage of the poweramp should be set to 30mA+/-5mA per
    pnp-npn transistor pair (This means the mid point voltage is 6.6mV with down limit of
    5.5mV and up limit of 7.7mV). The alignment procedure is: At first, adjust RV102 (Marked
    as “Idling Current ADJ” in the drawing below) for a voltage of 6.6mV +/- 1mV between Test
    point 1 and 2. Then preheat the unit for 1 minutes, let idling current settled and then readjust
    to 6.6mV +/- 1mV. This is a no-load adjustment.
    Pls note: Though the idling current is set as 6.6mV +/-1mV during the adjustment, due to the
    influence of varied ambient temperature and mains voltage etc., the idling current will drift after
    some time. During the normal checking of idling current in the service field, it’s acceptable as
    long as the voltage is in the range of 5.5mV—7.7mV


  • #18   24. mar 2020 Ja jeg er godt klar over det ikke er sådan man skal gøre.
    Ja Thomas, det er noget sjusk. smiley

    Men, nu tør jeg bruge den. Så kan jeg altid overveje om jeg vil prøve at justere den ind ved at måle, ved bare ikke hvor jeg skal måle på printet.

    Har ikke så meget erfaring med et voltmeter, men er gode venner med en svag strøm og en stræk strøms ingeniør. Så måske de kan lære mig det.

    Jeg kan høre forskel på meget. Som f.eks. at skifte forstærker, kabler, højtalere eller DAC. Men lige denne justering kan jeg ikke betydeligt høre nogen forskel ved.

    Men indstilles rigtigt det skal den, på et tidspunkt når vi bliver sluppet løs igen smiley


  • Stridsvognen
    Stridsvognen Tilmeldt:
    dec 2007

    Følger: 1 Svar: 20
    #19   2. apr 2020 Hvor i landet er du? hvis du er i nærheden og kigger forbi skal jeg gøre det for dig gratis.
    Derudover så hold den i et åbent rack, og stil aldrig noget ovenpå. Også en ide og kigge om det er et 2008 power supply board eller senere, da nogle af de første sommetider selvantænde på grund af dårlige elektrolytter der lækkede.


  • #20   4. apr 2020 Tak fordi du vil hjælpe, men Søren har været så flink at indstille den for mig allerede.

    Boarded er fra 2008 men NAD har jo lavet forstærkere i mange år før det. I princippet kan alt elektronik jo kortslutte hvis man er uheldig, har dog erfaret at rengøring af støv i aperaterne er en god idé en gang imellem.

    Skulle man ikke også mene at NAD vil fixe det på deres regning, eller tilbagetrække deres produkt, hvis det ligefrem er en brandfælde?

    Nå men nu spiller den i hvert fald helt perfekt. Den bliver selvfølgelig varm, men slet ikke som før. smiley


  • #21   4. apr 2020 Lyder godt den spiller fint igen, de ca 38 grader (målt på kølerribberne) den blev efter indstilling er ganske normalt, men dine forstærker er altså også lidt indeklemt i dit rack, de ville have meget bedre af at stå helt frit smiley



  • Stridsvognen
    Stridsvognen Tilmeldt:
    dec 2007

    Følger: 1 Svar: 20
    #22   4. apr 2020 power boards fra 2008 blev kaldt tilbage og de 2 store kondensatoere skiftet UB, men nogle har selvfølgelig skiftet hænder og fik aldrig skiftet kondensatoere, personlight har jeg set 2 der har været ild i. Det er så ikke de eneste NAD apparater det sker ved, så jeg slukker det altid når jeg ikke er tilstede i rummet. Hvorimod gamle forstærkere fra 1975 får lov at være tændt 24-7.

  • #23   5. apr 2020 #22 var det ikke de forstærker der var monteret med nogle hvide lytter der havde det problem ?

  • Stridsvognen
    Stridsvognen Tilmeldt:
    dec 2007

    Følger: 1 Svar: 20
    #24   5. apr 2020 Nej det er generelt de store 22000uF 100V NAD CD294 elektrolytter, vil mene man vil kunne se om de er skiftede ved at afmontere bundpladen og kigge på lodningerne. det ske det er de gamle er jeg sikker på Hifiklubben stadig skifter dem UB.

  • #25   5. apr 2020 #24 Okay ville nok være en go ide at undersøge og det er jo kun en fordel at de bliver skiftet, men på C272 læste jeg om at lytterne der var problemer med var hvide, skiftede dem i den jeg fik, der er så plads på boardet til 6 lytter så satte 6 * 10000uf i den, skiftede i øvrigt også de fleste andre kondensator og den spiller ganske fint nu.

  • Stridsvognen
    Stridsvognen Tilmeldt:
    dec 2007

    Følger: 1 Svar: 20
    #26   5. apr 2020 Som jeg husker det var C272 mere af et problembarn, og ikke for stabil, hvor C275 har vist sig at være extrem pålidelig pånær de uheldig Kina elektrolytter der i nogle tilfælde lækker på de første årgange. Generel tænker jeg fejlprocenten på solgte C275 er meget lav, og tænker også lydkvaliteten er delvis relateret til Kina lytterne, som sikkert har piv ringe specs, men det plejer også være dem der gør mindst fortræd.

  • #27   13. apr 2020 Bare lige for at kommenter på bias og at det skulle være sjusk at juster i varm tilstand..
    Flere forstærker anbefaler faktisk i service manualen at justeringen fortages efter fks. 30min (altså i varm tilstand) så det kan være sjusk på den ene forstærker og korrekt på andre så det er direkte forkert at sige det er sjusk.
    Det er sjusk ikke af følge service manualens beskrivelse.
    Men påstanden blev jo skrevet af en der sletter sit profil for så at genoprette sig igen.


  • #29   13. apr 2020 Det er muligt, det ville man jo kunne læse hvis ikke det var fordi du sletter dine indlæg, hvilket jeg jo har kommenteret nogle gange.

  • Stridsvognen
    Stridsvognen Tilmeldt:
    dec 2007

    Følger: 1 Svar: 20
    #30   13. apr 2020 Det er fornuftigt at kontrolere varmen pr kanal, jeg justere bias når den er stabil, altså drifttemperatur, og kontrolere og efterjustere så igen efter 10 min.Bruger fabrikantens indstilling som vejledende, og justere efter lyd, da disse forstærkere har en bias sweetspot hvor de lyder bedst, oftest ganske få mv højere end fabriks indstilling, og oftest inden for tolerancen, og justere så de står helt ens i begge kanaler.

  • #32   13. apr 2020 men ingen her har skrevet at man skal juster uden måleinstrument og efter varmen.

  • #34   13. apr 2020 Jeg bøjer mig i støvet, men hvis man bruger krokodille-næb så har man nok også et måleinstrument, går jeg da ud fra..
    Men er ganske enig i at man ikke skal pille hvis man intet aner om det.


  • #38   14. apr 2020 Thomas C. Vi er her forhåbentligt for at skrivers ved om vores hobby (Hi-Fi) ?
    Ikke alle ved specielt meget om Teknikken bag Hi-Fi, ud over en højtaler giver lyd og en forstærker bruges til at skrue op og ned med, håber da ikke du forventer alle har samme viden / forståelse om emnet som du har, ej heller at alle personer forstår det første gang du forsøger at forklar noget.
    Jeg kan da godt forstå at det kan være træls for dig at du bruger tid på at lave en tegning for så at vedkommende ikke bruger den eller at du foreslår noget der ikke bruges, men sådan er det nu engang på alle fora.
    Personligt syntes jeg det meste du skriver til og forslår andre lyder fornuftig og er gode forslag og at du virker som en der også ved hvad du skriver om.
    MEN det du brokker dig over giver ingen mening for mig, fordi det du selv gør er værre i mine øjn, Når du sletter din konto for så at oprette et nyt så sletter du samtidig alle dine indlæg og det ødelægger kontekst i alle de tråde du har deltaget i og hvis noget er ødelæggende for et forum er det netop det og ikke at en bruger stiller et spørgsmål og ikke forstår dit svar eller ikke bruger dit forslag som du har brugt tid på.
    Derfor er du også røget på mit filterliste da jeg ikke gider lave en tråd for den så bagefter saboteres af at en del indlæg er forsvundet (det er den med at man ikke skal kaste med sten, hvis man selv bor i et glashus)


  • #40   14. apr 2020 Har en formodning om at det er ganske bevist for at ødelægge dette forum, så hans eget forum kommer til at tage sig bedre ud, ellers fatter jeg ikke hvorfor han gør det, det er jo nok ikke tilfældet på hans eget forum. men nok om ham, den slags gider jeg sku ikke bruge mere tid på.
    Så jeg kan da anbefale at smide ham på filterlisten og anmelde ham til hifigalleriet når han dukker op igen, for det gør han jo nok smiley


Kommentér på:
NAD C 275BEE

Annonce