{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.008 visninger | Oprettet:

Hvilken forstærker på minimum 100watt pr kanal i 8ohm {{forumTopicSubject}}

Jeg har de seneste par dage kigget og kigget efter en kraftigere forstærkler så jeg kan spiller lidt højere og uden at forstærkeren forvrænger, som ikke er tæt på sin grænse hvor mange forstærker begynder at lyde agressivt når der skal spilles højt.

Har 2x60 watt og 84 db følsomme højtalere på 8 ohm.

Har kigget på Behringer A800 men den er ikke udkommet endnu og der kan nemt gå 3 uge eller længere før man kan købe den, prisen er ellers ok, den er lavere end en A500 og har ca 200 watt pr kanal i 8ohm og så har jeg ellers kigget på store forstærker fra f.eks denon på over 100 watt som f.eks pma-1315r og hvad de ellers hedder, men ofte er de lidt dyre eller har masser af ridser, dem der er gamle frygter jeg kommer til at koste lidt ekstra hvis elektrolytterne skal skiftes.

Max pris under 1500kr


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken forstærker på minimum 100watt pr kanal i 8ohm
  • #1   25. okt 2018 Nogen der har erfarringer med The T Amp fra thomann.de og SubZeo fra gear4music?

  • #2   25. okt 2018 The T.amp har intet med hifi at gøre, det er en ren PA forstærker.

  • #3   25. okt 2018 Nu skriver jeg så heller ikke noget om hifi,altså jeg skriver ikke at leder efter en hifi forstærker, jeg skriver hvad jeg b.la har kigget efter og spørger om erfarringer med The T Amp fra thomann.de og SubZeo fra gear4music?

    Som man kan se så ligner SubZero LD xs til forveksling, men prisen er en helt anden

    https://www.gear4music.dk/da/PA-DJ-and-belysning/SubZero-PAD600-Class-D-Power-Amplifier/2J1F

    https://www.dj-udstyr.dk/produkter/847-effektforstaerkere/115039-ld-systems-xs-700-forstaerker-2x200w-8-ohm/


  • #4   25. okt 2018 Jeg har haft en T.amp til at trække et sæt vega, den var ikke super god

  • #5   25. okt 2018 cerwin vega kan også være en hård belastning for en forstærker pga impedansen og facevinkel

  • #7   25. okt 2018 Ved godt det med effekten, det jo ikke altid bedre kontrol følger med flere watt, men alligevel gi det lidt ekstra i kontrol og ofte bliver bassen bedre af at få mere effekt og så videre.

    Ofte er der jo også forskel på en gammel vintage forstærker, en lille 25-40 watt nad med høj dynamisk effekt og en kvalitets rør forstærker, hvordan lyden opleves, f.eks bassen eller diskanten selv om 3 forskellige forstærker er ens i frekvensområdet fra 20 til 20.000hz (helt lineært).

    En anden ting jeg har tænkt på som jeg vil høre om i kan svare på eller i det mindste har nogen erffaringer med.

    En stor forstærker med masser af effekt som kan klare 4 ohm højtalere (mine går kun en i et smalt område ned til 6 ohm) eller 2 små, f.eks købe en først for at høre hvordan lyden er og så senere når der er råd købe en til og brokoble dem begge.

    Det er så i det tilfælde pa forstærker eller noget ala behringer a500.

    For under 3000kr med 1 eller 2 forstærker (køb den ene nu og så den anden senere hvis den lyder godt nok) kan jeg sagtens få 2x 600 watt eller 1000 med en Behringer iNuke NU4-6000 som koster under 2500kr for 2x3000watt i 4 ohm (brokoblet), ja den er opgivet til det og den koster under 2500kr hos thomann.de, så masser af watt er ikke svært at få eller dyrt. https://www.thomann.de/dk/behringer_inuke_nu4_6000_amplifier.htm

    Det handler ikke hvad pa forstærker angår, om at have langt mere end nok watt, f.eks 2x600 watt eller 2x 1000 watt, det skal også lyde godt, alt krudtet (pengene) skal ikke være brugt på watt, heller 2x500 watt der lyder godt istedet for til samme pris 2x3000 watt som måske ikke lyder så godt, hvis jeg vælger en pa forstærker.

    Faldt valget på en pa forstærker ville jeg stort set uanset hvor meget effekt den,de har finde ud af hvor højt niveau jeg vil have, hvad mine højtaler kan tåle og selvfølgelig i forhold til max effekten fra forstærkeren(e), vil dog ikke lige så tæt på max effekten hvis jeg havde f.eks 400 watt eller mere når jeg har justeret den samlignet med f.eks kun 100 watt.

    Så ville max effekt være omkring kl 12 på min forforstærkeren og jeg vil stadig kunne skrue lidt op for lyden med numre som er meget lavt optaget samtidig med at lyden altid vil være ren fordi jeg ligger måske under 50% af max effekten fra forstærkeren (e) = ingen forvrængning (så længe volumen ikke er højere end kl 12).


  • #9   26. okt 2018 Det jo ikke fordi 60 watt ikke er nok, men fordi når en 60 watt skal spille 50-60 watt er den tættere på sin grænse hvor den begynder at forvrænge,lyder agressivt i toppen, ved at have 90-100 watt eller mere så vil forstærkeren ikke på samme måde være tæt på sin grænse som hvis jeg kun har 60 watt, havde jeg f.eks 89 db højtaler ville 60 watt være nok, men de er kun på 84 db.

    Lidt som at accelerationen og topfarten er høj nok med en 60 hestes motor, men med 90-100heste vil accelerationen og topfarten være så meget bedre at den store motor ikke skal presses så meget som den lille motor for at yde det samme og stadig have lidt ekstra kræfter hvis behovet er der.


  • #10   26. okt 2018 #8

    Den er alt for dyr nyprisen i starten af 90'erne er ca 4300kr

    Så heller den her da den faktisk er en gammel topmodel (kan så betyde den er dyrere at reparere hvis det bliver nødvendigt eller der ikke findes reservedele fordi der ikke er solgt så mange og man ikke bare lige kan finde,skaffe reservedele) https://www.dba.dk/forstaerker-technics-su-v90d/id-1048561561/ pris tilbage i slut 80'eren starten af 90'erne 8000kr


  • #12   26. okt 2018 120 watt pr kanal i 8 ohm er også iorden, men det bare svært og dyrt at finde en ok integreret"hifi" forstærker hvis den skal have ca 120 watt i 8 ohm

    https://www.hifishark.com/model/denon-pma-1315-r

    En skriver at driftsikkerheden,holdbarheden ikke er for god

    http://www.audioreview.com/product/amplification/integrated-amplifiers/denon/pma-1315r.html

    Sådan nogen som den forstærker (hvis holdbarheden,drifsikkerheden er iorden) eller topmodellen eller lige under de største ældre denon, sony,technics,yamaha modeller, selv en nad 372 skulle være lidt svært finde til under 1500kr i god stand.

    F.eks nyere deneon modeller som pma-1500ae har kun 2x70 watt i 8 ohm.

    ingen synlige ridser og så at den ikke skal på værksted for at have skiftet f.eks elektrolytter, det koster ekstra og er besværligt når forstærkeren er tung og jeg ingen bil har.


  • #13   26. okt 2018 1500kr er godt nok heller ikke meget ,noget grej der rent faktisk er pengene værd koster altså bare lidt mere end det. Spar sammen og køb noget godt fra starten, det bliver du mest glad for. Jeg har aldrig fortrudt at købe en helt ny Rotel effektforstærker.

  • #14   26. okt 2018 Man for mere for pengene ved at købe brugt og nyt kan sagtens lyde godt

    http://matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm


  • #15   26. okt 2018 #8

    Desværre, den lyder bare ikke godt og så gør det den bare endnu mere for dyr http://www.hifi-review.com/140019-technics-su-v660.html

    Til alle har sat min forstærker til salg og for jeg den solgt kan jeg godt købe en forstærker til f.eks 3000kr


  • #17   26. okt 2018 Den ene NAD 2600A der er, er utrolig slidt,grim ridset mangler en knap og er for dyr
    1600kr


  • #18   29. okt 2018 Jeg er kommet frem til følgende, jeg skal have mere "rene" watt

    Så jeg vil forsøge mig med en pa forstærker på Onsdag hvis ikke jeg finde noget hifi.

    Har set følgende

    Ser godt ud, har limiter og groundlift, kender dog hverken kvaliteten af forstærkeren og har aldrig handlet med discoworld
    https://www.discoworld.dk/da_p/forst%C3%A6rkere/effekt_forst%C3%A6rkere/effektforst%C3%A6rker_pda_b500_professionel_2x250wrms.html

    Når jeg googler navnet så for jeg en anden forstærker frem, den her https://images.pricerunner.com/product/400x400/1554022185/Skytec-SKY-800-II.jpg?c=0.6

    Det er altså den her jeg fandt på discoworld, mere power end den første og igen ground lift + alm rca indgange (xlr/trs er dog ikke et problem)
    https://www.discoworld.dk/da_p/forst%C3%A6rkere/effekt_forst%C3%A6rkere/professionel_pa_effekt_forst%C3%A6rker_sky_800_ii_kraftig_2x_400w.html

    Prismatch, link til thomann.de så for jeg den i danmark til ca 1850kr for det koster den og jeg for den samtidig hurtigere (går jeg ud fra), crown skulle have god holdbarhed
    https://www.dj-udstyr.dk/produkter/847-effektforstaerkere/110381-crown-xli800-forstaerker-2-x-200-watt-8-ohm-/


    Nogen herinde der har handlet med discoworld før og som kender forstærkerne?


  • #20   29. okt 2018 Kender ikke dem fra discoworld.

    Crown skulle være ok, det bare svært at finde noget hifi med over 100 watt til rimelig pris.


  • #21   30. okt 2018 Hvis man synes 1500kr er en rimelig pris for en god forstærker, så er det på tide man finder en ny hobby. Du finder INTET til den pris, jeg fik min møg billigt til 8000kr, og har faktisk lidt fortrudt at jeg ikke brugte 12 på den en tand større. Indenfor hifi er det billige forstærkere, men med milliarder flere gange bedre lyd end noget til 1500kr.

  • #22   30. okt 2018 #21

    Hvilken forstærker?

    Nu er det også sådan at jeg gerne vil opleve hvordan en kraftigere forstærker på virker lyden, hvor rent, klar lyden bliver, om bassen bliver bedre,bedre kontrol af højtalerne, om forstærkeren først lyder grimt,agressivt ved lydstyrke lang over det niveau jeg fortrækker.

    Nu er der så sikkert også forskel på din og min indtægt som gør at du har nemmere ved at købe en forstærker til 8-12000kr en jeg har.


  • #23   30. okt 2018 Jeg har en Rotel effektforstærker på 2x130watt, og ja det giver en kæmpe forskel i lyden. Det lyder ikke anstrengt, man synes egentlig ikke at det er højt, før naboer står i en flok ude foran døren.

  • #24   30. okt 2018 Alle kan spare op, det er bare et spørgsmål om hvor længe du kan vente smiley

  • #25   30. okt 2018 Nu det jo ikke alle der har de samme udgifter og indtægter

  • #26   30. okt 2018 Det har du da helt ret i, men jeg er førtidspensionist, og det bliver man satme ikke rig af. Men så sparer jeg på alt andet for at få råd til at spare op

  • #27   30. okt 2018 Uanset om jeg er førtidspensionist eller har et fast arbejde,faglært eller ufaglært, så har jeg udgifter alle andre også har til husleje,varme,vand,strøm,tv,internet, telefon og abonnemnmet samt forskellige forbrugslån som kunne være til en vaskemaskine, sofa,seng eller noget andet.

    Jeg har en lille smulle ekstra jeg kan bruge til forskellige ting, men ikke meget og jeg spare ikke som sådan op til noget som f.eks at jeg heller må spare samme til et tv så jeg kan købe et nyt før det jeg har går i stykker (mit tv og f.eks vaskemaskine er ca 9 år gammel), selv om jeg prøver.

    Jeg kunne bare vælge den kraftigste forstærker til ca 1500kr på dba eller en ny på f.eks 2x250 watt i 8 ohm fra disconette,dj udstyr,thomann og så videre og så returnere den hvis ikke den ikke lyder godt nok med det jeg har, brummer for meget fra transformatoren eller på anden måde ikke er særlig god, det har jeg så valgt ikke at gøre.

    Trods det jeg kun skriver 1500kr, så har jeg valgt at spørge istedet for bare at købe noget med nok watt og så håbe på det er godt nok eller bare er ok.

    Den seneste uge-14 dage har jeg skam med jævne mellemrum kigget på brugte forstærker på dba,gul og gratis, så hvis der kommer en forstærker til salg der lige passer til mig, så jeg klar til at gi et bud, det er der bare ikke kommet endnu.



  • #29   30. okt 2018 En Acurus A-150 er ikke nem at finde, fandt en Aragon 2004 men den kostede 3500kr og en proton aa-1150 som koster over 1500 uden fragt, proton er et godt alternativ til nad, men mere dynamisk end samtlige forstærker på denne planet.

    https://www.youtube.com/watch?v=DL8R-vJRo54&t


  • #31   30. okt 2018 Der er ikke nogen Acurus til salg i danmark pt

  • Henning H
    Henning H Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 2 Svar: 29
    #32   1. nov 2018 Jeg så i en kommentar, at en PA forstærker ikke var til Hi Fi brug, de kan jeg garantere for, de er, de er endda noget kraftigere dimensioneret end deciderede Hi Fi forstækere, og jeg anser dem for et klogt valg. Thomann laver en prisgunstig “E serie”, modellen E400 er uden blæsekøling og koster små 900 kr. Den yder 2x 120W i 8 ohm og har en dæmpning her over 120.
    Kan man leve med sagte blæserstøj, kan den større model E800 overvejes, den har væsentligt flere “muskler”..
    Ham, der spurgte, har højttalere med 84 dB, de er “tunge” at aktivere, og han fortæller ikke noget om belastbarhed.


  • #33   5. nov 2018 Hvis det er Hifi du leder efter skal du undgå PA forstærker beregnet til lydanlæg. Prøv om du kan finde en Cambrigde Audio 640A, trækker fint store højtalere og kan afleverer pga. stor ringkerne trafo. Den er til at finde til dit buget.

    profilbillede
  • Henning H
    Henning H Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 2 Svar: 29
    #34   5. nov 2018 Lige en add til Pa forstærkere : man skal naturligvis have er forforstærker til at drive dem, hvori der sidder mastervolumen, tonekontroller, RIAA forstærker til vinyldrejebænk osv. En PA forstærker er bare en lineær enhed til at drive højttalere med.
    En grundfølsomhed på 84 dB, 1W målt i 1m afstand. En god håndregel er, at en fordobling af effeten giver 3dB mere i lydtryk, man tæller op med fordoblinger : 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128 - - - 7 fordoblinger af 3dB = 21 db, der lægges til de 84, det giver 105 dB med 128W ind. Nøjes man med 6 fordoblinger/ 64W og102 dB, er derudmærket “headroom” med en 125 W forstærker.


  • Henning H
    Henning H Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 2 Svar: 29
    #36   6. nov 2018 Prøv engang at gå ind på Pouls Audiobutik, han giver branchen som sådan tørt på og har intet til overs for selvbestaltede ekperter og “purister”.
    Han bor i Aarhus området, hvor han har forretning og har for år tilbage bestyret Dansk Audio Teknik Professional i selve Aarhus by.
    Hans kommentarer afslører stor viden og indsigt.


Kommentér på:
Hvilken forstærker på minimum 100watt pr kanal i 8ohm

Annonce