{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.005 visninger | Oprettet:

Forstærket bliver varm. {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley

Jeg har en denon ceol n9 som er koblet til et sæt dali zensor 5. Denonen har kun kørt med de højtalere i et par uger.

Jeg synes forstærkeren/afspilleren bliver ret varm .. ikke sådan rygende varm så man ikke kan holde på den. Men så den føles lidt mere end håndlun vil skyde det til 45-50 grader. Er der nogen der ved om det er normalt ? Synes aldrig jeg har studset over det før. Den er kun skruet omkring 1/3 op i volumen.

Er det normalt eller et tegn på den er ved at stå af ?

Mvh
Søren


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forstærket bliver varm.
  • #1   26. jul 2018 Helt normalt. Tjek evt om der er en knap til at vælge 4 eller 8 ohm bag på og om den står korrekt.

  • #2   26. jul 2018 Thomas j.

    Det er der ikke. Men den skulle kunne køre 4 - 16 ohm. Og højtalerne er på 6 ohm.


  • Søren M
    Søren M Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Svar: 3
    #4   28. jul 2018 min forstærker Denon N9 bliver vildt varm når jeg spiller rigtig højt, og slår pludselig fra og stopper som om der er en sikring i anlægget - er det normalt! Mit sidste anlæg, en kraftig NAD forstærker, kunne spille hele byen op uden problemer, men blev dog ret varm!

  • #5   28. jul 2018 Søren m.

    Det har jeg så ikke oplevet. Når du skriver spiller " rigtigt højt " hvor højt er det så ? Og hvilke højtalere har du sat til ?

    Mvh Søren


  • #6   28. jul 2018 Hvilke højtalere der er sat til, betyder vel ikke noget.
    Når man overbelaster forstærkeren, ved at have skruet for langt op på volumen. Det kan man med alle højtalere desværre.


  • Søren M
    Søren M Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Svar: 3
    #7   28. jul 2018 Jeg har gulvhøjtaler DALI Ikon 6 som var perfekte til mit NAD anlæg.
    Når jeg spiller rigtig højt er det nok 90% af effekten, men sker kun en sjælden gang når jeg skal koble fra til god musik.


  • #8   28. jul 2018 Søren M

    Oki. Jeg skruer sjældent op over 30 på volumen knappen. Den går til 60. Det synes jeg er rigelig højt smiley

    Men nogle fede højtalere Du har Jeg var jo faktisk i tvivl om denon'en ville kunne drive mine zensor 5. smiley

    Kan du så skrue så højt op uden den forvrænger ?


  • Søren M
    Søren M Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Svar: 3
    #9   30. jul 2018 Jeg har besluttet kun max at spille op til 40 volumen, så er lyden perfekt!

  • #10   31. jul 2018 Er det ikke nogle der skal kommentere på, at vi har 10 gr. mere end normalt lige pt? -Det giver sig minimum til kende med 10 gr. på forstærkeren.

  • #11   31. jul 2018 Dennis H.

    Der har du selvfølgelig en pointe.


  • Jørgen M
    Jørgen M Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 57
    #12   1. aug 2018 Jeg slog lige dine Dali Zensor 5 op på whathifi.com. Umiddelbart opgives deres impedans til 6 ohm, hvilket er lidt lavere end de mere normale 8 ohm. Du skal dog være opmærksom på, at impedansen er frekvensafhængig og kan variere ret meget. Derfor er de 6 ohm blot et fingerpeg om, at den er lidt lavere end normalt. Jeg vil dog ikke tro, at dette alene kan forklare den varme forstærker – især hvis du kun har skruet 1/3 op for volumen.
    Årsagen kunne være det varme vejr, som vi har i øjeblikket. Lige som om mennesker, har forstærkerne sværere ved at komme af med varmen.
    Du kunne prøve at skifte tilbage til dine gamle højtalere og mærke efter, om forstærkeren så blev koldere, eller om varmen blot er noget du pludseligt har bemærket.
    Jeg går ud fra, at du nyder dine nye højtalere, og at du ikke fornemmer nogen markant forvrængning eller dæmpning fra den ene højtaler. Hvis du havde bemærket dette, ville det havde indikeret en overgang i kablet til eller i højtaleren, som ville kunne gøre impedansen meget lav, og derved medføre en varm forstærker.

    Med venlig hilsen

    Jørgen Rune Mortensen


  • #13   1. aug 2018 Jørgen Rune Mortensen.

    Tak for dit indlæg. Jeg har desværre ikke mulighed for at sætte de gamle til, da de er videre i systemet. Jeg er dog ret sikker på de også er 6 ohm.

    Nu er jeg ret så meget nybegynder på området.
    Men burde en højtaler på 6 ohm, ikke være nemmere at drive end en på de mere normale 8?

    Jeg oplever ingen forvrængning eller forskel på de 2 højtalere, og synes egentlig de spiller rigtig godt.

    Når jeg beskriver forstærkeren som varm er det ikke så man brænder sig. Men sådan håndlun, måske lidt mere.

    Med venlig hilsen.

    Søren Hansen


  • Jørgen M
    Jørgen M Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 57
    #14   1. aug 2018 Hej Søren,

    Nej, det er lettere for en forstærker at drive høje impedanser end lave.
    Impedansen er den modstand, som forstærkeren sender strøm igennem – impedansen svarer til en modstand, blot er den fase- og frekvensafhængig, men for at besvare dit spørgsmål, kan du betragte impedansen som en almindelig modstand.
    Forstærkeren vil forsøge at holde en bestemt spænding over højtaleren, hvor spændingens størrelse styres af forstærkerens input-signal – dog forstærket både spændings- og strømmæssige. Derfor vil strømmen ifølge ohms lov variere med spændingen (I = V/R). Da R står i nævneren, vil en mindre modstand betyde, at forstærkeren vil skulle levere en større strøm. Da effekten, som afsættes i forstærkeren, følger strømmen for en given spænding, vil effekten blive tilsvarende større. Effekten afsættes i forstærkeren som varme.
    Jeg forklarer gerne detaljerne, så spørg endelig.

    Med venlig hilsen
    Jørgen Rune Mortensen



  • #15   1. aug 2018 Jørgen Rune Mortensen

    Tak for din forklaring.. Og dejligt at lære noget nyt.

    Sad lige og læste på specifikationerne på min forstærker. Den skulle kunne fungere med impedanser mellem 4 og 16 ohm. Så burde 6 ohm vel ikke gøre at den bliver varm?

    Men spørgsmålet er om den varme jeg oplever er inden for normalen og hvad man kan forvente. Eller om det er et symptom på et problem i setupet. Kan man overhovedet forvente den ikke udvikler varme ?

    Jeg hører ingen fejl på lyden. Og det er ikke fordi den kommer med nogen fejl eller slukker ned. Men den føles lun/Varm

    Jeg kom til at tænke på. Jeg hører kun internet radio og streamer musik via wifi. Kan det være en Wi-Fi modtager der sider og varmer ?

    Med venlig hilsen
    Søren.


Kommentér på:
Forstærket bliver varm.

Annonce