2.035 visninger
|
Oprettet:
bi-wiring? {{forumTopicSubject}}
Hej. Som overskriften lyder kan min denon 1911 det. Vil det sige at min forstærker kan trække et sæt større højtalere bedre, end hvis jeg bare sætte dem til de almindelige 2 front udgange? Derved mere effekt ud.
Køre pt nogle bose cube, og en dali sub. Og det lyder sku kedeligt . Selvom der er fin lyd i de små bitte bose højtalere
dec 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 106
feb 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 61
Læs #1
apr 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 209
Vrøvl. Den Denon er opgivet til maksimalt at have 460W ud af stikkontakten. Endvidere oplyser de at den smider 90W/ch 20hz-20Khz 0.08%THD.
2x90W=180W. 4x90W=360W.
Hvis vi så giver 10W til de resterende kredsløb, er der stadig 90W i overskud. Ergo vil der helt klart være noget at hente ved at bi-ampe den Denon.
Men et par ordenlige højttalere vil naturligvis også hjælpe.
apr 2014
mar 2012
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
apr 2014
mar 2012
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
jun 2008
Følger: 27 Følgere: 28 AV-enheder: 1 Emner: 22 Svar: 1.360
din udregning forudsætter, at forstærkeren har en effektivitet på 100%, det har den næppe.
apr 2014
Det er selvfølgelig rigtigt, god pointe. Derfor vil jeg nu stadig vove og påstå at man kan godt kan hive mere end 2x90W ud af en 460W strømforsyning
feb 2014
Der vil være en ultra lille forskel fordi udgangs impedansen bliver det halve. Det er ikke for at få mere effekt at der skal bi wire/amp, men få at få en bedre lyd.
Signal niveauet på de 2 sæt tilslutninger bagpå den enkelte højtaler ændre sig ikke og derfor går der ikke mere strøm ind i højtaleren. Ikke mere spændning gange ikke mere strøm = ikke mere effekt.
Lasse. Næste gang du kommer i nærheden af en tændt SR forstærker der er tændt men der er skruet helt ned for den, så mærk hvor varm den er. Prøv så at vurdere om strøm forbruget på 10 watt til resten er realistisk eller om det også er ved siden af.
Tab i en klasse AB forstærker ca.50%. Tab i en klasse D forstærker ca.10%. Og det er kun tabet i udgangen.
feb 2014
For at ændre på watt output fra 2x90w til 4x90w (som ikke bliver helt 4x90w for det er strømforsyningen ikke kraftig nok til) så skal der et sæt højtaler mere på. Det vil sige 4 gange hele højtaler. Bi amp bliver 2 bas plus 2 diskant, og det er ikke det samme som 4 højtaler, men effekt mæssigt det samme som 2 højtaler - som stadig er et sæt.
apr 2014
Hvorfor bliver udgangsimpedansen halveret? Det éne sæt højttalere er jo ikke koblet på samme udgange, men spredt over i alt 4 udgange. Lad os antage et sæt bi-amp højttalere, her vil hver bas og hver diskant blive drevet af hver sin forstærker, der tager afsæt i samme strømforsyning. Svjv. har diskant og bas den samme modstand om de er hver for sig eller samlet i terminalen før filteret.
Signal-niveauet ænder sig ikke nej, men hvor man før havde xx-antal transistorer til at drive højttaleren, har man nu dobbelt så mange. Hvilket i min verden kun kan give overskud, såfremt strømforsyningen er stor nok.
De 10W til at drive de resterende kredsløb passer nok meget godt. Forstærker-kredsene slukker jo ikke, bare fordi man skruer ned, de står stadig i tomgang. Så det er vel ikke så mærkeligt at den bliver varm, med en effektivitet på 50%. Plus det tab der er i transformatoren.
Jeg kan ikke se hvordan der SKAL et sæt højttalere mere på, for at trække mere effekt ud af forsyningen. Det afhænger af hvor mange forstærkere der trækker strøm fra forsyningen. Men forklar endelig
feb 2014
Det er også en forsimplet måde at skrive det på. Strømmen til bas og diskant fordeles på to udgange, den enkelte udgang giver dermed mindre strøm og udgangsimpedansen giver dermed et mindre spændings fald.
Lasse>Signal-niveauet ænder sig ikke nej, men hvor man før havde xx-antal transistorer til at drive højttaleren, har man nu dobbelt så mange. Hvilket i min verden kun kan give overskud, såfremt strømforsyningen er stor nok.
FLarsen: Men ikke flere watt.
Lasse>De 10W til at drive de resterende kredsløb passer nok meget godt.
FLarsen: Du har ikke være henne og mærke hvor varm den bliver bare af at være tændt.
Lasse>Forstærker-kredsene slukker jo ikke, bare fordi man skruer ned, de står stadig i tomgang. Så det er vel ikke så mærkeligt at den bliver varm, med en effektivitet på 50%. Plus det tab der er i transformatoren.
FLarsen: Nu bliver den så alligevel varm, med 0 watt i højtalerne ? Det ville en så stor metal kasse ikke blive hvis der kun afsættes 10 watt i den. Der er jo også en computer inden i der bruger en del.
Lasse>Jeg kan ikke se hvordan der SKAL et sæt højttalere mere på, for at trække mere effekt ud af forsyningen. Det afhænger af hvor mange forstærkere der trækker strøm fra forsyningen.
FLarsen: Det afhænger af signal spændingen på udgangen og den totale belastning / impedans. Et sæt højtaler giver samlet samme impedans om de bruges på 1, 2 eller 4 udgange.
mar 2013
Følger: 11 Følgere: 15 AV-enheder: 1 Emner: 6 Svar: 129
De 2 ting er jo absolut ikke det samme
det virker desuden faktisk som om spørgsmålet trods overskriften ikke har en sammenhæng til Bi-Wiring? ihvertfald ikke ren Bi-Wiring
Bi-wiring kører jeg selv med og har siden jeg for ca.10 år siden fandt ud af hvor en markant forskel, på lydbilledet det kan give men giver ingenting for metalbøjler på terminalerne.
ret mig endelig hvis jeg er galt på den.
dec 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 106
Den samme markante forskel, vil du opleve, blot at du udskifter metalbøjlen med et stykke ledning (samme som du bruger til højttalerkabel).
Når man bruger bi-wire, er det typisk fra A og B udgange på en stereoforstærker. De kører på samme forstærker kredsløb, og der burde derfor ikke være forskel i lyd, eller hvor meget power der bliver smækket ud, om højttalerne er bi wiret, eller som de kun er tilsluttet fx A udgangene, og så et stykke kabel istedet for bøjler.
Men ja, det blev vist nærmere drejet over i bi-amp, og ikke bi-wiring.. Ved bi amp, bruger bruger man jo 2 forstærkere, eller 2 forstærker kredse, på samme højttaler. Det kan en normal stereo forstærker ikke, men i flere surround recievere kan man bruge fx. surround bag til at bi ampe på fronten. Det har jeg selv gjort med min Sony DA2400. Det gav MEGET mere power og meget bedre lyd
mar 2013
Jeg ville ellers vurderer at udskifte de standart belagte bøjler men 1 kabel ville skabe endnu et uisoleret led istedet for bare at køre 1 Bi-Wire kabel med 4 bananstik til hver højtaler og i den forbindelse bruge A og B kanalen.
Hvis man bruger en surround forstærker hvor kanalerne har forskellige respons/ohm er det op til en selv(lytte sig frem) hvilke enheder der er bedst tjent med hvad. Det er sådan jeg før selv har haft det og det virkede da
Og det var ikke for at være irriterende at jeg svarede her i forumet men kunne bare ikke forstå hvad sammenhængen var til sidst for Christian K
feb 2014
De 2 ting er jo absolut ikke det samme
det virker desuden faktisk som om spørgsmålet trods overskriften ikke har en sammenhæng til Bi-Wiring? ihvertfald ikke ren Bi-Wiring "
Jo der gik noget BI-AMP i den, men når vi snakker effekt er der ikke forskel. Desuden får #5 mig til at tro at der rent faktisk tænkes på bi-amp.
Hvad er forskellen på ren og ikke ren Bi-Wiring?
mar 2013
jeg vil absolut vurdere at et direkte HT kabel fra forstærker/effekt til hver af terminalerne på højtalerne er en ren Bi-Wiring.
At have klemmer eller et stykke kabel på HT'erne mellem terminalerne er ikke.
da signalet skal rejse gennem et led + der også er forbindelse mellem
diskant, mellemtone og bassen og kan skabe iterference.
dette syntes i sig selv gøre Bi-Wiring overflødig da HT'eren så ligesågodt kunne have være lavet lavet med et terminalsæt og et delfilter.
Det at nogen højtalerproducenter sætter klemmer på deres Bi-Wiring terminal er at nogle folk kun har terminaludgange til 1 sæt højtaler på deres forstærker.
feb 2014
Enig
"At have klemmer eller et stykke kabel på HT'erne mellem terminalerne er ikke. "
For mig er det slet ikke Bi-Wiring.
bi-wiring?