3.747 visninger
|
Oprettet:
Kan man spraymale en enhed? {{forumTopicSubject}}
Hej. Jeg har et sæt Cerwin Vega at 100 til at stå, hvor basserne er blevet ret lyse. Kan man spraymale dem eller noget i den stil, med sort maling, så de bliver sorte igen, uden at det forringer lyden, eller det ser mærkeligt ud?
feb 2011
Følger: 2 Følgere: 1 AV-enheder: 2 Emner: 49 Svar: 864
feb 2011
Følger: 2 Følgere: 1 AV-enheder: 2 Emner: 49 Svar: 864
sep 2008
Følger: 7 Følgere: 6 AV-enheder: 1 Emner: 23 Svar: 983
maj 2013
Følger: 26 Følgere: 101 AV-enheder: 3 Emner: 93 Svar: 825
Og stivheden arg. Det er ikke 1mm lag man smider på ^^
De her har fået en tur.
dec 2010
Følger: 11 Følgere: 11 AV-enheder: 1 Emner: 15 Svar: 783
vis det skulle ændre det store på enheden få frisket sin enhed op hvorfor ændre det så ikke noget på enheden når man får det fikset hos basrep jeg men han har da et seriøst lim forbrug når han smider ophæng på det må jeg os ændre på enheden med den ekstra vægt ?
synes jeg har læst om nogen der os har brugt forstøver til det hvordan lige har gjort skal jeg ikke kunne udtale mig op
sep 2008
gubby - nu ved jeg selvfølgelig ikke om CV bruger specielle enheder der fungere anderledes end de fysiske love. Men ændre man enhedens vægt og stivhed ændre man lyden. Det kan der ikke laves om på. Jeg ved der findes enheder hvor man montere 1grams klodser for at tilpasse enheden forskellige kabinetter og der gør 1gram meget.
maj 2013
Vis du kan høre om der sider 1-2 gram på en bass enhed af form af spraymaling. Så du sikkert også en af dem der kan høre forskel på 2 helt ens CD'er som er købt og udgivet samtidig ^^..
Eller måske du kan noget andet ingen andre mennesker kan ^^
sep 2008
maj 2013
Bare det at du skriver det giver virkelig meget indtryk af du rent faktisk ved hvad du snakker om
sep 2008
Ved du hvad membranvægten er på de enheder ?
sep 2008
Coral 15L-61:
Frekvensområde: 28-2500 Hz +4 -8 dB,
Driftseffekt: 1,0 Watt sinus,
Virkningsgrad: 2,45%,
Belastning 150 Watt sinus,
Impedans: 8 Ohm,
Resonansfrekvens f0: 28 Hz +-10%,
Udligningsfrekvens fc: 2500 Hz,
Membranradius r0: 16,70 cm,
Membranvægt M0: 90,0 gram,
Q-faktor Q0: 0,32
En membranvægt på 90 gram, der skal ikke mange gram til for at ændre på lyden
dec 2010
vis enheden er meget falmet i pappet må den jo os ha tabt lidt form af vægt da farven er udtørt så må det jo os ændre lyden eller er det mig der helt gal på den ?
dec 2010
sep 2008
Martin K - enig i at forskellen ikke er stor, men den er der
dec 2010
sep 2008
maj 2013
At drengen ikke kan regne ud at et papir tyndt lag Maling på et papir tyndt lag enhed vil ændre på lyden
Det godt nok noget vildt papir dine enheder er lavet af vis de ikke er tykkere ^^
Klog klog mand du er Martin ^^
sep 2008
maj 2013
Med du dement ?
Spørg bare fordi du skriver der kan HØRES forskel på 1-2gram
Du må meget gerne lige forklare mig hvorfor du spørg til vægten. ?
sep 2008
Du snakker udenom når jeg spørger til membran vægten på den omtalte enhed.
maj 2013
Det gør jeg så ikke. Og nu det så ikke kun membranen. Men også svingspolen, den inderste del af ophæng og spider der skal vejes med vis du skal gå i detaljer. Da dette også er i bevægelse sammen med membranen.
Du kan jo prøve at svare mig på hvad 1-2 gram vægt på en 15" cv ændre af lyd. Altså dem som der tydeligt er et billed af i min første kommentar.
feb 2007
Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 263
sep 2008
Tror du også at 1 kg på en cykelrytter giver det samme som 1 kg på hans fælge ?
1-2 gram på en cv enhed ændre lyden fra dårlig til dårlig så nej det ændre ikke noget i din verden GG
Spøg til side så fortæller jeg bare at 1-2 gram ændre noget på andre enheder, det formoder jeg også det gør på cv enheder. Du siger at du ikke kan høre forskel på dit spraymaling diy projekt. Så må trådstarter jo så afgøre om han selv vil gå igang med det.
Jeg ville aldrig selv modificere en højtalerenhed for synets skyld, men en god coating kan gøre enheden stivere og det kunne jeg sagtens finde på at lege med da det kan give en kæmpe ændring i enhedens parametre. Uden at vide det gætter jeg også på spraymaling kan gøre en enhed stivere og så kan du umuligt komme uden om at det ændre lyden.
sep 2012
Følger: 1 Følgere: 3 AV-enheder: 1 Emner: 14 Svar: 82
sep 2012
Følger: 1 Følgere: 3 AV-enheder: 1 Emner: 14 Svar: 82
sep 2008
maj 2013
Du fatter slet ikke hvad jeg skriver.
Lad os sige svingspole, membran inderste kant af ophæng og spider vejer fx 300G er ikke helt ved siden af.
1,5g er en vægt stigning på sølle 0,5%
Har du udviklet en eller anden super hørelse. Vis ja hvordan kan du så sove om natten ?
Samtidig siger du at det ændre lyden har du nogen sinde forsøgt på en CV v. Tvivler nu meget stærkt. Haha.
feb 2010
Følger: 1 Svar: 3
Gubbe rep. Ved da godt hvad han snakker om, han laver ikke andet end At restaurere CV i sin fritid.
Men du svarer derimod på noget helt andet, der var ingen der spurgte om coral fuldtone enheder som du nok hellere må ind og støve af så der ikke kommer for meget vægt på dine membraner.
Der blev spurgt til et par AT 100 som var blevet trætte i farven og som der står længere oppe i tråden vil lidt farve nok være med til at stive den trætte membran en smule så hvorfor ikke?
Om du Lars k, syntes at dine fuldtone højtalere er mere hifi end et par CV, så er det jo din egen personlige mening, men lad være med at tro at dine coral giver mere lytteglæde end et par Cerwin Vega for f.eks guppy rep.
sep 2008
Kim c - røvslikker
Jeg har givet trådstarter mit syn på sagen og vælger at se bort fra jeres mudderkast. Hvis i vil debattere videre så må i komme med noget andet end det i er kommet med indtil videre.
maj 2013
feb 2010
Jo man kan sagtens male sin CV enhed hvis man syntes den ser træt ud, lad være med at begynde at sammenligne med en fuldtone enhed fra coral? Det er som at sammenligne et tandlægebor med en slagboremaskine! 1 gram gør ikke en skid forskel på sådan en cerwin vega enhed.
Og jeg er ikke røvslikker, men har stor respekt for guppy rep., har selv solgt ham et par sjældne CV og han har en mega passion for cerwin vega som du sikkert også har for dit grej, jeg ved godt at herinde ses cerwin vega ikke som hifi og det syntes jeg er en skam.
For mig er hifi.... Entusiasme, lytteglæde og rigtig meget nørderi inden for ens område og så er jeg sådan set ligeglad om vi snakker grej til 3000kr eller 300.000kr, analog el. Digitalt, nyt el. Vintage, High end eller power højtalere osv.
sep 2008
Her er en måling fra en test. Enheden gik fra 100-17,500Hz og efter coating går den fra 40–19000hz. Det var på en 8" fuldtone enhed. Så jo det kan have stor betydning.
For at komme videre i debatten mener jeg seriøst i skal ud og finde noget data på de enheder, gerne test af før og efter et lag maling. Gerne flere lag maling for at se hvor meget lyden ændre sig per lag
Alternativt skal vi blive enige om ikke at være enige
Jeg har ikke noget imod cv (lyden er ikke lige mig men vi er alle forskellige) men jeg har noget imod man tror cv kan omgå de fysiske love
jun 2014
Følger: 5 Følgere: 41 AV-enheder: 1 Emner: 12 Svar: 72
maj 2013
maj 2013
Desuden så er 1 "lag" mere end rigeligt. Så hvorfor teste med flere lag ? Er du bare helt væk ?
sep 2008
maj 2013
Trådstarter snakker om CV AT-100 ( BASS enhed ! )
Jeg viser et billed af en CV S2 ( BASS enhed ! )
At du for en hjerneblødning og begynder at snakke om alle mulige andre enheder kan vi intet bruge til en skid. I dont give a fu*k.
Det er ikke os der snakker uden om det er dig der ikke holder dig til det der snakkes om.
feb 2010
Du misforstår emnet og hvad det drejer sig om.
Det er Cerwin Vega, kan det få ting i stuen til at ryste og kan du mærke bassen i brystet er målingen slut, det er der vi er... ikke noget med måleinstrumenter.
At 100 spiller i et meget simpelt basrefleks kabinet tunet til 28Hz og bassen deler ved ca. 400HZ, det er ikke et kompleks Hornkabinet med en 8" fuldtone der skal spille op til ca. 17.20.000Hz.
Nævner man Cerwin Vega, tænker de fleste Kælder dyb BAS, Party osv. og ikke en lytte session med måleinstrumenter, diagrammer og kabinet snedker fagtegninger, så lad være med at tage tråden hen et sted hvor den ikke hører hjemme.
Du kan ikke sammenligne de to enheder, de skal ikke præstere det samme, de har ikke samme funktion, de er bygget forskelligt, af forskellige materialer og til 2 vidt forskellige formål.
Tag en tur hjem forbi Gubby rep. og få en et lyt på noget af hans grej så vil du føle at Cerwin Vega bryder fysikkens love og side med et smørret drenge grin ikke på grund af et detaljeret lydbillede med detaljer du ikke har hørt før i musikken.... nej bare POWER og det er ikke mere end det der skal til for at nogle af os er tilfredse.
Kan man spraymale en enhed?