{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
380 visninger | Oprettet:

Dali 18mk2 udfræsning bag mellemtone {{forumTopicSubject}}

Hej alle,
Jeg har jo anskaffet mig et sæt Dali 18mk2 og vil have rettet den fejl højtaleren er født med, frontpladen er ca. 40mm tyk og man har ikke udfræset bag mellemtone så passagen er meget smal ind i kabinettet.

Men det er jo ikke specielt nemt efterfølgende så ville lige høre om nogle af jer har en god ide til hvordan jeg lettest udføre denne udfræsning.


Kommentarer på:  Dali 18mk2 udfræsning bag mellemtone
  • #1   14. mar Lidt information om forskellen..
    http://www.troelsgravesen.dk/chamfer.htm


  • #2   14. mar En af de der små dremel maskiner kunne måske bruges, hvis der er plads til at manøvre den rundt når de andre enheder er pillet ud.
    Men hvis der er et seperat rum til mellemtonen, er det nok ikke en mulighed.
    Jeg ved ikke hvordan de dali 18 er opbygget indvendig. Men det er min tanke på hvordan det ville kunne gøres hurtigts, uden at have hele frontpladen af.


  • #3   15. mar Hej Caveman, mellemtone sidder i sit egen kabinet, pladen der skiller nederste bas kammer sidder helt oppe ved udskæringen til mellemtonen så nederst er der ingen mulighed for at ud fræse noget, men resten af vejen rundt er der mulighed for at fræse / fjerne materiale.
    Da kabinettets frontplade er ca 40mm tykt så er dremel vist udelukket, tror det vil tage en krig for at blive færdig, der skal jo fjernes en del.


  • #4   15. mar Ja okay, så bliver det vist lidt af en udfordring smiley

  • #5   20. mar Jeg ville dække baflen af og bruge en overfræser på den del af udskæringen, hvor det er muligt at fjerne materiale. Udfordringen bliver så at finde et konisk fræsejern (formoder du vil ha' en konisk udfræsning), som vender med den brede del nedad - har umiddelbart ikke set et sådant, men de findes vel.
    Man kunne måske også skære en tynd krydsfinérplade til som skabalon - med et hul med en diameter lidt mindre end udskæringen. Derefter burde det være muligt at bruge en stiksav med vinklet blad til at skære udskæringen konisk. Bliver nok ikke så pænt, men det kan altid slibes pænere bagefter.


  • Michael N
    Michael N Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Svar: 20
    #6   21. mar Der findes masser af fræseværktøjer til overfræsere, som sagtens kan klare den opgave.

  • #7   21. mar Hej Michael, kan du linke til noget der efter din vurdering kan bruges

  • #10   21. mar "Svalehale"-jernet giver en smule, men desværre er det ikke i 45 grader, så er rigtig kommer luft i udskæringen.

  • #12   21. mar Topklasse!

  • #13   21. mar #11 hvor meget ændrede det på lyden?

Kommentér på:
Dali 18mk2 udfræsning bag mellemtone

x