{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.852 visninger | Oprettet:

Fl24937
Fl24937
Tilmeldt:
7. nov 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11

Beovox S120 - nye kantophæng. {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg arvede for noget tid siden en par fine Beovox S120, som var rigtig fine og velholdte.
Dog var kantophængene på basserne mørnet, så de måtte skiftes.
Ved at sætte lidt musik til højttalerne ved lav volumen, kunne jeg konstatere at der var liv i alle enheder, men at den ene højttaler havde en raslelyd.

Jeg var lidt i tvivl om det var noget jeg selv kunne hitte ud af?
Dels har jeg aldrig rodet med højttalere før, og så mangler jeg armene og må derfor bruge mine fødder og tæer til alt.

Men her i weekenden tog jeg mod til mig, og jeg er rigtig stolt over at reparationen lykkedes og højttalerne nu spiller helt perfekt.
Så i får lige lidt billeder og tekst om hvordan jeg gjorde.
(Der er flere billeder mm i kommentarerne herunder).

Første billede viser en af højttalerne før reparationen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Beovox S120 - nye kantophæng.
  • Fl24937
    Fl24937 Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #1   28. jan 2019 Her har jeg fået skruet fronten af.



    profilbillede
  • Fl24937
    Fl24937 Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #2   28. jan 2019 Nu skulle bassen så skrues løs, og det var virkelig en kamp at få de fire stjerneskruer i beslagene løsnet.
    De sad virkelig stramt og så er skrutrækkere bare ikke designet til brug med korte tæer smiley
    Men det lykkedes efter en del tid og her er bassen ude.



    profilbillede
  • Fl24937
    Fl24937 Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #4   28. jan 2019 Her er begge basser rengjort for lim og gamle ophænsrester.
    På chassiet var det lettest at skrabe det af med en flad skruetrækker.
    På membranen kunne jeg heldigvis nøjes med at nulre resterne af med tæerne.


    profilbillede
  • Fl24937
    Fl24937 Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #5   28. jan 2019 De nye gummiophæng startede jeg med at lime på membranen (som er lavet af en slags glat plast) med kontaktlim.
    På billedet venter limen på at tørre inden delene sættes sammen.

    Efter limen havde tørret i et par timer, prøvede jeg at fastgøre ophænget til chassiet ved hjælp af 12 tøjklemmer. Herefter prøvede jeg mig frem ved at trykke menbranen forsigtig ned med en tå lige udenfor støvhætten, og når jeg var sikker på at spolen ikke gik på, fjernede jeg 4 af klemmerne (nord, syd, øst, vest). Ved at løfte kanten af ophænget pressede jeg lidt lim ind de 4 steder, så ophænget blev fixeret. Da limen på disse 4 punkter var hærdet, fjernede jeg de sidste klemmer, og limede resten af ophænget til chassiet.



    profilbillede
  • Fl24937
    Fl24937 Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #6   28. jan 2019 Her er ophænget færdiglimet, og bassen monteret i højttaleren igen.



    profilbillede
  • Fl24937
    Fl24937 Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #7   28. jan 2019 Da jeg fik højttaleren åbnet, var det ret tydeligt hvorfor den ene af dem raslede.
    Reset-knappen til overload-sikringen var gået løs af frontpladen og hang i ledningerne så den rørte membranen på bassen.
    Den lille metalclips der skal holde den på plads var faldet af.
    Her er reset-knappen i løs tilstand.


    profilbillede
  • Fl24937
    Fl24937 Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #8   28. jan 2019 Metalclipsen fandt jeg inde i højttaleren, og ved hjælp at en tang klemte jeg den lidt sammen så den kunne holde reset-knappen sikkert på plads.
    Her er den monteret igen.



    profilbillede
  • #9   28. jan 2019 Det er sku flot klaret smiley Og det ser jo rigtig fint ud smiley

  • Fl24937
    Fl24937 Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #10   28. jan 2019 Tak skal du have smiley

    Måske er der lidt begynderheld med i spillet, men det er alligevel dejligt at resultatet blev så godt.
    Det giver i hvert fald mod på mere smiley
    Når det samtidig er både sjovt og hyggeligt at lave, så er det jo bare med at komme i gang.
    Og lige nu er det jo også rart med en indendørs hobby, hvor jeg slipper for at fryse tæerne smiley

    Min onkel, som jeg fik S120´erne af, har en hel del defekte, gamle Beovox-højttalere i kælderen, og han får dem ikke selv lavet, da han mener han har 10 tommelfingre smiley
    Det kan jeg i hvert fald garantere at jeg ikke har smiley
    Så jeg må se om ikke jeg kan arve lidt flere af ham smiley



  • #11   29. jan 2019 det er sku ret godt klaret!
    har set meget værre arbejde fra folk som havde arme


  • Fl24937
    Fl24937 Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #12   30. jan 2019 #11
    Tak skal du have smiley

    Rart at vide at det ikke altid er en fordel at have arme smiley

    Det må også være utrolig besværligt for jer med arme, at holde styr på de der lange spaghettifingre smiley



  • #13   30. jan 2019 Jeg har gigt i fingrene og kan nogle dage ikke rigtig holde ved noget, der ville det sku være en fordel hvis man havde samme træning med fødderne smiley Selvfølgelig er det en fordel med alle lemmer, men så det på den lyse side, du brækker sku aldrig en arm og er handicappet i 6 uger pga du intet kan smiley kan så godt se at et brækket ben ville være et kæmpe problem, men jeg har kæmpestor respekt for det fine stykke arbejde du har lavet. Tror ikke jeg kunne have gjort det bedre selv på en god dag, simpelthen et fantastisk stykke arbejde, hatten af for det. Brænder man for noget, så finder man en løsning smiley

  • Fl24937
    Fl24937 Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #14   30. jan 2019 #13

    Hej Thomas

    Jeg rødmer helt smiley
    Tak for de fine ord.

    Jeg skriver til dig lidt senere på en personlig besked.
    Håber det er ok.

    Det er mig der har madlavningstjansen (den slipper man ikke for med undskyldningen om at man ikke har nogle arme smiley ) i denne uge, og jeg skal lige ud at handle, så ungerne kan blive fodret af, inden jeg har tid til at skrive.



  • #15   30. jan 2019 Du er bare for sej smiley

  • #16   1. feb 2019 Ja resultatet ser rigtig fint ud, og nogle af de gamle højtalere fortjener at få lidt længere levetid. Også i stedet for altid at smide ud og købe nyt. Det er lækkert når man kan og selv vil prøve, og har tålmodigheden til at hygge sig med det.
    Og med tanke på det er gjort uden brug af hænder, må siges at være imponerende smiley
    Man kalder det vist monkey feet, når man kan bruge fødderne så godt. Hvis jeg husker nogenlunde rigtigt.
    Men igen det sgu et rigtig fint stykke arbejde du har lavet, med de udfordringer du har.
    Men pas på, man kan blive dybt afhængig af sin hifi hobby/interesse smiley


  • Fl24937
    Fl24937 Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #17   1. feb 2019 #16

    Det er rart at vide at jeg har nogenlunde fod på det smiley
    Jeg tror allerede det er for sent med at undgå at blive afhængig af hifi-hobbyen.
    Det kribler i hvert fald voldsomt i mine tæer for at komme i gang med næste projekt smiley

    Monkey feet - det har jeg sjovt nok hørt før smiley
    Og med fare for at lyde nedlavende overfor aberne, så tror jeg faktisk jeg er væsentlig mere habil med fødderne end de er smiley
    Jeg har i hvert fald aldrig set en abe tage kontaktlinser af/på eller spise fint med kniv og gaffel med tæerne smiley smiley


  • #18   18. feb 2019 Hifi er ligesom tatoveringer, har du først fået 1, kan du ikke stoppe igen....

Kommentér på:
Beovox S120 - nye kantophæng.

Annonce