{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.117 visninger | Oprettet:

Patrick N
Patrick N
Tilmeldt:
10. apr 2017
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 14

Hvordan får man en perfekt akustik i biografen... {{forumTopicSubject}}

Jeg går med tanken om denne hjemme biograf, rummet jeg kan bruge hertil er 15kvm.
Så pladsen er begrænset.

Min indretnings ide er at placere mit 50 tommer tv på den ene væg.
Herudover vil jeg placere mine 2 flagermus lænestole med et lille bord imellem "evt. I form af en træstub"
Højtalerne vil jeg placere som det vedlagte billede.

Jeg har læst en del om det i løbet af dagen.

Jeg kan også forstå lædermøbler ikke er en god ting men måske man kunne rette op på det ved at gøre noget andet for akustikken.

Jeg kan forstå at efterklangstiden er den som betyder ret meget hvad angår lyd oplevelsen...

Men hvordan skal den være skal man have den til at være så kort så muligt eller hvad..

Og hvordan får man det...

Et godt tykt gulvtæppe ser ud til at betyde ret meget...
Hvad med vægge og loft... det er træ plader som er her i huset...
jeg tror loftet er Gips.

Hvis jeg skal lave hjemme biografen så har jeg muligheden for at lave det nærmest perfekt...
Rummet skal uanset hvad have en overhaling...

Jeg kan forstå stof er meget godt til at absorbere lyden...

Jeg kan se på nettet man kan købe nogle billeder som kan absorbere lyden, som jeg forstår det er de trykt/printet på noget stof som sidder på en ramme hvor der er et hulrum under stoffet og at 80 mm skulle være den bedste tykkelse...

Nu er jeg ikke proff.
Men i teorien kan jeg vel bare lave et træ skellet op af væggen og beklæde den med stof og have et hulrum er under...

De lyd absorberende billeder som Garant sælger
Har et lærred af 100% bomuld.
De anbefaler i et almindeligt hus evt. Stue, at man her dækker 15-25% af væg arealet. Med sådanne billeder, men jeg kan ikke finde noget om en bio nogen steder?

Min receiver er 7,1 men bruger kun 5,1 nu er det en fordel og opgradere eller er effekten ikke nævneværdig...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan får man en perfekt akustik i biografen...
  • Patrick N
    Patrick N Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 14
    #1   10. apr 2017 Her er en graf med lyd absorberingen !

    profilbillede
  • Patrick N
    Patrick N Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 14
    #2   10. apr 2017 PAROC.DK
    Vi anbefaler en efterklangstid på 0,6-0,9 sekund ved frekvenser mellem 250 og 4000 Hz. En hjemmebiograf skal have et balanceret lydmiljø til højtalerne. Vær omhyggelig med placeringen af højtalerne. Høje frekvenser kan kontrolleres med lydabsorberende materiale, og baslyd med resonatorer.

    De anbefaler også at man beklæder 50 % af loft arealet med lyd absorberende plader...
    det skulle umiddelbart være det eneste..


  • Patrick N
    Patrick N Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 14
    #3   10. apr 2017 Alpha-akustik.dk

    "Hi-fi lytterum"
    Som tommelfingerregel skal der i et ”hårdt” rum, opsættes absorberende materiale svarende til 30 - 60 % af grundarealet. Rummet vil således opnå en efterklangstid på 0,3 - 0,6 sekunder, afhængig af indretningen.


  • Patrick N
    Patrick N Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 14
    #4   10. apr 2017 Alpha-akustik.dk

    Teorien:

    Sabine fandt først i det 19’ århundrede en formel, der beskriver sammenhængen mellem:

    A = mængden af lydabsorberende materiale.
    V = rummets volumen.
    T = efterklangstiden.

    Sabines formel: T = V x 0,16 / A

    Af formlen kan man udlede:

    Bliver volumen dobbelt så stor, så bliver efterklangstiden dobbelt så lang.
    Fordobles mængden af lydabsorberende materiale, så halveres efterklangstiden.

    Så er svarene sku vidst fundet på egen hånd alligvel...
    La opslaget ligge hvis nogen kan bruge det...


  • Patrick N
    Patrick N Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 14
    #5   10. apr 2017 A = mængden af lydabsorberende materiale.
    V = rummets volumen.
    T = efterklangstiden.

    Sabines formel: T = V x 0,16 / A

    Eks. Gulv areal 3,7 x 3,9 meter = 14,43 kvm
    Eks. 2,10 meters loft højde

    14,43 x 2,10 = 30,303 kubik meter

    30,303 x 0,16 = 4,84848

    Lyd absorberende materiale 0

    Så efterklangs tiden må være 4,84 sek.

    Jeg tænker man angiver "A - lyd absorberende materiale" i kvm

    Efterklangs tiden skulle i en biograf være mellem 0,6-0,9 sek.

    Så Eks 4,84848 / 6,5 = 0,74592 sekunder
    Så kan det vel ikke blive mere præcis?

    Løsningen må så være opsætning af
    6,5 kvm lyd absorberende materiale

    Næste dilemma er placeringen
    Loft eller væg

    Hvis det er væg skal det så være
    3,25 kvm på hver side eller måske 6,5 kvm på bag væggen

    ----
    Hvis man tæller evt. Gulvtæppe med som lyd absorberende materiale vil 14,43 kvm tæppe betyde en efterklangstid på 0.336 sekunder...

    Kunne jeg så her nøjes med at lægge gulvtæppe på?


  • #6   11. apr 2017 Jeg vil mene du bare skal starte med at sætte anlæg og tv og møblerne op.
    Og så lytte om du synes det er godt nok. Eller om der skal mere i rummet, til at ordne akustikken. Men gulvtæppe er da et fint sted at starte, men om der behøver komme noget på væggene. Er op til dine ørere at bedømme.


  • Patrick N
    Patrick N Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 14
    #7   11. apr 2017 Caveman

    Ja og nej
    Jeg kan godt se det er en mulighed men jeg skal jo uanset hvad have malet og lavet gulv... men hvis gulv tæppet lyd absorbere så vil helt gulvtæppet være for stor en flade...


  • #8   11. apr 2017 Tja jeg synes at bare der er nogenlunde møbleret, så plejer akustikken ikke at være et problem i en stue.
    Nogle lægger gulvtæppe og hænger gardiner langs væggene, i et rum udelukkende til hjemmebio brug. Du kan jo se under galleri, hvad andre har gjort med deres hjemmebio.
    Nogle gør rigtig meget ud af det, og andre knap så meget smiley


  • Patrick N
    Patrick N Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 14
    #9   11. apr 2017 Jeg håbede egentligt at finde en der vidste noget om det i stedet for en som ikke ved så meget og bare har forslag

    Jeg har selv en masse ideer og ved alligevel ikke en skid om det...

    ---

    Forstå mig ret jeg vil gerne gøre det ordentligt fra starten af

    Ingen halve løsninger!


  • Flemming  R
    Flemming R Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Svar: 3
    #10   11. apr 2017 Har du prøvet at søge information udenlands?

  • Patrick N
    Patrick N Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 14
    #11   11. apr 2017 Flemming R

    Nej det har jeg ikke men er vildt dårlig til engelsk.
    så det er mest derfor jeg ikke har prøvet det.

    Men det ender nok med det


  • #12   11. apr 2017 Du skal jo nærmest have en ingeniør ud og lave beregninger for dig smiley

    Sæt dit anlæg op, spil en test CD og reguler ud fra det, eller køb et nyt anlæg der kan selvjustere via en målemikrofon du hænger op, en såkaldt kalibrering.


  • Patrick N
    Patrick N Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 14
    #13   11. apr 2017 Allan R
    Der kan godt sættes sådan en mikrofon til den receiver jeg har nu..
    Men man den gøre det ud for alle de ændringer man selv kan gøre...
    Det ændre jo ikke på efterklangs tiden...

    Altså nu så jeg de beregninger på nettet, mener du ikke man kan bruge dem til noget?


  • Lars E
    Lars E Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 258
    #14   12. apr 2017 Hvis du skal nå i mål med en hjemmebio der er bedre end hvad man som lægmand normalt kan klare, så bør du kontakte et firma som har hjemmebio og god lyd som speciale, f.eks. http://www.htp.dk
    De kan komme med løsningsforslag og ikke mindst måle den nuværende akustik for at se hvor der skal sættes ind.

    Om du skal køre 5.1 eller 7.1.... har du et stort rum så ville 7.1 give det sidste, i et mindre vil effekten være minimal. Jeg vil også sige at jeg hellere vil lytte til en 5.1 i god kvalitet end et lidt dårligere i 7.1


  • #15   12. apr 2017 5.1 er rigeligt, synes jeg, til den str rum, et godt stereo anlæg med en sub kan også gøre det godt, men det er jo ens personlige smag og mening.

    Jeg tror nok den ændrer på lyden så den er er som den skal være med den møblering der nu er, men derfor kan der jo nok godt justeres med tæpper og absorbere hvis lyden bliver for hård osv.

    Beregningerne kan helt sikkert bruges, men når bare DU er tilfreds, så blæs på matematikken, men det er dit valg.


  • Patrick N
    Patrick N Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 14
    #16   13. apr 2017 Allan og jer andre som kommer med forslag om at sætte det op og rette hen af vejen i har helt sikkert fat i noget...

    Sagen er den at jeg har hjemme bio i soveværelset nu men kigger på hus og har nok fundet det som det skal være...

    Der er et rum på 15 kvm som jeg vil bruge til det men det skal shines op inden brug så kunne jeg jo lave det top dollar med det samme...

    Og man har jo fundet ud af hvilken klang der lyder bedst...


  • #19   15. apr 2017 Jeg kender en som støbte sit gulv op i hjørnerne, så højttalerne stod direkte på soklen, for at gulvet ikke skulle spille med, kæmpe store JBL speciel importeret fra USA, kostede 35.,000 for 35 år siden.

    Man kan sagtens lave rigtig god lyd uden at gå amok i bagateller, jeg kom aldrig selv rigtigt igang, for alt skulle være perfekt, tiden gik med at planlægge det perfekte set-up, glem det og lev med anstændig lyd.
    Bedste forstærker kr 50.000 ............
    Rigtig god forstærker kr 5-10.000............

    I dag ville jeg vælge en voldsomt god forstærker, en aktiv sub og ellers bare videre der fra, en flok JBL Control 1 PRO har eminent god lyd og er billige, 5-7 stk af dem så er du kørende.


  • #21   15. apr 2017 Headroom er jo et ord der aldrig bliver brugt mere, ingen aner hvad det er, lyd er blevet discount i denne tid.
    Tænker det er et 50 k projekt?
    Når folk finder ud af hvad det koster inden de kan begynde at snakke forstærkere, højttalere og watt, så er de fleste stået af.


  • S.G
    S.G Tilmeldt:
    feb 2014

    Svar: 9
    #22   16. apr 2017 Find gruppen "High End Acoustics" på fb. Den er dansk og der er dem med viden

  • Peter H
    Peter H Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 12 Svar: 30
    #23   20. apr 2017 Tjek denne. ang placering af højt. samt acustik = http://www.hunecke.de/en/calculators/room-eigenmodes.html


Kommentér på:
Hvordan får man en perfekt akustik i biografen...

Annonce